StoryEditor
Opakowania
25.04.2022 00:00

Branża kosmetyczna ma ważny wpływ przyszłość planety [GŁOS EKSPERTA]

Cosmetic, Toiletry & Perfumery Association (CTPA) to brytyjskie stowarzyszenie, które reprezentuje firmy zajmujące się wytwarzaniem, dostarczaniem i sprzedażą produktów kosmetycznych i higieny osobistej. Christine Lawson, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju CTPA, postanowiła przypomnieć, jak duże znaczenie mają działania branży kosmetycznej w procesie recyklingu i dbania o środowisko.

CTPA prowadzi bloga, na którym omawia tematy związane z ochroną środowiska. Christine Lawson, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju CTPA, w najnowszym wpisie skupiła się na recyklingu opakowań kosmetycznych oraz rozwiązaniach ułatwiających ponowne napełnianie lub uzupełnianie opakowań.

Recykling może wydawać się dość współczesnym zjawiskiem, ale ponowne napełnianie i recykling to koncepcje, które miały miejsce już w czasach starożytnych. Pierwszy odnotowany przypadek recyklingu papieru miał miejsce w Japonii w 1031 r. Dziś powody takich działań są zupełnie inne. Kiedyś produkowanie rzeczy było znacznie trudniejsze, więc sensowne było ich maksymalne wykorzystanie. Teraz, gdy masowa produkcja jest codziennością i toniemy w nadmiarze rzeczy wytworzonych przez człowieka – usuwanie opakowań, zmiana przeznaczenia i recykling stały się kluczowe dla przyszłości naszej planety.

Obecnie ponad ośmiu na dziesięciu z konsumentów (85 proc.) twierdzi, że kosmetyki i produkty do higieny osobistej odgrywają kluczową rolę w naszym życiu, więc sposób, w jaki pozbywamy się opakowań po nich, jest ważniejszy niż kiedykolwiek. Dlatego producenci tworzą nowe rodzaje produktów, redukując opakowania, umożliwiając ich ponowne użycie i zwiększając możliwości recyklingu – cały czas badając sposoby, aby uczynić cały proces bardziej satysfakcjonującym. 

WARTO BYĆ EKO
Wszyscy słyszeliśmy bardzo dobrą radę: „redukuj, używaj ponownie, przetwarzaj”. Producenci kosmetyków robią wszystko, co w ich mocy, aby zmniejszyć ilość opakowań potrzebnych do zapewnienia bezpieczeństwa produktów. Ciężko pracują również, aby pomóc swoim klientom uzupełnić ulubione produkty. Warto spróbować, ponieważ opcje wielokrotnego napełniania są często oferowane po niższej cenie. Produkty do wielokrotnego napełniania są zwykle projektowane z myślą o kilku wkładach, dzięki czemu można wielokrotnie z nich skorzystać. 

PROGRAM ODBIORU ZUŻYTYCH OPAKOWAŃ
Coraz więcej sklepów detalicznych, w tym supermarketów, drogerii i salonów kosmetycznych, zachęca swoich klientów do udziału w zbieraniu opakowań, które nie nadają się do recyklingu. Programy odbioru są bardzo korzystne dla planety, ponieważ umożliwiają deponowanie opakowań kosmetycznych, które w przeciwnym razie nie zostałyby poddane recyklingowi.

Rodzaje przedmiotów, które można poddać recyklingowi w ramach tych schematów, są zwykle bardzo małe lub złożone, dlatego nie mogą być obsługiwane przez maszyny w standardowych punktach recyklingu. Są to między innymi puderniczki, szminki, tusze do rzęs, zakraplacze z butelek, pędzelki z aplikatorami, pompki z niektórych butelek z rozpylaczem oraz małe pojemniki na produkty poniżej 50 ml. Niektóre systemy zwrotu akceptują również saszetki z produktami.

Narzędzie, którym jest Lokalizator Recycle Now to świetny sposób na sprawdzenie, gdzie znajduje się najbliższy program odbioru i co możesz tam zabrać. Niektóre marki oferują także usługę wysyłki zwrotnej. 

Oprócz krótkoterminowej korzyści z recyklingu małych opakowań kosmetycznych, zwiększenie zainteresowania programami zwrotów przyniesie również korzyści w dłuższej perspektywie. W tej chwili małe przedmioty poddane recyklingowi są zwykle przekształcane w coś użytkowego z mieszanych materiałów. Na przykład plac zabaw lub ławka. Dzieje się tak, ponieważ potrzeba masy krytycznej podobnych przedmiotów, aby móc je z powrotem przekształcić w wysokiej jakości opakowania kosmetyczne.

