StoryEditor
Rynek i trendy
14.05.2013 00:00

Dobre samopoczucie, czyli BemEstar

Grupa Jeronimo Martins od wielu lat zabiega o zwiększenie rentowności sprzedaży kosmetyków w swoich portugalskich supermarketach Pingo Doce. Wielokrotnie już właściciel Hebe i Biedronki przebudowywał sekcję oferującą środki do pielęgnacji ciała, z różnym skutkiem. Dziś w 360 sklepach tej sieci kosmetyki dostępne są w kilku różnych miejscach: w środku obiektu, przy kasie, a od niedawna również w wydzielonych obszarach o nazwie BemEstar, do złudzenia przypominających apteko-drogerie Boots.

Nowa koncepcja rozwijania odseparowanych od reszty marketu wyspecjalizowanych placówek to stary pomysł Jeronimo Martins (JM). Przed laty Portugalczycy próbowali już uskuteczniać to rozwiązanie w swoich rodzimych sieciach. Projekt nie spełnił jednak oczekiwań i na swój drugi debiut musiał trochę poczekać w szufladach. Koncept sklepów kosmetyczno-aptecznych odżył na nowo w 2011 r. wraz z decyzją grupy JM o likwidacji hipermarketów Feira Nova i przebudowie ich na supermarkety sieci Pingo Doce. Nadmiar wolnego miejsca trzeba było wypełnić dodatkową ofertą handlową. Obok restauracji, małych kawiarni, a także stref odzieżowo-obuwniczych w niektórych marketach pojawiły się wyodrębnione placówki o nazwie BemEstar. Jedna z pierwszych ruszyła w Bradze na terenie dawnego hipermarketu Feira Nova. Jak wyjaśnił nam Alexandre Soares dos Santos, prezes grupy JM, ten obiekt to jeden z wzorcowych sklepów. Działający tam BemEstar, podobnie jak inne placówki tej sieci, charakteryzuje się bogatą ofertą produktowo-usługową oraz stosunkowo niskimi cenami.

Od suplementów po dermokosmetyki

Koncept BemEstar rozwijany jest dziś praktycznie na terenie całej Portugalii wewnątrz supermarketów Pingo Doce. W większości przypadków – w około 170 placówkach
– występują one jednak jako strefa przykasowa, tzw. Moveis BemEstar, gdzie w szklanej, zamkniętej gablocie sprzedawane są głównie leki bez recepty. Wybrane przez klienta artykuły podaje ekspedient. Tak ograniczony dostęp do oferty coraz częściej zastępowany jest jednak przez działające na terenie hipermarketu apteko-drogerie BemEstar. W Portugalii Grupa Jeronimo Martins posiada ich obecnie 21.
Obok produktów typowych dla parafarmacji w placówkach BemEstar dostępna jest też szeroka oferta kosmetyczna, środki do pielęgnacji jamy ustnej, a także akcesoria okulistyczne, ortopedyczne, sprzęt dla niepełnosprawnych i cała gama artykułów dla matek oraz ich małych pociech. Ta ostatnia kategoria posiada ponad 35-procentowy udział w całości asortymentu i obejmuje preparaty pielęgnacyjne, żywność  oraz zabawki dla maluchów. Na półkach znaleźć można również leki homeopatyczne, środki odchudzające oraz produkty zielarskie. Istotną część oferty stanowią suplementy diety, witaminy, a także dermokosmetyki.
Zabiegi powszechne i niekonwencjonalne
Już sama nazwa BemEstar definiuje zadania nietypowej sieci. W trosce o tzw. bem-estar, oznaczający w portugalskim języku dobre samopoczucie, w prawie każdej z placówek można wykonać badania zawartości cukru oraz cholesterolu we krwi, a także zmierzyć wzrost, wagę oraz ciśnienie. W podlizbońskich miasteczkach Loures i Malveirze  klienci BemEstar mogą też wykonać podstawowe badania medyczne, które przekazywane są do współpracującego z Jeronimo Martins laboratorium. W niektórych sklepach dostępne są porady z zakresu dietetyki, a także masaże i zabiegi fizjoterapeutyczne, takie jak
drenaż limfatyczny (ciała i twarzy). Klienci mogą w nich zetknąć się również z dziedzinami leczenia niekonwencjonalnego, jak refleksologia i osteopatia.  
Tekst i zdjęcia Marcin Zatyka


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
16.04.2024 15:28
Open Research: Polacy coraz aktywniej szukają promocji. Skłania ich do tego także wojna cenowa, którą prowadzą sieci handlowe
Akcja promocyjna w Biedronce fot. wiadomoscikosmetyczne.pl
Już blisko 60 proc. Polaków kupuje najtańsze marki lub szuka promocyjnych ofert – wynika z raportu „Nastroje konsumenckie Polaków 2024” przygotowanego przez Open Research.

Polacy nie są lojalni wobec marek, chętnie przechodzą pomiędzy nimi, a cena produktów ma bardzo duże znaczenie. Znajduje to potwierdzenie w raporcie „Nastroje konsumenckie Polaków 2024” przygotowanym przez firmę badawczą Open Research.

Z opublikowanych danych wynika, że aż 42 proc. konsumentów aktywnie szuka promocji, okazji cenowych. 19 proc. wybiera najtańsze marki.

5 proc. badanych zadeklarowało, że są lojalni wobec wybranej marki. Blisko 30 proc. porusza się pomiędzy kilkoma markami, a 6 proc. zmienia marki w zależności od ofert.

image
Raport "Nastroje konsumenckie Polaków 2024", Open Research
Open Research

Więcej kobiet (46 proc.) niż mężczyzn (39 proc.) poluje na promocje. Najbardziej wyczulone na nie są osoby w wieku 45-54 lata (48 proc.) oraz 55 lat i więcej (44 proc.).

Promocje mają większe znaczenie dla osób posiadających dzieci (44 proc.) niż bezdzietnych (40 proc.). Ale nie oznacza to, że rodziny z dziećmi kupują najtańsze produkty. Jest odwrotnie. 23 proc. osób bezdzietnych wybiera tylko najtańsze marki i 16 proc. osób posiadających dzieci.  

Okazje cenowe i promocje są istotne dla konsumentów niezależnie od miejsca ich zamieszkania. Największe znaczenie mają jednak dla mieszkańców średnich (48 proc.) i małych (44 proc.) miast oraz wsi (43 proc.).

image
Carrefour, promocje na dziale kosmetyczno-higienicznym
wiadomoscikosmetyczne.pl

Możliwe, że zwrot w kierunku tanich produktów i promocji cenowych będzie jeszcze większy, ponieważ aż 48 proc. respondentów spodziewa się pogorszenia sytuacji ekonomicznej w kraju. 24 proc. myśli, że w tym obszarze będzie stabilnie, bez zmian. Natomiast 28 proc. sądzi, że sytuacja ekonomiczna poprawi się.

Na postawy konsumentów ma wpływ także polityka samych sieci handlowych prowadzących wojnę cenową.

Raport Open Research został przeprowadzony w dn. 2-3 kwietnia 2024 r. na próbie 1088 respondentów, metodą CAWI (online).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.04.2024 12:50
Technavio: rynek napojów nutrikosmetycznych wzrośnie o 41 proc. dzięki Europie
Nutrikosmetyki w formie napojów i szotów stają się coraz popularniejsze.Wiadomości Kosmetyczne
Jak donosi Technavio, szacuje się, że wielkość światowego rynku napojów nutrikosmetycznych wzrośnie o 353,3 mln dolarów w latach 2023–2027. Szacuje się, że w okresie prognozy rynek będzie rósł w tempie CAGR wynoszącym 6,53 proc. Największy udział w rynku światowym w 2022 r. miała Europa, a szacuje się, że rynek w regionie odnotuje stopniowy wzrost o 41 proc.

Rynek napojów nutrikosmetycznych przeżywa znaczny rozwój, ponieważ coraz więcej osób stara się zachować ogólny dobry stan zdrowia, wygląd i witalność poprzez żywność i napoje. Wraz ze spadkiem produkcji kolagenu po 20. roku życia, napoje kosmetyczne stają się coraz bardziej popularne wśród najwyższej grupy wiekowej w Unii Europejskiej, gdzie ponad 40% populacji mieści się w wieku od 25 do 54 lat. Rynek napojów nutrikosmetycznych odnotowuje znaczny wzrost, szczególnie wśród milenialsów i pokolenia Z, dla których priorytetem jest zdrowa żywność i napoje ze względu na ogólny stan zdrowia i wygląd. Kluczowym czynnikiem tego trendu są nutrikosmetyki, kategoria obejmująca napoje i suplementy na bazie kolagenu. Peptydy i tripeptydy kolagenowe, dwa popularne składniki tych produktów, pomagają promować zdrową skórę poprzez zwiększenie produkcji kolagenu i poprawę elastyczności.

Czytaj także: Network Magazyn: oto 5 najbardziej dochodowych suplementów diety w segmencie MLM

Co to są napoje nutrikosmetyczne?

Są to napoje odżywcze, które przeciwdziałają starzeniu się, rozjaśniają skórę i zmniejszają widoczność trądziku, blizn i przebarwień. Napoje te pomagają w detoksykacji skóry, ponieważ są wykonane z ekstraktów roślinnych z warzyw i owoców i są wzbogacone ważnymi aminokwasami, witaminami, minerałami i przeciwutleniaczami. Ponadto zwiększony popyt na napoje kosmetyczne wynika ze znacznej zmiany stylu życia konsumentów na całym świecie. Na całym świecie wymagania i oczekiwania starzejących się klientów ewoluują, czego dowodem jest wzrost zapotrzebowania na specjalistyczne rozwiązania poprawiające i upiększające wygląd zewnętrzny. Mogą również pomóc w ujędrnieniu skóry i utrzymaniu zdrowych paznokci i włosów.

Rozwiązania żywieniowo-kosmetyczne, które zawierają także witaminy i minerały, cieszą się dużą popularnością wśród osób dbających o urodę, chcących zachować młodość skóry na dłużej. Cyfryzacja branży, w tym platform handlu elektronicznego i angażowania klientów online, sprawiła, że produkty te stały się bardziej dostępne i wygodne dla konsumentów. Najlepszym sposobem na włączenie tych napojów do codziennej rutyny jest dodanie ich do swojej diety jako beauty shotów lub spożywanie ich w ramach zbilansowanej diety.

Czytaj także: Globalny rynek nutrikosmetyków urośnie o 3 miliardy dolarów w ciągu następnej dekady

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. kwiecień 2024 23:47