StoryEditor
Szkolenia
26.10.2014 00:00

Jak motywować pracowników? Chwal i stawiaj jasne cele

Zmotywowanie pracowników do działania, zaangażowania się w firmę, to dla szefa sklepu jedno z najpoważniejszych wyzwań. Pozafinansowe sposoby doceniania pracy personelu są równie ważne co solidna wypłata.

Zaangażowanie pracowników zależy od wielu czynników, chociażby od środowiska i atmosfery w pracy, stażu i kompetencji zawodowych, ale też od indywidualnych potrzeb psychologicznych i życia osobistego. Tak twierdzi Maciej Sasin, założyciel Akademii Rozwoju Kompetencji.
– Z perspektywy menadżera ważne jest wyczucie potrzeb motywacyjnych pracowników i dopasowanie do tego swych działań – wyjaśnia. – Umiejętne postępowanie przyczynia się do budowania zaufania, zwiększania satysfakcji z pracy i ograniczania rotacji.

Delegowanie kompetencji

Zwykło się mówić, że najważniejsze są bodźce finansowe, a premia na koncie, zamiast tradycyjnego „uścisku dłoni prezesa”, może rozwiązać wszelkie problemy i nakręcić pracownika do wydajniejszej pracy. A to nieprawda. – Najlepszym sposobem motywowania jest tworzenie przewidywalnego środowiska pracy, gdzie każdy ma szansę wykazania się i bycia docenionym – opowiada Maciej Sasin. – Pracodawca sam powinien być zmotywowany, co wcale nie jest normą. Wzór, jaki daje pracownikom, wpływa na ich zachowanie. Najskuteczniejsza jest dobra komunikacja. Personel musi wiedzieć, co powinno być zrobione i dlaczego właśnie tak. Rozumienie szerokiego kontekstu zadań, które są powierzane załodze, przyczynia się do zwiększania motywacji.
Partnerstwo i przywództwo
Pochwały, informowanie załogi I sukcesach poszczególnych osób, utrzymywanie przyjaznej i „czystej” atmosfery – to istotne czynniki w osiągnięciu sukcesu. Warto też zwrócić uwagę na umożliwienie pracownikom rozwoju czy stworzenie poczucia bycia wyjątkowym i potrzebnym – chociażby poprzez zapewnienie podstawowej opieki medycznej, dodatkowe ubezpieczenie w prezencie od firmy czy wręczenie karnetu wstępu na siłownię, spa lub kuponów na zakupy we własnym sklepie. Motywowanie ma wiele twarzy.
Maciej Sasin dodaje, że jeśli uda się już nawiązać skuteczną więź z personelem, warto ją pielęgnować poprzez dialog, rozmowę, zachęcanie do dzielenia się pomysłami. Relacje pracownika i szefa stają się ostatnio bardziej partnerskie. Zarządzanie jednoosobowe przestało być skuteczne. Szefowie mają coraz więcej obowiązków, więc muszą umiejętnie dzielić się władzą. 

Hubert Wójcik


10 przykazań pracodawcy:
1. W pierwszej kolejności zadbaj o własną motywację
2. Poznaj swoich pracowników i każdego motywuj indywidualnie, według jego potrzeb
3. Zauważaj to, co dobre, i to, co pracownik powinien zmienić, informując o tym jak najszybciej
4. Codziennie rozmawiaj z pracownikami na krótkich odprawach na początku i w trakcie dnia
5. Szczerze pochwal każdego pracownika, przynajmniej raz w tygodniu
6. Pytaj o zdanie i opinie na temat sytuacji w sklepie, pomysłów na sprzedaż, ułożenie ekspozycji itp.
7. Dotrzymuj obietnic, które składasz pracownikom, szczególnie tych związanych z benefitami
8. Stawiaj ambitne, rozwojowe, możliwe do zrealizowania cele
9. Sprawiaj, by praca była czymś więcej niż zwykłą robotą
10. Zatrudniaj dopasowanych do stanowiska pracowników, a sami będą się motywować
Źródło: Akademia Rozwoju Kompetencji


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Szkolenia
26.06.2023 00:00
Komunikacja w procesie sprzedaży w kanale tradycyjnym
fot. materiał partnera
O sytuację na tradycyjnym rynku kosmetycznym zapytaliśmy Jarosława Pawelca dyrektora handlowego firmy Venita.

J. Pawelec: Tradycyjny rynek jest pod presją wobec rosnącej konkurencji sieci handlowych i e-commerce. Sytuacja wymusza na właścicielach drogerii podjęcie rozmaitych działań w celu utrzymania rentowności biznesu. Zarządzający drogeriami starają się przyciągnąć klientów przez programy lojalnościowe, promocje, eventy, porady, podążanie za trendami aby mieć w ofercie nowe modne i poszukiwane produkty.

Do oczekiwań rynku muszą dostosować się producenci ze swoją ofertą produktową i promocją.

Istotną rolę J.Pawelec upatruje w budowaniu relacji klient-sprzedawca: „Sprzedawczyni mająca długą przyjacielską wręcz więź ze swoją klientką z łatwością zarekomenduje jej nowe produkty”.  
 
J.Pawelec: Firmy kosmetyczne starają się włączyć w proces komunikacji producent-sprzedawca-klientka, aby ułatwić wprowadzanie nowych produktów i zwiększać sprzedaż.

Ważnym działaniem są konkursy sprzedażowe dla personelu, gdzie często nagrodę stanowią produkty producenta. Dzięki temu sprzedawczyni może przetestować produkt i znając jego zalety rekomendować go, swoim klientkom, pełniąc rolę konsultantki”. 

Kolejnym działaniem, według J. Pawelca są akcje promocyjne producenta nastawione bezpośrednio na konsumenta o treści: "kup produkty firmy za kwotę X i odbierz produkt gratis"

Promocje dają bezpośrednią korzyść dla wszystkich stron procesu: 

- klientki uzyskują korzyści w postaci produktów gratis, drogerie korzystają, ponieważ akcje przyciągają nowe klientki i podtrzymują zainteresowanie stałych klientek tworząc program lojalnościowy, producent ponosi koszt promocji, ale w zamian uzyskuje wyższą sprzedaż i buduje dobre relacje z drogeriami co przekłada się m.in. na łatwość we wprowadzaniu nowości i silniejszą pozycję względem konkurencji.

Ekspert Venity podsumowuje: Aby rozwijać pozycję marki na rynku należy pozyskać lojalnego klienta. Służą temu aktywne działania dające dodatkowe korzyści wszystkim uczestnikom procesu komunikacji. Doceniamy w firmie korzyści płynące z prowadzenia działań promocyjnych nastawionych na budowę relacji i będziemy się w nie angażować. 

Uważamy, ze rynek tradycyjny jest ważny nie tylko dla uzyskania sprzedaży, ale również dla budowy wizerunku firmy w świadomości konsumentów. Venita utrzymuje i zwiększa swoje zaangażowanie w tym kanale sprzedaży. Obecnie firma rekrutuje na stanowisko przedstawiciela handlowego w regionach śląskim i pomorskim. Osoby zainteresowane zachęcamy do kontaktu: sprzedaż[email protected]

Venita jest wiodącym polskim producentem kosmetyków do koloryzacji i pielęgnacji włosów.

Firma eksportuje swoje produkty do ponad 40 krajów na całym świecie.

Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu  na rynku oferujemy produkty wysokiej jakości wpisujące się w najnowsze trendy na rynku kosmetycznym. 

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Szkolenia
14.06.2023 00:00
DM promuje swoją politykę cenową i pokazuje klientom, jak oszczędzać na zakupach
W ramach promocji swojej polityki cenowej DM wprowadziła dodatkowe oznaczania POS w  drogeriach oraz odświeżyła system komunikacjifot. materiały prasowe
Sieć DM od początku obecności na polskim rynku wychodzi z założenia, że od szukania promocji lepsze jest kupowanie w zawsze korzystnych cenach. Obecnie we wszystkich drogeriach widoczne są woblery, standy i bannery z hasłami – Oszczędzaj dzięki trwałym cenom, Dziś korzystnie, jutro korzystnie, zawsze korzystnie. Kampania promująca korzyści wynikające z nietypowego w Polsce podejścia do cen, promowana jest też poprzez sklep online.

W polskich drogeriach DM znajduje się ponad 13 tys. produktów, zaś w sklepie online ponad 11,5 tys. W swoim portfolio DM ma łącznie 28 marek własnych, pod którymi występuje kilka tysięcy produktów we wszystkich kategoriach. Zgodnie ze swoją polityką cenową od początku obecności w Polsce, czyli od ponad roku, niezależnie od inflacji i innych czynników zewnętrznych, DM nie podniosła ceny sprzedaży na ponad 2 tys. produktów.

