StoryEditor
Hurt i dystrybucja
31.10.2022 00:00

Wynajem opakowań logistycznych dla branży kosmetycznej

Elastyczność to jeden z kluczowych elementów sukcesu biznesowego. Umiejętne dostosowywanie się do pojawiających się na horyzoncie szans i szybka reakcja na zmieniające się warunki środowiskowe stwarzają prawdopodobieństwo uzyskania przewagi konkurencyjnej. Usługa wynajmu opakowań logistycznych zwiększa ogólną elastyczność firm działających na szeroko rozumianym rynku kosmetycznym. Sprawdźmy, czym charakteryzuje się to rozwiązanie.

Zasady długoterminowego wynajmu pojemników

Oprócz wspomnianej elastyczności, o której mowa w nagłówku, biznes ceni również fakty. Zacznijmy więc od wyjaśnienia tematu przewodniego. Mówiąc o wynajmie opakowań logistycznych mamy na myśli usługę polegającą na długoterminowym (+3 lata) udostępnieniu najemcy floty pojemników. Dotyczy to kompleksowych operacji, a nie pojedynczych sztuk, które wypożycza się w nagłych wypadkach, np. w zastępstwie serwisowanych kontenerów.

Najemca sam określa ilość i parametry kontenerów do wynajmu. W ten sposób firma może wykorzystać flotę do zarządzania konkretnymi projektami biznesowymi, bez konieczności kupowania opakowań. Po zakończeniu najmu kontenery wracają do właściciela. Udostępniane przedmioty pozostają formalną własnością wynajmującego (np. producenta opakowań), a najemca nie księguje ich jako nowe środki trwałe.

Kto wynajmuje pojemniki?

Wiemy już, na czym polega opisywana usługa. Nim przejdziemy do jej atutów i potencjalnych korzyści, sprawdźmy, gdzie można wynająć pojemniki. Takie usługi świadczy Schoeller Allibert – jeden z globalnych liderów branży opakowań pojemników wielokrotnego użytku. Imponujące portfolio Schoeller Allibert obejmuje także produkty adresowane do sektora chemicznego i kosmetycznego. A co konkretnie? Składany kontener IBC na masy kosmetyczne - Combo Life®, Combo Excelsior HYBRID® lub palety, czy też składane pojemniki magazynowe na produkty gotowe, które z powodzeniem stosowane są także w zautomatyzowanych magazynach. Substancje żrące i niebezpieczne - to zadanie dla ChemiFlow®. Od kilku lat firma kładzie akcent na usługę wynajmu pojemników, będącą alternatywą dla tradycyjnych zakupów.

- Zauważamy rosnący popyt na wynajem pojemników w różnych branżach. Dzięki flocie opakowań nasz klient może zrealizować wymagania projektu, bez konieczności inwestowania sporej sumy potrzebnej na zakup. Taka elastyczność jest doceniania przede wszystkim w niepewnej sytuacji rynkowej, spowodowanej pandemią i wojną na Ukrainie – mówi Michał Łyczek, reprezentant Schoeller Allibert.

Schoeller Allibert oferuje najemcom prawie wszystkie swoje standardowe produkty. Zasady najmu zawarte są w umowie, co gwarantuje przejrzystość zapisów i pozwala planować wydatki w czasie. Po zakończeniu umowy kontenery wracają do właściciela, gdzie są dokładnie czyszczone i serwisowane, a jeśli nadają się do ponownego użycia, udostępniane są innemu najemcy. Z racji tego, że usługa wynajmu jest relatywnie nową propozycją w talii Schoeller Allibert, póki co do dyspozycji klientów są oddawane nowe pojemniki.

Wynajem floty opakowań. Dlaczego warto?

Opisywany dostęp do opakowań logistycznych oferuje szereg korzyści. Na pierwszy plan wysuwają się atuty finansowe. Płatność przy korzystaniu ze współdzielonej floty odbywa się w formie rat, dzięki czemu najemca może zaplanować swoje wydatki. Ponadto koszty rozkładają się symetrycznie w czasie, a środki na nie pochodzą z budżetu operacyjnego (OpEX), który jest bardziej elastyczny niż budżet inwestycyjny (CapEX). Zazwyczaj ten drugi  jest planowany z rocznym wyprzedzeniem - środki nieujęte w planie nie mogą być podjęte nawet przy wyjątkowo atrakcyjnej okazji. Pieniądze zlokalizowane w OpEX są zwykle mniejsze, ale dają spore pole manewru i pozwalają szybko reagować na zmiany na rynku.

To nie wszystko. Finansowanie ratalne rzeczywiście nie ma inwazyjnego wpływu na wskaźnik CashFlow. Płynność finansowa jest kluczowym wyznacznikiem kondycji biznesu, a utrzymanie tego wskaźnika na oczekiwanych poziomach jest problemem dla dyrektorów finansowych. Rozłożone na raty płatności za wynajem nie generują dodatkowych kosztów w postaci odsetek i prowizji bankowych, które mogą pojawić się w przypadku zakupu pojemników. Duża inwestycja może wymagać kapitału z zewnątrz, a jej pozyskanie zawsze wiąże się z dodatkowymi opłatami. Odpada też kłopot biurokracji związanej z procesem przyznawania kredytu lub załatwiania faktoringu.

Ekologia, przestrzeń i bezpieczeństwo

Zazwyczaj wynajem zwrotnych pojemników z tworzyw sztucznych ma również wymiar środowiskowy. Kupowanie nietrwałych drewnianych palet i kartonów (które są coraz droższe) skutkuje marnotrawstwem i kosztami związanymi z ich utylizacją. Firmy korzystające z usługi wynajmu Schoeller Allibert oddają wypożyczone pojemniki po zakończeniu umowy, a sprawne opakowania mogą zyskać dodatkowe życie po wynajmie ich innemu klientowi. Produkty, których po prostu nie można ponownie wykorzystać, są poddawane recyklingowi.

Możliwa jest również optymalizacja przestrzeni magazynowej. Po zakończeniu projektu biznesowego użytkownik musi znaleźć miejsce na zakupione opakowania. W przypadku wynajmu umowę można podpisać na czas trwania kontraktu ze swoim kontrahentem, przez co po zakończeniu przedsięwzięcia pojemniki wrócą do wynajmującego i nie będą zajmować przestrzeni magazynowej najemcy.

Śledzenie kontenerów jest możliwe dzięki technologii wykorzystującej wydajne połączenie LPWAN oraz autorskiej aplikacji do monitorowania floty. Za pomocą chipa w pojemniku aplikacja podaje aktualne miejsce przebywania ładunku. Dzięki SmartLink wiemy, ile pojemników znajduje się w magazynie, ile w drodze do klienta, a ile jest nieużywanych. Tego rodzaju technologia umożliwia efektywne zarządzanie flotą i inwentaryzację.

Czy wynajmowanie pojemników jest dla Twojej firmy?

Długoterminowe wynajmowanie floty pojemników, ze względu na liczne zalety, jest obecnie coraz popularniejszym sposobem zarządzania logistyką optymalizacji kosztów. O niektórych jego atutach wspomnieliśmy w tym artykule. Świetnie zdajemy sobie sprawę, że ten tekst to tylko teoria. Jeśli zainteresował Cię temat wynajmu pojemników dla branży kosmetycznej, pora na praktykę! Zapraszamy do kontaktu z handlowcem Schoeller Allibert, który przybliży pozostałe walory tego rozwiązania i zaproponuje symulację kosztów konkretnego projektu biznesowego. Dzięki tej rozmowie odkryjesz pełen potencjał usługi wynajmu i przekonasz się o wymiernych korzyściach płynących z tej formy współpracy.

materiał partnera
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
25.06.2025 11:12
Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea
Migros zarzuca Beiersdorfowi narzucanie zbyt wysokich cen kosmetyków Nivea Beiersdorf

Szwajcarski urząd ds. konkurencji (COMCO) poinformował o wszczęciu dochodzenia, wymierzonego w niemiecki koncern Beiersdorf. Chodzi o zarzuty Migrosa (największej w Szwajcarii firmy detalicznej, będącej właścicielem sieci supermarketów) wobec niemieckiego producenta o zbyt wysokie ceny kosmetyków marki Nivea na szwajcarskim rynku.

W swoim oświadczeniu urząd uznał, że Beiersdorf odmawia Migrosowi możliwości zakupu produktów marki Nivea na takich samych warunkach, na jakich są one dostępne w innych krajach – dowiedział się Reuters.

COMCO analizuje między innymi, czy Beiersdorf ma porównywalną siłę rynkową do Migros

image
Shutterstock

– Jeśli okaże się że tak jest, zajmie się zbadaniem, czy Beiersdorf nadużywa tej pozycji, pobierając od Migrosa wyższe ceny za te same produkty Nivea, niż porównywalni sprzedawcy detaliczni za granicą – poinformował urząd. 

Beiersdorf oświadczył, że zarzuty te są dla koncernu niezrozumiałe i że będzie współpracować z COMCO, aby pomóc w wyjaśnieniu problemu. “Zgodność z przepisami, a w szczególności z prawem antymonopolowym, ma dla Beiersdorf najwyższy priorytet – podała niemiecka firma w swoim oświadczeniu.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
11.06.2025 07:51
Zmiany w Grupie Eurocash. Janusz Kulik przejmuje zarządzanie segmentem detalicznym
Wcześniej Janusz Kulik związany był z takimi spółkami, jak Carrefour Polska i Makro Cash&Carry Polskamat.pras.

Janusz Kulik, menedżer z międzynarodowym doświadczeniem w zarządzaniu sieciami handlowymi, z dniem 13 czerwca przejmie zarządzanie segmentem detalicznym w Grupie Eurocash, w tym kluczową siecią franczyzową Delikatesy Centrum. Zastąpi Dariusza Stolarczyka, który 10 czerwca 2025, ze skutkiem na 30 czerwca 2025, złożył rezygnację z pełnienia funkcji członka zarządu Eurocash S.A. oraz spółek zależnych.

Janusz Kulik to ceniony lider z prawie 30-letnim doświadczeniem w strategicznej transformacji i dynamicznym rozwoju firm handlowych na rynkach europejskich. Przez blisko dwie dekady był związany z Grupą Rewe, trzecim największym detalistą w Europie, w której Zarządzie zasiadał w latach 2009-2021. Był kluczową postacią w opracowywaniu i wdrażaniu nowej strategii dla regionu CEE, innowacyjnych koncepcji sklepów oraz realizacji projektów fuzji i przejęć. Odegrał również istotną rolę w tworzeniu nowej struktury organizacyjnej oraz w opracowaniu i implementacji strategii cyfryzacji, obejmującej zarówno procesy sklepowe, jak i rozwój e-commerce. 

Wcześniej Janusz Kulik związany był z takimi spółkami, jak Carrefour Polska i Makro Cash&Carry Polska. W ostatnich latach doradzał wiodącym funduszom inwestycyjnym oraz pełnił funkcje doradcze i coachingowe dla zarządów spółek w Niemczech, Austrii i Polsce.

Od ponad dwóch lat Janusz Kulik wspierał Grupę Eurocash jako doradca zarządu, koncentrując się na obszarze detalicznym i sieci Delikatesy Centrum. Przejmując teraz bezpośrednie zarządzanie tym segmentem, będzie odpowiadał za jego dalszy rozwój i transformację.

Międzynarodowe doświadczenie Janusza Kulika w budowaniu silnych sieci detalicznych, takich jak Rewe czy Billa, które odnoszą sukcesy na wielu rynkach Europy, to ogromna wartość dla naszej organizacji. Jestem przekonany, że w tej części Europy trudno o lepszego eksperta od segmentu supermarketów – zna rynek, rozumie specyfikę franczyzy i potrafi przekuwać strategię w konkretne wyniki. Cieszę się, że dołącza do naszego zespołu i wierzę, że pod jego kierunkiem Delikatesy Centrum staną się najlepszą siecią supermarketów proximity w Polsce. Cały zarząd Grupy Eurocash wierzy w ten model i jego przyszłość – podkreśla Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.

Dariusz Stolarczyk był związany z Grupą Eurocash od 2018 roku, początkowo jako prezes zarządu Eurocash Serwis, z sukcesem kierował rozwojem spółki, zapewniając jej stabilny wzrost i bardzo dobre wyniki finansowe. Od lutego 2022 roku pełnił funkcję członka zarządu Eurocash S.A. oraz spółek zależnych odpowiadając za cały segment detaliczny, w tym sieć Delikatesy Centrum. Wcześniej związany był m.in. z Eton Park Fund, Asseco Poland, Globe Trade Centre, NFI EMPIK Media & Fashion czy Accenture.

Bardzo dziękuję Dariuszowi Stolarczykowi za jego wkład i oddanie Grupie Eurocash w ostatnich latach. Wspólnie z całym Zarządem życzymy mu wszystkiego dobrego i wielu sukcesów w realizacji kolejnych zawodowych wyzwań – dodaje Paweł Surówka.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, właścicielem lidera rynku e-grocery Frisco.pl, partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych. Zarządza rozbudowaną strukturą sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Drogerie Koliber. Z ponad 15,5 tys. placówek Grupa Eurocash, zgodnie z analizą Deloitte, jest największym franczyzodawcą w Polsce, co czyni kluczowym partnerem rozwoju dla tysięcy lokalnych przedsiębiorców. Z liczbą ponad 19 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w czołówce największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. 

Zobacz też:

Świętowaliśmy 25-lecie Drogerii Koliber!

Klaudia Rudewicz, Ambra, Eurocash: Nie mamy w magazynach wszystkiego, co pojawia się na rynku, bo nie o to w tym biznesie chodzi

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
01. lipiec 2025 00:20