StoryEditor
Rynek i trendy
26.05.2023 00:00

Rynek suplementów diety rośnie dwucyfrowo. Wellness & beauty mocnym trendem

Półka z suplementami diety stale się powiększa w sklepach drogeryjnych / fot. wiadomoscikosmetyczne.pl
Rynek suplementów diety rośnie dynamicznie. Jednym z kluczowych jego segmentów są produkty z kategorii wellness & beauty. – Segment wellness & beauty jest niezwykle istotny, bo takie są trendy. Chcemy żyć dłużej, być zdrowsi i lepiej wyglądać – komentuje Bartosz Demianiuk, prezes zarządu Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.

Według źródła IQVIA, światowy rynek suplementów diety osiągnął w 2022 roku wartość 173 miliardów dolarów, natomiast europejski rynek suplementów diety oszacowano na 30 miliardów dolarów. Z raportu PMR „Rynek suplementów diety w Polsce 2022" wynika, że wartość rynku suplementów diety w Polsce w 2022 roku wyniosła 7,7 miliarda złotych, a nominalna dynamika wzrostu wyniosła około 14 proc. pomimo inflacji.

– Ten rozwój rynku w dużej mierze wynika z rosnącej świadomości konsumentów. Nie każdy stosuje zbilansowaną dietę. Wiemy, że brakuje nam składników mineralnych, witaminowych lub roślinnych, które mogą wspomóc organizm, chcemy dłużej i lepiej żyć – mówi dla wiadomoscikosmetyczne.pl Bartosz Demianiuk, prezes zarządu Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.

Pomiędzy rynkiem kosmetycznym i rynkiem suplementów diety występuje korelacja. Producenci z obu sektorów dziś muszą odpowiadać na fakt, że konsumenci myślą o swoim wyglądzie przez pryzmat zdrowia.

– Segment wellness & beauty w suplementacji jest segmentem kluczowym i rosnącym. Zatrzymał się nieco w okresie pandemii, kiedy skupiliśmy się na odporności, kiedy branża suplementowa wypełniła także lukę gdy brakowało leków. Teraz segment wellness & beauty znów jest niezwykle istotny, bo takie są trendy. Chcemy żyć dłużej, być zdrowsi i lepiej wyglądać – dodaje Bartosz Demianiuk.

Według najnowszego raportu McKinsey & Company potencjał tego segmentu jest jeszcze niewykorzystany, a granice pomiędzy beauty i wellness będą się zacierać. Konsumenci coraz częściej sięgają po produkty i usługi kosmetyczne, aby nie tylko dobrze wyglądać, ale także dobrze się czuć. Produkty i usługi inspirowane zdrowym stylem życia warte są blisko 2 biliony dolarów na całym świecie. Branża wellness ma rosnąć na poziomie 10 proc. do 2027 r.  

Czytaj więcej: Rynek kosmetyczny zmieni się diametralnie. Szybciej niż myślicie [RAPORT McKinsey & Company] 

Na rynek suplementów diety wpływają trendy związane z potrzebami konsumentów, z marketingową komunikacją produktów, opakowaniem, ale kluczowe są niezmiennie jakość i bezpieczeństwo produktów.

– Dostęp do wiedzy jest powszechny. Tym bardziej jako branża ogromną wagę przykładamy do edukacji konsumentów – podkreśla.

Czytaj także: Po leki OTC i suplementy diety do apteki albo do supermarketu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
08.05.2025 15:13
Trend golenia rzęs u mężczyzn: nowy sposób na „męskość” i nowa usługa barberska?
Rzęsy, choć stanowią ochronę oka, dla niektórych stają się solą w nim właśnie.Shutterstock

W ostatnich tygodniach w mediach społecznościowych, takich jak TikTok, Instagram czy X, pojawiło się coraz więcej filmów przedstawiających mężczyzn golących lub przycinających swoje rzęsy. Trend ten, obserwowany m.in. w Turcji i Nowej Zelandii, zyskuje popularność jako sposób na podkreślenie męskiego wizerunku. Mężczyźni decydują się na radykalne skrócenie rzęs przy pomocy maszynek elektrycznych, a niekiedy nawet nożyczek fryzjerskich, nie zważając na potencjalne ryzyko dla zdrowia oczu.

