StoryEditor
Eksport
29.10.2020 00:00

Bez efektu szminki. Głęboki spadek sprzedaży kosmetyków kolorowych

Pandemia spowodowała głęboki spadek sprzedaży kosmetyków kolorowych. Zamiast prognozowanego wcześniej 2-proc. wzrostu, w 2020 r.  nastąpi w Polsce prawie 16-proc. spadek sprzedaży kosmetyków kolorowych – wynika z danych Euromonitora opublikowanych w „Rzeczpospolitej".

Według tej firmy badawczej, wartość rynku kosmetyków do makijażu, która jeszcze w zeszłym roku sięgała 600 mln dol., w tym roku skurczy się do niespełna 500 mln dol., czyli 1,94 mld zł, co stanowi ok. 360 mln zł mniej niż rok temu).

W efekcie pandemii nastąpiło gwałtowne załamanie sprzedaży kosmetyków, szczególnie tych do makijażu i perfum. Podczas wiosennego lockdownu, który zablokował zakupy w perfumeriach i drogeriach, w rynek produktów do makijażu uderzył też obowiązek noszenia maseczek, masowe przejście na pracę zdalną i ograniczenie społecznych kontaktów. To spowodowało, że nie pojawił się obecny zwykle podczas kryzysów efekt szminki powodujący wzrost wydatków na kolorówkę, tylko ich spadek.

Euromonitor zwraca uwagę, że jeszcze przed wybuchem pandemii na sprzedaż kosmetyków kolorowych negatywnie wpływał nasilający się w ostatnich latach trend „natural beauty", promujący naturalne piękno. Hamował on wzrost rynku makijażu, który miał w tym roku urosnąć o 2 proc.

Według firmy, w Polsce wywołany przez pandemię ok. 16-proc. spadek sprzedaży kolorówki w największym stopniu uderzy w szminki i inne kosmetyki do ust. Ich sprzedaż, ograniczona dodatkowo obowiązkiem noszenia maseczek, zmniejszy się w 2020 r. niemal o jedną piątą. Już podczas lockdownu, jak ocenia firma badawcza Nielsen rynek makijażu skurczył się o ponad 17 proc.

Część firm stara się rekompensować straty eksportem do Europy Zachodniej, bo rynek makijażu skurczy się dwukrotnie mniej, o 8,4 proc., do Azji albo w innych kierunkach. Niektóre firmy przestawiły produkcję na inne kategorie, np. kosmetyki antybakteryjne. Firmy liczyły na odbicie sprzedaży kosmetyków kolorowych i pojawiła się taka szansa pod koniec lata, gdy liczba zakażeń nie rosła tak szybko, a firmy zaczęły wracać do biur. Jednak nadzieje na poprawę sprzedaży zamknęła druga, jesienna fala pandemii.

Według ekspertów Euromonitora w 2021 r. sprzedaż detaliczna kosmetyków zacznie się powoli odbudowywać. Najbardziej odporne na skutki pandemii będą kosmetyki do makijażu oczu, bo nie szkodzą im maseczki.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
20.01.2025 15:32
Zniesienie progu zwolnienia celnego 150 euro – kluczowy krok dla unii celnej UE
Shutterstock

Unia Europejska stoi przed wyzwaniem przeprowadzenia największej od 1968 roku reformy unii celnej. Jednym z głównych elementów tej reformy jest likwidacja progu zwolnienia celnego w imporcie wynoszącego 150 euro. Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba) podkreśla konieczność nadania temu działaniu najwyższego priorytetu, wskazując na istotne problemy związane z obecnym systemem.

Zgodnie z analizami Komisji Europejskiej, ponad 65 proc. przesyłek importowanych do UE, których deklarowana wartość wynosi mniej niż 150 euro, jest zaniżanych, aby uniknąć opłat celnych i VAT. Takie praktyki naruszają zasady uczciwej konkurencji i prowadzą do znacznych strat dla europejskich przedsiębiorstw. Izba Gospodarki Elektronicznej zwraca uwagę, że zniesienie tego progu pomogłoby uszczelnić system celny, tworząc bardziej równorzędne warunki na rynku.

