StoryEditor
Szkolenia
03.03.2015 00:00

Jak wycisnąć więcej z social media dla marek kosmetycznych?

Możliwości prowadzenia działań promujących markę zmieniły się znacząco na przestrzeni kilku ostatnich lat. Jeszcze 3 lata temu głównym celem obecności firm i marek na Facebooku było zbudowanie społeczności, a więc maksymalizacja liczby fanów obecnych na firmowej stronie. Prowadzona komunikacja rzadko była poprzedzona konkretną strategią – częściej były to spontaniczne wpisy i zabawne zdjęcia, nastawione na zbudowanie zaangażowania i wygenerowanie „lajków”. Takie działania rzadko kiedy miały przełożenie na konkretne mierniki marketingowe czy sprzedażowe. Ale przez ostatnie dwa lata wszystko się zmieniło!

Już od kilku lat jednym z dominujących trendów w rozwoju internetu jest tzw. visual web – dominacja treści obrazowych i graficznych. Otwiera to nowe możliwości przed markami kosmetycznymi, których komunikacja w naturalny sposób opiera się na treściach wizualnych. Szczególnie wdzięcznym narzędziem dla kosmetyków są kanały social media – na przykład świetnie znany wszystkim Facebook czy nowy, ale coraz popularniejszy Instagram.

Relacja z marką

Z jednej strony social media pozwalają na tworzenie personalizowanego przekazu i pogłębianie relacji konsumentek z marką. Instagram – serwis w całości oparty na zdjęciach i krótkich filmach video – pozwala na pokazanie produktu kosmetycznego w odsłonie innej niż oficjalnej, katalogowej. Prawdziwe zdjęcia kosmetyków wykorzystywanych w prawdziwych kontekstach uwiarygadniają produkt i ułatwiają podjęcie decyzji zakupowych.
Tym ostatnim sprzyjają także pojawiające się w społecznościach oddolne rekomendacje produktów, którymi dzielą się zadowolone konsumentki, często tworząc też własne treści (jak zdjęcia, krótkie recenzje video czy wpisy na blogach). Udostępnienie treści stworzonej przez konsumentkę na profilu marki nie tylko buduje wiarygodność produktu, ale także zmniejsza dystans między firmą a jej odbiorcami.
Sprzedaż w social media
Z drugiej strony kanały social media pozwalają także na zbudowanie zasięgu konkurującego z telewizją. Tak jest w przypadku Facebooka, z którego korzysta dziś ponad połowa polskich internautów. Dobrze zaplanowana kampania reklamowa może kilkakrotnie dotrzeć z przekazem dotyczącym produktu nawet do 3-4 mln osób z dokładnie sprofilowanej grupy (np. wyłącznie do kobiet w określonym wieku, zainteresowanych markami kosmetycznymi) – i to w cenie znacząco niższej niż w przypadku działań ATL.
Potencjał vlogerek
Myśląc o działaniach social media dla marki kosmetycznej nie można nie wspomnieć o YouTube. O ogromnym potencjale tego kanału świadczy choćby fakt, że w 2014 roku najczęściej oglądanym (na całym świecie!) filmem z YouTube był materiał nakręcony przez Polaka – Sylwestra Wardęgę.
Bardzo aktywną i niezwykle popularną grupą użytkowniczek tego kanału są vlogerki kosmetyczne, publikujące filmy z recenzjami kosmetyków lub tutorialami makijażowymi. Największe z nich mają kilkaset tysięcy obserwujących – i to nie tylko z Polski (jak np. RedLipstickMonster z 257 tys. followersów).
Zamiast jednak wysyłać do vlogerek próbki kosmetyków czy nowości produktowe, warto pomyśleć o nich w kategoriach szerokozasięgowych. Jeden film popularnej vlogerki kosmetycznej widzi nawet 100-150 tys. widzów. Ze względu na tematykę filmów można domniemywać, że większość osob z tej grupy to potencjalne konsumentki marki. Warto więc nawiązać współpracę komercyjną, w której vlogerka wykonuje określone zadanie wspierające branding marki, powiązane także ze sprzedażą (np. poprzez udostępnienie widzom kodu rabatowego na zakupy).
Jak pokazują nasze doświadczenia, kobiety dużo chętniej angażują się w interakcję w social media niż mężczyźni i dużo częściej tworzą też własne treści. Mądra strategia obecności marki w social media może sprawić, że zaangażowanie konsumentek będzie „pracowało” na rzecz marki, budując zasięg kolejnych treści produktowych. W połączeniu z działaniami komercyjnymi w social media marka może dotrzeć z przekazem do setek tysięcy konsumentek, zachwyconych nie tylko produktem, ale także zrozumieniem przez markę mechanizmów społecznościowych. n



Anita Wojtaś-Jakubowska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Client Service Director w agencji social media Think Kong Think Kong to agencja social media działająca w międzynarodowej sieci Box Europe. Prowadzi działania dla wielu marek kobiecych, w tym także kosmetycznych, m.in. Rimmel, Manhattan, Sally Hansen, Triumph.


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Szkolenia
26.06.2023 00:00
Komunikacja w procesie sprzedaży w kanale tradycyjnym
fot. materiał partnera
O sytuację na tradycyjnym rynku kosmetycznym zapytaliśmy Jarosława Pawelca dyrektora handlowego firmy Venita.

J. Pawelec: Tradycyjny rynek jest pod presją wobec rosnącej konkurencji sieci handlowych i e-commerce. Sytuacja wymusza na właścicielach drogerii podjęcie rozmaitych działań w celu utrzymania rentowności biznesu. Zarządzający drogeriami starają się przyciągnąć klientów przez programy lojalnościowe, promocje, eventy, porady, podążanie za trendami aby mieć w ofercie nowe modne i poszukiwane produkty.

Do oczekiwań rynku muszą dostosować się producenci ze swoją ofertą produktową i promocją.

Istotną rolę J.Pawelec upatruje w budowaniu relacji klient-sprzedawca: „Sprzedawczyni mająca długą przyjacielską wręcz więź ze swoją klientką z łatwością zarekomenduje jej nowe produkty”.  
 
J.Pawelec: Firmy kosmetyczne starają się włączyć w proces komunikacji producent-sprzedawca-klientka, aby ułatwić wprowadzanie nowych produktów i zwiększać sprzedaż.

Ważnym działaniem są konkursy sprzedażowe dla personelu, gdzie często nagrodę stanowią produkty producenta. Dzięki temu sprzedawczyni może przetestować produkt i znając jego zalety rekomendować go, swoim klientkom, pełniąc rolę konsultantki”. 

Kolejnym działaniem, według J. Pawelca są akcje promocyjne producenta nastawione bezpośrednio na konsumenta o treści: "kup produkty firmy za kwotę X i odbierz produkt gratis"

Promocje dają bezpośrednią korzyść dla wszystkich stron procesu: 

- klientki uzyskują korzyści w postaci produktów gratis, drogerie korzystają, ponieważ akcje przyciągają nowe klientki i podtrzymują zainteresowanie stałych klientek tworząc program lojalnościowy, producent ponosi koszt promocji, ale w zamian uzyskuje wyższą sprzedaż i buduje dobre relacje z drogeriami co przekłada się m.in. na łatwość we wprowadzaniu nowości i silniejszą pozycję względem konkurencji.

Ekspert Venity podsumowuje: Aby rozwijać pozycję marki na rynku należy pozyskać lojalnego klienta. Służą temu aktywne działania dające dodatkowe korzyści wszystkim uczestnikom procesu komunikacji. Doceniamy w firmie korzyści płynące z prowadzenia działań promocyjnych nastawionych na budowę relacji i będziemy się w nie angażować. 

Uważamy, ze rynek tradycyjny jest ważny nie tylko dla uzyskania sprzedaży, ale również dla budowy wizerunku firmy w świadomości konsumentów. Venita utrzymuje i zwiększa swoje zaangażowanie w tym kanale sprzedaży. Obecnie firma rekrutuje na stanowisko przedstawiciela handlowego w regionach śląskim i pomorskim. Osoby zainteresowane zachęcamy do kontaktu: sprzedaż[email protected]

Venita jest wiodącym polskim producentem kosmetyków do koloryzacji i pielęgnacji włosów.

Firma eksportuje swoje produkty do ponad 40 krajów na całym świecie.

Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu  na rynku oferujemy produkty wysokiej jakości wpisujące się w najnowsze trendy na rynku kosmetycznym. 

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Szkolenia
14.06.2023 00:00
DM promuje swoją politykę cenową i pokazuje klientom, jak oszczędzać na zakupach
W ramach promocji swojej polityki cenowej DM wprowadziła dodatkowe oznaczania POS w  drogeriach oraz odświeżyła system komunikacjifot. materiały prasowe
Sieć DM od początku obecności na polskim rynku wychodzi z założenia, że od szukania promocji lepsze jest kupowanie w zawsze korzystnych cenach. Obecnie we wszystkich drogeriach widoczne są woblery, standy i bannery z hasłami – Oszczędzaj dzięki trwałym cenom, Dziś korzystnie, jutro korzystnie, zawsze korzystnie. Kampania promująca korzyści wynikające z nietypowego w Polsce podejścia do cen, promowana jest też poprzez sklep online.

