StoryEditor
Eksport
25.01.2023 00:00

Natura &Co będzie restrukturyzować swój model biznesowy

Brazylijska grupa kosmetyczna pod opieką Fábio Barbosy wkracza w etap głębokich, intensywnych zmian. / materiały prasowe Natura &Co
Dyrektor generalny Natura &Co, Fábio Barbosa, ogłosił, że firma przeprowadzi restrukturyzację i przeszacuje swój model biznesowy po rozczarowujących wynikach, z przychodami niższymi o 9 procent w ostatnim kwartale ub.r. – podaje The Financial Times.

Natura &Co, południowoamerykański właściciel m.in. firm Avon i The Body Shop, rozważa wydzielenie lub wprowadzenie na giełdę swojej odnoszącej sukcesy marki Aēsop, a dochody przeznaczy na spłatę zadłużenia. Według spekulacji może również przewartościować swoją obecność na słabszych rynkach. Firma jest w trakcie restrukturyzacji holdingu, obniżając koszty funkcji scentralizowanych nawet o 40 proc. i przekazując podejmowanie decyzji poszczególnym markom.

Brazylijski dystrybutor i producent kosmetyków, który szczyci się tym, że wyznacza standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju, w ostatniej dekadzie rozpoczął międzynarodową ekspansję poprzez przejęcia, które zaprowadziły go do Australii, Europy i Azji. W 2019 r. grupa przejęła wszystkie akcje Avon za 2 miliardy dolarów, co uczyniło ją czwartą co do wielkości grupą kosmetyczną na świecie. Według Fábio Barbosy, dyrektora generalnego, dla dotkniętej ograniczonymi wydatkami konsumpcyjnymi i konfliktem na Ukrainie grupy priorytetem jest teraz poprawa wyników finansowych. „Koncentrujemy się bardziej na marżach i generowaniu przepływów pieniężnych niż na wzroście sprzedaży” – powiedział Barbosa, który przejął stery w zeszłym roku.

Jak mówią komentatorzy zmian w Natura &Co, zdolność adaptacji jest kluczem do sukcesu firmy w świecie postpandemicznym. Jak Fábio Barbosa powiedział The Financial Times: „O wiele lepiej jest delegować [zadania] tak, aby każda jednostka mogła mieć własną reakcję na realia rynkowe, w których istnieje. Dzięki tej elastyczności nasze jednostki biznesowe mogą adekwatnie reagować. Mają większą autonomię w odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji”.

W portfolio Natura &Co znajdują się obecnie Aēsop, Avon, The Body Shop oraz Natura Cosméticos. Grupa jest obecna w 73 krajach na wszystkich kontynentach z wyjątkiem Antarktydy. Natura Cosméticos, spółka macierzysta, została założona w 1969 roku przez Antônio Luiz Seabra i stała się spółką publiczną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w São Paulo w 2004 roku. Natura & Co prowadzi ponad 3200 sklepów, a kanał sprzedaży bezpośredniej ma ponad 6 milionów konsultantów wśród wszystkich marek.

Czytaj także: Wojna rosyjsko-ukraińska powstrzymuje plany Natura &Co dotyczące wejścia na amerykańską giełdę

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
16.07.2025 15:38
FDA zaostrza kontrolę importu: koniec z wyjątkiem dla małych przesyłek
USA w ramach „wolnościowych” reform administracji Trumpa wprowadza kolejne obostrzenia.The U.S. Food and Drug Administration, Public domain, via Wikimedia Commons

Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) ogłosiła, że od 9 lipca będzie kontrolować wszystkie przesyłki zawierające produkty przez nią regulowane – niezależnie od ich wartości czy wielkości. Oznacza to zniesienie dotychczasowego wyjątku, który umożliwiał import przesyłek o wartości do 800 dolarów bez pełnej kontroli.

