StoryEditor
Eksport
09.11.2018 00:00

Perfumy unisex są coraz popularniejsze, ale nie w Brazylii

Ponad trzy czwarte Brazylijczyków woli perfumy z tradycyjnymi nutami męskimi. Jednak młodzi konsumenci i niszowe perfumy mogą dokonać przewrotu na tym rynku.

Zmiany kulturowe wpłynęły na globalną modę na produkty unisex, również w branży kosmetycznej. Jednak w kraju takim jak Brazylia, gdzie dominuje tradycyjny obraz kobiecości, perfumy unisex nie zadowalają oczekiwań mężczyzn. Badanie Mintela pokazuje, że aż 76. proc. Brazylijczyków nosi zapachy stworzone specjalnie dla ich płci, 71 proc. mężczyzn używa męskich dezodorantów a tylko 31 proc. potwierdza kupowanie dezodorantów unisex.

Inaczej wygląda rynek produktów higienicznych, zwłaszcza szamponów i odżywek do włosów. Tym razem sondaże wykazały, że 58 proc. mężczyzn w tym kraju używa takich, które nie są dedykowane konkretnie ich płci a 56 proc. nabywa też mydła albo produkty do ciała unisex.

Nie lubią zapachów kwiatów i gourmand

Mężczyźni są grupą konsumentów, która bardziej jest przywiązana do kategorii produktów przeznaczonych dla ich płci. Zapachy szamponów wydają się być mniej specyficzne, więc chętniej korzystają z produktów unisex, natomiast z perfumami jest inaczej. Wielu kobietom w Brazylii podobają się męskie nuty zapachowe w perfumach, natomiast mężczyznom kobiece perfumy nie odpowiadają zazwyczaj w ogóle.

Mintel ujawnił dane z 2017 roku, z których wynika, że 52 proc. Brazylijczyków woli perfumy z nutami drzewnymi. Na drugim miejscu są zapachy z nutami świeżymi – 37 proc. Zapachy kwiatowe i gourmand są kojarzone jako typowo kobiece. Zwłaszcza te ostatnie, czyli perfumy o zapachu jedzenia. Pod określeniem gourmand (franc. łakomczuch) kryją się perfumy zawierające w swoim składzie nuty znane głównie z cukierni, takie jak cukierki, karmel, czekolada, rum czy kandyzowane owoce. Zapachy z tej rodziny są bardzo słodkie.

Nadzieją niszowe perfumy i młodzi ludzie

Według ekspertów perfumy unisex pozostaną niszą w Brazylii i nie urzekną większej grupy mężczyzn, zwłaszcza w kategorii premium, w której nuty zapachowe się bardzo różnią. Jednak Renata Abelin, dyrektorka marketingu Drom Fragrances uważa, że rynek perfum unisex w tym kraju może zyskać z dwóch powodów. Z jednej strony to trendy modne w pokoleniu Z, które odrzuca etykietki wszelkiego rodzaju, z drugiej wzrastająca popularność perfum niszowych, które wykorzystują podczas procesu kreacji rozmaite nuty zapachowe nie kojarzące się tylko z jedną płcią.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
06.05.2025 16:38
Obowiązkowe oznakowanie środków czystości i chemii gospodarczej w Rosji od 1 maja
Rosyjski rynek kosmetyczny i nie tylko dokonuje rewolucji oznaczeń.RG72, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Od 1 maja 2025 roku w Rosji wchodzi w życie obowiązek oznakowania cyfrowego mydeł, detergentów, chemii gospodarczej oraz granulatów. Jak poinformowało Centrum Rozwoju Nowoczesnych Technologii (CRPT), operator krajowego systemu znakowania towarów „Czestny Znak”, nowe przepisy mają na celu zwiększenie przejrzystości rynku i ochronę konsumentów przed podróbkami.

W systemie „Chestny Znak” zarejestrowano już 3,9 tys. producentów oraz 2,6 tys. importerów środków czystości i chemii gospodarczej. Spośród nich 279 przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw skorzystało z programów wsparcia oferowanych przez CRPT. Program ten obejmuje m.in. refundację 50 proc. kosztów zakupu sprzętu niezbędnego do oznakowania produktów.

image

Rosja przeprowadzi eksperyment z etykietowaniem kosmetyków w systemie „Chestny Znak”

Wcześniej, zanim wprowadzono obowiązkowe przepisy, przeprowadzono dobrowolny program pilotażowy. Dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej rozpoczął się on 14 stycznia 2024 roku, natomiast dla rynku granulatów – 1 lipca 2024 roku. Celem tych testów było przygotowanie uczestników rynku do pełnego wdrożenia systemu bez zakłóceń w łańcuchach dostaw.

System „Chestny Znak” polega na nanoszeniu na produkt niewielkiego kodu QR typu DataMatrix, który zawiera unikalne dane o produkcie. Po zeskanowaniu kodu za pomocą aplikacji, konsument uzyskuje dostęp do informacji o producencie, dacie produkcji lub imporcie, składzie oraz terminie ważności danego towaru. Co istotne, możliwe jest także sprawdzenie legalności produktu. Według zastępcy dyrektora generalnego CRPT, Rewaza Jusupowa, wprowadzenie oznakowania nie wpłynie na ceny produktów.

Warto pamiętać, że podane przez RBC dane bazują informacjach oficjalnych rządu rosyjskiego i nie są potwierdzane przez żadne niezależne instytucje.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
06.05.2025 13:38
Argentyna znosi cła eksportowe na ponad 4 tysiące wyrobów, w tym kosmetyki
Decyzja ma przynieść korzyści dla około 3 580 firm, co stanowi prawie 40 proc. wszystkich eksporterów w kraju.Wiadomości Kosmetyczne

Argentyński rząd ogłosił zniesienie ceł eksportowych na 4 411 produktów przemysłowych, w tym kosmetyki i artykuły higieny osobistej. Decyzja została podjęta w ramach szerszej strategii mającej na celu zwiększenie eksportu towarów przetworzonych i wzmocnienie pozycji krajowego przemysłu na rynkach międzynarodowych. Jak poinformował minister gospodarki Luis Caputo, zmiany obowiązują natychmiastowo.

Zniesione opłaty celne w wysokości od 3 proc. do 4,5 proc. obejmowały produkty o wysokiej wartości dodanej, takie jak kosmetyki, preparaty higieniczne, opakowania szklane, pompki, komponenty plastikowe, środki owadobójcze i inne wyroby przemysłowe. Nowe przepisy mają bezpośrednio wpłynąć na około 3 580 firm, co stanowi niemal 40 proc. wszystkich eksporterów działających w kraju.

Według danych rządowych, cła zniesiono w odniesieniu do produktów, których eksport w 2024 roku osiągnął wartość blisko 3,8 miliarda dolarów amerykańskich. Choć sektorów takich jak przemysł żelaza, aluminium czy petrochemiczny zmiany te nie dotyczą, znaczące ułatwienia w handlu uzyskali producenci kosmetyków oraz preparatów farmaceutycznych.

image

Prime Day traci na znaczeniu: sprzedawcy ograniczają udział z powodu ceł

Zniesienie opłat celnych jest odpowiedzią na postulaty małych i średnich eksporterów oraz wynika, jak podkreśla rząd, z poprawy sytuacji fiskalnej kraju. Celem jest zwiększenie konkurencyjności argentyńskiego przemysłu na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w segmentach produktów przetworzonych. Dla globalnych marek kosmetycznych oznacza to możliwość tańszego zaopatrzenia się w komponenty i produkty z regionu Ameryki Łacińskiej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. maj 2025 12:37