StoryEditor
Producenci
24.09.2020 00:00

Dr Theresa Callaghan: Media społecznościowe są źródłem dezinformacji w branży beauty

Boom w mediach społecznościowych stworzył architekturę dezinformacji, która, jeśli nie zostanie zakwestionowana, będzie miała szkodliwy długoterminowy wpływ na branżę kosmetyczną, ostrzega na łamach CosmeticsDesign-Europe dr Theresa Callaghan, ekspertka ds. oświadczeń kosmetycznych.

Zdaniem konsultantki ds. oświadczeń dotyczących kosmetyków w przypadku kosmetyków „wiarygodna i autorytatywna nauka i dowody” mogą zostać „szybko zniszczone” przez dezinformację w mediach społecznościowych.

Według danych Statistica, w 2019 r. na całym świecie było 3,4 miliarda użytkowników mediów społecznościowych - liczba ta ma wzrosnąć do 4,41 miliarda do 2025 r., napędzana wzrostem wykorzystania urządzeń mobilnych. W styczniu tego roku penetracja sieci społecznościowych na całym świecie wyniosła 49 proc., a Facebook wyprzedził Instagram.

Jakie konsekwencje miałby ten wzrost w przypadku branży kosmetycznej - branży bardzo dobrze widocznej w kanałach mediów społecznościowych na całym świecie?

Dr Theresa Callaghan, dyrektor generalna i właścicielka Callaghan Consulting International, firmy konsultingowej zajmującej się opracowywaniem oświadczeń kosmetycznych oraz badaniami i rozwojem, powiedziała, że ​​wzrost ten niekoniecznie jest dobrą wiadomością dla marek kosmetycznych lub szeroko rozumianej branży kosmetycznej.

Konsumenci kosmetyków mają do czynienia z „architekturą dezinformacji”

- W obecnym czasie, w którym się znajdujemy, i nie mówię tutaj o COVID-19, media społecznościowe zaczęły stawać się bardzo destrukcyjne, nie tylko w kosmetyce, ale ogólnie w życiu. Odkryłam, że w branży kosmetycznej wiarygodna i autorytatywna nauka i dowody wydają się szybko ulegać erozji przez tę architekturę dezinformacji, którą tam widzimy i która jest spowodowana i niekwestionowana przez klimat napędzany strachem i irracjonalnością - powiedziała Callaghan w rozmowie z CosmeticsDesign-Europe.


Dr Theresa Callaghan, CEO i właścicielka Callaghan Consulting International


Dr Teresa Callaghan, która miał ponad 30 lat doświadczenia w badaniach, badaniach klinicznych i kosmetologii, powiedziała, że naukowcy i formulatorzy pracujący w branży kosmetycznej nieustannie musieli „odsiewać fakty od fikcji” dla marketerów i konsumentów z powodu rozpowszechniania dezinformacji w mediach społecznościowych. 

- Odkrywamy, że media społecznościowe są zasadniczym źródłem tych "kampanii szeptanych", które sieją zamieszanie w umysłach konsumentów. W rezultacie, celowo lub nieumyślnie, dyskredytuje to przemysł kosmetyczny a naukowcy nieustannie zamiatają, żeby wszystko uporządkować  - dodała.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 11:23
Aflofarm ponownie liderem Rankingu Firm Rodzinnych „Forbesa” w województwie łódzkim
Nagrodę podczas gali Forum Firm Rodzinnych „Forbesa” w Łodzi odebrał Kacper Furman, wnuk Andrzeja Furmana — twórcy firmy.Aflofarm

Aflofarm Farmacja Polska po raz kolejny zdobył pierwsze miejsce w Rankingu Firm Rodzinnych „Forbesa” w kategorii przedsiębiorstw z przychodami przekraczającymi 100 mln zł w województwie łódzkim. Wyróżnienie to stanowi podsumowanie ponad 35 lat działalności na rzecz farmacji, profilaktyki oraz ochrony zdrowia i życia Polaków.

Firma, założona w Pabianicach przez Andrzeja Furmana, po raz pierwszy zdobyła pierwsze miejsce w tym rankingu sześć lat temu. Obecnie Aflofarm jest prowadzony przez jego synów: Jacka, Wojciecha i Tomasza, kontynuując rozwój organizacji zarówno na rynku krajowym, jak i na ponad 30 zagranicznych rynkach. Przedsiębiorstwo zatrudnia około 1500 osób, co czyni je jednym z największych pracodawców w regionie łódzkim.

W imieniu zarządu nagrodę odebrał Kacper Furman, wnuk założyciela, podkreślając, że Aflofarm wkracza w etap aktywnego udziału trzeciego pokolenia w zarządzaniu firmą. Jak zaznaczył, dorastał wraz z firmą i obserwował jej rozwój, a dziś z entuzjazmem patrzy na możliwości dalszego wzmacniania pozycji przedsiębiorstwa w kolejnych dekadach. To symboliczny moment dla rodzinnego biznesu, który opiera się na ciągłości i międzypokoleniowej współpracy.

W swojej wypowiedzi prezes zarządu Jacek Furman zwrócił uwagę na znaczenie rodzinnego charakteru przedsiębiorstwa. Podkreślił, że Aflofarm to nie tylko biznes, ale środowisko pracy, w którym część zespołu jest związana z firmą od dekad. Zatrudnione są tu całe rodziny, a wielu pracowników zaczynało w Aflofarmie swoją karierę — co wzmacnia kulturę organizacyjną opartą na lojalności, stabilności i wzajemnym szacunku.

Aflofarm angażuje się również w działania społeczne realizowane poprzez Fundację Aflofarm oraz fundację My Kochamy Pabianice. Inicjatywy te obejmują promocję zdrowia, edukację prozdrowotną oraz projekty podnoszące jakość życia mieszkańców Pabianic i okolic. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. listopad 2025 06:04