Specjaliści alarmują, że taki zabieg może być niebezpieczny. Vickie Lee, chirurżka okulistyczna z Imperial College London, przypomina w tekście dla CNN, że rzęsy pełnią ważne funkcje ochronne — chronią oczy przed kurzem, działają jako bariera dla zanieczyszczeń oraz wyzwalają naturalny odruch mrugania. Pomagają również utrzymać odpowiedni poziom nawilżenia oka, ograniczają dopływ powietrza oraz filtrują intensywne światło. Ich przycinanie może prowadzić do podrażnień, a nawet do urazów mechanicznych, ponieważ ostre końcówki rzęs mogą ocierać się o powierzchnię oka. Mimo to, nowy trend na skracanie rzęs powoduje, że niektórzy barbery oferują taką właśnie usługę, która jeszcze kilka lat temu wzbudziłaby głębokie zdziwienie.

Zjawisko to nie jest oderwane od szerszego kontekstu kulturowego. Rzęsy od wieków były symbolem kobiecości i atrakcyjności – obecne w malarstwie, literaturze i poezji. Badania naukowe z 2005 roku wykazały związek między atrakcyjnością kobiecej twarzy a poziomem estrogenu, co sugeruje, że bujne rzęsy mogą być postrzegane jako oznaka płodności. Współczesne ruchy promujące tzw. „męską energię”, reprezentowane przez postaci takie jak Andrew Tate czy Mark Zuckerberg, wspierają powrót do wyraźnego podziału płciowego, w którym cechy zewnętrzne mają świadczyć o tożsamości płciowej.

Eksperci zajmujący się studiami nad płcią zauważają, że rzęsy stały się jednym z wizualnych symboli binarności płci. „W tej chwili istnieje moda, by jedna płeć miała rzęsy długie i gęste, co ma świadczyć o skrajnej kobiecości” — komentuje dla CNN Meredith Jones, profesorka gender studies z Brunel University London. „Dlatego druga płeć zaczyna odcinać się od tego wizerunku, nawet dosłownie – przycinając lub goląc rzęsy.” Przykładem społecznego napięcia wokół estetyki męskości była krytyka JD Vance’a za rzekome używanie makijażu w kampanii wyborczej — mimo że Donald Trump, również stosujący kosmetyki, robi to w celu podkreślenia cech uznawanych za bardziej „męskie”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
07.05.2025 10:01
Coty redukuje prognozy i opóźnia dzień inwestora
Ameryka Północna stanowi 30 proc. sprzedaży firmy CotyCoty

Firma Coty obniżyła we wtorek swoją prognozę zysków w roku fiskalnym 2025 i opóźniła dzień inwestora o “co najmniej kilka miesięcy” - informuje Reuters. Powodem jest niepewność rynkowa i zmiany, wywołane przez amerykańskie cła, co spowodowało spadek akcji o około 3 proc. w przedłużonym terminie.

Pełna niespodzianek polityka handlowa prezydenta Donalda Trumpa wzbudza obawy klientów, nadal zmagających się ze skutkami wysokiej inflacji. Dlatego wielu z nich ogranicza swoje wydatki (w tym zakupy kosmetyków), co zmusza firmy do weryfikacji swoich planów na 2025 rok. Ten trend słabnącego popytu na kosmetyki jest szczególnie widoczny na rynku amerykańskim (w Europie popyt na kosmetyki był nieco silniejszy).

Z powodu osłabionego popytu sprzedawcy detaliczni w USA wycofują zapasy, na popularności wśród klientów zyskują tańsze alternatywy na platformach internetowych (np. Amazon), co dodatkowo zwiększa presję na działalność Coty.

Ameryka Północna stanowi 30 proc. sprzedaży firmy Coty, a produkty z segmentu kosmetyków konsumenckich są w większości produkowane w USA. Natomiast produkty z kategorii prestiżowej są wytwarzane głównie w Europie.

Firma Coty obniżyła we wtorek swoją prognozę zysków w roku fiskalnym 2025 i opóźniła dzień inwestora o “co najmniej kilka miesięcy” - informuje Reuters. Powodem jest  niepewność rynkowa i zmiany, wywołane przez amerykańskie cła, co spowodowało  spadek akcji o około 3 proc. w przedłużonym terminie.

Coty chce rozważyć przeniesienie produkcji z Europy do USA i poszerzenie tamtejszej bazy dostawców w zakresie surowców, które pozyskuje z Chin, jeśli cła pozostawać będą nadal w mocy przez długi czas.

Coty wyjaśniło również, że rozszerzony program oszczędności kosztów (ogłoszony w kwietniu) oraz siła jego marek powinny pomóc w zrównoważeniu wpływu taryf. Więcej na ten temat w artykule Coty ogłasza globalne cięcia etatów – 700 miejsc pracy do likwidacji.

Coty spodziewa się, że zysk na akcję w 2025 roku wyniesie 49-50 centów, w porównaniu z poprzednią prognozą na poziomie 50-52 centów. Koncern spodziewa się, że roczna sprzedaż spadnie o około 2 proc.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. maj 2025 08:19