StoryEditor
Opakowania
14.03.2022 00:00

Opakowanie wpływa na lojalność konsumentów wobec marki i produktu

Konsumenci zaczęli kupować kosmetyki online, aby zapewnić sobie wygodę, ale też pozytywne wrażenia, jakie zapewniają regularne, powtarzające się dostawy. Analiza Ordergroove (firma technologiczna, która buduje cykliczne relacje z klientami poprzez subskrypcje) na koniec roku 2021 wykazała, że liczba subskrybentów produktów do pielęgnacji urody i higieny osobistej wzrosła o 97 proc. rok do roku. W związku z tym na znaczeniu rośnie sposób dostawy produktów oraz samo opakowanie przesyłki.

Ponieważ coraz więcej konsumentów przyzwyczaja się do subskrybowania produktów online, sprzedawcy muszą zapakować swoje produkty w taki sposób, aby pomóc opowiedzieć historię swojej marki i wzmocnić lojalność klientów. Max Markowitz, który jest dyrektorem ds. urody w Ordergroove i współpracuje z wiodącymi markami kosmetycznymi, w tym L'Oréal, przedstawia trzy sposoby, dzięki którym sprzedawcy mogą ulepszyć swoje opakowania – czytamy na portalu Beauty Packaging.

1.Opakowanie może być wyróżnikiem marki. Poza wygodą klienci powinni być podekscytowani otrzymaniem i otwarciem swojej paczki. W dobie influencer marketingu i mediów społecznościowych 30 proc. sprzedawców twierdzi, że abonenci częściej polecają nowych klientów niż osoby bez subskrypcji. Pouczające i angażujące opakowanie może dać subskrybentom coś, o czym mogą porozmawiać i podzielić się ze znajomymi i obserwatorami.

2. Ponadto marki kosmetyczne i detaliści powinni wykorzystywać wolne miejsca na opakowaniu, aby edukować swoich klientów. Działanie produktów kosmetycznych jest weryfikowalne, ale efekt, rezultaty  wymagają czasu. Wykorzystując „białą przestrzeń” na opakowaniu można edukować subskrybentów i wyjaśnić, jak korzystać z produktu lub produktów kompatybilnych, a także, kiedy spodziewać się wyników przy prawidłowym użyciu.

3. W przypadku dwóch trzecich Amerykanów ich nawyki zakupowe są kształtowane poprzez wyznawane wartości społeczne. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi ekologicznie, więc biodegradowalne opakowania mogą pomóc firmom dostosować się do tych trendów. Ponadto, zapewnienie klientom opcji grupowania wszystkich produktów objętych subskrypcją i nieobjętych subskrypcją w jedną wysyłkę może zmniejszyć ślad węglowy.

Podsumowując. Opakowanie to ostatni moment kontaktu, zanim klient wejdzie w bezpośrednią interakcję z produktem. Sposób zapakowania przesyłki powinien być dostosowany do wizerunku marki w zakresie zrównoważonego rozwoju, korzyści, łatwości użytkowania i nie tylko. Dzięki efektownemu opakowaniu zakup kosmetyków może stać się atrakcyjnym i angażującym doświadczeniem, a to bardzo sprzyja lojalności konsumentów.

Przeczytaj również: Zwrotne opakowania w e-commerce to istotne zagadnienie. Klienci oczekują ekologicznych rozwiązań.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
23.07.2025 16:31
Francuski przemysł kosmetyczny testuje system zwrotu flakonów perfum
Domeckol via Pixabay

Francuski sektor urody staje przed koniecznością adaptacji do nowych regulacji środowiskowych. Ustawa AGEC (przeciwko marnotrawstwu i na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym) zobowiązuje branżę do osiągnięcia 7 proc. udziału opakowań wielokrotnego użytku do końca 2025 roku oraz 10 proc. do 2027 roku. W odpowiedzi na te wymagania, sześciu kluczowych graczy uruchomiło pilotażowy program “La Boucle Beauté Parfums”, który potrwa od 30 czerwca do 31 października 2025 roku i obejmie 192 punkty sprzedaży na terenie całej Francji.

