StoryEditor
Producenci
23.08.2019 00:00

Rosja: Unilever daje zniżkę na kosmetyki w zamian za zużyty plastik

Magnit, rosyjska sieć marketów spożywczych rozszerza program lojalnościowy na cały kraj i uruchamia punkty odbioru plastiku we współpracy z koncernem Unilever, który w zamian daje zniżki na kosmetyki kupione w sklepach detalisty. 

Po udanym wdrożeniu kart lojalnościowych w trzech regionach Rosji, jeden z wiodących detalistów na tym rynku rozszerza ten program na cały kraj. Planuje się, że do końca tego roku obejmie sklepy wszystkie sklepy działające pod tym szyldem. Obecnie w Rosji działa 14 231 sklepów osiedlowych, 466 supermarketów i 5 187 drogerii Magnit Kosmetik.

Jednocześnie spółka rozwija kolejny projekt, który wpisuje się w trendy proekologiczne a zarazem ma przyciągnąć klientów. Detalista zawarł współpracę z koncernem Unilever, w którego portfelu jest rosyjska marka kosmetyczna Czysta Linia.

Partnerzy postawili w sklepach Magnita automaty przyjmujące puste opakowania z plastyku. Obecnie ten projekt jest rozwijany reżymie pilotażu w supermarketach działających w formacie Magnit Rodzinny w Tule i Krasnodarze. Testy potrwają rok. Partnerzy liczą, że tego czasu wystarczy, aby zmierzyć efektywność tego projektu. Koncept polega na tym, że odwiedzający sklep mogą przynieść opakowanie plastykowe o maksymalną pojemności 2 l.

W zamian za wrzucone do automatu opakowanie otrzymuje się kupon z 10 – proc. zniżką na dowolny produkt kosmetycznej marki Czysta Linia w dowolnym supermarkecie Magnit na terenie całego kraju. Zebrany w ten sposób plastik zostanie poddany recyklingowi, którym się zajmie spółka Ekotechnologie. Powstały surowiec wtórny zostanie wykorzystany do produkcji ekologicznych opakowań dla produktów Unilever.

– Projekt jest skierowany na kształtowanie kultury ekologicznej, wyznaczamy trendy dbania o środowisko. Jak pokazują nasze badania, wielu Rosjan szczególnie w dużych miastach są chętni do zwrotu plastikowych opakować w celu recyklingu. Przeszkodą jest jednak brak odpowiedniej infrastruktury. Postawienie w sklepach tego typu automatów jest jednym z kroków, który przybliża do rozwiązania tego zadania – powiedziała Anna Meleszina, dyrektor ds. relacji korporacyjnych sieci Magnit.

Temat recyklingu jest jednym z najważniejszych w strategii rozwoju tej sieci sklepów. Detalista zbiera odpady (plastik, folię, kartony) ze wszystkich punktów handlowych i kieruje je do centrów logistycznych do segregacji, a następnie przekazuje spółkom specjalizującym się w recyklingowi. W 2018 roku w ten sposób wyprodukowano 300 tys. surowców wtórnych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
12.11.2025 15:41
Shiseido z dużymi stratami po trzech kwartałach 2025 roku
Największe spadki sprzedaży Shiseido odnotowało w obydwu AmerykachShutterstock

Japoński koncern Shiseido odnotował stratę netto w wysokości blisko 250 mln euro w okresie od stycznia do września 2025. Rok temu w analogicznym okresie firmie udało się wygenerować zysk na poziomie 4,2 mln euro.

Przychody Shiseido do września wyniosły łącznie 693 817 mln jenów (3 893 mln euro), co oznacza spadek o 4 proc. Przychody koncernu w Japonii wzrosły zaledwie o 0,1 proc. do 1 229 mln euro, podczas gdy w Chinach i w kanałach sprzedaży detalicznej w sektorze travel retail spadły o 7,6 proc. do 1 347 mln euro.

Sprzedaż spółki w regionie EMEA wyniosła 539 mln euro, co stanowi wzrost o 5 proc., podczas gdy w obu Amerykach odnotowano spadek aż o 10,3 proc. do 439 mln euro. W pozostałych regionach Azji i Pacyfiku spadek wyniósł 1,4 proc. do 295 mln euro.

image

Dziś oficjalnie startują targi Cosmoprof Asia 2025 – z udziałem polskich firm

Koszty sprzedaży (koszt sprzedanych towarów) wyniósł łącznie 908 mln euro, co oznacza spadek o 4 proc., a koszty sprzedaży ogólne i administracyjne spadły o 6,2 proc. do 2921 mln euro. W bieżącym kwartale spółka utworzyła nadzwyczajne obciążenie księgowe w wysokości 263 mln euro z powodu słabszych wyników w obu Amerykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:08
Pokolenie Z kocha perfumy – a koncerny kosmetyczne idą za tym trendem
Perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusumedia

Zapachy stały się ulubioną kategorią zakupów beauty dla Pokolenia Z – globalnie to ta grupa nabywców rośnie najdynamiczniej. Na tym trendzie chcą skorzystać koncerny Estee Lauder, L‘Oréal i Coty – właściciele takich marek perfum jak Le Labo, Tom Ford, Valentino, Yves Saint Laurent, Emporio Armani. Firmy te zgodnie deklarują, że planują większe inwestycje w kategorię perfum, które stały się głównym motorem napędowym ich sprzedaży.

Perfumy, mgiełki zapachowe, perfumy do włosów – kiedyś kategoria zapachów była traktowana jako luksusowa przyjemność, jednak obecnie zapachy stały się priorytetem dla młodych konsumentów, którzy chcą w ten sposób wyrazić swój styl oraz poprawić sobie nastrój w obliczu niepewności ekonomicznej. Analitycy twierdzą, że perfumy to „efekt czerwonej szminki” w nowym wydaniu – odnosząc się do teorii ekonomicznej, sugerującej, że konsumenci kupują drobne luksusowe przedmioty zamiast drogich w sytuacji, gdy gospodarka nie ma się najlepiej.

Na sytuacji tej korzystają Estee Lauder, L‘Oréal i Coty, które w ostatnim czasie zadeklarowały, że chcą dokonać większych inwestycji w sprzedawane przez siebie perfumy, które są obecnie największym motorem ich sprzedaży. 

Coty przedstawiło w ubiegłym tygodniu optymistyczne prognozy, licząc na dalszy wzrost popytu na perfumy marek ze swojego portfolio (m.in. Calvin Klein i Hugo Boss).

Z danych Circana wynika, że około 38 proc. całkowitych wydatków na perfumy w ciągu pierwszego półrocza 2025 pochodziło z gospodarstw domowych, w których jest przedstawiciel Pokolenia Z.

Estee Lauder, właściciel marki Jo Malone, również potwierdziło wzrost w swoim segmencie perfum, co pomogło zrównoważyć koncernowi słabszy popyt na kosmetyki do makijażu. W kwartale zakończonym we wrześniu segment perfum zwiększył się o 14 proc. Analitycy wskazują, że duże firmy kosmetyczne zwiększają swoje portfolio zapachów – najczęściej poprzez przejęcia lub likwidację słabszych jednostek biznesowych, aby zwolnić przepływy pieniężne na inwestycje w perfumy.

Zapachy przeżywają swój kulturowy moment – powiedziała w rozmowie z Reutersem Kendal Ascher z zarządu Estee Lauder. – Rosnący dochód rozporządzalny i ekspansja klasy średniej w Chinach, Indiach i na Bliskim Wschodzie napędzają stały wzrost w tej kategorii – potwierdziła.

W tym roku Estee Lauder otworzyło około 40 nowych, niezależnych butików z perfumami na całym świecie, w tym nowe flagowe sklepy w Nowym Jorku i Paryżu. Ascher podkreśliła, że firma zainwestowała w narzędzia oparte na AI, które tłumaczą, jak konsumenci mówią o zapachach. Na podstawie tych danych tworzony jest content na TikToku, który przyciąga klientów z pokolenia Z.

W ubiegłym roku globalny wzrost sprzedaży perfum przewyższył wzrost sprzedaży kosmetyków do makijażu i pielęgnacji skóry – wynika z danych Circana. Sprzedaż perfum premium wzrosła o 6 proc. do 3,9 mld dolarów w pierwszej połowie 2025 roku, podczas gdy sprzedaż kosmetyków premium wzrosła o 1 proc., a sprzedaż produktów premium do pielęgnacji skóry spadła o 1 proc. w tym samym okresie.

W opinii ekspertów perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusu – bez konieczności wydawania dużych pieniędzy na “pełnoprawne” dobra premium i luksusowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. listopad 2025 02:36