StoryEditor
Eksport
24.04.2023 00:00

Zakład Gucci w Mediolanie skontrolowany w ramach unijnego dochodzenia antymonopolowego

Firma zajmuje się produkcją odzieży, akcesoriów, obuwia, zegarków i biżuterii; w ostatnich latach Gucci wprowadziło do swojej oferty również perfumy oraz kosmetyki. / Dima Pechurin via Unsplash
Organy nadzoru antymonopolowego Unii Europejskiej rozpoczęły inspekcję zakładu firmy produkującej towary luksusowe Gucci w ramach dochodzenia UE obejmującego kilka krajów, powiedział w środę francuski właściciel Gucci, Kering, potwierdzając raport Reutera. „Grupa w pełni współpracuje z Komisją w kontekście tego dochodzenia” – powiedział Kering w oświadczeniu.

Europejskie organy antymonopolowe dokonały w zeszłym tygodniu nalotu na włoskie biura domu mody Gucci w ramach śledztwa, które zdaniem firmy skupiało się na potencjalnych zachowaniach antykonkurencyjnych w sektorze mody. Właściciel Gucci, firma Kering SA, ujawniła poszukiwania po tym, jak Komisja Europejska poinformowała, że przeprowadziła niezapowiedziane kontrole w kilku firmach modowych. Komisja stwierdziła, że bada, czy firmy naruszyły zasady, które „zakazują kartele i restrykcyjne praktyki biznesowe”. Reuters poinformował wcześniej, że włoska policja podatkowa i agenci Komisji Europejskiej we wtorek skontrolowali zakład Gucci w Mediolanie związany z produkcją artykułów podróżnych, torebek i innych wyrobów skórzanych, według dwóch źródeł posiadających wiedzę na ten temat. Gucci i Komisja Europejska w środę odmówiły agencji Reuters komentarza. Jedno ze źródeł twierdzi, że inne firmy modowe spoza grupy Kering były celem podobnych inspekcji.
 


Naloty są częścią rosnącej kontroli antymonopolowej w Europie w jednym z najcenniejszych sektorów kontynentu. Komisja odmówiła podania nazw firm zaangażowanych w sondę. Powiedział, że bada obawy dotyczące tego, co określił jako ograniczenia dotyczące sposobu, w jaki inne firmy prowadzą interesy z konkurentami i dostawcami. Komisja musi później zdecydować, czy wszcząć formalną sondę. Takie niezapowiedziane kontrole, często rozpoczynane wczesnym rankiem przez urzędników komisji i ich odpowiedników z krajowych organów ds. konkurencji, nie są niczym niezwykłym. Nazywane „nalotami o świcie” przez brukselskich pracowników antymonopolowych, są one zazwyczaj wczesnym krokiem, gdy urzędnicy rozpoczynają dochodzenie w sprawie podejrzeń o naruszenia przepisów antymonopolowych. Nie zawsze prowadzą do opłat.

Komisja, która działa jako organ egzekucyjny w 27 krajach UE, nie wymieniła firm ani krajów, zgodnie ze swoją polityką. Wysłała również prośby o udzielenie informacji do przedsiębiorstw działających w tym samym sektorze. Firmom uznanym za winne naruszenia przepisów UE grozi grzywna w wysokości nawet 10% ich światowego obrotu. Komisja stwierdziła we wtorek, że ostatnia akcja nie była związana z innymi nalotami na branżę modową w ciągu ostatnich dwóch lat. Unijne organy nadzoru antymonopolowego poinformowały w styczniu 2022 r., że badają, czy umowy licencyjne i dystrybucyjne francuskiego domu mody Pierre Cardin z niemieckim producentem odzieży Ahlers mogą naruszać przepisy Unii Europejskiej dotyczące sprzedaży internetowej i transgranicznej.

Drugie dochodzenie, ujawnione w czerwcu 2022 r. po nalotach na niektóre firmy modowe w poprzednim miesiącu, dotyczyło grupy projektantów, którzy wezwali do zmiany okresów wyprzedaży i rabatów, według osób zaznajomionych ze sprawą. W marcu różne organy ds. konkurencji dokonały nalotu na biura czterech głównych firm perfumeryjnych w ramach dochodzenia obejmującego kilka krajów.

Gucci to włoska marka luksusowa, która powstała w 1921 roku we Florencji. Założycielem firmy był Guccio Gucci, który początkowo zajmował się produkcją wyrobów ze skóry. Obecnie marka oferuje wysokiej jakości produkty, takie jak torebki, buty, ubrania, biżuteria, okulary, perfumy oraz akcesoria dla mężczyzn i kobiet. Wszystkie produkty sygnowane logo Gucci są uznawane za ikony stylu i elegancji, a dzięki innowacyjnym projektom i niepowtarzalnym wzorom, zyskały uznanie na całym świecie. Gucci jest znane ze swojego klasycznego wzornictwa, którego charakterystycznymi elementami są skóra, motywy zwierzęce, kwiatowe i geometryczne, a także bogata kolorystyka.

Czytaj także: Akcje Givaudan, Symrise i DSM spadają po dochodzeniu w sprawie globalnego kartelu zapachowego

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
31.07.2025 10:12
Prezes L‘Oréal o umowie celnej UE-USA: to nie są dobre wieści dla sektora kosmetycznego
Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréalfot. L‘Oréal

Jak stwierdził prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus, 15-procentowe cła na towary unijne eksportowane do USA „nie są dobrą wiadomością” dla europejskiego przemysłu kosmetycznego. Uważa jednak, że ich wpływ będzie dla francuskiego koncernu do opanowania.

Cła wzrosną od 0 do 15 procent, trudno więc o zadowolenie – stwierdził Nicolas Hieronimus podczas prezentacji półrocznych wyników finansowych firmy.  – To nie są dobre wieści dla branży kosmetycznej, w której Europa jest światowym liderem. Finalnie Europa, z prawie 500 milionami konsumentów, będzie płacić wyższe cła, niż Wielka Brytania – podkreślił prezes. 

Hieronimus mocno podkreślał znaczenie sektora kosmetycznego dla europejskiej gospodarki, wskazując, że zapewnia on ponad 3 mln miejsc pracy w całej Europie, powiększając  europejskie PKB o 180 mln euro. Przemysł kosmetyczny jest drugim co do wielkości sektorem Francji, przyczyniającym się do dodatniego bilansu handlowego.

Zobacz też: Francuski przemysł kosmetyczny ostrzega: nowe cła USA mogą kosztować 300 mln euro rocznie i 5 tys. miejsc pracy

Szef L‘Oréala podkreślił przy tym rozczarowanie umową z USA. Jego zdaniem, jedynym jej pozytywnym aspektem jest to, że usuwa ona niepewność i zapewnia jasność. – Dzięki temu możem planować z wyprzedzeniem – stwierdził.

Przemawiając w imieniu Value of Beauty Alliance, stowarzyszeniu największych europejskich graczy w branży kosmetycznej i pielęgnacyjnej (należą tu m.in. L‘Oréal, Givaudan, IFF, Puig i Cosmetic Valley) Hieronimus zapewnił, grupa będzie apelować do europejskich liderów i negocjatorów handlowych o zapewnienie silniejszej ochrony dla tego sektora. Dodał, że grupa będzie również nadal naciskać na uproszczenie przepisów. Jego zdaniem szybsze działanie pozwoli “uniknąć ceł z jednej strony i regulacji z drugiej”.

Jeśli chodzi o funkcjonowanie L‘Oréala, to zdaniem prezesa przynajmniej jeszcze w tym roku nie będą miały one znaczącego wpływu na osiągane wyniki.

Warto przypomnieć, że to właśnie USA stanowiły główną siłę napędową dla wzrostu wyników w pierwszym półroczu 2025 roku. Firma generuje 27 proc. swojej globalnej sprzedaży w Ameryce Północnej,  wytwarzając połowę tego, co sprzedaje w USA, w swoich czterech lokalnych fabrykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
30.07.2025 13:00
Packeta: AI pomaga polskim e-sklepom w nawiązaniu wspólnego języka z nowymi klientami
Zakupy online w polskich sklepach? Tylko z obsługą w ojczystym języku.Miljan Zivkovic

Ekspansja zagraniczna przestaje być domeną wyłącznie dużych, globalnych marek. Z danych Grupy Packeta wynika, że coraz więcej polskich e-sklepów średniej i mniejszej wielkości rozwija swoją działalność poza krajem. Aż 80 proc. firm, które rozpoczęły sprzedaż internetową w jednym kraju poza Polską, decyduje się w ciągu roku na wejście na kolejne rynki. Oznacza to, że ekspansja nie jest już jednorazowym projektem testowym, lecz świadomą i długoterminową strategią wzrostu.

Firmy, które osiągają sukces za granicą, podejmują szereg złożonych działań. Tłumaczenie strony internetowej to jedynie punkt wyjścia. Kluczowe jest zrozumienie lokalnych zwyczajów zakupowych, preferowanych metod płatności, logistyki oraz stylu komunikacji z klientami. Różnice w oczekiwaniach konsumentów sprawiają, że polskie sklepy inwestują w lokalne wersje UX – modyfikując filtry wyszukiwania, kategorie produktowe czy format cen.

Rosnące znaczenie odgrywa także sztuczna inteligencja, która wspiera proces lokalizacji treści. Dzięki AI możliwe jest stworzenie i przetłumaczenie setek opisów produktów w zaledwie kilka dni. Jednak eksperci przestrzegają przed całkowitym poleganiem na automatyzacji. –  AI umożliwia tworzenie i tłumaczenie setek opisów w kilka dni, ale wciąż rekomendujemy, by kluczowe treści marketingowe czy strony koszyka i checkoutu były dodatkowo sprawdzone przez native speakerów. Daje to pewność, że unikniemy kulturowych wpadek, które mogą zaszkodzić marce – podkreśla Agnieszka Haponik, marketing manager w Packeta Poland & Germany, zwracając uwagę na ryzyko błędów.

Równie ważnym elementem skutecznej ekspansji jest dostosowanie obsługi klienta do lokalnych oczekiwań. Jak pokazuje raport Zendesk CX Trends 2025, aż 77 proc. konsumentów deklaruje lojalność wobec firm oferujących wysoką jakość customer service. Szybki kontakt w ojczystym języku staje się standardem, a jego brak może skutecznie zniechęcić klientów do powrotu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. sierpień 2025 00:57