StoryEditor
Rynek i trendy
06.12.2021 00:00

Klaudia Rudewicz, Ambra, Drogerie Koliber: Niezależne drogerie dopasowują się do zmian

Niezależni przedsiębiorcy są zdecydowanie bardziej elastyczni i mogą szybciej reagować na zmieniające się potrzeby klientów. Cechują się też odwagą biznesową. Dlatego niezależne drogerie ciągle mają swoich klientów - mówi Klaudia Rudewicz, dyrektor generalny w firmie dystrybucyjnej Ambra, która jest organizatorem franczyzowej sieci Drogerie Koliber.

Jakie są najważniejsze plany dotyczące rozwoju sieci Drogerie Koliber na najbliższy rok? Czy i jakie działania prowadzicie Państwo i podejmujecie nowe, aby wspierać detalistów w sprzedaży stacjonarnej i w e-commerce?

W Ambrze łączymy biznes hurtowy z rozwojem konceptów detalicznych. Skupiamy się na wspieraniu niezależnych przedsiębiorców w kategoriach chemia-higiena-kosmetyki w celu wzmacniania ich pozycji na  rynku. Na co dzień wspieramy niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy spożywcze m.in. poprzez nasz autorski Shelf Program, oraz właścicieli drogerii należących do naszej sieci Drogerie Koliber poprzez m.in. dystrybucję szerokiego asortymentu oraz działania marketingowe. W sferze offline to m.in. aktywności takie jak specjalne promocje oraz konkursy konsumenckie np. Rajskie Oczko czy KoliBerek czy też ostatnio uruchomiony program „Koliber miesiąca”, jak i online, np. wdrożenie newslettera konsumenckiego czy intensywne prowadzenie social mediów. Dostarczamy również naszym partnerom wiedzę o aktualnych trendach rynkowych oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak ekrany reklamowe, które obecnie testujemy w naszych wybranych drogeriach. Obsługujemy również sklepy ogólnoprzemysłowe oraz różnego rodzaju instytucje. Obecnie nasza sieć liczy ponad 180 drogerii partnerskich. Natomiast w SHELF Programie działa już ponad 200 sklepów spożywczych.

Jak ocenia Pani obecną kondycję rynku kosmetycznego (jest silny, słaby, rozwojowy, przesycony) oraz kondycję tzw. drogeryjnego handlu tradycyjnego?

Mówiąc o całym rynku FMCG obserwujemy coraz większą konkurencję, również w kategoriach chemiczno-kosmetycznych oraz zmieniające się nawyki konsumentów dotyczące wyboru asortymentu, np. zwiększające się zainteresowanie produktami naturalnymi czy mniejszy popyt na kosmetyki do makijażu. Zmianie ulega również sam proces dokonywania zakupów tj. miejsce, liczba produktów w koszyku czy też sama częstotliwość kupowania. Nadal jednak drogerie niezależne stanowią miejsce często wybierane przez konsumentów dzięki szerokiej ofercie asortymentowej dopasowanej do lokalnych potrzeb, fachowemu doradztwu, czy bliskości i wygodzie dokonywania zakupów.

Patrząc na obecną sytuację gospodarczą w Polsce i na świecie, na nastroje konsumenckie, na informacje o hiperinflacji i zapowiadane przez producentów podwyżki cen kosmetyków, na umacnianie się dyskontów i międzynarodowych sieci drogeryjnych z jakim nastawieniem wchodzi Pani w następny rok biznesowej działalności?

