Dlaczego zdecydowaliście się otworzyć sklep właśnie w Polsce?
Jean Alexandre Havard: Polska jest jednym z największych rynków w Europie Środkowo-Wschodniej. Wchodzimy do krajów, w których stosuje się dużo kosmetyków do pielęgnacji twarzy, a w Polsce 94 proc. kobiet ich używa. Ponadto Polki mają bardzo dużą świadomość tego, czym są ekologiczne produkty. 63 proc. deklaruje, że interesuje się naturalnymi kosmetykami, 47 proc. wolałoby używać kosmetyków naturalnych.
Dlaczego więc tylko sklep firmowy, a nie szeroka dystrybucja?
Niewykluczone, że w przyszłości będziemy też wykorzystywać inne kanały sprzedaży, najpierw jednak chcemy, żeby marka zaistniała na rynku. W sklepie firmowym możemy stworzyć odpowiednie warunki do testowania produktów, zależy nam, żeby to było przyjemne doświadczenie osobiste.
Jakich kosmetyków poszukują dziś kobiety?
Dla Polek ważne jest to, żeby produkty, których używają, były dobrej jakości i żeby były skuteczne. Bardzo dbają o wygląd – miałem okazję obserwować to codziennie na ulicach, mieszkałem przez długi czas w Polsce. Przykładają dużą wagę do pielęgnacji skóry, dlatego rynek kosmetyków pielęgnacyjnych zwiększa się tu o 7 proc., podczas gdy na innych rynkach europejskich o około 4 proc. Polki chcą być piękne, ale zależy im na zachowaniu naturalnego efektu. Wracając więc do pierwszego pytania, dlaczego w Polsce – dlatego, że i dla nas, i dla Polek najważniejsze jest naturalne piękno.
Jako konsumentki wiemy coraz więcej o działaniu kosmetyków, o ich składnikach. Czy to stawia nowe wyzwania przed producentami kosmetyków?
To nie jest wyzwanie, tylko okazja. Dziś każdy może bez problemu znaleźć informacje o produktach i błyskawicznie ocenić je w internecie, na blogach, portalach społecznościowych. To pozwala nam szybko weryfikować opinie o naszych produktach. Sami zachęcamy konsumentki do dyskusji, chcemy z nimi rozmawiać.
Czy jesteśmy mentalnie i finansowo gotowi na przyjęcie marek ekologicznych? Niektóre firmy w Polsce musiały się wycofać z produkcji takich linii, bo z różnych powodów nie przyjęły się one na rynku.
Jeszcze kilka lat temu przy produktach naturalnych zawsze musiało dojść do jakiegoś kompromisu pomiędzy jakością a np. zapachem, konsystencją, łatwością aplikacji. Dzisiaj nie ma już takich barier. W produktach ekologicznych możemy mieć wszystko – naturalne składniki, udowodnione naukowo działanie i przyjemność z używania. Ludzie są dziś gotowi bardziej niż kiedykolwiek na przyjęcie tego rodzaju kosmetyków.
„Piękno czyste i etyczne” – pod takim hasłem odbywały się w tym roku największe kosmetyczne targi w Bolonii. Jak Pan rozumie to hasło?
Ludzie chcą być piękni, ale chcą także wiedzieć, w jaki sposób to uzyskają. Chcą wiedzieć, skąd pochodzą produkty, których używają, gdzie i przez kogo były badane, jak były testowane. Chcą, żeby odzwierciedlały ich stosunek do świata, przyrody, podejście do życia. Słowo szacunek jest dziś kluczowe dla marki.
W jakim tempie rozwija się rynek produktów naturalnych, ekologicznych. Jakie są przewidywania?
Wszędzie na świecie rynek produktów naturalnych rozwija się 3-4 razy szybciej niż pozostałe. W Europie rynek kosmetyczny rozwija się w tempie 2-3 proc., a rynek naturalnych kosmetyków w tempie 9-11 proc. W Azji jest to różnica między 7-8 proc. a aż 20 proc.
Rozmawiała Katarzyna Bochner