StoryEditor
Producenci
20.10.2022 00:00

Shiseido strzyże portfolio i dokonuje akwizycji

Po wyprzedaży marek, Shiseido przegrupowuje się w ramach przeglądu produktów do pielęgnacji skóry, aby osiągnąć 13 miliardów dolarów sprzedaży. Japoński konglomerat walczy z takimi firmami jak L’Oréal i Estée Lauder, inwestując w kategorię produktów do pielęgnacji skóry i wyprzedając słabsze marki.

Grupa Shiseido spędziła ostatni rok na pozbyciu się części swojego portfolio, kształtowaniu wyników finansowych i skupianiu się na rynku azjatyckim, nowych kategoriach i możliwościach przejęcia. Wszystko to jest częścią planu firmy, aby do 2030 r. podwoić sprzedaż netto do 13,6 miliarda dolarów i przyjąć szerszą strategię rozwoju. Firma sprzedała wiele swoich marek i rozwiązała niektóre licencje, w tym Laura Mercier, Bareminerals, Buxom i całą swoją działalność w zakresie higieny osobistej, która trafiła do CVC Capital Partners za 1,5 miliarda dolarów. 

W ten sposób w portfolio znalazło się miejsce na nowy kierunek i nowe premiery: Ulé, reklamowana jako czysta, botaniczna marka do pielęgnacji skóry, zadebiutowała w tym roku we Francji, a w przyszłym trafi do Wielkiej Brytanii. We wrześniu firma nabyła francuską markę produktów do pielęgnacji skóry probiotycznej Gallinée za nieujawnioną kwotę. Shiseido poszukuje więcej możliwości fuzji i przejęć w tym, co dyrektor generalny regionu EMEA i globalnego oddziału perfum Shiseido, Franck Marilly, opisuje jako „kilka niewypełnionych przestrzeni” w obecnej kolekcji marek, co pomoże firmie stać się światowym autorytetem w dziedzinie piękna skóry. Shiseido skupia się głównie na rynku azjatyckim: do 2023 r. grupa planuje, że 80 procent sprzedaży będzie pochodzić z Japonii, Chin, Azji i Pacyfiku oraz z branży turystycznej.
 


Nowe akwizycje i premiery marek wypełnią zidentyfikowane przez firmę luki i dostosują się do zmieniających się zainteresowań klientów. Nowa marka Ulé jest reklamowana jako etyczna, ponieważ ma własną, zastrzeżoną farmę we Francji, stworzoną we współpracy ze start-upem rolniczym Tower Farm. Pozyskiwanie składników Ulé odbywa się w pomieszczeniach, w którym 95% zużytej wody jest poddawane recyklingowi, a system uprawy znany jako aeroponika pozwala na uprawę roślin przy mniejszych zasobach i bez trzeba zmonopolizować grunty orne. Firma stawia również na piękno przyswajalne.
 


Marilly opisuje skupienie się grupy Shiseido na „pięknie skóry i wewnętrznym”, wskazując na Inyru, nową markę wprowadzoną w tym roku w Japonii i Chinach. Oferując trzy rodzaje suplementów diety, Inryu jest reklamowana jako marka „wewnętrznego piękna”. Ulé oferuje również fito-odżywczy olej, który można nakładać bezpośrednio na skórę lub spożywać, a marka twierdzi, że ma właściwości odżywcze dla skóry. Boom wellness stworzył nowe możliwości na rynku suplementów, a głównie sprzedawcy detaliczni, tacy jak Cult Beauty i Harrods, stworzyli zupełnie nowe sekcje poświęcone urodzie spożywczej, a marki niezależne, takie jak Moon Juice, The Nue Co i Hum Nutrition, odnotowują szybki wzrost. Przewiduje się, że do 2030 r. rynek suplementów kosmetycznych osiągnie 84,4 miliarda dolarów, jak wynika z niedawnego raportu firmy badawczej Grand View Research, ponieważ konsumenci stają się coraz bardziej zainteresowani holistycznym pięknem.

Czytaj także: Shiseido przejmuje udziały w Gallinée

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
03.11.2025 10:20
Estée Lauder notuje wzrost sprzedaży w Q1 roku fiskalnego 2026
Globalny gracz świętuje dobre wyniki.Marzena Szulc

Estée Lauder Companies opublikowało wyniki finansowe za pierwszy kwartał roku fiskalnego 2026, wykazując wzrost sprzedaży netto do poziomu 3,481 mln dolarów. Oznacza to 4-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2024, kiedy sprzedaż netto wyniosła 3,361 mln dolarów. Organiczna sprzedaż netto osiągnęła wartość 3,455 mln dolarów, co stanowi wzrost o 3 proc. rok do roku.

