REKLAMABio-Tech Banner Główny - 23 listopada - 6 grudnia
Warning: getimagesize(https://www.wiadomoscihandlowe.pl/img/artykuly/66418_fbk-2020 pharmaceutical-consulting-kosmet_1.jpg): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad request in /home/vhost/wiadomoscikosmetyczne.pl/public_html/includes/klasy/class.artykuly.php on line 1376

COVID-19 odbił się na sprzedaży kosmetyków w aptekach. Na początku pandemii część aptekarzy wyraźnie podkreślała, że skupiają się na sprzedaży medykamentów, a nie kosmetyków. Stąd spadki, które wyniosły 6 proc. - zwrócił uwagę Artur Schab, managing director w Pharmaceutical Consulting. 

REKLAMAPharmena Belka w artykułach
Artur Schab, managing director w Pharmaceutical Consulting

Artur Schab, managing director w Pharmaceutical Consulting (fot. Wiadomości Kosmetyczne)

Artur Schab nakreślił sytuację na rynku aptek oraz potencjał kanału dla sprzedaży kosmetyków podczas Forum Branży Kosmetycznej 2020. Z analiz przedstawionych przez eksperta wynika, że rynek spowolnił, ale nie ma recesji. Covid-19 przyniósł gigantyczne wahnięcie popytu, zarówno w całej branży aptecznej, jak i sprzedaży odręcznej, czyli segmencie produktów wydawanych bez recepty.

Sektor apteczny mocno nie ucierpiał podczas pandemii, ale plan zakładał, że apteki wypracują wyższe obroty. Eksperci przewidywali 4-5 proc. wzrost., natomiast osiągnięto 1-2 proc. Ilościowo rynek spadł -5,4 proc., ale nadrobił spadki sprzedaży podwyżką cen, która wyniosła około 7 proc. Artur Schab podkreślił, że duzi producenci podnosili ceny nawet dwu-trzykrotnie, co nie zdarzało się wcześniej tak często w ciągu roku.

Sprzedaż kosmetyków w 2020 r. spadła w aptekach o 6 proc. Przyczyną jest pandemia, na początku której placówki te często korzystały z okienka do sprzedaży nocnej. Część aptekarzy wyraźnie podkreślała, że skupiają się na sprzedaży medykamentów, a nie kosmetyków. – Farmaceuci wstrzymali sprzedaż kosmetyków pod szyldem walki z pandemią, co było główną przyczyna spadku sprzedaży – mówił Artur Schab.

Nie upatrywałabym tu "winy" farmaceutów. Pacjenci też woleli unikać aptek (jako miejsca zakupu kosmetyków), wiedząc, że mogą tam spotkać inne osoby, potencjalnie chore na Covid – napisała jedna z uczestniczek FBK, która brali udział w dyskusji na czacie podczas prelekcji.

Kolejnym aspektem, negatywnie wpływającym na sprzedaż kosmetyków w aptekach jest relatywnie niska marża. Obecnie wynosi ona 16,5-17 proc. Jest ona niższa niż średnia osiągana przez aptekę, która wynosi ok. 20 proc., natomiast koszty dla tego produktu, związane głównie z magazynowaniem są wyższe.

Jak wyglądają perspektywy dla sprzedaży kosmetyków w aptekach? - Chciałbym być optymistą, ale apteka jest mocno regulowana – podkreślił Artur Schab. System prawny nie sprzyja sprzedaży kosmetyków w aptece. Jednym z czynników jest zakaz reklamy w aptekach. Handlowi nie sprzyja również zakaz handlu w niedziele. Utrudnienia wynikają również z programu „Apteka dla aptekarza”. Obserwowane są ucieczki z rynku. Wycofała się sieć Hebe i prawdopodobnie będą następni, którzy stwierdzą, że biznes jest trudny w polskich realiach.

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

0Komentarze

dodaj komentarz

Portal wiadomoscikosmetyczne.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony