StoryEditor
Producenci
03.02.2023 00:00

Konsumenci poszukują spersonalizowanych produktów - efekt IKEA nadal w mocy

Spersonalizowane kosmetyki zyskują na wartości - które marki pójdą za tym trendem? / Nastya Dulhiier via Unsplash
Personalizacja pielęgnacji to usługa, której rentowność będzie tylko rosła. Eksperci z Adobe i Deloitte przekonują, że rzesze klientów i klientek są gotowi otworzyć szerzej portfele, aby mieć poczucie wyjątkowości i sprawczości w wyborze właściwości swoich zakupów.

Jedną z metod przyciągania klientów w nadchodzących latach będzie tworzenie spersonalizowanych produktów i usług. Aż 91 proc. konsumentów chętniej robi zakupy w sklepach, które umożliwiają dostosowanie produktu czy usługi pod swoje indywidualne potrzeby, lub kiedy marka pamięta ich preferencje (np. rozmiar czy ulubione składniki lub kolory). 42 proc. natomiast jest zirytowana, gdy nie ma możliwości dostosowania produktu pod swoje oczekiwania.

To wnioski płynące z raportu Adobe Research, „Co zwiększy sprzedaż e-commerce i omnichannel w
2023 r.?". Zdaniem autorów dodanie personalizacji do portfolio usług marek — w tym kosmetycznych — będzie kluczem do stworzenia pozytywnego doświadczenia klienta, a marketing mający na celu zadowolenie klientów poprzez promocje i okazjonalne oferty jest już przez konsumentów uważany za coś oczywistego. Deloitte natomiast dowodzi, że klienci i klientki tolerują aż do 20 proc. podwyżki ceny, jeśli w zamian za dodatkowe koszta mogą spersonalizować produkt lub usługę. W 2023 roku można spodziewać się, że więcej firm będzie spoglądać w kierunku technologii takich jak druk 3D, aby móc tworzyć fizyczne dobra i produkty, które są przygotowane całkowicie pod nas – stwierdza Deloitte.

To oczywiste przykłady na dalsze działanie efektu IKEA; jest to błąd poznawczy polegający na tym, że konsumenci przywiązują nieproporcjonalnie dużą wagę do produktów, które częściowo stworzyli. Nazwa nawiązuje do szwedzkiego producenta i sprzedawcy mebli IKEA, który sprzedaje wiele mebli wymagających montażu. Badanie z 2011 roku wykazało, że badani byli paradoksalnie skłonni zapłacić o 63 proc. więcej za meble, które sami zmontowali, niż za równoważne, wstępnie zmontowane przedmioty. Jednym z czynników jest to, że „samodzielny montaż [lub wybór cech produktów] produktów może pozwolić ludziom zarówno czuć się kompetentnymi, jak i okazywać dowody tych kompetencji”.

Marki, które proponują spersonalizowaną pielęgnację to między innymi Function of Beauty — brand sprzedający produkty do pielęgnacji włosów i ciała, które klientka lub klient tworzą krok po kroku, od właściwości przez zapach po nadruk na opakowaniu. Innymi przykładem może być tworzenie własnych palet do makijażu dzięki magnetycznym kasetkom (MAC Cosmetics, Inglot, Art Deco).

Czytaj także: Function of Beauty wprowadza na rynek pierwszy produkt do stylizacji

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
13.05.2025 12:58
Chanel nawiązuje współpracę z indyjskim detalistą Nykaa
Nykaa sprzedaje produkty kosmetyczne za pośrednictwem strony internetowej, aplikacji mobilnej i ok. 100 sklepów stacjonarnychShutterstock

Chanel, globalny producent kosmetyków i perfum premium, nawiązał współpracę z indyjską firmą Nykaa, aby wzmocnić swoją markę na tamtejszym rynku.

Nykaa sprzedaje produkty kosmetyczne, prozdrowotne i fashion za pośrednictwem własnej strony internetowej, aplikacji mobilnej i ponad 100 sklepów stacjonarnych. Dzięki nawiązaniu tej współpracy perfumy i kosmetyki Chanel będą dostępne w wybranych sklepach Nykaa Luxe, aplikacji Nykaa i sklepie online. 

Do końca 2025 roku Chanel chce sukcesywnie rozszerzać swoją ekspansję w detalu do ponad dziesięciu sklepów Nykaa Luxe w całym kraju.

Opierając się na fundamencie, położonym przez naszą sieć butików z perfumami i kosmetykami, a także platformę e-commerce Chanel India, partnerstwo z Nykaa stanowi potężną synergię naszych wspólnych wartości. Ta współpraca inspiruje nas do rozwijania jeszcze szerszej oferty naszych perfum i kosmetyków w Indiach – ocenia Amit Goyal, dyrektor zarządzający Chanel India.

Jako Nykaa jesteśmy niezmiernie dumni z tego partnerstwa, dającego po raz pierwszy możliwość wprowadzenia oferty Chanel Fragrance & Beauty w Indiach w luksusowych sklepach kosmetycznych Nykaa, a także online. Wczesne rozpoznanie przez Chanel potencjału rynku w Indiach w dużym stopniu przyczyni się do tworzenia i rozwoju segmentu luksusowego w nadchodzących dekadach – komentuje Anchit Nayar, dyrektor wykonawczy i CEO w Nykaa Beauty.

Obecnie w Indiach Chanel posiada siedem butików, a ponadto trzy sklepy na lotniskach oraz dedykowany dedykowany portal e-commerce.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
13.05.2025 09:00
Franck Marilly, szef regionu EMEA w Shiseido, odchodzi ze stanowiska. Nie będzie następcy
Jeśli chodzi o prognozy Shiseido na 2025 rok, japoński koncern zakłada 4-procentowy wzrost.Shutterstock

Japońska grupa kosmetyczna Shiseido ogłosiła rezygnację Francka Marilly, prezesa regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Marilly, który dołączył do firmy w 2018 roku, oficjalnie ustąpi ze stanowiska 31 maja. Firma podała „powody osobiste” jako powód jego odejścia.

Shiseido, którego portfolio obejmuje takie marki jak m.in. Drunk Elephant, Nars i Serge Lutens, potwierdziło w komunikacie prasowym, że nie wyznaczy następcy na stanowisko prezesa EMEA.

Alberto Noé, który pełnił funkcję prezesa i dyrektora generalnego Shiseido EMEA od maja 2024 roku, będzie nadal kierował regionem, którego centrala mieści się w Paryżu. Pełni on również funkcję tymczasowego szefa Shiseido America po odejściu Rona Gee 15 kwietnia br.

Ta zmiana na wysokim szczeblu Shiseido następuje w okresie mieszanych wyników grupy. W 2024 roku zysk operacyjny Shiseido spadł znacząco do 7,58 mld jenów (ok. 48,3 mln USD), w porównaniu z 28,13 mld jenów w roku wcześniejszym.

Podczas gdy region EMEA odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a Japonia 10-procentowy, firma odnotowała znaczące spadki na innych rynkach. Spadła sprzedaż w Chinach (o 5 proc.), w Ameryce (o 7 proc.) i o 24 proc. w sektorze travel retail.

Jeśli chodzi o prognozy Shiseido na 2025 rok, japoński koncern zakłada 4-procentowy wzrost. Firma chce skupić się na swoich najważniejszych markach: Shiseido, Clé de Peau i Nars, jednocześnie robiąc ewaluację i oceniając potencjał zbycia aktywów w ramach szerokiej strategii restrukturyzacji.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. maj 2025 13:40