Obecnie ilości odbieranych przedmiotów są stosunkowo niewielkie, więc elementy te muszą być mieszane z innymi rodzajami materiałów. Jednak im więcej zebranych opakowań, tym wyższej jakości materiał z recyklingu, który może odzyskać przemysł kosmetyczny, co oznacza jeszcze mniej plastiku wytwarzanego od zera i większą wydajności opakowań.

WSZYSCY MAJĄ JEDEN CEL
Na koniec warto przyjrzeć się rosnącej liczbie produktów na rynku, które zostały opracowane lub zapakowane z większym naciskiem na środowisko. W ten sposób otrzymujemy produkty, które klienci jeszcze bardziej docenią za ich ekologiczne oblicze. 

Motywacja do recyklingu zmieniła się z ochrony zasobów wytworzonych przez człowieka na ochronę całej planety. Dziś wszyscy, od producentów produktów, przez firmy opakowaniowe, po polityków, zwracają uwagę na to, jak sprawić żeby proces recyklingu był jeszcze bardziej skuteczny i wydajny.

Przeczytaj również: Lovem zachęca do odsyłania szklanych opakowań po produktach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
05.04.2024 12:50
Boop: Ponad 10 proc. produktów kosmetycznych ląduje na wysypiskach
Kryzys śmieciowy zmusza do zastanowienia nad tym, jak przemysł kosmetyczny nieopatrznie produkuje towar, który trafi na wysypisko bez zużycia.Sonia Roselli
Według nowych statystyk ponad 10 proc. produktów kosmetycznych marnuje się w łańcuchach dostaw marek, co oznacza, że co roku produkty ulegają zniszczeniu o oszałamiającej wartości 4,8 miliarda dolarów (3,8 miliona funtów). Nowy raport zrównoważonego sklepu internetowego Boop wykazał również, że nadprodukcja odpowiada za 6,2 proc. tych odpadów, a 4 proc. pochodzi z produktów wyrzuconych ze względu na uszkodzenie lub przekroczenie terminu przydatności do użycia.

Trzy główne przyczyny problemu odpadów w branży to: nadprodukcja, opakowania i niedoskonałe zapasy. Tak naprawdę opakowania stanowią 70 proc. odpadów branży kosmetycznej, a 95 proc. opakowań kosmetycznych jest wyrzucanych. Z raportu wynika, że niedokładne rejestrowanie zapasów przez marki oznaczają, że nie mogą one zarządzać swoimi produktami, co powoduje, że okres przydatności do spożycia produktów w magazynie ulega pogorszeniu.

Ambitne prognozy i trendy, takie jak zestawy w wydaniach bożonarodzeniowych i opakowania oparte na trendach, takie jak różowe pudełka użyte do promocji filmu Barbie w 2023 r., przyczyniły się do marnotrawstwa, ponieważ mają krótkotrwały urok dla klientów i po ustaniu intensywnej kampanii marketingowej stają się zbyteczne.

Z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez Boop wynika, że jeden na czterech konsumentów jest gotowy zapłacić więcej za produkty zrównoważone. Ponad 95 proc. kobiet stwierdziło, że chętnie kupiłyby niedoskonałe produkty (np. z uszkodzonym opakowaniem lub z błędem drukarskim), a 23 proc. stwierdziło, że zapłaciłyby za nie pełną cenę. Jeśli chodzi o zachęty do zakupów, 78 proc. konsumentów stwierdziło, że influencerzy mieli największy wpływ na ich ekologiczne i ekologiczne wybory.

Czytaj także: Gdzie wyrzucić przeterminowane kosmetyki i opakowania po kosmetykach?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
18.03.2024 09:18
Co-packing dla branży beauty - realne korzyści niezależnie od skali biznesu
Co-packing dla branży beauty - realne korzyści niezależnie od skali biznesuMateriał Partnera
Niewystarczające zasoby ludzkie i technologiczne to powtarzający się problem na drodze rozwoju małych i średnich biznesów. Rosnące wolumeny, wejście na nowe rynki lub do nowych kanałów sprzedaży wymagają zmiany strategii handlowej. To z kolei przekłada się na zarządzanie produkcją, która musi sprostać tym wyzwaniom. Outsourcing usług i współpraca z niewielkimi podmiotami może doraźnie pomóc, ale na pewnym etapie rozdrobniona kooperacja produkcyjna zaczyna stanowić barierę, a to w konsekwencji oznacza utraconą sprzedaż. Rozwiązaniem może być co-packing realizowany przez operatora logistycznego.

