Poliuretan jest popularnym materiałem, ale trudno go poddać recyklingowi i zniszczyć jako polimer termoutwardzalny, który nie topi się po podgrzaniu (fot. Adobe)

Niemieccy badacze odkryli nowy szczep bakterii żywiących się poliuretanem. To ważne odkrycie, bo szczep ekstremofilnych bakterii Pseudomonas może pomóc w ograniczeniu ilości odpadów na wysypiskach.

Jak donosi czasopismo "Frontiers in Microbiology", naukowcy z Helmholtz Center for Environmental Research-UFZ w Niemczech stwierdzili, że Pseudomonas sp. TDA1 jest zdolny do rozkładu niektórych chemicznych elementów budulcowych poliuretanu.

- Bakterie wykorzystują te związki jako jedyne źródło węgla, azotu i energii. To odkrycie stanowi ważny krok w ponownym użyciu trudnych do recyklingu produktów PU - powiedział dr Hermann J Heipieper, starszy naukowiec w centrum

Poliuretan jest popularny ze względu na swoje lekkie i elastyczne właściwości, ale trudno go poddać recyklingowi i zniszczyć jako polimer termoutwardzalny, który nie topi się po podgrzaniu - najczęściej kończy więc na wysypisku śmieci, gdzie uwalnia substancje chemiczne, z których niektóre są rakotwórcze. Plastik ten jest stosowany w różnych produktach, od pieluszek po buty sportowe, a popularnym zastosowaniem w ostatnich latach były poliuretanowe gąbki do mieszania kosmetyków.

Chociaż trwają badania nad wykorzystaniem mikroorganizmów do rozkładania tradycyjnych tworzyw sztucznych, to po raz pierwszy odkryto rozwiązanie, które pomaga w rozkładzie tego konkretnego materiału. Badania Heipieper są częścią programu UE, który został opracowany w celu znalezienia mikroorganizmów mogących przekształcać tworzywa sztuczne na bazie oleju w biodegradowalne.