REKLAMABio-Tech Banner Główny - 23 listopada - 6 grudnia

PRODUCENCI I MARKI

Biznes

Eksport

Analizy

 

29 października 2020, 10:36



Pandemia na całym świecie spowodowała, że zamiast makijażu nosimy maseczki 

Pandemia na całym świecie spowodowała, że zamiast makijażu nosimy maseczki  (fot. Shutterstock)

Pandemia spowodowała głęboki spadek sprzedaży kosmetyków kolorowych. Zamiast prognozowanego wcześniej 2-proc. wzrostu, w 2020 r.  nastąpi w Polsce prawie 16-proc. spadek sprzedaży kosmetyków kolorowych – wynika z danych Euromonitora opublikowanych w „Rzeczpospolitej".

REKLAMA

Według tej firmy badawczej, wartość rynku kosmetyków do makijażu, która jeszcze w zeszłym roku sięgała 600 mln dol., w tym roku skurczy się do niespełna 500 mln dol., czyli 1,94 mld zł, co stanowi ok. 360 mln zł mniej niż rok temu).

W efekcie pandemii nastąpiło gwałtowne załamanie sprzedaży kosmetyków, szczególnie tych do makijażu i perfum. Podczas wiosennego lockdownu, który zablokował zakupy w perfumeriach i drogeriach, w rynek produktów do makijażu uderzył też obowiązek noszenia maseczek, masowe przejście na pracę zdalną i ograniczenie społecznych kontaktów. To spowodowało, że nie pojawił się obecny zwykle podczas kryzysów efekt szminki powodujący wzrost wydatków na kolorówkę, tylko ich spadek.

Euromonitor zwraca uwagę, że jeszcze przed wybuchem pandemii na sprzedaż kosmetyków kolorowych negatywnie wpływał nasilający się w ostatnich latach trend „natural beauty", promujący naturalne piękno. Hamował on wzrost rynku makijażu, który miał w tym roku urosnąć o 2 proc.

Według firmy, w Polsce wywołany przez pandemię ok. 16-proc. spadek sprzedaży kolorówki w największym stopniu uderzy w szminki i inne kosmetyki do ust. Ich sprzedaż, ograniczona dodatkowo obowiązkiem noszenia maseczek, zmniejszy się w 2020 r. niemal o jedną piątą. Już podczas lockdownu, jak ocenia firma badawcza Nielsen rynek makijażu skurczył się o ponad 17 proc.

Część firm stara się rekompensować straty eksportem do Europy Zachodniej, bo rynek makijażu skurczy się dwukrotnie mniej, o 8,4 proc., do Azji albo w innych kierunkach. Niektóre firmy przestawiły produkcję na inne kategorie, np. kosmetyki antybakteryjne. Firmy liczyły na odbicie sprzedaży kosmetyków kolorowych i pojawiła się taka szansa pod koniec lata, gdy liczba zakażeń nie rosła tak szybko, a firmy zaczęły wracać do biur. Jednak nadzieje na poprawę sprzedaży zamknęła druga, jesienna fala pandemii.

Według ekspertów Euromonitora w 2021 r. sprzedaż detaliczna kosmetyków zacznie się powoli odbudowywać. Najbardziej odporne na skutki pandemii będą kosmetyki do makijażu oczu, bo nie szkodzą im maseczki.

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

0Komentarze

dodaj komentarz

Portal wiadomoscikosmetyczne.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony