REKLAMAPrzewodnik po handlu - baner główny WK 2019

PRODUCENCI I MARKI

Biznes

Prawo i finanse

 

15 maja 2019, 09:09



wiadomoscikosmetyczne.pl

napisz maila ‹ | ostatnie artykuły ‹
Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK.

Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK. (fot. materiały prasowe)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie zmowy cenowej na rynku suplementów diety. Urząd sprawdzi, czy firma Solgar Polska narzucała sprzedawcom ceny suplementów diety, a tym samym klienci nie mogli kupić jej produktów taniej. UOKiK już postawił zarzuty w tej sprawie samej spółce, jak i jej menadżerom.

- Wszczęliśmy postępowanie przeciwko Solgar Polska i postawiliśmy zarzuty dwóm menadżerom z tej firmy, którzy mogli być bezpośrednio odpowiedzialni za kwestionowane ustalenia – mówi Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK.

Spółka Solgar Polska to dystrybutor suplementów diety, w tym m.in. witamin, ziół i mikroelementów, wytwarzanych przez amerykańską firmę Solgar. Są one sprzedawane zarówno w sklepach stacjonarnych, głównie aptekach, jak i przez internet.

Urząd przeprowadził przeszukanie w siedzibie firmy i zdobył dowody, m.in. korespondencję mailową, że przedsiębiorca mógł ustalić ze swoimi kontrahentami - sprzedawcami detalicznymi stosowanie minimalnych cen odsprzedaży suplementów diety. W efekcie mogło dojść do sytuacji, że konsumenci nie mogli kupić tych produktów taniej niż cena ustalona odgórnie.

Według UOKiK niedozwolona praktyka mogła rozpocząć się w 20101 r. Spółka Solgar Polska monitorowała stosowanie ustalonych cen i interweniowała, jeżeli jej produkty były sprzedawane taniej. W przypadku niedostosowania się do oczekiwań firmy grożono zerwaniem współpracy lub odebraniem możliwości zamawiania suplementów na preferencyjnych warunkach.

- Prawo antymonopolowe zakazuje stosowania minimalnych lub sztywnych cen odsprzedaży produktów przez przedsiębiorców działających na różnych szczeblach obrotu np. producent – hurtownik czy dystrybutor -sprzedawca. Dozwolone jest sugerowanie cen, ale sprzedawcy muszą mieć swobodę kształtowania własnej polityki cenowej. W przypadku firmy Solgar Polska mogło być inaczej. Ceny mógł być sugerowane jedynie na papierze, a w rzeczywistości detaliści nie mogli sprzedawać ich taniej - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grozi kara do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy, a menadżerom zaangażowanym w naruszenie – kara do 2 mln zł. W przypadku wspomnianej firmy UOKiK prowadzi postępowanie zarówno w związku ze złamaniem przepisów polskich, jak i unijnych.

Ponad 70 proc. Polaków zażywa suplementy diety, a ponad 50 proc. sięga po nie codziennie. W ubiegłym roku wartość tego rynku przekroczyła 4,5 mld zł, a w 2020 r. może osiągnąć 5 mld zł.

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 5

  • 4
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

0Komentarze

dodaj komentarz

Portal wiadomoscikosmetyczne.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony