REKLAMAHeinz Glas_banner glowny_czerwiec-sierpień 2020
Powrót do pracy stacjonarnej powoduje nowe problemy natury prawnej

Powrót do pracy stacjonarnej powoduje nowe problemy natury prawnej (fot. Pixabay)

Konsekwencją odmrażania gospodarki jest stopniowy powrót pracowników do firm. Jak podaje prawo.pl, dla pracodawców jest to duży wysiłek organizacyjny i finansowy, związany m.in. z przystosowaniem przedsiębiorstw do nowych warunków sanitarnych. Według portalu pojawiają się też problemy natury prawnej.

REKLAMA

Jak dowiedziało się prawo.pl, jedna z dużych firm w centralnej Polsce żąda od pracowników podpisywania oświadczeń, w których potwierdzą, że mają świadomość, iż w pracy mogą zarazić się koronawirusem. Według informacji portalu pracodawcy chcą też, by pracownicy swoim podpisem wyrażali zgodę na mierzenie im temperatury, a także zobowiązywali się do m.in. stosowania wymogu chodzenia do kuchni pojedynczo, noszenia maseczki przez 8 godzin czy dezynfekowania biurek.

Prawnicy, z którymi rozmawiał portal, przestrzegają jednak przed przykładaniem nadmiernej wagi do takich oświadczeń, bo, zgodnie z Kodeksem pracy, obowiązkiem pracodawcy jest zagwarantowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Zbieranie oświadczeń typu: pracownik ma świadomość, że może dojść do zakażenia w miejscu pracy, niczemu nie służy. Pracodawca odpowiada za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i takie oświadczenie nie będzie zdejmowało z niego tej odpowiedzialności” - podkreśla w wypowiedzi dla portalu Michał Kibil, adwokat, partner zarządzający w kancelarii Kibil i Wspólnicy. „Pracownik z kolei ma obowiązek podejmowania pracy i sama obawa przed zakażeniem nie jest podstawą, aby od pracy się uchylał” - uzupełnia ekspert.

Jego zdaniem pierwszym zaleceniem powinno być wprowadzenie formalnego zakazu przychodzenia do pracy przy wystąpieniu objawów choroby oraz zobowiązanie pracowników do zgłaszania się do lekarza.

Rozwiązań odseparowujących pracowników jest wiele: ustalanie ruchomych godzin rozpoczynania pracy, wprowadzanie w firmach 1,5-2-metrowych odstępów między stanowiskami pracy, oddzielanie stanowisk trwałymi barierami - wylicza prawo. pl. W opinii portalu takie odmrażanie życia gospodarczego jest kosztowne, dlatego niektóre firmy po przeanalizowaniu kosztów dostosowania się do zaleceń Państwowej Inspekcji Pracy czy Sanepidu, postawiły na pracę zdalną. Powrót z pracy zdalnej w wielu firmach będzie odbywał się rotacyjnie.

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

0Komentarze

dodaj komentarz

Portal wiadomoscikosmetyczne.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony