REKLAMAReklama WK - 2018 - Baner Główny
Jeśli chcemy pozostać na rynku, musimy stworzyć sklep odróżniający się od konkurencji, przyciągający wydających pieniądze klientów. Nasza droga będzie drogą ryzyka i nowości, jednym słowem trudna i wyboista

Jeśli chcemy pozostać na rynku, musimy stworzyć sklep odróżniający się od konkurencji, przyciągający wydających pieniądze klientów. Nasza droga będzie drogą ryzyka i nowości, jednym słowem trudna i wyboista (fot. fotolia.com)

Strona 3 z 4
REKLAMASdruk - belka w artykułach - grudzień 2018

A w końcu najgorsze, co może być: – Proszę dać to moim sprzedawczyniom i one powiedzą, czy chcą to sprzedawać i czy to jest dobre. 

To zawsze budzi moje zdziwienie. Budowanie portfolio nowości w ofercie sklepu to kluczowy czynnik sukcesu. Jak można, prowadząc własny biznes, powierzać w pełni takie decyzje personelowi sprzedażowemu? Czy osoby pracujące w sklepie na pewno mają odpowiednią wiedzę i intuicję? To, czy produkt przypadnie do gustu sprzedawcom, nie ma większego znaczenia przy podejmowaniu decyzji o dołączeniu go do asortymentu sklepu. Czy jeśli personel sklepu spożywczego nie lubi owoców morza, to właściciel usuwa z oferty świetnie marżowane krewetki? Nie sądzę.

Zamiast odsyłać producenta do sprzedawczyń, można je od razu zapytać: „Czy wolicie uczyć się o nowym produkcie, przekonywać do niego klientów, poświęcać temu czas, energię, wykazywać się pomysłami, trudzić i odkrywać Amerykę? Czy wolicie mieć, pewny, reklamowany, znany produkt, który sam się sprzedaje z półki bez waszego wysiłku, trudu i poświęcenia. Czasem trzeba go podać lub wskazać, gdzie znajduje się w sklepie”.

Jak myślicie, jaka będzie odpowiedź?

Przy wyborze wariantu drugiego (produkty znane, reklamowane i ogólnie dostępne na rynku) utrzymanie wysokiego zysku netto (a niejednokrotnie utrzymanie zysku w ogóle) może okazać się trudnym wyzwaniem. Pomysł budowania biznesu na upodobnieniu oferty do konkurencji jest w długofalowej perspektywie biznesowej nie tylko ryzykowny, ale wręcz katastrofalny.

Taka strategia zmusi nas do walki cenowej (produkt, który jest u nas, jest też wszędzie i tylko lepsza cena będzie nas wyróżniać na tle konkurencji). A walka cenowa zdewastuje naszą marżę. Pracując na produktach masowych, tanich i niewymagających kompetencji sprzedażowych, stracimy niezwykle atrakcyjną grupę klientów, którzy są gotowi wydać znacznie więcej.

PRZYSTOSUJ SIĘ I WYGRAJ!

Sprzedaż produktów drogich, niszowych i specjalistycznych jest niewątpliwie sztuką. Przekonanie klienta do wyboru nie tylko przez pryzmat ceny i przyzwyczajenia do wydania znacznie większej kwoty niż dotychczas wymaga doskonałej wiedzy o produkcie, umiejętności sprzedażowych i znacznie więcej energii. Ale to jest przyszłość tradycyjnych sklepów drogeryjnych. Tak jak w ciągu ostatnich lat powoli znikała podstawowa chemia gospodarcza z oferty większości sklepów kosmetyczno-perfumeryjnych, tak będą znikać produkty masowe i nisko marżowe. Rosnące w siłę międzynarodowe sieci i efekt skali przez nie osiągany zmusi polskie sklepy do szukania rozwiązań. Ale głowa do góry, historia nas uczy, że czasem mały może wygrać. To małe i niepozorne ssaki przetrwały i rządzą dziś na planecie Ziemia. Wygrały walkę o przetrwanie z gigantycznymi dinozaurami. Dlaczego wygrały? Potrafiły się przystosować do niekorzystnych i zmieniających się warunków.

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 68

  • 68
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

8Komentarze

dodaj komentarz

Portal wiadomoscikosmetyczne.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Ariel 8 2 miesiące temu

    Super !

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Darek 7 10 miesięcy temuocena: 100% 

    Świetnie zdefiniowane i podsumowane. Osiąga sukces tylko ten który wyjdzie ze swojej strefy komfortu. A do tego potrzeba pełnego zaangażowania.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Edi123 6 10 miesięcy temuocena: 100% 

    W końcu ktoś pisze prawdę. Szkoda ,ze tak rzadko się to zdarza.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~WŁASNE POMYSŁY 5 10 miesięcy temuocena: 100% 

    Bardzo dobrze napisane. Zgadzam się z autorem w 100% . Teraz pytanie za 100 punktów: ILU WŁAŚCICIELI SKLEPÓW PRZECZYTA TO ZE ZROZUMIENIEM ?? Bo moim zdaniem ogromny problem tkwi, właśnie w nich. Ich zatwardziałość w przekonaniach i trwanie w błędzie niestety przenoszą nie tylko na swój personel. Także na PH których ich obsługują, a Ci na właścicieli np. hurtowni itd. itd. Łańcuszek się wydłuża. Zmiany są konieczne aby sklepy drogeryjne przetrwały. Podkreślić tu należy też fakt, że są takie które zrozumiały taką potrzebę zmian już dawno i świetnie na tym wychodzą. Bardzo dobrze, że takie są - niech im się wiedzie jak najlepiej. Niestety jednak tak już w Polsce jest, że jak sąsiadowi coś się udało to za chwilę wszyscy obok robią to samo. Co powoduje, że nikt na tym nie zarabia. Zachęcam, zgodnie z tym co pisze pan Łukasz, to tworzenia WŁASNYCH pomysłów na swój interes, a nie powielanie.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Marek 4 10 miesięcy temuocena: 100% 

    Dobrze napisane. Bo w sprzedaży to nie produkt, potrzeby klienta ani nawet "kasa" jest są najważniejsze. Liczy się motywacja - i ona daje efekt. Metafora Kolumba zachęca do spojrzenia na sprzedaż w kategorii przygody. A to przecież wielka frajda! Na marginesie: chętnie bym zmotywował autora - do regularnego pisania. Bo jego artykuł dobrze motywuje :-)

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Anna Ochnik 3 10 miesięcy temuocena: 100% 

    W 100% zgadzam się z artykułem :) W następnym artykule proszę o receptę jak zamienić kelnerów w sprzedawców ;)

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Aga 2 10 miesięcy temuocena: 100% 

    W samo sedno :-)

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Joanna 1 10 miesięcy temuocena: 100% 

    Wspaniały artykuł. Po przeczytaniu wiem, że droga którą wybrałam jest dobra... Trudna, wymagająca ale wiarę mam jeszcze większą w swój produkt. Dziękuję Łukaszu!

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony