StoryEditor
Producenci
10.10.2019 00:00

Artur Litarowicz, wiceprezes P&G: Marki są jak zwierciadło zmieniających się oczekiwań konsumenckich

Jeszcze do niedawna najważniejsze były dla klientów benefity użytkowe produktów. Teraz jest inaczej – zmieniają się oczekiwania konsumentów, a marki są jak zwierciadło tych oczekiwań – powiedział Artur Litarowicz, wiceprezes P&G ds. kategorii produktów do włosów na Europę, komentując wprowadzenia szamponu Head & Shoulders w butelkach z plastiku wyłowionego z oceanów i zebranego z plaż.

90 proc. butelek opuszczających fabryki Procter & Gamble zawiera do 25 proc. plastiku z recyklingu.

– Mogłoby być go więcej, ale zbyt mało plastiku obecnie się odzyskuje. Recykling stanowi jedynie 5-10 proc. produkcji – wyjaśnił Artur Litarowicz, wiceprezes P&G ds. kategorii produktów do włosów na Europę.

Podobnie jest z butelką, która powstała z plastikowych odpadów znalezionych w oceanach i na plażach. Ten odzyskany materiał stanowi 20 proc. surowca,  bo tyle udało się go pozyskać. Na polski rynek trafiło 30 tys. szamponów w takich butelkach. Wszystkie sprzedawane będą w sieci Carrefour.

Wcześniej butelki z plastiku odzyskanego podczas zbiórki na plażach koncern P&G oferował już na innych rynkach, m.in. we Francji. Tam na sklepowe półki trafiło więcej butelek niż do nas i akcja był już kilkukrotnie powtórzona.

– Choć we Francji, podobnie jak w Polsce, Head & Shoulders jest liderem w kategorii szamponów do włosów, to szampony w innowacyjnych butelkach nie stały się jak dotąd wiodącym produktem i to nie one są gwarantem naszej pozycji jako lidera. Utrzymujemy ją tak czy inaczej. Nasza ekologiczna butelka nie jest więc próbą ratowania się przed rosnącymi udziałami marek stricte ekologicznych. Mimo widocznego trendu eko ich produkty pozostają wciąż niszowe. Nasza akcja jest natomiast wyrazem odpowiedzialności za środowisko  i ma funkcje edukacyjną– mówi wiceprezes P&G ds. kategorii produktów do włosów na Europę.

Zgodnie z zapowiedziami na ekologicznej butelce się nie skończy.

– Testujemy wiele pomysłów na produkty przyjazne środowisku. Które z nich będą miały szansę ujrzeć światło dzienne zależeć będzie nie tylko od technologicznych możliwości, ale i od tego czy konsumenci są gotowi na te innowacje, zarówno mentalnie, jak i finansowo. Ekologia bowiem nie jest tania. Przykładowo surowiec pochodzący z recyklingu plastiku jest o wiele droższy niż plastik pierwotny. W dodatku wciąż drożeje z powodu rosnącego popytu – zwrócił uwagę Artur Litarowicz.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
12.09.2025 14:32
Goop zamyka markę Good Clean Goop po niespełna dwóch latach
Początki Goop sięgają roku 2006, kiedy to Paltrow zaczęła od wysyłania cotygodniowego newslettera.Gwyneth Paltrow

Goop, firma założona przez Gwyneth Paltrow, ogłosiła wycofanie z rynku swojej masowej linii kosmetycznej Good Clean Goop. Marka, wprowadzona w 2023 roku, miała stanowić tańszą alternatywę dla luksusowej oferty Goop Beauty, oferując produkty pielęgnacyjne w cenie poniżej 40 dolarów. Good Clean Goop była dostępna m.in. w sieci Target oraz na platformie Amazon, jednak nie udało jej się zbudować silnej pozycji rynkowej.

Według branżowych raportów, sprzedaż Good Clean Goop plasowała się w dolnych 15% marek kosmetycznych w ofercie Targeta. Słabe wyniki doprowadziły do zakończenia współpracy z siecią, która wcześniej miała na markę wyłączność. W konsekwencji Goop podjęło decyzję o całkowitym wycofaniu linii, wskazując na konieczność koncentracji na działalności podstawowej.

Decyzja ta wpisuje się w szersze zmiany w strategii spółki. W 2024 roku Goop przeprowadziło redukcje zatrudnienia, a równocześnie rozwijało segment premium. Flagowa linia Goop Beauty niedawno poszerzyła swoją obecność dzięki partnerstwu z Ulta Beauty, co wskazuje na priorytetowe znaczenie wyższej półki cenowej w strukturze przychodów firmy.

Zamknięcie Good Clean Goop pokazuje trudności, z jakimi mierzą się marki luksusowe przy próbach wejścia w segment masowy. Choć niższa cena miała poszerzyć grono odbiorców, to ograniczona rozpoznawalność oraz silna konkurencja wśród budżetowych marek drogeryjnych sprawiły, że projekt nie przyniósł oczekiwanych efektów. Goop zdecydowało się więc wzmocnić pozycję tam, gdzie generuje najwyższe zyski – w segmencie premium, stanowiącym kluczowy motor wzrostu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
12.09.2025 13:33
Birkenstock rozszerza linię Care Essentials na segment pielęgnacji ciała
Kultowa marka obuwia poszerza swoje portfolio pielęgnacyjne.Birkenstock

Birkenstock, znany dotąd głównie z obuwia oraz produktów do pielęgnacji stóp, poszerza portfolio o kategorię body care. Marka wprowadziła na rynek cztery nowe kosmetyki do codziennego użytku: mydła w płynie do rąk i ciała oraz balsamy, dostępne w wariantach Relaxing i Balancing. Produkty certyfikowane jako wegańskie, zgodne ze standardem COSMOS Natural i produkowane w Niemczech, wpisują się w trend prostoty i funkcjonalności.

Nowa linia Care Essentials została zaprojektowana jako rozwiązanie uniwersalne, skierowane do szerokiej grupy odbiorców. Wyróżnia ją minimalizm formuł – składniki pochodzenia naturalnego – oraz dbałość o transparentne oznaczenia jakości. Oferta ma charakter neutralny płciowo, co odpowiada rosnącemu zapotrzebowaniu na produkty pielęgnacyjne dostosowane do różnych typów skóry i stylów życia, bez tradycyjnych podziałów marketingowych.

Birkenstock konsekwentnie podkreśla także wymiar zrównoważonego rozwoju. Opakowania nowych kosmetyków wykonane są z aluminium z recyklingu, pozyskiwanego w Europie, a dodatkowe pudełka posiadają certyfikat FSC. Takie rozwiązania mają nie tylko zmniejszyć ślad środowiskowy, ale również potwierdzić spójność działań marki z oczekiwaniami świadomych konsumentów.

Rozszerzenie portfolio poza pielęgnację stóp to istotny krok strategiczny. Firma chce wykorzystać swoje doświadczenie w segmencie funkcjonalnej pielęgnacji, by wejść w szerszą kategorię kosmetyków do ciała. Kieruje ofertę do odbiorców, którzy poszukują prostych, naturalnych i czystych etykietowo produktów, a jednocześnie zwracają uwagę na aspekty ekologiczne. Dzięki temu Birkenstock celuje w rosnącą grupę konsumentów zdrowotnie i środowiskowo świadomych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. wrzesień 2025 05:50