W polskich drogeriach DM znajduje się ponad 13 tys. produktów, zaś w sklepie online ponad 11,5 tys. W swoim portfolio DM ma łącznie 28 marek własnych, pod którymi występuje kilka tysięcy produktów we wszystkich kategoriach. Zgodnie ze swoją polityką cenową od początku obecności w Polsce, czyli od ponad roku, niezależnie od inflacji i innych czynników zewnętrznych, DM nie podniosła ceny sprzedaży na ponad 2 tys. produktów.

– Chcesz kupować zawsze korzystnie, zamiast gonić za okazyjnymi ofertami? – pyta marka i wyjaśnia, że właśnie dzięki gwarancji trwałej ceny w DM to możliwe.

Już na samym początku obecności w Polsce siec założyła, że będzie ją wyróżniać polityka cenowa. Do dziś gwarantuje atrakcyjną i trwałą cenę półkową, która nie jest podwyższana przez co najmniej cztery miesiące lub dłużej, od daty ostatniej podwyżki widocznej przy każdym produkcie. Dzięki temu ceny półkowe DM są trwale niższe.

Sieć tłumaczy, że wyszła z założenia, że nie należy sztucznie zawyżać cen, by potem obniżać je na krótki okres, zmuszając klienta do kupowania produktów na promocjach, na zapas, a nie wtedy, kiedy faktycznie ich potrzebuje. Kieruje się filozofią, która mówi: drogi kliencie, możesz polegać na cenach, jakie widzisz na półkach. Możesz w dowolnej chwili przyjść i kupić produkt w korzystnej cenie, kiedy rzeczywiście go potrzebujesz.

Jednak znając przywiązanie polskich klientów do promocji,  DM oferuje kupony rabatowe w aplikacji „Mój DM”. Są one elementem strategii omnichannelowej oraz czynnikiem wzmacniającym lojalizację klientów. Zachęcają do pobierania aplikacji, bo tylko za jej pomocą możliwa jest aktywacja zniżek. Same kupony można wykorzystać we wszystkich kanałach – zarówno podczas zakupów przez aplikację, w sklepie internetowym, jak i w drogeriach stacjonarnych. Każdego miesiąca oferowanych jest około dwudziestu różnego rodzaju kuponów.

– Polscy klienci są ze wszystkich stron bodźcowani promocjami i czasowe obniżki cen produktów są dla nich jednym z mocniejszych impulsów zakupowych, choć nie zawsze korzystnym. Zdajemy sobie z tego sprawę i od początku pracujemy nad percepcją postrzegania naszych cen. Wiemy, że zwłaszcza dziś, kiedy światowa gospodarka jest zachwiana, a inflacja szaleje, kwestia oszczędności jest jeszcze ważniejsza niż kiedykolwiek – mówi Henri Hampe, dyrektor sprzedaży DM.

Dlatego sieć zdecydowała się na dodatkową komunikację wokół swoich cen, by pokazać klientom wszystkie korzyści płynące z zakupów w sklepach DM i dać im możliwość świadomego wyboru i oszczędzania.

 – Wiemy, że dzięki naszym trwałym cenom klienci mogą zaoszczędzić, bo regularnie prowadzimy na własny użytek porównania koszyków zakupowych w obrębie wybranego asortymentu. Wynika z nich, że ogólna oferta cenowa DM jest korzystniejsza, nawet jak uwzględniamy okresowe promocje wybranych produktów u konkurencji – dodaje Hampe.

W ramach promocji swojej polityki cenowej DM wprowadziła dodatkowe oznaczania POS w  drogeriach oraz odświeżyła system komunikacji. Woblery, standy i bannery z hasłami – Oszczędzaj dzięki trwałym cenom, Dziś korzystnie, jutro korzystnie, zawsze korzystnie pojawiły się we wszystkich drogeriach oraz sklepie internetowym.

Czytaj też: Carrefour tworzy Strefy Niskich Cen. Stanęły w nich kosmetyki i chemia marki własnej

Sieć DM-drogerie markt weszła do Polski w kwietniu 2021 r. Polski oddział ma swoją siedzibę we Wrocławiu i tam została otwarta pierwsza drogeria DM. Do tej pory sieć otworzyła w Polsce 14 stacjonarnych placówek, wszystkie w zachodnio-południowej Polsce i obecnie ten kierunek jest kontynuowany. DM chcą zamknąć 2023 r. z liczbą 23 stacjonarnych drogerii i na ekspansję w tym roku przeznaczą 60 mln zł. 

Czytaj więcej: 

DM-drogerie markt do końca 2023 r. wydadzą na ekspansję w Polsce 60 mln zł 

Hubert Iwanowski, DM-drogerie markt Polska: Stawiamy na partnerstwo. Z producentami budujemy asortyment i kategorie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. kwiecień 2024 12:33