Obecny system celny wspiera nieuczciwą konkurencję, umożliwiając detalistom spoza UE oferowanie znacznie niższych cen niż europejscy sprzedawcy. Według e-Izby utrzymanie progu 150 euro może jedynie pogłębiać te dysproporcje. Izba apeluje, by zmiany weszły w życie najpóźniej do 2026 roku, niezależnie od zakończenia pełnej reformy unii celnej.

Wprowadzenie zmian, jak podkreśla e-Izba, wymaga również inwestycji w nowoczesne narzędzia, takie jak EU Customs Data Hub. Tylko kompleksowa reforma, łącząca zniesienie progu zwolnienia z usprawnieniem infrastruktury cyfrowej, zapewni skuteczną ochronę europejskich przedsiębiorców i poprawi funkcjonowanie unii celnej w zmieniającym się środowisku globalnym.

Czytaj także: Rynek kosmetyczny odczuje skutki ceł Trumpa, klientów czekają podwyżki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
07.01.2025 16:13
Chińska Republika Ludowa obniża taryfy importowe w 2025 roku
Billion Photos

Od 1 stycznia 2025 roku Chińska Republika Ludowa wprowadzi zmiany w stawkach taryf importowych oraz pozycjach towarów, aby stymulować rozwój wewnętrzny i otwierać gospodarkę na nowe możliwości. Obniżone taryfy obejmą aż 935 towarów, a priorytetem będą produkty wysokiej jakości, innowacyjne i ekologiczne.

Komisja Taryf Celnych Rady Państwa Chińskiej Republiki Ludowej ogłosiła, że w 2025 roku wprowadzone zostaną tymczasowe taryfy importowe na 935 towarów. Stawki te będą niższe niż standardowe stawki najwyższego uprzywilejowania (MFN). Nowa polityka ma na celu zwiększenie importu produktów wysokiej jakości, szczególnie tych wspierających innowacje technologiczne, zielony rozwój oraz poprawę dobrobytu społeczeństwa. Obniżone taryfy obejmą m.in. elektryczne samochody osobowe, co ma wspierać rozwój nowoczesnych gałęzi przemysłu.

Jakie produkty znalazły się na liście?

W dokumencie dostępnym na chińskiej stronie rządowej znajduje się lista objętych nowymi taryfami importowymi. Wśród nich znajdziemy takie, które są niezbędne dla branży kosmetycznej lub są ich produktami: boraks, mika w proszku i płatkach, gliceryna i glicerol, olejek miętowy, pomarańczowy i z sassafrasu. Jest to jednak drobny wyimek z ogromnej listy.

Zmiany obejmą również zastosowanie konwencjonalnych stawek taryfowych do wybranych produktów pochodzących z 34 państw i regionów, zgodnie z 24 obowiązującymi porozumieniami o wolnym handlu. Rozwiązania te wpisują się w strategię Chin mającą na celu rozwijanie globalnej sieci obszarów wolnego handlu o wysokim standardzie. Dodatkowo, zerowe taryfy pozostaną w mocy dla 100 proc. pozycji taryfowych z 43 najmniej rozwiniętych państw, co stanowi istotny element wsparcia dla ich gospodarek i promowania wzajemnych korzyści.

Wprowadzenie zmian w taryfach importowych podkreśla zaangażowanie Chin w rozwój gospodarki zorientowanej na innowacje oraz ochronę środowiska. Plan redukcji taryf promuje niskoemisyjne rozwiązania i rozwój technologiczny, jednocześnie otwierając rynek na nowe produkty. Działania te mają także na celu umocnienie międzynarodowej pozycji Chin jako partnera handlowego, przyczyniając się do zacieśnienia współpracy gospodarczej z państwami rozwijającymi się i rozwiniętymi.

Czytaj także: Chińscy konsumenci tworzą czarne listy japońskich marek w związku z Fukushimą; na celowniku m.in. Shiseido

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. styczeń 2025 02:44