StoryEditor
Prawo
28.04.2023 00:00

Właściciel Johnson&Johnson oraz sieci handlowe ukarane za zmowę cenową

Portugalski urząd ds. Konkurencji (AdC) ukarał grzywną o łącznej wysokości 16,9 mln euro sieci handlowe Auchan, Modelo Continente, Pingo Doce i dostawcę JNTL Consumer Health Portugal (Johnson & Johnson) za zmowę cenową.

W oświadczeniu wydanym w środę 27 kwietnia 2023 portugalski urząd ds. konkurencji poinformował, że ​​„nałożył grzywny na trzy sieci supermarketów – Auchan, Modelo Continente i Pingo Doce (grupa Jeronimo Martins, w której działają także sieci Hebe i Biedronka) – a także na wspólnego dostawcę produktów kosmetycznych, kosmetycznych i higieny osobistej JNTL Consumer Health Portugal (portugalski dział produktów konsumenckich Johnson & Johnson) za udział w systemie ustalania cen detalicznych produktów tego dostawcy”.

Dochodzenie przeprowadzone przez AdC wykazało, że spółki przyjęły zachowania mające na celu ustalanie cen detalicznych w swoich supermarketach poprzez kontakty nawiązywane za pośrednictwem wspólnego dostawcy, bez konieczności bezpośredniej komunikacji między sobą. 

Według AdC „jest to zmowa równoznaczna z kartelem, znanym w terminologii prawa konkurencji jako 'hub-and-spoke'”, który „eliminuje konkurencję, pozbawiając konsumentów możliwości uzyskania lepszych cen, ale zapewniając wyższy poziom rentowności dla całego łańcucha dystrybucji, w tym dostawców i sieci supermarketów”.

Urząd „ustalił, że praktyka trwała ponad piętnaście lat – między 2001 a 2016 rokiem – i ukierunkowała na kilka produktów dostawcy w dziedzinie kosmetyków i higieny osobistej, takich jak tampony, szampony, wkładki higieniczne i płyny do płukania ust do codziennego użytku”.

 AdC nałożył na spółki łączną grzywnę w wysokości 16,9 mln euro, rozdzieloną między firmy, przy czym najwyższą kwotę ma zapłacić Modelo Continente (7,65 mln euro).

4,44 mln euro to kara nałożona na JNTL Consumer Health Portugal i 3,33 mln euro na Pingo Doce. Auchan ma zapłacić 1,48 mln euro.

Kary nakładane przez AdC są ustalane na podstawie obrotów firm na danych rynkach i nie mogą przekraczać 10 proc. obrotów w roku poprzedzającym decyzję o nałożeniu sankcji”.

Spółkom przysługuje odwołanie, ale nie wstrzymuje to egzekucji kar finansowych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
08.05.2025 12:36
Konsultacje publiczne ws. przepisów kosmetycznych w UE rozpoczęte – czas na opinie do 28 lipca 2025 r.
Od 5 maja do 28 lipca 2025 roku zainteresowane strony z branży kosmetycznej mogą zgłaszać swoje opinie na temat obowiązujących przepisów Unii Europejskiej dotyczących produktów kosmetycznych. Shutterstock

Od 5 maja do 28 lipca 2025 roku zainteresowani przedstawiciele sektora kosmetycznego mogą przesyłać swoje uwagi dotyczące obowiązujących przepisów unijnych regulujących kosmetyki. Konsultacje są częścią trwającej oceny Rozporządzenia w sprawie produktów kosmetycznych i stanowią kontynuację pierwszego etapu – tzw. „call for evidence” – który odbył się w lutym i marcu bieżącego roku.

Celem aktualnej fazy konsultacji publicznych jest zebranie danych i opinii na temat funkcjonowania unijnego Rozporządzenia kosmetycznego. Komisja Europejska poszukuje odpowiedzi na pytania dotyczące skuteczności, efektywności, spójności oraz adekwatności przepisów w kontekście celów wyznaczonych na poziomie UE. Szczególny nacisk położony jest na walidację obszarów objętych oceną oraz zebranie informacji o praktycznym wdrażaniu przepisów.

W ramach konsultacji analizowana będzie również aktualność przepisów w świetle zmian naukowych, ekonomicznych i społecznych, jakie zaszły od czasu ich wprowadzenia. Zgromadzone dane mają pomóc w ocenie, czy obecne regulacje nadążają za rozwojem branży oraz czy skutecznie chronią zdrowie konsumentów i środowisko.

Do udziału w konsultacjach zaproszeni są wszyscy zainteresowani – w tym administracje publiczne, organy nadzoru rynku, organizacje branżowe, małe i średnie przedsiębiorstwa, grupy konsumenckie, instytucje naukowe, producenci, importerzy, dystrybutorzy, firmy logistyczne, a także organizacje pozarządowe działające w obszarze zdrowia, środowiska i ochrony konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
06.05.2025 15:34
Alert RAPEX Safety Gate: woda toaletowa z Polski wycofana z rynku przez zagrożenie chemiczne
Wycofanym produktem jest woda toaletowa wyprodukowana przez City Cosmetics.RAPEX Safety Gate

W systemie Safety Gate opublikowano ostrzeżenie dotyczące produktu kosmetycznego, który stwarza zagrożenie chemiczne. Chodzi o wodę toaletową z serii City Cosmetics HOMME collection, wariant St George, w opakowaniu o pojemności 100 ml. Produkt pochodzi z Polski, a jego data produkcji to lipiec 2017 roku. Ostrzeżenie zostało zgłoszone przez Czechy pod numerem SR/01738/25.

Zgodnie z informacją zawartą w zgłoszeniu, produkt zawiera substancję 2-(4-tert-butylobenzylo) propionaldehyd (BMHCA), która jest zakazana w kosmetykach w Unii Europejskiej. Związek ten może negatywnie wpływać na układ rozrodczy, stanowić zagrożenie dla zdrowia nienarodzonego dziecka oraz powodować uczulenia skórne. W związku z tym produkt nie spełnia wymagań rozporządzenia UE dotyczącego produktów kosmetycznych.

image
RAPEX Safety Gate
Produkt sprzedawany był w kartonowym pudełku w kolorach białym, niebieskim i czerwonym, owiniętym celofanem. Na opakowaniu znajdował się kod kreskowy 5060053112698, a numer partii to 17158A. Produkt został uznany za niezgodny z przepisami i podjęto decyzję o jego wycofaniu z rynku przez sprzedawcę detalicznego.

Decyzja o usunięciu produktu z rynku weszła w życie 4 kwietnia 2025 roku. Ostrzeżenie ma charakter prewencyjny i ma na celu ochronę konsumentów przed szkodliwym działaniem substancji chemicznych w produktach codziennego użytku. Władze apelują o zwrócenie szczególnej uwagi na skład kosmetyków oraz zgłaszanie podejrzanych przypadków do odpowiednich instytucji nadzorczych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. maj 2025 09:20