StoryEditor
Eksport
21.12.2022 00:00

Michał Koleśnikow, PKO BP: Eksport na rynki wschodnie znów rośnie

Po chwilowym załamaniu, które nastąpiło po wybuchu wojny w Ukrainie eksport kosmetyków z Polski na rynki wschodnie odbudował się i nierzadko był wyższy niż w 2001 r. Od lipca 2022 r. rosła sprzedaż nie tylko do Ukrainy, ale też np. do Białorusi czy do Turcji, czyli krajów utrzymujących kontakty handlowe z Rosją. W największym stopniu straty dochodów z rynków wschodnich zrekompensowała jednak polskim producentom sprzedaż do krajów Unii Europejskiej – pisze dla wiadomoscikosmetyczne.pl Michał Koleśnikow, kierownik Zespołu Analiz Sektorowych w PKO BP.     

Najbardziej widoczne dla wyników polskiego eksportu kosmetyków w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 było załamanie eksportu do Kazachstanu (-136 mln EUR r/r), następnie do Rosji (68 mln EUR r/r), choć dynamika roczna sprzedaży jest ujemna i wkrótce straty na tym rynku mogą być wyższe. Spadek eksportu na Ukrainę (15 mln EUR) był mniej odczuwalny i latem dynamika roczna sprzedaży była już dodatnia.

Sprzedaż na rynki wschodnie wyraźnie się odbudowuje wraz z upływem czasu. W przypadku Kazachstanu znikomy eksport notowany był do maja włącznie (spadki powyżej 90 proc. r/r), ale już od lipca dynamika roczna była powyżej zera. Eksport do Ukrainy gwałtownie załamał się marcu, niski był również w kwietniu, ale od lipca jest większy niż w analogicznych miesiącach 2021. W przypadku eksportu do Rosji największe spadki (ponad 60 proc. r/r) odnotowano w kwietniu i maju, potem dynamika się poprawiła, ale nadal sprzedaż była mniejsza niż przed rokiem. 

W tym czasie wzrósł o 21 mln EUR eksport do krajów, które mogą handlować z Rosją, równoważąc 30 proc. spadku sprzedaży na ten rynek. Zwiększyła się sprzedaż kosmetyków do Turcji (+33 proc. r/r), szczególnie wysoka dynamika zanotowana została w sierpniu i wrześniu (+165 proc. r/r). Mimo sankcji, eksport do Białorusi obniżył się jedynie o 4 proc. r/r, a we wrześniu był o ponad 140 proc. wyższy niż przed rokiem. W trakcie roku znacznie przyspieszył również eksport do Gruzji, choć nadal trafiają tam stosunkowo niewielkie ilości polskich kosmetyków i nas skutek dużych spadków na początku roku dynamika w całym okresie 01-09.2022 jest lekko ujemna (-4 proc. r/r). Wyraźnie zwiększył się eksport do Kirgistanu (275 proc. r/r), Mołdawii (49 proc.), Serbii (49 proc.), Armenii (47 proc.) i Uzbekistanu (37 proc. r/r), choć łącznie do tych krajów trafiło nieco ponad 1 proc. polskiego eksportu.

Warto jednak podkreślić, że najważniejszy dla wyników był wzrost wartości wywozu na rynki UE o 15,9 proc. r/r, co zrekompensowało straty poniesione na wschodzie i w rezultacie całkowita wartość polskiego eksportu kosmetyków w analizowanym okresie była na lekkim plusie (+5,3 proc. r/r) i wyniosła blisko 3 mld EUR.  

Czytaj także: Łukasz Barbacki, Barbacki Consulting: Eksport lubi pokorę. Zalecam ją na 2023 rok

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
16.04.2024 16:38
Magdalena Kuś, Paese: Ekologia i opakowania refill to trendy dla branży na przyszłość [Cosmoprof Bolonia 2024]
Zespół Euphora Paese na targach Cosmoprof Worldwide Bologna 2024fot. Euphora Paese
Ekologia jest najważniejszym trendem w branży kosmetycznej, cały sektor idzie przede wszystkim w kierunku rozwiązań chroniących środowisko – uważa Magdalena Kuś, product manager marki Paese. Według niej właśnie to przede wszystkim pokazała ostatnia edycja międzynarodowych targów Cosmoprof we Włoszech.

Ekologia jest czynnikiem, który determinuje działanie firm kosmetycznych i jest głównym trendem przyszłości. To według Magdaleny Kuś, product manager marki Paese pokazała m.in. ostatnia edycja kosmetycznych targów Cosmoprof w Bolonii we Włoszech.

– W tym roku Cosmoprof jasno wskazał nam kierunek, w jakim idzie branża, czyli ekologia, ekologia i jeszcze raz ekologia. Produkty, sposób utylizacji, skład kosmetyków, opakowania – we wszystkich obszarach stawiamy na naturę i troskę o środowisko. Głównym trendem na nadchodzący czas są opakowania z możliwością ponownego uzupełnienia, czyli refill – mówi Magdalena Kuś.

Euphora Paese jest polską firmą. Specjalizuje się w produkcji kosmetyków do makijażu, których uzupełnieniem są wybrane produkty pielęgnacyjne i akcesoria kosmetyczne. Spółka działa w Krakowie, gdzie ma własne laboratoria i zaplecze laboratoryjne. Produkuje także na zlecenie sieci handlowych, m.in. dla Hebe oraz dla innych podmiotów. Swoje kosmetyki eksportuje do 50 krajów świata.

