StoryEditor
Perfumerie
27.05.2020 00:00

Douglas w marcu stracił ponad 40 proc. sprzedaży przez koronawirusa, firmę ratował e-commerce

Grupa Douglas ogłosiła wyniki sprzedaży za pierwsze sześć miesięcy w roku podatkowym 2019/20. O ile sprzedaż grupy rosła w styczniu i lutym, w marcu spadła o ponad 40 proc. z powodu zamknięcia perfumerii wywołanego pandemią koronawirusa. Patrząc na pierwsze półrocze, sprzedaż w sklepach spadła o 5,5 proc. w porównaniu do ubiegłego roku, ale w e-commerce wzrosła o 27,2 proc.

Douglas jest jedną z wiodących firm w sektorze beauty w Europie. Prowadzi ponad 2400 perfumerii w 21 krajach europejskich. W Polsce Douglas ma 140 perfumerii w największych galeriach handlowych oraz przy prestiżowych ulicach handlowych.

Grupa Douglas ogłosiła właśnie wyniki za pierwsze sześć miesięcy w roku podatkowym 2019/20 (IV kwartał jest dla firmy początkiem roku obrotowego).  W styczniu i lutym br. sprzedaż grupy wzrosła o 5,9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Natomiast w marcu spadła aż o 40,2 proc. w porównaniu z marcem 2019 r. w wyniku globalnej pandemii koronawirusa i odgórnego nakazu zamknięcia 2400 sklepów w całej Europie.

Skumulowana skonsolidowana sprzedaż grupy w pierwszym półroczu br. utrzymała się na stabilnym poziomie rok do roku i wyniosła 1,95 mld euro. Sprzedaż w sklepach spadła o 5,5 proc. w porównaniu do ubiegłego roku, podczas gdy sprzedaż e-commerce wzrosła o 27,2 proc, do 415 mln euro w tym samym okresie. Z powodu drastycznego spadku sprzedaży i zysków wynikających z wymuszonych zamknięć sklepów w marcu skorygowana EBITDA nieznacznie spadła o 3 proc. rok do roku do 218 mln euro.

W pierwszych dwóch miesiącach roku udało nam się nabrać tempa w okresie świątecznym, zarówno pod względem sprzedaży, jak i zysków. Z powodu  przymusowego  zamknięcia w marcu praktycznie wszystkich naszych 2400 sklepów europejskich, większość obrotów straciliśmy, a koszty pozostały takie same. Przyspieszony rozwój  e-commerce, a także zdecydowane kroki w celu zabezpieczenia płynności finansowej, pomogły nam ustabilizować działalność w tej wyjątkowej sytuacji. Dzięki e-commerce częściowo zrekompensowaliśmy sprzedaż utraconą w stacjonarnych sklepach – skomentował Matthias Born, dyrektor finansowy Douglas Group.

Aby złagodzić wpływ zamknięć sklepów na wyniki Grupy i zapewnić jej płynność, zarząd Douglasa w połowie marca wprowadził kompleksowe środki redukcji kosztów. 31 marca 2020 r. Douglas posiadał rezerwy w wysokości 309 mln euro. Wolne przepływy pieniężne w pierwszej połowie roku obrotowego 2019/20 wyniosły 136 mln euro, a więc były wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

 W pierwszej połowie roku obrotowego Douglas osiągnął 21,3 proc. całkowitej sprzedaży online. W Niemczech sięgnęła ona 35,3 proc. W marcu, ze względu na lockdown, kanał e-commerce gwałtownie przyspieszył.  Sprzedaż internetowa wzrosła o 33,5 proc. w drugim kwartale roku obrotowego 2019/20. – W marcu ponownie stało się jasne, że omnichannel to zwycięski model biznesowy. Udało nam się pozyskać stałych użytkowników  naszej platformy online. Liczba klientów posiadających karty lojalnościowe Douglasa, którzy po raz pierwszy zrobili zakupy online prawie się podwoiła w marcu – powiedziała Vanessa Stützle, CDO Douglas Group.

Obecnie 92 proc. z 2400 sklepów Douglasa zostało ponownie otwartych zgodnie z oficjalnymi przepisami i zachowaniem obostrzeń sanitarnych.   

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Perfumerie
16.04.2024 11:51
Grupa Douglas przyspiesza trend wzrostowy w II kwartale i zmniejsza dług o 1 mln euro
Sieć perfumerii odnotowała zadowalające dla siebie wyniki.wiadmoscikosmetyczne.pl
Grupa Douglas zanotowała 11,5 proc. wzrost sprzedaży netto w drugim kwartale roku finansowego 2023/24, od stycznia do marca, według wstępnych danych. Wzrost ten był napędzany przez oba kanały sprzedaży: w sklepach stacjonarnych o 12 proc., a w handlu elektronicznym o 10,7 proc. Wzrost odnotowano we wszystkich segmentach, również w pierwszej połowie roku obrotowego.