Segment pielęgnacji skóry, stanowiący kluczowy filar działalności koncernu, odnotował wzrost o 3 proc.. Na wyniki pozytywnie wpłynęła szczególnie dobra sprzedaż marek La Mer oraz Estée Lauder, które utrzymują wysoką pozycję w segmencie premium.

W kategorii makijażu sytuacja była mniej optymistyczna — sprzedaż spadła o 2 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Spadek ten był głównie rezultatem słabszych wyników marki Bobbi Brown, mimo stabilnej sprzedaży innych marek w portfolio koncernu.

„Co napawa optymizmem, nabieramy rozpędu w całej organizacji dzięki znaczącym zmianom operacyjnym, które wprowadziliśmy do tej pory, aby działać szybciej i sprawniej” – powiedział Stéphane de La Faverie, prezes i dyrektor generalny. „Te wyniki wzmacniają naszą pewność co do perspektyw na rok fiskalny 2026 – rok przełomowy – ponieważ przywracamy organiczny wzrost sprzedaży i po raz pierwszy od czterech lat zwiększamy marżę operacyjną”.

Najsilniejszy wzrost Estée Lauder zanotowała w segmencie zapachów, gdzie sprzedaż zwiększyła się aż o 13 proc. we wszystkich regionach geograficznych. Wynik ten napędzały szczególnie marki Le Labo, Tom Ford Beauty oraz Jo Malone London, które konsekwentnie umacniają pozycję na rynku luksusowych perfum.

Z kolei kategoria pielęgnacji włosów odnotowała spadek o 7 proc., co wynikało przede wszystkim z niższej sprzedaży produktów marki Aveda. Mimo zróżnicowanych wyników w poszczególnych segmentach, Estée Lauder utrzymuje stabilny wzrost przychodów, koncentrując się na dalszym rozwoju marek premium i zróżnicowaniu oferty produktowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
31.10.2025 12:51
Cła Trumpa: francuski sektor kosmetyczny szykuje się na utratę 10 tys. miejsc pracy
NadianB/Getty Images

Bariery i stawki celne, wprowadzane przez prezydenta USA Donalda Trumpa, mogą w 2026 roku kosztować francuski sektor kosmetyczny 620 mln euro. Fédération des Entreprises de la Beauté prognozuje 21-procentowy spadek eksportu do Stanów Zjednoczonych. Sektor spodziewa się też utraty tysięcy miejsc pracy w branżach związanych z kosmetykami.

FEBEA zgłasza swoje obawy w tej sprawie już od lata. Teraz, z pomocą firmy konsultingowej Astérès, organ przedstawił swoje szacunki, odnoszące się do możliwego wpływu ceł Donalda Trumpa. Federacja szacuje, że ten szok handlowy może spowodować utratę 2,7 tys. miejsc pracy bezpośrednio w firmach, zajmujących się eksportem kosmetyków, i dodatkowo kolejnych 8,2 tys. miejsc pracy pośrednio – m.in. w sektorach opakowań, transportu, komunikacji.

Francuskie firmy kosmetyczne w 2024 roku były zwolnione z ceł, a obecnie obowiązują je cła w wysokości 15 proc. oraz dodatkowy podatek w wysokości 50 proc. na metalowe elementy opakowań. Spadek wartości dolara dodatkowo potęguje skutki ekonomiczne.

W obliczu tego szoku nie możemy pozostać biernymi obserwatorami – podkreśla Emmanuel Guichard, delegat generalny federacji. – FEBEA uruchomiła tego lata Pakiet dla Przemysłu Kosmetycznego, europejski plan działań ratunkowych mający na celu ochronę konkurencyjności i przyszłości naszej branży. Francuskie kosmetyki są motorem innowacji, eksportu i zatrudnienia. Zwracamy się do europejskich i francuskich decydentów o zapewnienie nam środków na utrzymanie pozycji globalnego lidera, bez zbędnego komplikowania naszych ram regulacyjnych – dodaje Guichard.

W 2024 roku francuski sektor kosmetyczny odnotował drugą co do wielkości nadwyżkę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, wynoszącą 2,4 mld euro.

350 firm z francuskiego sektora kosmetycznego, generujących obroty w wysokości 35,6 mld euro i zapewniających 300 tys.  miejsc pracy, wyeksportowało w tym roku do USA produkty o wartości 2,9 mld euro.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. listopad 2025 22:00