To, jak podkreśla Magdalena Kuś, mobilizuje spółkę do patrzenia na biznes nie przez pryzmat lokalnego a globalnego rynku i śledzenia światowych trendów. Na to z kolei pozwala udział w międzynarodowych targach.

– Dla marek obecnych na rynkach międzynarodowych, targi to świetna okazja na wymianę cennych kontaktów i miejsce wielu inspiracji. Mimo rozwoju technologii i digitalowych narzędzi biznesowych kontakt na żywo to dalej zupełnie inny rodzaj doświadczenia. Zdarza się, że regularnie wymieniam maile z partnerami Paese z drugiego końca świata, a tak naprawdę nigdy nie mieliśmy okazji porozmawiać na żywo. To bardzo cenne, kiedy na evencie branżowym w końcu możemy się poznać, wymienić spostrzeżeniami. To jest jakiś rodzaj integracji i od tej pory nasza współpraca idzie coraz pomyślniej. Uważam, że targi to dalej świetna inicjatywa dla biznesu – mówi Magdalena Kuś.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
12.04.2024 11:33
Anna Oborska, Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego: Polskie firmy to czarny koń Cosmoprof Bologna
Anna Oborska, dyrektor generalna Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (z lewej) i Agnieszka Sobkowiak, manager ds. komunikacji i PRfot. PSPKD
Polskie firmy zaskakują liczbą stoisk, kreatywnymi pomysłami i szeroką ofertą produktów kosmetycznych. Świadkami ogromnego zainteresowania polskimi markami i produktami byli w tym roku przedstawiciele administracji publicznej. Mamy nadzieję, że zaprocentuje to jeszcze większym wsparciem dla rozwoju eksportu w sektorze kosmetycznym – mówi Anna Oborska, dyrektor generalna Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego podsumowując targi Cosmoprof Worldwide Bologna 2024, w których uczestniczyło blisko 180 firm z Polski.

Z jakimi wrażeniami wróciłyście Panie z tegorocznych targów Cosmoprof w Bolonii?

Cosmoprof Bologna to największe targi kosmetyczne na świecie i jednocześnie miejsce obowiązkowej obecności dla wszystkich osób, które chcą czuć puls kosmetycznego biznesu.

Są tu dostawcy, dystrybutorzy, przedstawiciele administracji z wszystkich krajów UE, organizacji otoczenia biznesu, media i klienci.

Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego reprezentowałyśmy we dwie. Razem z Agnieszką Sobkowiak odbyłyśmy szereg spotkań z polskimi firmami, spośród których liczne są naszymi firmami członkowskimi. Udział w targach Cosmoprof z perspektywy organizacji branżowej, to możliwość podtrzymania trwających od lat kontaktów z polskimi firmami, w tym firmami członkowskimi PSPKD, a także okazja do nawiązania nowych relacji.

Organizatorzy na tegoroczną edycję oddali do dyspozycji wystawców 200 tys. mkw. Targi odwiedziło blisko 250 tys. osób z ponad 150 krajów. Z roku na rok rośnie zarówno liczba wystawców, liczba reprezentowanych rynków, jak i gości.

Bo choć lata pandemii w wielu sferach prowadzenia biznesu wprowadziły liczne zmiany organizacyjne z optymalizacją w tle, to potwierdziły jednocześnie: kontakty osobiste są w biznesie kosmetycznym kluczowe. A możliwość bezpośredniej rozmowy i obejrzenia produktów będą zawsze bardziej efektywną drogą dotarcia do klienta niż najlepszy katalog. Polskie firmy uczestniczące w targach Cosmoprof budują wizerunek i rozpoznawalność swoich marek a także całej polskiej branży kosmetycznej.

Jak wypadły polskie firmy?

Polskie firmy to tradycyjnie już czarny koń Cosmoprof Bologna. Zaskakują liczbą stoisk, kreatywnymi pomysłami i szeroką ofertą produktów kosmetycznych, opartych o surowce naturalne i odkrycia biotechnologii. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich produktów jest środowisko – to ma przełożenie tak na składy produktów, jak i ewolucję opakowań.

W Bolonii polskie stoisko wystawiła Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Udostępniła ona przestrzeń do ekspozycji produktów i prowadzenia rozmów licznym polskim markom, które nie dysponowały własnymi stoiskami. Liczba odwiedzających to stoisko gości była tak duża, że warto w przyszłym roku pomyśleć o jego utrzymaniu i powiększeniu, bo jest ono szansą dla firm dysponujących mniejszym budżetem.

Zainteresowanie polskimi produktami kosmetycznymi, którego świadkami byli pracownicy PAIH oraz przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii, to także ogromna wartość, bo choć branża produktów kosmetycznych od lat zaliczana jest do priorytetowych sektorów polskiej gospodarki i jej dedykowane są liczne programy pomocy publicznej, to jeśli ta branża w takim środowisku zyskuje swoich ambasadorów wśród przedstawicieli administracji publicznej, to będzie to procentować w przyszłości.

Jakie trendy dało się zauważyć w prezentacji marek i produktów?

Żadnym zaskoczeniem nie jest nasze poczucie, że wiodącymi trendami są naturalność i ekologia. Na tych dwóch filarach koncentruje się dziś cały świat, a Unia Europejska – w sposób szczególny. Nie mają tu zaległości także polscy producenci.

Czy branżowe targi są nadal dobrym miejscem do robienia biznesu?

Targi są miejscem dla biznesu doskonałym. Bo jak w soczewce skupia się tu zarówno środowisko tradycyjnie kojarzone z biznesem – producenci i dystrybutorzy, jak i liczni inni gracze otoczenia biznesu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. kwiecień 2024 14:04