W kanale niezależnym każdy klient jest w centrum zainteresowania. Niezależni przedsiębiorcy są zdecydowanie bardziej elastyczni i mogą szybciej reagować na zmieniające się potrzeby klientów. Oczywiście ostatnie lata udowodniły wszystkim, że jedyną pewną rzeczą jest zmiana, z którą nie każdy człowiek potrafi sobie poradzić. Tu również upatruję roli niezależnych przedsiębiorców, którzy nieustannie robią co w ich mocy, by zapewnić nie tylko najpotrzebniejsze produkty, ale i poczucie bezpieczeństwa czy „normalności”. To oni właśnie, mający o wiele głębsze relacje ze swoimi klientami, wygrywają w takich sytuacjach z konkurencją. Ponadto każdy przedsiębiorca w Polsce cechuje się moim zdaniem odwagą biznesową, co oznacza, nie tyle, że się niczego nie boi, ale tyle, że nad swoim strachem potrafi zapanować i przekuć go w szansę na kolejny sukces. I tego właśnie życzę nam wszystkim – optymizmu oraz wytrwałości w działaniu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.04.2024 14:05
Rozpoczyna się sprzątanie po zawaleniu się mostu w Baltimore, a z nim pojawia się strach przed skażeniem środowiska... przez kosmetyki
Sławny wypadek statku, w wyniku którego zawalił się most Francis Scott Key Bridge może mieć wymierne konsekwencje dla środowiska naturalnego.NTSBgov, Public domain, via Wikimedia Commons
Władze sprzątają wrak pozostawiony po wtorkowym śmiertelnym zawaleniu się mostu Francis Scott Key Bridge w Baltimore i szukają również oznak potencjalnego skażenia środowiska. Służby ratownicze obecnie nie stwierdziły „żadnego bezpośredniego zagrożenia dla środowiska”. Jednak eksperci ds. ochrony środowiska nadal budzą obawy związane z zawartością ładunku na statku, w tym produktów kosmetycznych.

Ogromny kontenerowiec, który uderzył w most w drodze z portu w Baltimore, przewoził co najmniej 56 kontenerów z materiałami niebezpiecznymi, zawierającymi łącznie 764 tony substancji żrących, łatwopalnych i innych substancji zanieczyszczających – podała w czwartek Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB). Urzędnicy twierdzą, że czternaście z tych kontenerów zostało zniszczonych podczas katastrofy, ale nie stwierdzili żadnych bezpośrednich powodów do niepokoju – przynajmniej na razie.

Jak dotąd wydaje się, że Baltimore mogło zapobiec wielu najgorszym scenariuszom, stwierdził w rozmowie z Guardianiem Gary Belan, starszy dyrektor krajowej organizacji zajmującej się ochroną przyrody American Rivers. Po pierwsze, 14 zniszczonych pojemników było pełnych głównie olejków eterycznych, mydeł i perfum. Mogą one być szkodliwe, ale w „wystarczająco małych” ilościach nie są jawnie szkodliwe. „Zwykle [po zbadaniu] w miejskich rzekach stwierdza się pewien poziom mydła lub perfum” – powiedział Belan, zauważając, że materiały te mogą przedostawać się do dróg wodnych przez przelewy ścieków lub spływ wód burzowych podczas ulewnych deszczy.

Dlaczego jest to problem?

Kosmetyki są niezbędne dla codziennej higieny i estetyki, ale mogą szkodzić środowisku wodnemu. Po użyciu, ich resztki często przedostają się do wód powierzchniowych przez kanalizację. Oleje, silikony i parafiny w składzie kosmetyków, jeśli trafią w ogromnej ilości do środowiska, tworzą tłustą warstwę na wodzie, blokując dostęp tlenu, niezbędnego dla życia wodnych organizmów. Brak tlenu zakłóca procesy biologiczne, co może prowadzić do śmierci ryb i innych stworzeń wodnych, jak również utrudnia fotosyntezę, kluczową dla roślin wodnych i fitoplanktonu. Ponadto, chemiczne składniki kosmetyków mogą działać jako dysruptory endokrynne, zakłócając funkcjonowanie układu hormonalnego zwierząt wodnych.

Czytaj także: Orientana wprowadza dział Outlet by zmniejszyć skalę sztucznego tworzenia odpadów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.04.2024 11:29
Karolina Szałas, PMR: E-commerce będzie rósł, ale mniej dynamicznie. Kosmetyki pozostają największą kategorią w internetowym rynku FMCG
Karolina Szałas, senior analyst, PMRfot. PMR
Rynek e-commerce w Polsce nadal rośnie, jednak dynamika wzrostu staje się mniejsza przez niesprzyjające czynniki gospodarcze. Jest to już także rynek dojrzały. W najbliższych latach najszybciej będzie rosła sprzedaż online biżuterii, produktów dla zwierząt oraz produktów OTC. Natomiast kosmetyki mają już 48 proc. udziału w sprzedaży internetowej rynku – mówi dla wiadomoscikosmetyczne.pl Karolina Szałas, senior analyst w firmie badawczej PMR.