Za inicjatywą stoją Circul’R oraz partnerzy We Don’t Need Roads i organizacja ekologiczna Citeo. Do projektu przystąpiły cztery prestiżowe marki perfumeryjne: Parfums Christian Dior (LVMH), Diptyque, Kenzo Parfums (L’Oréal) oraz Rochas (Interparfums), a także dwaj dystrybutorzy – Nocibé i Beauty Success. Klienci mogą przynieść puste flakony z linii J’adore, Flower by Kenzo, Eau de Rochas i Diptyque i w zamian otrzymać nagrodę, zależną od decyzji danej marki.

Odebrane flakony trafiają do specjalistycznego centrum, gdzie są sortowane, myte i przygotowywane do ponownego wykorzystania. Proces czyszczenia oparty jest na technologii mycia CO₂ – innowacyjnym rozwiązaniu niewymagającym wody, detergentów ani rozpuszczalników. Dzięki temu minimalizowany jest ślad środowiskowy. Skuteczność technologii i jakość ponownie użytych opakowań zostaną ocenione po zakończeniu testu.

Wyniki eksperymentu zostaną wykorzystane do analiz środowiskowych i ekonomicznych – w tym zużycia wody i energii. Równolegle opracowane zostanie modelowanie ekonomiczne mające na celu określenie warunków wdrożenia systemu na większą skalę. Przeprowadzona zostanie również analiza zachowań konsumenckich, która pozwoli ocenić gotowość klientów do przyjęcia nowego modelu.

– Potrzebujemy objętości do ponownego wykorzystania, aby stworzyć dynamikę i uzyskać korzyści ze skalowania – powiedziała przedstawicielka inicjatywy, Sixtine Jourde-Roussel. To wymaga zmiany postrzegania flakonu perfum – nie jako jednorazowego opakowania, lecz trwałego przedmiotu, który może znaleźć zastosowanie również w mniej luksusowych liniach lub na rynku wtórnym. W obliczu wysokiej energochłonności produkcji szkła, program może zapoczątkować nowy standard w świecie luksusowej perfumerii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
22.07.2025 15:40
Francja przed Trybunałem UE za obowiązkowe oznaczenie recyklingowe „Triman”. O co chodzi?
Symbol recyklingowy stał się kością niezgody.Canva

Komisja Europejska skierowała Francję do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związku z krajowymi przepisami dotyczącymi oznakowania produktów wymagających sortowania odpadów. Spór dotyczy obowiązkowego stosowania tzw. „logo Triman”, które – według Komisji – stanowi barierę dla swobodnego przepływu towarów na jednolitym rynku europejskim.

Wprowadzony we Francji w 2015 roku znak „Triman” przedstawia postać otoczoną trzema strzałkami i informuje konsumentów, że dane opakowanie powinno zostać poddane selektywnej zbiórce. Produkt opatrzony tym symbolem nie powinien trafiać do odpadów zmieszanych, lecz do odpowiedniego pojemnika lub punktu zbiórki. Z punktu widzenia Brukseli, rosnąca liczba krajowych systemów oznaczeń może jednak rozbijać wspólny rynek i osłabiać konkurencyjność UE względem gospodarek takich jak Chiny czy Stany Zjednoczone.

Komisja Europejska podkreśla, że zgodnie z art. 34 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), krajowe przepisy narzucające wymogi dotyczące oznaczeń na produktach legalnie wytwarzanych i sprzedawanych w innych państwach członkowskich, są niedozwolone, ponieważ stanowią środek o równoważnym skutku do ograniczeń ilościowych. W ocenie Komisji francuskie wymogi są również nieproporcjonalne – istnieją bowiem inne, mniej restrykcyjne środki informowania konsumentów, które nie zakłócają handlu wewnętrznego.

Postępowanie przeciwko Francji zostało zainicjowane w lutym 2023 r., kiedy Komisja przesłała pierwsze formalne zawiadomienie. W listopadzie 2024 r. wydano uzasadnioną opinię, jednak – wobec braku zmian legislacyjnych – KE zdecydowała się skierować sprawę do Trybunału.

W odpowiedzi na problem rozdrobnienia systemów oznaczeń, Unia Europejska planuje wprowadzenie zharmonizowanego systemu etykietowania opakowań. Będzie on gotowy do sierpnia 2026 r., a jego stosowanie stanie się obowiązkowe we wszystkich państwach członkowskich od 12 sierpnia 2028 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
31. lipiec 2025 01:33