StoryEditor
Hurt i dystrybucja
30.04.2021 00:00

Delko podaje wyniki finansowe za 2020 rok. Sytuacja firmy jest dobra i powinna się utrzymać

Firma Delko przedstawiła najnowszy raport finansowy, z którego wynika, że jej działalność operacyjna zakończyła się zyskiem w wysokości 24.517 tys. zł i w porównaniu do 2019 r. wzrosła o 25,9 proc. Zysk brutto na działalności gospodarczej wyniósł 24.278 tys. zł, wzrósł o 42,3 proc. r/r. Zysk netto wyniósł 19.657 tys. zł, wzrósł o 47,4 proc. w porównaniu z rokiem obrotowym 2019. Zysk netto na akcję wzrósł z 2,23 zł, w 2019 r. do 3,29 zł w 2020 r.

Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Grupy Delko jest sprzedaż hurtowa oraz sprzedaż detaliczna dóbr FMCG – wszystkich ważniejszych światowych producentów chemii gospodarczej, artykułów higienicznych, kosmetyków oraz artykułów spożywczych głównie na terenie Polski.

Delko prowadzi również dystrybucję produktów własnych marek. Sprzedaż i dystrybucja jest prowadzona w ramach regionalnych przedstawicieli, przez sieć własnych hurtowni (zorganizowanych w formie zależnych spółek celowych), bezpośrednią obsługę dużych klientów detalicznych oraz sklepy własne.

Jak podają autorzy raportu finansowego Grupy, jej wartość księgowa na akcję wzrosła z 15,16 zł na dzień 31.12.2019 r. do 17,84 zł na dzień 31.12.2020 r., tj. o 17,7 proc. Przychody netto ze sprzedaży w 2020 r. wyniosły 818.333 tys. zł, wzrosły o 8,9 proc. w porównaniu z rokiem obrotowym 2019. Wzrost przychodów związany jest między innymi z nabyciem nowej spółki PH Waldi Sp. z o.o.

Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 33.784 tys. zł. Wysoka dodatnia wartość tych przepływów jest efektem przede wszystkim wysokiego zysku. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej są ujemne i wyniosły – 5.145 tys. zł. Największe znaczenie miały wydatki na nabycie rzeczowych aktywów trwałych i wydatki na nabycie udziałów w nowych spółkach.

Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej są ujemne i wyniosły – 27.904 tys. zł. Największe znaczenie dla tej grupy przepływów miały: spłata kredytów bankowych 15.914 tys. zł, płatności z tytułu rat leasingowych w kwocie 7.842 tys. zł.

Środki pieniężne na koniec roku obrotowego 2020 wynosiły 5.946 tys. zł. i wzrosły o 14,1 proc. do 2019 roku.

"W 2020 r. nie wystąpiły żadne czynniki czy zdarzenia o nietypowym charakterze, które miałyby znaczący wpływ na osiągane wyniki lub które miałyby znaczący wpływ na działalność oraz wyniki finansowe Grupy Kapitałowej w następnych okresach. Spółki Grupy Kapitałowej konsekwentnie realizowały zadania w ramach swoich podstawowych działalności" - napisała spółka w raporcie.

Perspektywy rozwoju działalności i opis istotnych czynników ryzyka i zagrożeń

Wśród szans rynkowych firma wymieniła m.in.:

Rozwój własnej sieci detalicznej w branży chemiczno- drogeryjnej

- Rozwój sieci franczyzowych w obszarze detalicznym w branży chemiczno- drogeryjnej

- Dalszy rozwój sprzedaży produktów chemiczno-drogeryjnych oraz spożywczych pod markami

własnymi DELKO

Działania konsolidacyjne na rynku hurtowym

Wprowadzenie nowoczesnych technik logistycznych

Możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w czasie epidemii koronawirusa

Z kolei wśród zagrożeń rynkowych wymieniono:

Wzrost udziału w rynku drogerii sieciowych i dyskontów wpływających negatywnie na sprzedaż w

handlu tradycyjnym

Nagłe zmiany przepisów prawa

-  Brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników

Epidemia koronawirusa  i jej wpływ na gospodarkę na świecie

Brak towaru u dostawców z powodu przerwania łańcucha dostaw

Aktualnie grupa kapitałowa współpracuje z ponad 200 dostawcami chemii gospodarczej, kosmetyków, artykułów higienicznych spożywczych i przemysłowych. Z większością z nich Delko SA jako dostawca do dystrybutorów posiada podpisane umowy handlowe.

Zarząd Delko przewiduje, że dobra sytuacja finansowa Grupy w 2021 roku utrzyma się.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
25.06.2025 11:12
Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea
Migros zarzuca Beiersdorfowi narzucanie zbyt wysokich cen kosmetyków Nivea Beiersdorf

Szwajcarski urząd ds. konkurencji (COMCO) poinformował o wszczęciu dochodzenia, wymierzonego w niemiecki koncern Beiersdorf. Chodzi o zarzuty Migrosa (największej w Szwajcarii firmy detalicznej, będącej właścicielem sieci supermarketów) wobec niemieckiego producenta o zbyt wysokie ceny kosmetyków marki Nivea na szwajcarskim rynku.

W swoim oświadczeniu urząd uznał, że Beiersdorf odmawia Migrosowi możliwości zakupu produktów marki Nivea na takich samych warunkach, na jakich są one dostępne w innych krajach – dowiedział się Reuters.

