StoryEditor
Producenci
08.05.2020 00:00

Polski pomysł – maska z powłoką zabijającą wirusy

Na pomysł estetycznej i bezpiecznej maski wpadł Norbert Duczmal, autor wielu rozwiązań i wdrożeń w dziedzinie nanotechnologii. Stworzył nanomaseczkę, której powierzchnia pokryta jest specjalną powłoką: zabijającą wirusy, unicestwiającą bakterie i zabezpieczającą przed alergenami, pyłami, grzybami i pleśnią. Teraz zbiera pieniądze na jej produkcję.

– Maseczki ochronne stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności. Akcesorium, z którym, dopóki nie zostanie wynaleziona szczepionka, nie rozstaniemy się podczas codziennych zakupów, spacerów czy w pracy – pisze Norbert Duczmal, nanotechnolog na crowfundingowym portalu wspietam.to. Zwraca też uwagę, że z reguły zależny nam, aby maska była estetyczna i niedroga. Jednak najważniejsze powinno być, aby maska dawała prawdziwe bezpieczeństwo.

Jego HalloyNano to rozwiązania oparte o najnowsze zdobycze nauki. Są to nanopłytki, innowacyjne włókna i powłoki o właściwościach neutralizujących i blokujących. To z nich mają powstać certyfikowane nanomaseczki. Ich powierzchnia będzie zabijać wirusy, unicestwiać bakterie i zabezpieczać przed zanieczyszczeniami, alergenami, pyłami, grzybami i pleśnią.

Twórca włókna zwraca też uwagę na jeszcze jedną zaletę nanopowłoki. Sprawia ona, że nie trzeba pamiętać, by nie dotykać maski podczas jej noszenia czy zdejmowania. Wszystko co szkodliwe, zostaje bowiem zneutralizowane. – Powłoka z nanopłytek neutralizuje to, co przeszkadza cieszyć się życiem. Blokuje patogeny i neutralizuje je. A następnie sama się czyści i aktywuje swoje właściwości pod wpływem światła dziennego lub sztucznego – czytamy we wpisie zachęcającym do przekazywania pieniędzy na produkcję masek. Działanie maski jest przewidziane na 15 tygodni, a w zaleceniach znalazło się jedno pranie na tydzień.

Twórca HalloyNano przewiduje, że powierzenia użyta w maskach będzie mogła być wykorzystana także przy produkcji rękawiczek, odzieży czy zabezpieczeń dla szpitali – kombinezonów lub śluz. Na razie zachęca do wspierania produkcji i dystrybucji maseczek, obiecując przy tym przekazanie produktów wybranym placówkom na terenie Polski – małym szpitalom i domom opieki społecznej.

Dotychczas antywirusowe nanomaski Halloy Nano zebrały ponad 82 tys. zł (z potrzebnych 50 tys. zł). Zatem na 41 dni przed zakończeniem zbiórki na jej koncie jest już ponad 160 proc. potrzebnej kwoty. Projekt uzyskał 771 wpłat, a rozsyłanie maseczek jest planowanie na czerwiec 2020 roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
04.11.2025 10:21
Kimberly-Clark przejmuje Kenvue za 48,7 mld dolarów – powstaje globalny Lewiatan beauty
Ten mariaż stworzy jedną z największych biznesowych grup na świecie.Kimberly-Clark

Kimberly-Clark, producent m.in. marek Huggies i Kleenex, ogłosił przejęcie spółki Kenvue Inc., należącej do segmentu zdrowia konsumenckiego, w transakcji gotówkowo-akcyjnej o wartości około 48,7 mld dolarów. Fuzja połączy dwóch światowych liderów w dziedzinie higieny osobistej i produktów zdrowotnych, tworząc jedną z największych grup w branży, z portfelem obejmującym 10 marek o rocznych przychodach przekraczających miliard dolarów.

Zgodnie z warunkami porozumienia, jednogłośnie zatwierdzonego przez rady nadzorcze obu firm, akcjonariusze Kenvue otrzymają 3,50 dolara w gotówce oraz 0,14625 akcji Kimberly-Clark za każdą posiadaną akcję Kenvue, co odpowiada łącznej wycenie 21,01 dolara za akcję. Po połączeniu nowy podmiot ma generować 32 mld dolarów rocznych przychodów oraz 7 mld dolarów skorygowanego EBITDA. Transakcja ma zostać sfinalizowana w drugiej połowie 2026 roku, po uzyskaniu niezbędnych zgód regulacyjnych.

Kimberly-Clark szacuje, że fuzja przyniesie 2,1 mld dolarów rocznych synergii operacyjnych, z czego 1,9 mld dolarów pochodzić ma z oszczędności kosztowych, a 500 mln dolarów z dodatkowych przychodów. Po zakończeniu transakcji akcjonariusze Kimberly-Clark będą posiadać 54 proc. udziałów, a akcjonariusze Kenvue 46 proc. w nowym, zintegrowanym koncernie.

Nowa struktura połączy doświadczenie Kimberly-Clark w segmencie dóbr higieny osobistej z naukowo opracowanym portfolio Kenvue w zakresie zdrowia konsumenckiego, obejmującym takie marki jak Neutrogena, Tylenol i Aveeno. Siedziba główna pozostanie w Irving w Teksasie, natomiast Kenvue zachowa znaczącą obecność operacyjną, w tym zaplecze badawczo-rozwojowe i produkcyjne.

Przejęcie ma wzmocnić strategiczne przesunięcie Kimberly-Clark w kierunku kategorii o wyższej marży i szybszym wzroście, integrując kompetencje w zakresie innowacji, marketingu i R&D. Połączenie potencjału obu firm pozwoli stworzyć jednego z największych światowych graczy na rynku zdrowia i pielęgnacji osobistej, o silnej pozycji konkurencyjnej zarówno w Ameryce Północnej, jak i na kluczowych rynkach międzynarodowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
03.11.2025 10:20
Estée Lauder notuje wzrost sprzedaży w Q1 roku fiskalnego 2026
Globalny gracz świętuje dobre wyniki.Marzena Szulc

Estée Lauder Companies opublikowało wyniki finansowe za pierwszy kwartał roku fiskalnego 2026, wykazując wzrost sprzedaży netto do poziomu 3,481 mln dolarów. Oznacza to 4-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2024, kiedy sprzedaż netto wyniosła 3,361 mln dolarów. Organiczna sprzedaż netto osiągnęła wartość 3,455 mln dolarów, co stanowi wzrost o 3 proc. rok do roku.

Segment pielęgnacji skóry, stanowiący kluczowy filar działalności koncernu, odnotował wzrost o 3 proc.. Na wyniki pozytywnie wpłynęła szczególnie dobra sprzedaż marek La Mer oraz Estée Lauder, które utrzymują wysoką pozycję w segmencie premium.

W kategorii makijażu sytuacja była mniej optymistyczna — sprzedaż spadła o 2 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Spadek ten był głównie rezultatem słabszych wyników marki Bobbi Brown, mimo stabilnej sprzedaży innych marek w portfolio koncernu.

„Co napawa optymizmem, nabieramy rozpędu w całej organizacji dzięki znaczącym zmianom operacyjnym, które wprowadziliśmy do tej pory, aby działać szybciej i sprawniej” – powiedział Stéphane de La Faverie, prezes i dyrektor generalny. „Te wyniki wzmacniają naszą pewność co do perspektyw na rok fiskalny 2026 – rok przełomowy – ponieważ przywracamy organiczny wzrost sprzedaży i po raz pierwszy od czterech lat zwiększamy marżę operacyjną”.

Najsilniejszy wzrost Estée Lauder zanotowała w segmencie zapachów, gdzie sprzedaż zwiększyła się aż o 13 proc. we wszystkich regionach geograficznych. Wynik ten napędzały szczególnie marki Le Labo, Tom Ford Beauty oraz Jo Malone London, które konsekwentnie umacniają pozycję na rynku luksusowych perfum.

Z kolei kategoria pielęgnacji włosów odnotowała spadek o 7 proc., co wynikało przede wszystkim z niższej sprzedaży produktów marki Aveda. Mimo zróżnicowanych wyników w poszczególnych segmentach, Estée Lauder utrzymuje stabilny wzrost przychodów, koncentrując się na dalszym rozwoju marek premium i zróżnicowaniu oferty produktowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. listopad 2025 16:30