Jaka będzie wartość rynku e-commerce w Polsce w najbliższych latach?

Jak wynika z najnowszych prognoz PMR, w 2024 r. wartość rynku e-commerce przekroczy 100 mld zł, wzrastając zarówno nominalnie i realnie względem 2023 roku. Do 2029 r. prognozujemy, ze wartość rynku zbliży się do 150 mld zł, odnotowując średnioroczne tempo wzrostu (CAGR) na poziomie 7 proc. w latach 2025-2029.

To wzrost, ale mniej dynamiczny niż w minionych latach. Co na to wpływa?

W 2024 r. odbudowa popytu, wraz z obniżającą się, choć dalej pozostającą na podwyższonym poziomie, inflacją i nadal silnie rosnącymi nominalnie wynagrodzeniami, będzie kontynuowana, co wesprze wzrost polskiego PKB.

Silniejszy wzrost gospodarczy będzie natomiast ograniczany poprzez gorsze perspektywy dla inwestycji, związane m.in. z cyklem wyborczym oraz mniejszym niż w 2023 r. napływem środków unijnych, a także nadal ograniczonymi perspektywami dla eksportu w związku z sytuacją gospodarczą w strefie euro.

Czytaj także: PMR: Rynek kosmetyczny w Polsce będzie rósł średnio o 5 proc. rocznie

Należy pamiętać także, że rynek internetowy w Polsce jest rynkiem dojrzałym, a udział sprzedaży internetowej w sprzedaży detalicznej ogółem jest już wysoki. Większość dużych firm działających w poszczególnych segmentach posiada już sklepy internetowe i nie pojawiają się gracze, którzy mogliby wpłynąć znacząco na dynamikę rynku.

Dodatkowo, po ustąpieniu ograniczeń pandemicznych, widoczny był powrót konsumentów do kanałów stacjonarnych, przykładowo w kategoriach takich jak odzież i obuwie czy artykuły spożywcze. Również konsumenci, którzy w okresie pandemii nie przeszli do tego kanału, raczej już tego nie zrobią. W efekcie powyższych czynników, prognozujemy, że rynek internetowy będzie rósł w kolejnych latach, jednak jego dynamika będzie hamować z roku na rok.

Jakie kategorie produktów mogą liczyć na dobry wzrost w sprzedaży online?

Kategoriami, które najszybciej będą rosły w najbliższych latach są biżuteria, produkty dla zwierząt  oraz produkty OTC. Wszystkie te kategorie osiągną dwucyfrowe średnioroczne tempo wzrostu w latach 2025-2029.

W naszej ocenie są to jedne z kategorii produktowych – z wyjątkiem produktów dla zwierząt – o najniższym stopniu penetracji sprzedaży internetowej, jak również pozostają jednymi z najmniejszych kategorii produktowych spośród omawianych w naszym najnowszym raporcie dotyczącym handlu internetowego w Polsce, co będzie stymulować wzrost wynikający ze stosunkowo niskiej bazy.

Jak zachowa się w tych warunkach kategoria kosmetyczna?

Sam internetowy rynek artykułów kosmetycznych w 2024 r. osiągnie wartość prawie 6 mld zł, z dwucyfrową dynamiką wzrostu r/r. Kosmetyki pozostają największą kategorią produktową w segmencie internetowego rynku FMCG, z udziałem na poziomie 48 proc.

A jego dynamika?

W ostatnich latach internetowy rynek artykułów kosmetycznych bardzo szybko rósł, odnotowując dwucyfrowe wzrosty, w latach 2020-2023 średniorocznie przekraczały one 18 proc. W kolejnych latach objętych prognozą  2025-2029 kanał ten będzie wciąż rósł w tempie zbliżonym do całego rynku internetowego, czyli średniorocznie o około 7 proc. 

Więcej informacji w raporcie: Handel internetowy w Polsce. Analiza rynku e-commerce i prognozy rozwoju na lata 2023-2028

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. kwiecień 2024 13:28