Niezależnie od tego czy firma jest dużym, międzynarodowym producentem, czy prowadzi średniej wielkości biznes, są okresy w roku, gdy sprzedaż produktów kosmetycznych znacząco rośnie. Dzieje się tak przy okazji świąt czy wyjątkowych dni, jak np. Walentynki, Dzień Kobiet, czy Dzień Matki. Jak bowiem pokazują badania, ponad połowa Polaków najczęściej daje w prezencie właśnie produkty kosmetyczne(1). Co więcej, konsumenci oczekują, że kupowane na specjalną okazję produkty będą także wyjątkowo zapakowane, stąd popularność produktów lub zestawów w okolicznościowych opakowaniach. – Co-packing wciąż jest głównie procesem manualnym, czyli potrzebuje dużej liczby pracowników dostępnych na krótki okres czasu. Mało który producent ma taką elastyczność, jeśli chodzi o zasoby ludzkie. Podobnie jest z powierzchnią magazynową. Ustawienie stołów do pakowania, czy nawet linii automatycznej, które producent będzie wykorzystywał pod akcje sezonowe, wymaga dodatkowej przestrzeni – tłumaczy Kamil Małota, Inżynier ds. procesu w FM Logistic.

Realizacja zleceń pod tzw. peaki sprzedażowe, wymagające zwiększonej dostępności towaru w ściśle określonym czasie, to zadanie, w którym wsparcie operatora logistycznego jest nieocenione. Klient otrzymuje gwarancję przygotowania towaru na czas, a co więcej może korzystać z wielu możliwości technologicznych żeby skutecznie wyróżnić swój produkt na tle konkurencji. – Możemy pakować pojedyncze produkty w nawiązujące do okazji pudełka, naklejać oznaczenia, czy etykiety, konsolidować produkty w ramach zestawów prezentowych, czy np. w formie coraz bardziej popularnych kosmetycznych kalendarzy adwentowych. Czyli tak przygotować produkt, by był on bardziej atrakcyjny dla klienta i wpisywał się w strategię marketingową producenta czy dystrybutora – mówi Katarzyna Gorzyńska, Senior Business Development Director, odpowiedzialna za rozwój sektora beauty w FM Logistic.

Operator oferuje również fachowe doradztwo w całym procesie, od etapu planowania po jego realizację. Dzięki wprowadzanym przez ekspertów optymalizacjom niejednokrotnie znacząco zmniejsza się koszt całej operacji. To jednak nie jedyne oszczędności. – Jako operator logistyczny posiadamy odpowiednią infrastrukturę, która pozwala nam bardzo szybko zbudować linię co-packingową dostosowaną do potrzeb klienta. Uwalnia to producenta od konieczności samodzielnego inwestowania w cały sprzęt oraz ponoszenia kosztów utrzymania linii przez cały rok – dodaje Kamil Matoła z FM Logistic. Nowoczesna infrastruktura, w tym automatyka, dają natomiast ogromną przewagę: pozwalają skrócić czas pakowania i ograniczają liczbę osób potrzebnych do obsługi zlecenia, ale też zmniejszają ilość pomyłek jakościowych i redukują skalę uszkodzeń. To dobre rozwiązanie zarówno dla małych, jak i dużych producentów i dystrybutorów, bowiem ponoszą oni koszty wykorzystania linii co-packingowej wyłącznie w czasie gdy faktycznie jej używają.

Doświadczenie i know-how operatora to konkretne korzyści dla producenta

Kolejny obszar biznesowy, w którym warto skorzystać z pomocy operatora logistycznego to współpraca z sieciami handlowymi. Kluczowe są tutaj czas i elastyczność, ponieważ obsługa tego kanału sprzedaży wymaga dostarczenia dużego wolumenu do wszystkich punktów handlowych w tym samym czasie. Każda z sieci ma też własne wymagania w zakresie ekspozycji towaru. Do takiej współpracy trzeba się zatem odpowiednio przygotować. W ramach usługi co-packingu operator może np. kompletować displaye i standy z miksami, np. różnymi wersjami kolorystycznymi danego produktu dostosowane do wytycznych danej sieci. Jeżeli producent lub dystrybutor rozpoczyna dopiero współpracę z sieciami handlowymi może liczyć na wsparcie operatora logistycznego już na etapie planowania. – Dzięki wieloletniej współpracy z różnymi podmiotami handlowymi znamy doskonale ich wymagania i standardy. Pozwala to nam proponować klientom rozwiązania, co do których mamy pewność, że się w danej sieci sprawdzą. To duża oszczędność czasu i pieniędzy, korzystamy bowiem z wypracowanych przez nas procesów – wyjaśnia Kamil Małota, Inżynier ds. procesu w FM Logistic. Dobre zorientowanie się w rynku to ogromna przewaga konkurencyjna jaką zyskuje zleceniodawca współpracujący z doświadczonym operatorem logistycznym. Umiejętnie zaplanowana ekspozycja podnosi bowiem atrakcyjność produktów i wspiera działania marketingowe producentów. Odpowiednia widoczność towarów w sklepach z kolei zwiększa ich sprzedaż.