COMCO analizuje między innymi, czy Beiersdorf ma porównywalną siłę rynkową do Migros

image
Shutterstock

– Jeśli okaże się że tak jest, zajmie się zbadaniem, czy Beiersdorf nadużywa tej pozycji, pobierając od Migrosa wyższe ceny za te same produkty Nivea, niż porównywalni sprzedawcy detaliczni za granicą – poinformował urząd. 

Beiersdorf oświadczył, że zarzuty te są dla koncernu niezrozumiałe i że będzie współpracować z COMCO, aby pomóc w wyjaśnieniu problemu. “Zgodność z przepisami, a w szczególności z prawem antymonopolowym, ma dla Beiersdorf najwyższy priorytet – podała niemiecka firma w swoim oświadczeniu.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
11.06.2025 07:51
Zmiany w Grupie Eurocash. Janusz Kulik przejmuje zarządzanie segmentem detalicznym
Wcześniej Janusz Kulik związany był z takimi spółkami, jak Carrefour Polska i Makro Cash&Carry Polskamat.pras.

Janusz Kulik, menedżer z międzynarodowym doświadczeniem w zarządzaniu sieciami handlowymi, z dniem 13 czerwca przejmie zarządzanie segmentem detalicznym w Grupie Eurocash, w tym kluczową siecią franczyzową Delikatesy Centrum. Zastąpi Dariusza Stolarczyka, który 10 czerwca 2025, ze skutkiem na 30 czerwca 2025, złożył rezygnację z pełnienia funkcji członka zarządu Eurocash S.A. oraz spółek zależnych.

Janusz Kulik to ceniony lider z prawie 30-letnim doświadczeniem w strategicznej transformacji i dynamicznym rozwoju firm handlowych na rynkach europejskich. Przez blisko dwie dekady był związany z Grupą Rewe, trzecim największym detalistą w Europie, w której Zarządzie zasiadał w latach 2009-2021. Był kluczową postacią w opracowywaniu i wdrażaniu nowej strategii dla regionu CEE, innowacyjnych koncepcji sklepów oraz realizacji projektów fuzji i przejęć. Odegrał również istotną rolę w tworzeniu nowej struktury organizacyjnej oraz w opracowaniu i implementacji strategii cyfryzacji, obejmującej zarówno procesy sklepowe, jak i rozwój e-commerce. 

Wcześniej Janusz Kulik związany był z takimi spółkami, jak Carrefour Polska i Makro Cash&Carry Polska. W ostatnich latach doradzał wiodącym funduszom inwestycyjnym oraz pełnił funkcje doradcze i coachingowe dla zarządów spółek w Niemczech, Austrii i Polsce.

Od ponad dwóch lat Janusz Kulik wspierał Grupę Eurocash jako doradca zarządu, koncentrując się na obszarze detalicznym i sieci Delikatesy Centrum. Przejmując teraz bezpośrednie zarządzanie tym segmentem, będzie odpowiadał za jego dalszy rozwój i transformację.

Międzynarodowe doświadczenie Janusza Kulika w budowaniu silnych sieci detalicznych, takich jak Rewe czy Billa, które odnoszą sukcesy na wielu rynkach Europy, to ogromna wartość dla naszej organizacji. Jestem przekonany, że w tej części Europy trudno o lepszego eksperta od segmentu supermarketów – zna rynek, rozumie specyfikę franczyzy i potrafi przekuwać strategię w konkretne wyniki. Cieszę się, że dołącza do naszego zespołu i wierzę, że pod jego kierunkiem Delikatesy Centrum staną się najlepszą siecią supermarketów proximity w Polsce. Cały zarząd Grupy Eurocash wierzy w ten model i jego przyszłość – podkreśla Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.

Dariusz Stolarczyk był związany z Grupą Eurocash od 2018 roku, początkowo jako prezes zarządu Eurocash Serwis, z sukcesem kierował rozwojem spółki, zapewniając jej stabilny wzrost i bardzo dobre wyniki finansowe. Od lutego 2022 roku pełnił funkcję członka zarządu Eurocash S.A. oraz spółek zależnych odpowiadając za cały segment detaliczny, w tym sieć Delikatesy Centrum. Wcześniej związany był m.in. z Eton Park Fund, Asseco Poland, Globe Trade Centre, NFI EMPIK Media & Fashion czy Accenture.

Bardzo dziękuję Dariuszowi Stolarczykowi za jego wkład i oddanie Grupie Eurocash w ostatnich latach. Wspólnie z całym Zarządem życzymy mu wszystkiego dobrego i wielu sukcesów w realizacji kolejnych zawodowych wyzwań – dodaje Paweł Surówka.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, właścicielem lidera rynku e-grocery Frisco.pl, partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych. Zarządza rozbudowaną strukturą sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Drogerie Koliber. Z ponad 15,5 tys. placówek Grupa Eurocash, zgodnie z analizą Deloitte, jest największym franczyzodawcą w Polsce, co czyni kluczowym partnerem rozwoju dla tysięcy lokalnych przedsiębiorców. Z liczbą ponad 19 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w czołówce największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. 

Zobacz też:

Świętowaliśmy 25-lecie Drogerii Koliber!

Klaudia Rudewicz, Ambra, Eurocash: Nie mamy w magazynach wszystkiego, co pojawia się na rynku, bo nie o to w tym biznesie chodzi

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. lipiec 2025 11:31