StoryEditor
Eksport
25.01.2023 00:00

Natura &Co będzie restrukturyzować swój model biznesowy

Brazylijska grupa kosmetyczna pod opieką Fábio Barbosy wkracza w etap głębokich, intensywnych zmian. / materiały prasowe Natura &Co
Dyrektor generalny Natura &Co, Fábio Barbosa, ogłosił, że firma przeprowadzi restrukturyzację i przeszacuje swój model biznesowy po rozczarowujących wynikach, z przychodami niższymi o 9 procent w ostatnim kwartale ub.r. – podaje The Financial Times.

Natura &Co, południowoamerykański właściciel m.in. firm Avon i The Body Shop, rozważa wydzielenie lub wprowadzenie na giełdę swojej odnoszącej sukcesy marki Aēsop, a dochody przeznaczy na spłatę zadłużenia. Według spekulacji może również przewartościować swoją obecność na słabszych rynkach. Firma jest w trakcie restrukturyzacji holdingu, obniżając koszty funkcji scentralizowanych nawet o 40 proc. i przekazując podejmowanie decyzji poszczególnym markom.

Brazylijski dystrybutor i producent kosmetyków, który szczyci się tym, że wyznacza standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju, w ostatniej dekadzie rozpoczął międzynarodową ekspansję poprzez przejęcia, które zaprowadziły go do Australii, Europy i Azji. W 2019 r. grupa przejęła wszystkie akcje Avon za 2 miliardy dolarów, co uczyniło ją czwartą co do wielkości grupą kosmetyczną na świecie. Według Fábio Barbosy, dyrektora generalnego, dla dotkniętej ograniczonymi wydatkami konsumpcyjnymi i konfliktem na Ukrainie grupy priorytetem jest teraz poprawa wyników finansowych. „Koncentrujemy się bardziej na marżach i generowaniu przepływów pieniężnych niż na wzroście sprzedaży” – powiedział Barbosa, który przejął stery w zeszłym roku.

Jak mówią komentatorzy zmian w Natura &Co, zdolność adaptacji jest kluczem do sukcesu firmy w świecie postpandemicznym. Jak Fábio Barbosa powiedział The Financial Times: „O wiele lepiej jest delegować [zadania] tak, aby każda jednostka mogła mieć własną reakcję na realia rynkowe, w których istnieje. Dzięki tej elastyczności nasze jednostki biznesowe mogą adekwatnie reagować. Mają większą autonomię w odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji”.

W portfolio Natura &Co znajdują się obecnie Aēsop, Avon, The Body Shop oraz Natura Cosméticos. Grupa jest obecna w 73 krajach na wszystkich kontynentach z wyjątkiem Antarktydy. Natura Cosméticos, spółka macierzysta, została założona w 1969 roku przez Antônio Luiz Seabra i stała się spółką publiczną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w São Paulo w 2004 roku. Natura & Co prowadzi ponad 3200 sklepów, a kanał sprzedaży bezpośredniej ma ponad 6 milionów konsultantów wśród wszystkich marek.

Czytaj także: Wojna rosyjsko-ukraińska powstrzymuje plany Natura &Co dotyczące wejścia na amerykańską giełdę

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
22.04.2025 14:59
Ceny perfum w USA wzrosną o 6-7 proc. – to odpowiedź Interparfums na cła Trumpa
Jimmy Choo jest marką perfum, przynoszącą koncernowi Interparfums największe dochody   IG interparfums_official

Interparfums, producent perfum z Francji, planuje podniesienie cen swoich produktów na terenie USA 6 do 7 proc. już od 1 sierpnia. To odpowiedź na nałożenie 10-procentowych ceł na towary importowane. Interparfums ma w swoim portfolio perfumy kilku globalnym marek modowych, takich jak Coach, Jimmy Choo, Montblanc i Lacoste.

Nie przeprowadziliśmy jeszcze dokładnych obliczeń, ale myślę że w tym roku poniesiemy dodatkowe wydatki w granicach od 5 do 6 milionów euro – zapowiedział dyrektor generalny Interparfums Philippe Benacin podczas dorocznego walnego zgromadzenia akcjonariuszy w Paryżu.

Obecnie Stany Zjednoczone są dla Interparfums największym rynkiem, przynoszącym w 2024 roku 38 proc. całkowitych przychodów firmy. Jak dodał też Benacin, firma pomimo przewidywanego wpływu ceł miała w USA “bardzo mocny pierwszy kwartał”. Oficjalne wyniki Interparfums za pierwszy kwartał zostaną opublikowane 24 kwietnia.

Benacin potwierdził ponadto odnowienie umowy licencyjnej z amerykańską marką Coach, obowiązującej do 2031 roku. W 2024 roku perfumy marki Coach wygenerowały dla Interparfums 43 mln euro zysków ze sprzedaży, co czyni je jedną z najlepiej sprzedających się licencji grupy po Jimmy Choo, która przyniosła 56,3 mln euro.

Ogółem Interparfums odnotowało 10-procentowy wzrost zysku netto w 2024 roku.

Czytaj też: Coach przedłuża umowę licencyjną na swoje perfumy z Interparfums

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
15.04.2025 13:32
Korea Południowa uruchamia fundusz wspierający branżę K-beauty o wartości 40 miliardów wonów
Hebe

Ministerstwo Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Start-upów w Korei Południowej ogłosiło utworzenie specjalnego funduszu dedykowanego branży kosmetycznej. Fundusz o wartości 40 miliardów wonów (około 27 milionów dolarów amerykańskich) ma wspierać start-upy z sektora K-beauty i obejmuje cały łańcuch dostaw kosmetyków w kraju. To pierwsza tego typu inicjatywa w Korei Południowej, realizowana we współpracy publiczno-prywatnej. Głównymi inwestorami funduszu zostały wiodące firmy zajmujące się produkcją kontraktową kosmetyków — Kolmar Korea i Cosmax Inc.

Inicjatywa pojawiła się w odpowiedzi na rosnące obawy związane z potencjalnym wprowadzeniem przez Stany Zjednoczone 25-procentowych ceł wzajemnych. Choć jeszcze nie weszły one w życie, ich zapowiedź już teraz budzi niepokój wśród eksporterów. Branża kosmetyczna stanowi kluczowy sektor eksportowy południowokoreańskich MŚP. W 2023 roku wartość zagranicznej sprzedaży kosmetyków z Korei osiągnęła poziom 6,8 miliarda dolarów amerykańskich, co czyni ją liderem wśród kategorii eksportowych w tym segmencie przedsiębiorstw.

Fundusz ma na celu nie tylko ochronę sektora kosmetycznego przed skutkami geopolitycznych napięć i ryzyk handlowych, lecz także zwiększenie konkurencyjności koreańskich marek na rynkach międzynarodowych. Władze Korei liczą, że strategiczne inwestycje pozwolą firmom przetrwać ewentualne turbulencje i wzmocnić ich pozycję globalną. K-beauty już od lat uchodzi za symbol innowacyjności i wysokiej jakości, a także za ważny element „miękkiej siły” kulturowej Korei Południowej.

Utworzenie funduszu wpisuje się w szerszą strategię wspierania innowacyjnych gałęzi przemysłu oraz zabezpieczania przyszłości koreańskiej gospodarki. Zwiększenie odporności sektora kosmetycznego ma kluczowe znaczenie w obliczu zmieniających się warunków globalnego handlu. Inwestycje tego typu mają również zachęcać młode, dynamiczne firmy do ekspansji zagranicznej i rozwijania nowych technologii, które umocnią pozycję Korei Południowej jako światowego lidera w dziedzinie urody.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 19:18