O świętach w branży beauty trzeba myśleć już latem

Mnogość opcji sprawia, że o ile większość ludzi o kupowaniu prezentów myśli, gdy już zbliża się moment obdarowania, to odpowiedzialni za planowanie sprzedaży producenci muszą pomyśleć o tym wiele miesięcy wcześniej. – Jako operator korzystamy oczywiście z naszej wiedzy i doświadczeń, jednak rozwiązania dobierany indywidualnie pod każde zlecenie, w zależności od tego, na czym klientowi zależy najbardziej, a na to potrzebny jest czas – zauważa Katarzyna Gorzyńska. Żeby przygotować akcję marketingową, która wymaga wsparcia co-packingu potrzeba nawet kilkunastu miesięcy. – Trzeba pamiętać, że zanim uruchomimy linię co-packingową należy cały proces zaplanować. Najczęściej wygląda to tak, że klient opowiada nam o swoich oczekiwaniach, a następnie my pokazujemy jak można to zrobić najlepiej. Wykorzystujemy wzory i testujemy różne rozwiązania zarówno co-packingowe, jak i transportowe. Optymalizujemy koszty, zużycie materiałów oraz formę i dopiero wtedy, po akceptacji klienta, możemy rozpocząć pracę z towarem – wyjaśnia Kamil Małota.

Nie tylko w kraju. Polskie kosmetyki podbijają świat

Według danych zawartych w raporcie PKO Banku Polskiego „BRANŻA KOSMETYCZNA Sytuacja bieżąca i prognozy do 2028” suma przychodów branży kosmetycznej w Polsce rośnie w tempie 5,5 proc. średnio rocznie i w 2028 roku wartość rynku osiągnie 6,4 mld euro. Dane jednoznacznie wskazują, że rynek kosmetyczny rośnie nie tylko w kraju. Eksport kosmetyków z Polski w latach 2020-2022 wzrósł aż o 24,0% i 2022 roku wynosił już 4,3 mld EUR(2). Równolegle, jednak w jeszcze większym tempie wzrósł import – odpowiednio o 28,7% do 3,3 mld EUR. Wskazany trend to doskonała szansa dla producentów jak i dystrybutorów, warunkiem jest jednak dostosowanie towaru do wymagań konkretnego rynku. Tu także z pomocą przychodzi operator logistyczny. W ramach usługi co-packingu może dostosować i naklejać na produkt etykiety, kody czy inne niezbędne oznaczenia. W przypadku dystrybucji na wiele rynków sprawdzi się też co-manufacturing. – Pracujemy na produkcie, który trafia do nas bez opakowania. W ramach naszych zadań kompleksowo przygotowujemy towar według konkretnych wytycznych. W zależności od rynku zbytu różne mogą być opakowania lub gramatury, ale też kody i oznaczenia. Dzięki zleceniu tego procesu na zewnątrz, dystrybutor nie musi posiadać wielu linii do pakowania – zauważa Kamil Małota, Inżynier ds. procesu w FM Logistic.

Współpraca z operatorem doświadczonym w co-packingu to dla producentów i dystrybutorów gwarancja, że zaplanowane przez nich działanie, niezależnie czy jest to kampania promocyjna, czy ekspansja na nowe rynki, zostanie wsparte dokładnie tymi działaniami na etapie przygotowania produktu, które są potrzebne. Nie jest tu istotna ani wielkość firmy, ani liczba SKU. Operator logistyczny jest bowiem przede wszystkim elastyczny i może dostosować ofertę do różnych potrzeb.

__

[1]https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/kupowanie-prezentow-stresuje-polakow-dlaczego-i-co-najbardziej,216798.html

[2] Raport PKO BP BRANŻA KOSMETYCZNA Sytuacja bieżąca i prognozy do 2028

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. kwiecień 2024 20:24