StoryEditor

Ulta Beauty w obliczu pozwu w związku z rzekomym użyciem „powtarzania sesji”

Ulta Beauty czeka na proces w związku z pozwem zbiorowym motywowanego domniemanym użyciem przez firmę oprogramowania do odtwarzania sesji na swojej stronie internetowej. Oprogramowanie do śledzenia naciśnięć klawiszy zapewnia użytkownikowi możliwość odtworzenia podróży odwiedzającego na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej.

Ulta Beauty, amerykańska sieć drogerii, została pozwana w związku z podejrzewanym użyciem technologii śledzenia użykowników jej strony internetowej i aplikacji. Technologia ta nazywana jest "powtarzaniem sesji" i umożliwia prześledzenie drogi gościa przez cały proces zapoznawania się treściami. Może to obejmować widok ekranu, dane wprowadzone przez użytkownika i dzienniki zdarzeń sieciowych. Firmy korzystają z technologii odtwarzania sesji, aby zrozumieć, w jaki sposób klienci korzystają z ich witryn internetowych, i poprawić działanie tych witryn. Korzystanie z oprogramowania narusza kalifornijską ustawę o naruszaniu prywatności i federalną ustawę o podsłuchach.

„Powtarzanie sesji” spotkało się z kontrowersjami ze względu na potencjalne zagrożenia, jakie stwarza dla prywatności w Internecie. W 2021 roku Kalifornia i Floryda stały się polami bitewnymi dla nowej partii pozwów o naruszenie prywatności danych, które początkowo wniesiono w 2020 roku. Powodowie i powódki złożyli około 80 spraw o odszkodowanie od zewnętrznych firm analitycznych i operatorów witryn internetowych, twierdząc, że korzystanie z wszechobecnego oprogramowania analitycznego innych firm stanowił, zgodnie z definicją prawną, nielegalny podsłuch. Pomimo tej wczesnej fali sporów sądowych, tylko 10 z tych spraw pozostaje w toku.

Skarga na Ulta Beauty została wniesiona przez Kancelarię Adwokacką Daniela G. Shay‘a oraz Swigart Law Group. Stanowi ona część fali spraw skupiających się na technologii śledzenia sieci, która potajemnie przechwytuje dane i komunikację użytkowników. Pozew został złożony w Sądzie Okręgowym Południowej Kalifornii.

Czytaj także: Ulta Beauty odnotowuje rekordowy pierwszy kwartał ze sprzedażą wyższą o 65,2 proc.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
OpenAI wprowadza „handel agentowy” z funkcją Instant Checkout
Czy sztuczna inteligencja ułoży nam listę zakupów?DALL-E

OpenAI ogłosiło wprowadzenie nowej funkcji „Instant Checkout” oraz towarzyszącego jej „Agentic Commerce Protocol”, które mają zapoczątkować erę tzw. handlu agentowego. Nowe rozwiązanie pozwala użytkownikom ChatGPT nie tylko wyszukiwać produkty, lecz także dokonywać ich zakupu bezpośrednio w oknie czatu. Na razie system obsługuje zakupy pojedynczych przedmiotów, jednak w planach jest rozszerzenie możliwości o koszyki wieloprzedmiotowe oraz dostępność dla kolejnych sprzedawców i regionów.

Według komunikatu prasowego OpenAI, usługa ma ułatwić zakupy ponad 700 milionom osób korzystających z ChatGPT tygodniowo. Funkcja, rozwijana we współpracy ze Stripe, na początek dostępna jest dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych w wersjach Plus, Pro i Free. Zakupy można obecnie realizować u sprzedawców Etsy, a wkrótce dołączą także sklepy działające na Shopify, w tym takie marki jak Glossier, SKIMS czy Spanx.

Proces zakupowy został zaprojektowany tak, by był maksymalnie płynny. Użytkownik, który pyta np. o „najlepsze cienie do powiek poniżej 100 zł”, otrzyma organiczne, niesponsorowane wyniki z sieci. Jeśli dany produkt wspiera Instant Checkout, może wybrać opcję „Kup”, potwierdzić dane zamówienia, płatności i wysyłki (np. z użyciem zapisanej karty), a następnie sfinalizować transakcję w kilku kliknięciach – bez opuszczania konwersacji.

