StoryEditor

Czy kosmetyki będą sprzedawane w sklepach bezobsługowych?

Grzegorz Łaptaś, PwC Polska, podczas Retail Trends 2023 / fot. wiadomoscikosmetyczne.pl
Bezobsługowe, w pełni zautomatyzowane sklepy autonomiczne, zostały pomyślane jako rozwiązanie oszczędzające czas konsumentów, a także pozwalające obniżyć koszty operacyjne detalistów. Na razie zdecydowanie bardziej przemawiają do młodych konsumentów i osób aktywnych zawodowo. Jednak Grzegorz Łaptaś z PwC Polska przewiduje, że wraz z rozwojem technologii format zyska na popularności i obejmie nie tylko sprzedaż artykułów spożywczych, ale wszystkie inne kategorie produktowe.

Spośród 5 tys. ankietowanych prawie połowa jest chętna kupować w sklepach autonomicznych, takich jak Amazon Go czy Żabka Nano. 26 proc. to osoby niechętne tym rozwiązaniom. Tyle samo konsumentów jest obojętnych wobec tego formatu wynika z raportu PwC.

– Sklepy autonomiczne zdecydowanie bardziej przemawiają do młodych osób. W grupie osób przekonanych jest ich 79 proc. – wyjaśnił Grzegorz Łaptaś, PwC Polska, podczas Retail Trends 2023.

Przekonani to też grupa bardziej aktywna zawodowo. Niechętni to częściej kobiety i osoby na emeryturze. Spośród respondentów, którzy korzystali ze sklepu autonomicznego, tylko 14 proc. nie chce do nich wracać. Wśród niechętnych 22 proc. obawia się udostępniania swoich danych, 20 proc. nie ufa użytej technologii. Natomiast 14 proc. deklaruje, że po prostu lubi kontakt z pracownikami sklepu.

Dane z raportu PwC pokazują też, jak klienci kupują obecnie. 54 proc. korzysta z kas z obsługą, 52 proc. woli kasy samoobsługowe, a 20 proc. korzysta z funkcji „scan to shop”. Natomiast respondenci, którzy chcą kupować w sklepach autonomicznych od kas z obsługą (wybiera je 44 proc.) woli kasy samoobsługowe (60 proc.). Z funkcji „scan to shop” korzysta 25 proc.

– Z czasem zakupy bezobsługowe staną się normą, tak jak normą stały się kasy bezobsługowe. Jednak aby tak się stało, płynne i niezakłócone doświadczenie klienta musi być zapewnione na całej ścieżce zakupowej, także przed wejściem – mówił Grzegorz Łaptaś.

Powołując się na raport PwC przedstawił dane, które pokazują, że wśród konsumentów obojętnych wobec sklepów autonomicznych, preferowane metody wejścia do sklepu autonomicznego to dla 54 proc. karta kredytowa/debetowa, dla 28 proc. aplikacja mobilna, dla 6 proc. dane biometryczne, a dla 12 proc. żadne z powyższych. Natomiast wśród przekonanych do tego formatu, wśród których najwięcej jest osób młodych, 47 proc. chce wchodzić na kartę kredytową/debetową, 43 proc. na aplikację mobilną i 9 proc. na dane biometryczne.

– Dla detalistów sklepy autonomiczne to oszczędność kosztów, ale nie tylko. Pozwalają obniżyć koszty operacyjne i równocześnie zwiększyć poziom obsługi i zadowolenia klientów – przekonywał espert z PwC

Według niego wraz z rozwojem technologii format zyska na popularności i obejmie nie tylko sprzedaż artykułów spożywczych, ale wszystkie inne kategorie produktowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, by pomysł zaczą być wykorzystywany przez sieci drogeryjne.

– Różne biznesy, różne rozwiązania. Należy stosować je w oparciu o lokalizację i znajomość potrzeb klientów. Ogromne znaczenie ma komunikacja. Klienci potrzebują czasu, aby przyzwyczaić się do nowych technologii – podsumował prelegent podczas Retail Trends 2023.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Francuski dom perfumeryjny stawia na neuronaukę oraz AI
Initio Parfums

Francuska marka perfumeryjna Initio Parfums Privés pochwaliła się swoim innowacyjnym projektem o nazwie Feel Lab Experience, mającym łączyć wiedzę o perfumach z neuronauką i sztuczną inteligencją. Koncept, opracowany we współpracy z Feel‘Tech by Micropole, BrainCo i Harvard Innovation Lab, zachęca klientów do eksploracji swoich emocjonalnych wrażeń i reakcji na zapachy.

Na czym polega ten koncept? Klient zakłada opaskę do badania elektroencefalograficznego (EEG), wyposażoną w czujniki, które rejestrują aktywność ich mózgu podczas sesji eksperymentowania. Rejestrowana jest praca fal mózgowych, a analiza tego procesu pokazuje nieświadome preferencje oraz poziom dobrego samopoczucia, wywołanego przez zapach. Proces ten, jak podkreśla marka, nie zastępuje ostatecznego wyboru konsumenta.

Inicjatywa zostanie wdrożona jeszcze w tym miesiącu w paryskim salonie flagowym Initio Parfums Privés – przed zaprezentowaniem przez firmę premierowych kompozycji. 

Dla Initio jest to duży kolejny krok w strategii, zakładającej traktowanie perfum jako emocjonalnego i immersyjnego doświadczenia. W kwietniu dom perfumeryjny sformalizował partnerstwo z DSM-Firmenich, jednym z wiodących dostawców składników  zapachowych, a celem jest pogłębienie badań nad interakcjami między cząsteczkami zapachowymi a ludzkimi emocjami.

image

Neuronauka w marketingu. Quo vadis etyko?

Te działania pojawiają się w dobrym biznesowo momencie dla Sprecher Berrier Group of Companies, spółki macierzystej marek Initio oraz Parfums de Marly. Grupa, która odnotowała sprzedaż detaliczną w wysokości 775 mln dolarów w roku obrotowym zakończonym 31 marca 2025 roku (wzrost o 41 proc.), przygotowuje się do kolejnego etapu swojego rozwoju wraz z objęciem stanowiska dyrektora generalnego przez Patrice‘a Béliarda, co nastąpi 1 października. Béliard jako były dyrektor w Shiseido i Estée Lauder zastąpi Juliena Sausseta.

Wzrost sprzedaży detalicznej o blisko 50 proc. w ciągu roku (do 189 mln dolarów) jest potwierdzeniem strategii Initio Parfums, zakładającej połączenie luksusu, innowacji i nauki w celu umacniania pozycji na globalnym rynku perfumowej niszy.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rossmann wdraża nowy system do obsługi e-commerce
Rossmann wybrał system Astro WMS do zarządzania operacjami magazynu e-commerce w Zgierzumat.pras.

Rossmann, lider rynku drogeryjnego w Polsce, wybrał system Astro WMS do zarządzania operacjami magazynu e-commerce w Zgierzu. Rozwiązanie to ma na celu usprawnienie obsługi dynamicznie rosnącej sprzedaży internetowej. Decyzja została podjęta po wnikliwym przeglądzie rynku i szczegółowej analizie wybranych rozwiązań – Rossmann poszukiwał nowoczesnego, chmurowego systemu, który pozwoliłby jeszcze bardziej usprawnić procesy logistyczne, zintegrować się z systemem ERP i automatyką magazynową, a także zastąpić wiele wewnętrznych aplikacji tworzonych przez lata wokół dotychczasowego systemu WMS.

Do kluczowych wymagań Rossmanna należała dostępność systemu w modelu SaaS, regularne aktualizacje, wysoki poziom bezpieczeństwa danych oraz możliwość skalowania w dłuższej perspektywie. Istotnym kryterium była również obecność lokalnego zespołu wdrożeniowego i wsparcia technicznego w Polsce, co pozwoli lepiej dopasować system do specyfiki działalności firmy i szybciej reagować na bieżące potrzeby operacyjne.

Astro WMS wyróżnił się elastycznością i możliwościami integracji, a zespół dostawcy – wysokim profesjonalizmem. Szukaliśmy partnera, który słucha, rozumie nasze potrzeby, a jednocześnie zna branżę i jest w stanie zaproponować konkretne usprawnienia. Właśnie to znaleźliśmy w Consafe Logistics – wyjaśnia Grzegorz Romaniuk, Head of Logistics Systems Development w Rossmannie.

Uruchomienie systemu zaplanowano na trzeci kwartał 2026 roku. Wybrane funkcjonalności, takie jak inteligentne dopasowanie opakowań do zamówień czy prognozowanie zapotrzebowania na zasoby, będą wspierane przez elementy sztucznej inteligencji.

Projekt wpisuje się w strategię Rossmanna, zakładającą budowę bezpiecznej i przyszłościowej infrastruktury logistycznej – szczególnie w kontekście dynamicznego wzrostu e-commerce, który w przyszłości może się nawet podwoić. Nowy system będzie zarządzał wszystkimi kluczowymi operacjami magazynowymi, wspierając dalszą automatyzację oraz zapewniając skalowalność i elastyczność przy wdrażaniu nowych technologii.

Wdrożone rozwiązanie przyczyni się do przyspieszenia realizacji zamówień, ograniczenia pracy manualnej oraz zwiększenia ogólnej efektywności magazynu, wspierając tym samym dalszy rozwój firmy.

Z satysfakcją rozpoczynamy współpracę z Rossmann. To dla nas nie tylko wyraz wzajemnego zaufania, ale także szansa na pełne wykorzystanie potencjału Astro WMS. Naszym celem jest wspólne pracowanie nad rozwiązaniami, które w sposób mierzalny poprawią efektywność operacji magazynowych – mówi Krzysztof Kalisz, Dyrektor Sprzedaży, Consafe Logistics.

Rossmann podkreśla, że jest obecnie liderem rynku drogeryjnego w Polsce, a codziennie zakupy w sklepach sieci robi ponad 1 mln Polaków. Pierwszy Rossmann w Polsce powstał w 1993 roku w Łodzi. 28 lat później sieć świętowała otwarcie 1 500 drogerii. Dziś jest ich w Polsce ponad 1 925, a w każdym jest przynajmniej jedna kasa samoobsługowa.

By zakupy były jeszcze prostsze, Rossmann uruchomił drogerię internetową. Powstała również aplikacja Rossmann PL, która umożliwia przystąpienie do Klubu Rossmann. Cieszy się ona wielkim zainteresowaniem, a w swoich smartfonach ma ją ponad 9 mln użytkowników.

Dla tych, którzy wolą odwiedzać drogerie stacjonarne, Rossmann przygotował rozwiązanie Rossmann GO. Polega ono na tym, że klient wchodzi do sklepu, skanuje produkty telefonem, płaci za nie w wygodny sposób online lub w kasie i wychodzi.

W Rossmannie pracuje 18,1 tys. pracowników. W ofercie znajduje się 24 tys. produktów polskich i zagranicznych (w sumie 800 marek). Co roku na półki sieci wprowadzanych jest 10 tys. nowości.

Consafe Logistics to firma, specjalizująca się w systemach zarządzania magazynem i sterowania automatyką magazynową (WMS i WCS), które czynią operacje magazynowe firm logistycznych i łańcucha dostaw bardziej inteligentnymi, efektywnymi i zrównoważonymi. 

Firma działa w ośmiu krajach europejskich: Belgii, Danii, Finlandii, Holandii, Norwegii, Polsce, Szwecji i Wielkiej Brytanii, a siedziba główna znajduje się w Lund (Szwecja). Grupa Consafe Logistics zatrudnia ponad 470 pracowników, wspierając klientów na całym świecie.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. wrzesień 2025 21:37