Choć powszechnie uważa się, że Polki są pięknymi kobietami, to zdecydowana większość sama o sobie tak nie myśli. Niemal wszystkie (98 proc.) są na tyle skromne, że czują dyskomfort w związku takim określeniem swojej urody. Z badań przeprowadzonych na zlecenie marki Dove wynika, że do opisania swojego wyglądu bardziej skłonne są używać określenia „naturalny” niż „piękny”. Niepokojące jest jednak to, że tylko 4 proc. Polek uważa się za atrakcyjne, a 8 proc. za ładne. Co druga przyznaje, że ma poczucie, iż nie pasuje do lansowanych przez media kanonów, a oglądane w telewizji lub czasopismach kobiety sprawiają, że nie czuje się piękna.
Te dane nie są wyjątkowe na tle innych narodów. Niemal trzy czwarte kobiet na świecie (72 proc.) ocenia swoją urodę jako przeciętną, a niewiele mniej (69 proc.) twierdzi, że nie jest atrakcyjna fizycznie. Tylko 4 proc. pań w wieku od 18 do 29 lat, biorących udział w badaniach, opisało siebie jako piękne. Najlepiej myślą o sobie Brazylijki – 6 proc. z nich uważą, że są piękne.
Równocześnie okazało się, że kobiety mają świadomość, iż społeczeństwo w coraz większym stopniu wymaga piękna i atrakcyjności fizycznej, a także wynagradza te cechy. Zdaniem pań, piękniejsze kobiety mają w życiu po prostu lepiej. Niemal dwie trzecie ankietowanych zdecydowanie zgodziło się ze stwierdzeniami, że w dzisiejszych czasach oczekuje się od nich, że będą bardziej atrakcyjne fizycznie niż pokolenie ich matek
(63 proc.) oraz tego, że będą poprawiały swój wygląd (60 proc.).
Nie tylko powierzchowność
Wróćmy jednak do Polek. W przeprowadzanych badaniach widać też, że choć wygląd zewnętrzny jest dla nich jednym z podstawowych elementów definiujących kobiece piękno, to dla większości warunkiem wystarczającym, by określić osobę jako piękną, są jej cechy wewnętrzne. A więc z jednej strony mamy atrakcyjność zewnętrzną, na którą składają się: zadbany wygląd, zdrowa cera, duże oczy, długie rzęsy, zdrowe, lśniące, długie włosy, regularne rysy twarzy, piękny zapach, tajemnicze, przyciągające spojrzenie, proporcjonalna figura, pełne kształty (brak akceptacji dla bardzo szczupłej sylwetki), odpowiedni, a więc elegancki, dopasowany do figury strój. A z drugiej strony panie dostrzegają piękno wewnętrzne. Pod tym pojęciem rozumieją delikatność, naturalność, subtelność, zmysłowość, otwartość, inteligencję i pewność siebie.
Polki przyznały więc, że piękno może być pojęciem definiowanym szeroko, bez ograniczeń w jego pojmowaniu do cech związanych z ładnym wyglądem. Trzy na cztery zdecydowanie zgadzają się z poglądem, że kobieta może być piękna w każdym wieku, jak też z tym, że nawet kobieta, która nie ma idealnej urody, ale za to ma ciepłą osobowość, może być piękna.
Akceptacja najbliższych i otoczenia
Tym, co sprawia, że Polki czują się piękne, jest przede wszystkim poczucie bycia kochaną. Oprócz tego, ważne jest, by być szczęśliwą, spełnioną w związku i w życiu codziennym – robić coś, się kocha. Istotna jest też pozytywna reakcja partnera i komplementy. Szczególnie zaś cenione są komplementy od przyjaciółek lub koleżanek. Aby na nie zasłużyć, kluczowe jest jednak dbanie o siebie. Nic więc dziwnego, że zabiegi pielęgnacyjne są jedną z podstawowych metod stosowanych przez kobiety, które chcą się czuć piękne. Tymczasem tylko 38 proc. kobiet uważa, że poświęca swojej urodzie wystarczająco dużo czasu w ciągu dnia. Sporo pań (37 proc.) przypuszcza natomiast, że gdyby się bardziej przyłożyły to mogłyby wyglądać lepiej.
Smutne dane: tylko 2 proc. kobiet na świecie powiedziałoby o sobie, że są piękne. Połowa Polek odczuwa społeczną presję „bycia piękniejszą”. Obrastają w kompleksy, oglądając kobiety w telewizji i czasopismach. Marka Dove chce to zmienić i pomóc odnaleźć kobietom piękno w sobie i na nowo je zdefiniować.
Anna Zawadzka-Szewczyk
Wszystkie zaprezentowane dane procentowe pochodzą z raportu Dove „Prawdziwe piękno. Redefinicja”, który został opracowany na podstawie danych ilościowych i jakościowych zebranych przez firmę Unilever w latach 2004-2012 w badaniach przeprowadzonych przez firmę StrategyOne oraz Pentor Research International.