Model biznesowy opiera się na tym, że ChatGPT działa wyłącznie jako agent AI użytkownika, przekazując informacje pomiędzy kupującym a sprzedawcą. Realizacja zamówień i obsługa płatności pozostają po stronie handlowców. Dla nich to nowa droga dotarcia do milionów potencjalnych klientów przy zachowaniu kontroli nad systemami i relacjami. Usługa jest bezpłatna dla użytkowników końcowych i nie zmienia organicznych wyników wyszukiwania. Sprzedawcy płacą jedynie niewielką opłatę od transakcji, a ranking produktów zależy od takich czynników jak cena, jakość, dostępność, status dostawcy czy obsługa Instant Checkout.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
26.09.2025 11:51
Allegro Delivery powiększa zasób punktów odbioru i automatów paczkowych w Polsce
Umowa pomiędzy Allegro i DPD Polska obowiązuje do końca kwietnia 2030 rokuAllegro mat.pras.

Allegro i DPD Polska podpisały umowę o współpracy, dzięki której wspólna, partnerska sieć Allegro Delivery powiększy się do 33 tys. automatów paczkowych oraz 37 tys. punktów odbioru w całej Polsce. W ramach usługi klienci będą mogli skorzystać także z dostaw kurierskich.

Allegro Delivery to partnerska usługa logistyczna, łącząca kilku operatorów. Zapewnia spójne doświadczenie zakupowe na platformie, priorytetową obsługę realizowaną przez zespół obsługi klienta Allegro, wszystkie funkcjonalności dostępne w jednej aplikacji oraz stale rozwijaną sieć punktów odbioru i automatów paczkowych. 

Po DHL eCommerce Polska, Orlen Paczki i One Box by Allegro dołącza teraz DPD – kolejna duża i innowacyjna firma logistyczna. DPD Polska oferuje obecnie 12 tys. automatów paczkowych i 21 tys. punktów odbioru DPD Pickup.

Cieszymy się, że do Allegro Delivery dołącza DPD Polska – firma o ugruntowanej pozycji i najwyższej jakości usług. To ważny krok w rozwoju partnerskiej sieci, którą budujemy razem z DHL eCommerce Polska, Orlen Paczką i One Box by Allegro. Wspólnie tworzymy rozwiązania dające klientom realną swobodę wyboru oraz łatwy odbiór przesyłek tam, gdzie jest im najbliżej. Już wkrótce także kupujący wybierający dostawę do automatów DPD Pickup skorzystają z pełnego wachlarza funkcjonalności dostępnych w aplikacji Allegro – od zdalnego otwierania skrytek, również zegarkiem, po szczegółowe śledzenie paczek w czasie rzeczywistym. Naszym wspólnym celem jest, by Allegro Delivery stało się dla klientów i sprzedających synonimem maksymalnej wygody i bezpieczeństwa – mówi Marcin Kuśmierz, prezes Grupy Allegro.

Umowa pomiędzy Allegro i DPD Polska obowiązuje do końca kwietnia 2030 roku.

Wszystkie nowe funkcjonalności Allegro Delivery będą dostępne również dla usług realizowanych przez DPD Polska. Dotyczy to także udogodnień, które oferuje aplikacja Allegro - zarządzania i szczegółowego śledzenia dostawy w czasie rzeczywistym, zdalnego otwierania skrytki w automatach paczkowych czy uzyskania wsparcia obsługi klienta i zakładania reklamacji logistycznych. 

Dla Allegro dostawa jest kluczową częścią procesu zakupowego – często to ona decyduje o ocenie całych zakupów. Dlatego rozwój sieci dostaw pozostaje jednym z priorytetów platformy. Obok Allegro Delivery klienci marketplace mogą korzystać z oferty praktycznie wszystkich operatorów logistycznych dostępnych w Polsce, w tym wieloletniego partnera Allegro, firmy InPost, zapewniającego dostawę do 27 tys. maszyn. Łącznie kupujący na Allegro mają dziś do dyspozycji ponad 60 tys. automatów paczkowych i ponad 40 tys. punktów odbioru w całej Polsce.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 07:21