StoryEditor
Prawo
27.11.2019 00:00

30 spółek prowadzących apteki DOZ zostało objętych postępowaniem antykoncentracyjnym

Śląski WIF – na wniosek Związku Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek – zdecydował o połączeniu 30 spraw z udziałem spółek DOZ SA w jedno postępowanie. Dotyczy ono naruszenia przepisów antykoncentracyjnych przez sieć aptek Dbam o Zdrowie na terenie województwa śląskiego.

O postanowieniu Śląskiego WIF poinformował Związek Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek, który wnioskował w spawie połączenia 30 postępowań – dotyczących spółek prowadzących apteki Dbam o Zdrowie na terenie województwa śląskiego – w jedno.  Każdej ze spółek postawiono te same zarzuty, czyli złamania przepisów antykoncentracyjnych wynikających z Prawa farmaceutycznego. 

– Takie rozwiązanie redukuje ilość korespondencji, obniża koszty prowadzenia postępowania i przyśpiesza je, pozwala także organowi lepiej zrozumieć i przeanalizować całość zjawiska. Cieszymy się, że WIF dostrzegł absurd prowadzenia w tej kwestii wielu odrębnych spraw. Tym bardziej, że dobrze wiemy, iż ani WIF ani GIF nie dysponują nadmiarem czasu. Rosnące zaangażowanie WIF w sprawy koncentracji, jednej z kluczowych przyczyn rujnowania rynku aptecznego napawa nadzieją – skomentował Marcin Wiśniewski, prezes Związku Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek.

Śląski WIF jednym postępowaniem objął sprawy dotyczące następujących spółek:

  1. Apotcfarm z siedzibą w Czerwionce-Leszczynach
  2. Apteka Tormedia z siedzibą w Łodzi
  3. Apteka pod Św. Franciszkiem z siedzibą w Krakowie
  4. Apteka Remedium Bamed z siedzibą w Łodzi
  5. Apteki dla Ciebie Arkadiusz Kołodziej, Mieczysław Stępień w Łodzi
  6. Canna z siedzibą w Łodzi
  7. Cefarm B z siedzibą w Katowicach
  8. Aspharma z siedzibą w Łodzi
  9. Certus Pharma z siedzibą w Łodzi
  10. Dar-Farm z siedzibą w Krakowie
  11. Defarm z siedzibą w Łodzi
  12. E&J z siedzibą w Łodzi
  13. Farmcard z siedzibą w Łodzi
  14. Galen 2002 z siedzibą w Warszawie
  15. Gemma z siedzibą w Krakowie
  16. Helikon Farmacja z siedzibą w Łodzi
  17. Medyk z siedzibą w Łodzi
  18. Netfarm z siedzibą w Warszawie
  19. Novofarm z siedzibą w Łodzi
  20. Polifarm z siedzibą w Lublinie
  21. Przedsiębiorstwo Farmaceutyczne Apexim z siedzibą w Łodzi
  22. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Farmaceutycznego Cefarm-Lublin z siedzibą w Lublinie
  23. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Farmaceutycznego Cefarm-Kraków z siedzibą w Krakowie
  24. Radan-Farma z siedzibą w Gliwicach
  25. Rudfarm z siedzibą w Łodzi
  26. SIS z siedzibą w Zabrzu
  27. Vita Farm II z siedzibą w Katowicach
  28. Zdrowie z siedzibą w Jastrzębiu Zdroju
  29. Apteka na Ryku z siedzibą w Sławkowie
  30. Millennium Pharma z siedzibą w Knurowi

Wyżej wymienione spółki prowadzą w województwie śląskim w sumie 78 aptek Dbam o Zdrowie (najwięcej  ma Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Farmaceutycznego Cefarm-Lublin –15). Postępowanie WIF dotyczy uzasadnionego podejrzenia naruszenia przez nie przepisów antykoncentracyjnych określonych w art. 99 ust. 3 pkt 2-3 ustawy Prawo farmaceutyczne. Przypomnijmy, że zgodnie z ustalonymi prawem limitami, liczba aptek należących do jednej sieci nie może przekraczać 1 proc. aptek na terenie danego województwa.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 02:16