Decyzja ta została podjęta po tym, jak amerykańskie organy ścigania wycofały wcześniejsze zwolnienie dla małych paczek. Nowe regulacje obejmą szeroki zakres towarów, w tym żywność, napoje, suplementy diety, leki, kosmetyki, wyroby medyczne oraz próbki biologiczne. Wszystkie przesyłki będą teraz musiały spełniać te same standardy, co duże transporty. Zmiana ma na celu zwiększenie nadzoru nad łańcuchem dostaw i umożliwienie identyfikacji podmiotów wielokrotnie naruszających przepisy.

Szczególną uwagę zwraca się na rynek nielegalnego importu składników leków odchudzających, takich jak semaglutyd. Według raportu Reutersa z czerwca, Amerykanie coraz częściej sprowadzają aktywne substancje czynne z Chin pod pretekstem badań naukowych. Tylko w styczniu odnotowano wzrost takich przesyłek od niezarejestrowanych chińskich podmiotów aż o 44 proc. w porównaniu do grudnia.

Dane te nie obejmowały jednak paczek o wartości poniżej 800 dolarów, które wcześniej nie były kontrolowane przez FDA. Nowe przepisy mają zatem umożliwić skuteczniejsze monitorowanie tzw. „szarego rynku” i przeciwdziałać obchodzeniu regulacji przy pomocy małych przesyłek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
24.06.2025 14:35
Chiny otwierają rynek dla afrykańskich kosmetyków – nowa polityka celna szansą dla eksporterów
Chiński rynek jest największy na świecie i jednym z najbardziej chłonnych.Canva

Chiny ogłosiły zniesienie ceł na import towarów z 53 afrykańskich krajów, z którymi utrzymują stosunki dyplomatyczne. Nowa polityka umożliwia bezcłowy dostęp do chińskiego rynku dla szerokiej gamy produktów, w tym kosmetyków i artykułów higieny osobistej. Dla afrykańskich producentów oznacza to istotne obniżenie barier wejścia na jeden z najszybciej rosnących rynków konsumenckich na świecie.

Decyzja została ogłoszona tuż przed rozpoczęciem Targów Gospodarczo-Handlowych Chiny–Afryka (CAETE), które odbyły się w dniach 12–15 czerwca w Changsha. W wydarzeniu wzięła udział delegacja biznesowa z południowoafrykańskiej prowincji Western Cape, koordynowana przez agencję Wesgro. Na stoiskach zaprezentowano m.in. kosmetyki organiczne, świeże kwiaty, wina, herbaty i produkty odżywcze – kategorie cieszące się rosnącym zainteresowaniem wśród chińskich konsumentów.

Jak poinformowała agencja Wesgro, eksport z Western Cape do Chin osiągnął w 2024 roku wartość 11,76 miliarda randów. W odpowiedzi na nowe możliwości wynikające ze zniesienia ceł, agencja planuje przeanalizować, w jaki sposób lokalne firmy mogą najlepiej wykorzystać zwiększony dostęp do chińskiego rynku – zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się segmentach, takich jak kosmetyki i produkty pielęgnacyjne. Inicjatywa ta realizowana jest we współpracy ze Standard Bank Group, która wspiera eksporterów w nawiązywaniu kontaktów z chińskimi partnerami i w poruszaniu się po złożonych procedurach handlu transgranicznego.

Zniesienie ceł to element szerszej strategii Chin na rzecz pogłębienia współpracy gospodarczej z Afryką i dywersyfikacji źródeł importu. Dla producentów kosmetyków z Afryki – szczególnie tych działających w segmencie naturalnym i organicznym – oznacza to realną szansę na ekspansję. Rosnące zapotrzebowanie na produkty premium w Chinach, w połączeniu z niższymi kosztami wejścia i łatwiejszym dostępem do nabywców, może przyczynić się do zwiększenia odporności gospodarek afrykańskich oraz zróżnicowania ich oferty eksportowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. lipiec 2025 03:29