– Chcesz kupować zawsze korzystnie, zamiast gonić za okazyjnymi ofertami? – pyta marka i wyjaśnia, że właśnie dzięki gwarancji trwałej ceny w DM to możliwe.

Już na samym początku obecności w Polsce siec założyła, że będzie ją wyróżniać polityka cenowa. Do dziś gwarantuje atrakcyjną i trwałą cenę półkową, która nie jest podwyższana przez co najmniej cztery miesiące lub dłużej, od daty ostatniej podwyżki widocznej przy każdym produkcie. Dzięki temu ceny półkowe DM są trwale niższe.

Sieć tłumaczy, że wyszła z założenia, że nie należy sztucznie zawyżać cen, by potem obniżać je na krótki okres, zmuszając klienta do kupowania produktów na promocjach, na zapas, a nie wtedy, kiedy faktycznie ich potrzebuje. Kieruje się filozofią, która mówi: drogi kliencie, możesz polegać na cenach, jakie widzisz na półkach. Możesz w dowolnej chwili przyjść i kupić produkt w korzystnej cenie, kiedy rzeczywiście go potrzebujesz.

Jednak znając przywiązanie polskich klientów do promocji,  DM oferuje kupony rabatowe w aplikacji „Mój DM”. Są one elementem strategii omnichannelowej oraz czynnikiem wzmacniającym lojalizację klientów. Zachęcają do pobierania aplikacji, bo tylko za jej pomocą możliwa jest aktywacja zniżek. Same kupony można wykorzystać we wszystkich kanałach – zarówno podczas zakupów przez aplikację, w sklepie internetowym, jak i w drogeriach stacjonarnych. Każdego miesiąca oferowanych jest około dwudziestu różnego rodzaju kuponów.

– Polscy klienci są ze wszystkich stron bodźcowani promocjami i czasowe obniżki cen produktów są dla nich jednym z mocniejszych impulsów zakupowych, choć nie zawsze korzystnym. Zdajemy sobie z tego sprawę i od początku pracujemy nad percepcją postrzegania naszych cen. Wiemy, że zwłaszcza dziś, kiedy światowa gospodarka jest zachwiana, a inflacja szaleje, kwestia oszczędności jest jeszcze ważniejsza niż kiedykolwiek – mówi Henri Hampe, dyrektor sprzedaży DM.

Dlatego sieć zdecydowała się na dodatkową komunikację wokół swoich cen, by pokazać klientom wszystkie korzyści płynące z zakupów w sklepach DM i dać im możliwość świadomego wyboru i oszczędzania.

 – Wiemy, że dzięki naszym trwałym cenom klienci mogą zaoszczędzić, bo regularnie prowadzimy na własny użytek porównania koszyków zakupowych w obrębie wybranego asortymentu. Wynika z nich, że ogólna oferta cenowa DM jest korzystniejsza, nawet jak uwzględniamy okresowe promocje wybranych produktów u konkurencji – dodaje Hampe.

W ramach promocji swojej polityki cenowej DM wprowadziła dodatkowe oznaczania POS w  drogeriach oraz odświeżyła system komunikacji. Woblery, standy i bannery z hasłami – Oszczędzaj dzięki trwałym cenom, Dziś korzystnie, jutro korzystnie, zawsze korzystnie pojawiły się we wszystkich drogeriach oraz sklepie internetowym.

Czytaj też: Carrefour tworzy Strefy Niskich Cen. Stanęły w nich kosmetyki i chemia marki własnej

Sieć DM-drogerie markt weszła do Polski w kwietniu 2021 r. Polski oddział ma swoją siedzibę we Wrocławiu i tam została otwarta pierwsza drogeria DM. Do tej pory sieć otworzyła w Polsce 14 stacjonarnych placówek, wszystkie w zachodnio-południowej Polsce i obecnie ten kierunek jest kontynuowany. DM chcą zamknąć 2023 r. z liczbą 23 stacjonarnych drogerii i na ekspansję w tym roku przeznaczą 60 mln zł. 

Czytaj więcej: 

DM-drogerie markt do końca 2023 r. wydadzą na ekspansję w Polsce 60 mln zł 

Hubert Iwanowski, DM-drogerie markt Polska: Stawiamy na partnerstwo. Z producentami budujemy asortyment i kategorie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. maj 2024 04:50