StoryEditor
Rynek i trendy
06.12.2019 00:00

Ile wydamy w tym roku na prezenty świąteczne dla dziecka?

Większość rodziców deklaruje, że na świąteczny prezent wyda średnio 100–250 zł, ale co piąty nawet 500 zł – wynika z badania SW Research na zlecenie Endo.  

Niemal 40 proc. rodziców przy wyborze upominków kieruje się ich użytecznością, dlatego pod choinką będą królować zabawki edukacyjne, układanki czy gry planszowe. Zakupy mają być przede wszystkim komfortowe, więc świąteczne prezenty kupimy przede wszystkim w internecie.

Na zakup prezentów świątecznych dla jednego dziecka 44 proc. rodziców wyda 100–250 zł. Rodzice nie oszczędzają na prezentach dla dzieci, co też widać w trendzie i wydawanych kwotach. 23 proc. ankietowanych deklaruje kwotę wyższą niż 250 zł. Jest to związane z ożywieniem gospodarki, programem 500+, a jednocześnie wzrostem wynagrodzeń – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Ewa Błażejak, head of e-commerce w Endo.pl.

Badanie agencji SW Research przeprowadzone na zlecenie marki dziecięcych ubrań Endo wskazuje, że 6 proc. rodziców przeznaczy na prezenty między 500 a 1000 zł, jedynie 2 proc. respondentów w ogóle nie kupi świątecznego upominku, a 3 proc. nie wyda na ten cel więcej niż 50 zł.

Rodzice najczęściej kupują prezenty online – w e-sklepach (35 proc.) lub na aukcjach internetowych (14 proc.). Co trzeci rodzic wskazuje na galerię handlową, a co czwarty na supermarkety czy dyskonty.

Kwestia tego, czy rodzic zdecyduje się kupić w sklepie online’owym, czy w sklepie stacjonarnym, zależy od momentu, w którym dokonał decyzji o zakupie. Sklepy internetowe rządzą się swoimi prawami i trzeba wziąć pod uwagę czas oczekiwania na przesyłkę. W związku z tym wszyscy ci, którzy odkładają zakupy na ostatni moment, muszą się liczyć z tym, że będą musieli zrobić je w sklepie stacjonarnym – mówi Ewa Błażejak.

Przy zakupach rodzice biorą pod uwagę przede wszystkim użyteczność prezentu (40 proc.). Co trzeci rodzic chce, by upominek był spełnieniem marzeń dziecka. Co ciekawe, rzadko zwracają oni uwagę na cenę czy markę kupowanego prezentu. Najmłodsi pod choinką znajdą przede wszystkim zabawki edukacyjne (taki zakup deklaruje 42 proc. rodziców), klocki, układanki czy gry planszowe (31 proc.)

Trend ten podyktowany jest bardzo mocno rosnącą świadomością młodych rodziców, którzy stawiają na prawidłowy rozwój dziecka. Zabawki edukacyjne mają pobudzić kreatywność dziecka i rozwijać funkcje poznawcze. Wśród zabawek dla niemowlaków prym wiodą te, które poprawiają mikromotorykę dziecka, dla tych starszych zazwyczaj rodzice wybierają puzzle, gry planszowe, klocki – wymienia ekspertka Endo.

Jedna trzecia rodziców obdaruje swoje dzieci słodyczami lub owocami, jedna czwarta – książkami i kolorowankami. Co piąte dziecko otrzyma pod choinką ubranie, podobny odsetek – lalki lub pluszaki oraz sprzęt elektroniczny.

  

wiadomoscihandlowe.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 16:34
Mintel: „Comfort capital” nowym trendem w branży beauty i personal care
Pumpkin spice doskonale wpisuje się w trend „comfort capital”.DALL-E

W czasach nasilonego niepokoju na rynku pojawiło się pojęcie „comfort capital”, wskazane przez analityków Mintela jako kluczowy trend w branży beauty i personal care (BPC). Oznacza ono tworzenie produktów i kampanii, które budzą poczucie komfortu, znajomości lub eskapizmu – dając konsumentom chwilowe wytchnienie od codziennego stresu. Zjawisko to wykracza poza chwilową modę, odzwierciedlając rosnącą potrzebę bezpieczeństwa emocjonalnego w niestabilnych czasach.

Według prognoz, znaczenie „comfort capital” będzie rosnąć w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych. Nostalgia okazuje się jednym z głównych motorów tego trendu – pozwala konsumentom powracać do „dobrych, starych czasów”, co daje poczucie stabilności i ulgi emocjonalnej. Coraz więcej marek decyduje się na ponowne wprowadzanie kultowych produktów sprzed lat, które budzą pozytywne skojarzenia i emocje.

Szczególną rolę w budowaniu „comfort capital” odgrywa zapach, który ma unikalną zdolność wywoływania wspomnień i emocji. Produkty inspirowane znanymi aromatami – związanymi z jedzeniem, rodzinnymi sytuacjami czy dziedzictwem kulturowym – trafiają bezpośrednio w potrzeby konsumentów poszukujących zakorzenienia i bliskości. Dla marek oznacza to możliwość opowiadania historii poprzez zmysły i budowania głębszych więzi z odbiorcami.

Na znaczeniu zyskuje również design opakowań, który może przywoływać znajome kształty lub nadawać im kreatywną, czasem surrealistyczną formę. W ten sposób produkty nie tylko dostarczają funkcjonalnych korzyści, ale także inspirują, wywołują radość i przenoszą konsumentów w świat eskapizmu. „Comfort capital” podkreśla rosnącą wartość stabilności i poczucia przynależności – a dla marek staje się sygnałem, by łączyć innowacyjność z empatią i emocjonalnym podejściem na każdym etapie kontaktu z klientem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 13:12
Sierpniowy koszyk zakupowy: żele pod prysznic zdrożały bardziej niż kawa
W sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic Agata Grysiak

W sierpniu ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62 proc.). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów również były niższe niż miesiąc temu. W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.).

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.

Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc. i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14 proc.). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, że wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, że formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę

Badanie ASM SFA wykazało, że w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 15:42