REKLAMAReklama WK - 2018 - Baner Główny

KONSUMENT i TRENDY

 

2 października 2018, 16:44



wiadomoscikosmetyczne.pl

napisz maila ‹ | ostatnie artykuły ‹
dr hab. Marcin Napiórkowski, semiotyk kultury, wykładowca w Instytucie Kultury Polskiej UW podczas VI Forum Branży Kosmetycznej

dr hab. Marcin Napiórkowski, semiotyk kultury, wykładowca w Instytucie Kultury Polskiej UW podczas VI Forum Branży Kosmetycznej (fot. Wiadomości Kosmetyczne)

Motywowane strachem błędne wyobrażenia o produktach, składnikach czy procedurach potrafią przekreślić lata budowania marki i miliony zainwestowane w rozwój. Nie wystarczy jednak takie mity obalić, ponieważ konsumenckie mitologie są jak hydra – w miejsce każdej obalonej teorii spiskowej pojawiają się dwie nowe. Jedynym sposobem na trwałe zwycięstwo jest budowa wokół naszych działań pozytywnej mitologii opartej na wartościach – szczerości, wyrozumiałości dla obaw konsumentów, ale też szacunku dla nauki i komunikacji opartej na faktach, a nie na uleganiu emocjom. Nie wystarczy obalać mity. Trzeba je poznać, zrozumieć ich podłoże i działać u źródła – mówił dr hab. Marcin Napiórkowski, semiotyk kultury, wykładowca w Instytucie Kultury Polskiej UW podczas VI Forum Branży Kosmetycznej.

REKLAMASdruk - belka w artykułach - grudzień 2018

Jednym z konsumenckich mitów jest szkodliwość parabenów. – Jeśli producenci będą przekonywać, że nie są one złe i uda im się wykazać, że przekonania konsumenckie na ich temat były błędne, to jeśli nie zostaną podjęte dodatkowe działania, szybko może się okazać, że na cenzurowanym znajda się kolejne substancje – twierdzi dr hab. Marcin Napiórkowski, semiotyk kultury, wykładowca w Instytucie Kultury Polskiej UW.

Według niego fake newsy wygrywają z rzetelną informacje, bo lepiej zaspokajają potrzebę sensu. Jedno nieprawdziwe twierdzenie wspiera drugie, budując spójny obraz świata. To daje konsumentom poczucie sprawczości i kontroli. – To dlatego konsumenci czytają etykiety i wybierają te produkty na których znajdują informacje, że są bez parabenów. Mają poczucie, że tym wyborem zdecydowali o zdrowiu i bezpieczeństwie swoim i swojej rodziny. Jednak pseudonauka i mity oferują nam pozorne bezpieczeństwo. Pokazując, że parabeny są szkodliwe i przekonując, że produkty bez ich zawartości są lepsze często pomija się prawdziwe zagrożenie, np. związane z obecnością substancji uczulających – twierdzi badacz kultury specjalizujący się w mitach.

Według niego fakty natomiast są takie, że konserwanty są efektem nauki, która odpowiedziała na potrzebę związaną z bezpieczeństwem m.in. żywności. To dzięki nim, żyje nam się wygodniej, dłużej i jesteśmy zdrowsi. – Warto szukać wiarygodnych informacji. Panika jest złym doradcą – mówi Marcin Napiórkowski. Przyznaje równocześnie, że branża powinna jednak podjąć wspólny wysiłek na rzecz środowiska.

Na koniec zadał producentom pytanie, czy dostarczając konsumentom produkt dają im poczucie sprawczości? Czy ich przekaz marketingowy tworzy pozytywne mity? Przekonywał, by nie prowadzić kampanii defensywnej. W zamian za to zalecał, by producenci tworzyli własne pozytywne mity, jako przeciwwaga tych opartych na nierzetelnych informacjach.   

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

0Komentarze

dodaj komentarz

Portal wiadomoscikosmetyczne.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony