StoryEditor
Eksport
22.02.2023 00:00

Elf Cosmetics wycofuje się z Chin

Elf Cosmetics jest jedną z najbardziej popularnych indie marek kosmetycznych świata - i właśnie wychodzi z chińskiego rynku. / Materiały prasowe Elf Cosmetics
Elf Beauty planuje opuścić chiński rynek pod koniec marca, zamykając swoje sklepy Tmall i Douyin, zgodnie z raportem opublikowanym przez Yahoo! News i WWD. Na Douyin marka nadal transmitowała na żywo wyprzedaż promocyjną produktów w poniedziałek wieczorem.

Elf Cosmetics, amerykańska marka kosmetyczna znana z viralnych reklam na TikToku, ogłosiła, że 15 marca zamknie swój flagowy sklep Tmall i Douyin, a 31 marca opuści chiński rynek. „Odkąd weszliśmy na chiński rynek, dostosowaliśmy się do potrzeb naszych konsumentów i dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić każdemu oku, ustom i twarzy nowe i modne produkty do makijażu” – napisała marka w ogłoszeniu na swojej stronie głównej Tmall. „Niestety, ze względu na globalne dostosowania strategii i inne obiektywne czynniki, opuścimy rynek chiński”. W momencie ogłoszenia marka miała około 480 000 obserwujących na Tmall i 48 000 obserwujących na Douyin. W sklepie Tmall and Douyin pozostało około 30 ofert produktów, które sprzedają się ze znaczną zniżką.

Amerykańska marka kosmetyków do makijażu od pewnego czasu boryka się z trudnymi warunkami rynkowymi, z ograniczeniami związanymi z Covidem trwającymi prawie trzy lata, a przed pandemią dodatkowe cła nałożone w wyniku sporu handlowego między USA a Chinami.

Pomimo wyjścia z rynku chińskiego, prawie wszystkie produkty Elf Cosmetics są pozyskiwane i produkowane w Chinach, zgodnie z raportem finansowym marki za rok fiskalny 2022 opublikowanym w maju ubiegłego roku. Konsumenci wciąż mogą znaleźć wielu daigous (zagranicznych kupujących, którzy kupują luksusowe towary dla Chin kontynentalnych) na Taobao sprzedających hitowe produkty marki.

Firma stała się najnowszą marką kosmetyczną, która wycofała się z drugiego co do wielkości rynku kosmetycznego na świecie w obliczu ostrej konkurencji. Według doniesień lokalnych mediów Revlon ogłosił, że zamknie swój flagowy Tmall w połowie marca, po ponownym wejściu na rynek dwa lata wcześniej. W zeszłym miesiącu Huda Beauty zamknęła swój profil Tmall, co wywołało spekulacje, że marka planuje opuścić rynek chiński. Too Faced, którego właścicielem jest Estée Lauder, również zamknął swój flagowy Tmall w lipcu ubiegłego roku.

Czytaj także: Huda Beauty zamyka sklep Tmall i wycofuje się z chińskiego rynku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
31.07.2025 10:12
Prezes L‘Oréal o umowie celnej UE-USA: to nie są dobre wieści dla sektora kosmetycznego
Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréalfot. L‘Oréal

Jak stwierdził prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus, 15-procentowe cła na towary unijne eksportowane do USA „nie są dobrą wiadomością” dla europejskiego przemysłu kosmetycznego. Uważa jednak, że ich wpływ będzie dla francuskiego koncernu do opanowania.

Cła wzrosną od 0 do 15 procent, trudno więc o zadowolenie – stwierdził Nicolas Hieronimus podczas prezentacji półrocznych wyników finansowych firmy.  – To nie są dobre wieści dla branży kosmetycznej, w której Europa jest światowym liderem. Finalnie Europa, z prawie 500 milionami konsumentów, będzie płacić wyższe cła, niż Wielka Brytania – podkreślił prezes. 

Hieronimus mocno podkreślał znaczenie sektora kosmetycznego dla europejskiej gospodarki, wskazując, że zapewnia on ponad 3 mln miejsc pracy w całej Europie, powiększając  europejskie PKB o 180 mln euro. Przemysł kosmetyczny jest drugim co do wielkości sektorem Francji, przyczyniającym się do dodatniego bilansu handlowego.

Zobacz też: Francuski przemysł kosmetyczny ostrzega: nowe cła USA mogą kosztować 300 mln euro rocznie i 5 tys. miejsc pracy

Szef L‘Oréala podkreślił przy tym rozczarowanie umową z USA. Jego zdaniem, jedynym jej pozytywnym aspektem jest to, że usuwa ona niepewność i zapewnia jasność. – Dzięki temu możem planować z wyprzedzeniem – stwierdził.

Przemawiając w imieniu Value of Beauty Alliance, stowarzyszeniu największych europejskich graczy w branży kosmetycznej i pielęgnacyjnej (należą tu m.in. L‘Oréal, Givaudan, IFF, Puig i Cosmetic Valley) Hieronimus zapewnił, grupa będzie apelować do europejskich liderów i negocjatorów handlowych o zapewnienie silniejszej ochrony dla tego sektora. Dodał, że grupa będzie również nadal naciskać na uproszczenie przepisów. Jego zdaniem szybsze działanie pozwoli “uniknąć ceł z jednej strony i regulacji z drugiej”.

Jeśli chodzi o funkcjonowanie L‘Oréala, to zdaniem prezesa przynajmniej jeszcze w tym roku nie będą miały one znaczącego wpływu na osiągane wyniki.

Warto przypomnieć, że to właśnie USA stanowiły główną siłę napędową dla wzrostu wyników w pierwszym półroczu 2025 roku. Firma generuje 27 proc. swojej globalnej sprzedaży w Ameryce Północnej,  wytwarzając połowę tego, co sprzedaje w USA, w swoich czterech lokalnych fabrykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
30.07.2025 13:00
Packeta: AI pomaga polskim e-sklepom w nawiązaniu wspólnego języka z nowymi klientami
Zakupy online w polskich sklepach? Tylko z obsługą w ojczystym języku.Miljan Zivkovic

Ekspansja zagraniczna przestaje być domeną wyłącznie dużych, globalnych marek. Z danych Grupy Packeta wynika, że coraz więcej polskich e-sklepów średniej i mniejszej wielkości rozwija swoją działalność poza krajem. Aż 80 proc. firm, które rozpoczęły sprzedaż internetową w jednym kraju poza Polską, decyduje się w ciągu roku na wejście na kolejne rynki. Oznacza to, że ekspansja nie jest już jednorazowym projektem testowym, lecz świadomą i długoterminową strategią wzrostu.

Firmy, które osiągają sukces za granicą, podejmują szereg złożonych działań. Tłumaczenie strony internetowej to jedynie punkt wyjścia. Kluczowe jest zrozumienie lokalnych zwyczajów zakupowych, preferowanych metod płatności, logistyki oraz stylu komunikacji z klientami. Różnice w oczekiwaniach konsumentów sprawiają, że polskie sklepy inwestują w lokalne wersje UX – modyfikując filtry wyszukiwania, kategorie produktowe czy format cen.

Rosnące znaczenie odgrywa także sztuczna inteligencja, która wspiera proces lokalizacji treści. Dzięki AI możliwe jest stworzenie i przetłumaczenie setek opisów produktów w zaledwie kilka dni. Jednak eksperci przestrzegają przed całkowitym poleganiem na automatyzacji. –  AI umożliwia tworzenie i tłumaczenie setek opisów w kilka dni, ale wciąż rekomendujemy, by kluczowe treści marketingowe czy strony koszyka i checkoutu były dodatkowo sprawdzone przez native speakerów. Daje to pewność, że unikniemy kulturowych wpadek, które mogą zaszkodzić marce – podkreśla Agnieszka Haponik, marketing manager w Packeta Poland & Germany, zwracając uwagę na ryzyko błędów.

Równie ważnym elementem skutecznej ekspansji jest dostosowanie obsługi klienta do lokalnych oczekiwań. Jak pokazuje raport Zendesk CX Trends 2025, aż 77 proc. konsumentów deklaruje lojalność wobec firm oferujących wysoką jakość customer service. Szybki kontakt w ojczystym języku staje się standardem, a jego brak może skutecznie zniechęcić klientów do powrotu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. sierpień 2025 21:16