Douglas Group przyspieszyła swoją ścieżkę wzrostu w niedawno zakończonym drugim kwartale roku finansowego 2023/24: od stycznia do marca sprzedaż grupy (netto) wzrosła o 11,5 proc. na podstawie wstępnych i niezbadanych danych. Wzrost napędzany był przez oba kanały; Podczas gdy sprzedaż w sklepach wzrosła o 12 proc., sprzedaż w handlu elektronicznym wzrosła o 10,7 proc. Wszystkie segmenty przyczyniły się do ogólnego wzrostu i nadal rosły w stosunku do roku poprzedniego także w pierwszej połowie roku obrotowego.

Jednocześnie grupa jeszcze bardziej utorowała drogę na przyszłość dzięki kompleksowemu refinansowaniu i kolejnemu krokowi w kierunku delewarowania. Po wejściu na giełdę we Frankfurcie grupa pozyskała nowe finansowanie w łącznej wysokości 1,6 miliarda euro na znacznie lepszych warunkach i znacznie obniżyła wskaźnik dźwigni z poprzedniego poziomu 4,0x do ok. 2,7x (obliczony na podstawie skorygowanej EBITDA (LTM) i płynności na dzień 31.12.2023). Oznacza to, że oczekuje się, że roczne płatności odsetkowe grupy zostaną obniżone nawet o 100 mln euro.

Po bardzo dobrym rozpoczęciu roku finansowego w okresie świątecznym, zaliczyliśmy kolejny doskonały kwartał. Wyniki stanowią imponującą demonstrację atrakcyjności naszej oferty, naszej wyjątkowej lojalności klientów i odporności naszego modelu omnichannel. Oznacza to również jedenaście kolejnych kwartałów całkowitego wzrostu sprzedaży – wyraźny znak, że jesteśmy na dobrej drodze.

powiedział Sander van der Laan, dyrektor generalny Grupy Douglas.

Czytaj także: Douglas wszedł na Booksy

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Perfumerie
12.04.2024 10:14
Douglas wszedł na Booksy
wiadomoscikosmetyczne.pl
Douglas umieścił swoje perfumerie na platformie rezerwacyjnej Booksy. Klienci mogą umawiać się zdalnie na zabiegi i konsultacje w 148 perfumeriach sieci.

Douglas dołączył do największej platformy rezerwacyjnej Booksy, przez którą można umawiać się na wizyty i usługi w salonach kosmetycznych, fryzjerskich, gabinetach spa czy masażu, ale także np. do fizjoterapeuty czy stomatologa i wielu innych. Platforma skupia punkty usługowe i umożliwia rezerwację online w kalendarzach udostępnionych przez firmy. Można zarządzać wizytami, planować je, a w razie potrzeby przełożyć. Aplikacja udostępnia listę usługodawców, oferowane przez nich usługi oraz opinie klientów.

Teraz do Booksy dołączył także Douglas Polska ze swoimi 148 perfumeriami. Sieć oferuje bowiem także zabiegi kosmetyczne w przestrzeniach spa oraz konsultacje z ekspertami. Obecnie można umówić się przez Booksy właśnie na bezpłatne 15-minutowe konsultacje: pielęgnacyjne, makijażowe i zapachowe. To bardzo istotne ułatwienie dla klientów, a także promocja tego typu działań sieci. Da możliwość dotarcia do osób, które dotąd być może nie zaopatrywały się w Douglasie. Bezpłatna konsultacja będzie zachętą do poznania oferty sieci, przedstawienia jej oferty produktowej i zabiegowej.

image
Douglas w centrum handlowym Arkadia w Warszawie, strefa SPA
fot. Marcin Kmiecinski

Douglas idzie w kierunku oferty usługowej. W kilkudziesięciu perfumeriach w Polsce już działają gabinety zabiegowe. W kolejnych powstaną mobilne kabiny, gdzie dostępne będą zabiegi pielęgnacyjne na twarz i ciało. Sieć perfumerii współpracuje w tym zakresie ze swoimi partnerami - luksusowymi markami kosmetycznymi. 

Czytaj więcej: Douglas organizuje kolejne edycje Douglas Skincare Weeks i otworzy więcej gabinetów kosmetycznych w perfumeriach 

Douglasa to omnichannelowy (sklepy stacjonarne i sprzedaż online) sprzedawca kosmetyków. Największymi rynkami firmy są Niemcy, Francja, Włochy, Holandia oraz Polska (na podstawie danych sprzedażowych z 2022 roku). W roku finansowym 2023 Douglas osiągnął sprzedaż netto w wysokości 4,1 miliarda euro. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. kwiecień 2024 04:19