StoryEditor
Eksport
17.10.2022 00:00

Co warto wiedzieć o kosmetykach halal: składy i pochodzenie składników

Rosnąca populacja klientek wyznających Islam w Polsce i na świecie sprawia, że producenci i dystrybutorzy muszą liczyć się z ich zdaniem i czynnikami, które dyktują ich decyzje zakupowe. Warto przyjrzeć się zatem wymaganiom, które owe klientki mogą stawiać kosmetykom.

Muzułmanki to rosnący rynek zbytu kosmetyków; na całym świecie jest ich ponad 800 milionów, a w Polsce ta grupa demograficzna zyskuje na sile wraz z imigracją oraz konwersjami małżonek lub małżonków przybyszy, oraz w związku z kryzysem uchodźczym z objętej wojną Ukrainy i krajów Bliskiego Wschodu. Kraje, w których większość lub znaczna część populacji to muzułmanie, stają się również atrakcyjnym kierunkiem eksportowym; Turcja, Malezja, Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Egipt to chłonne rynki, na których nowe produkty kosmetyczne są stale poszukiwane.

Jakich produktów poszukuje klientka-muzułmanka?

Potrzeby zakupowe muzułmanek są jednak nieco inne, niż przeciętnej klientki drogerii. Wymagania religijne sprawiają, że niektóre produkty są po prostu nieakceptowalne, więc warto wiedzieć, co takiej konsumentce polecić, oraz jakie informacje o produkcie wyeksponować na opakowaniu czy szafie. Wyznawcy i wyznawczynie Islamu dzielą produkty na dwie kategorie — halal i haram. Produkty halal to produkty dozwolone do spożycia i użytkowania przez muzułmanów i muzułmanki, haram — te, których nie wolno ani używać, ani spożywać. W dużej mierze są to produkty pochodzenia odzwierzęcego, więc jeśli produkt kosmetyczny jest wegański, to w znakomitej większości będą też halal — z wyjątkiem tych z zawartością alkoholu etylowego. Alkohol etylowy jest dla muzułmanów haram i nie wolno go używać w żaden sposób niewymagany przez zagrożenie życia (np. do dezynfekcji). Inne alkohole, w tym np. cetearylowe, są dopuszczone do użytku.
 

 

 

Przykładowe składniki halal (za: MDPI Basel)

 

Jak wskazuje eksport.pl, „wytwarzanie zgodnie z ideą halal charakteryzuje się podejściem holistycznym. Istotne jest wykorzystywanie jedynie substancji organicznych, w większości pochodzenia roślinnego. Ani produkty, ani ich opakowania nie mogą stanowić zagrożenia dla środowiska, dlatego dobrze widziane jest wykorzystywanie materiałów biodegradowalnych. Producent, który pragnie zachować oznakowanie swoich towarów certyfikacją Halal, musi zwrócić uwagę na to, że dobra te nie mogą być przechowywane w pobliżu tych, które nie nadają się do spożycia przez Muzułmanów."

Jak certyfikować produkty halal?

W krajach, w których większość populacji wyznaje Islam, produkty kosmetyczne miewają często certyfikaty halal, dzięki którym konsumenci i konsumentki nie muszą wczytywać się w listy składników. W Polsce taki certyfikat można uzyskać, zwracając się do Ligi Muzułmańskiej w RP, przy której działa Rada Imamów. Taki certyfikat znacznie ułatwi poszukiwanie dystrybutora czy kupca na Bliskim Wschodzie, a także podniesie atrakcyjność produktów w oczach klientów i klientek docelowych. Innym organem umożliwiającym zdobycie certyfikatu jest Polski Instytut Halal, który jest uznawany przez saudyjskie, singapurskie, katarskie i malezyjskie organizacje muzułmańskie zajmujące się regulacją produktów halal.

Czytaj także: Polskie kosmetyki zwiększają obecność na światowych rynkach po Expo 2020 Dubai

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
31.07.2025 10:12
Prezes L‘Oréal o umowie celnej UE-USA: to nie są dobre wieści dla sektora kosmetycznego
Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréalfot. L‘Oréal

Jak stwierdził prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus, 15-procentowe cła na towary unijne eksportowane do USA „nie są dobrą wiadomością” dla europejskiego przemysłu kosmetycznego. Uważa jednak, że ich wpływ będzie dla francuskiego koncernu do opanowania.

Cła wzrosną od 0 do 15 procent, trudno więc o zadowolenie – stwierdził Nicolas Hieronimus podczas prezentacji półrocznych wyników finansowych firmy.  – To nie są dobre wieści dla branży kosmetycznej, w której Europa jest światowym liderem. Finalnie Europa, z prawie 500 milionami konsumentów, będzie płacić wyższe cła, niż Wielka Brytania – podkreślił prezes. 

Hieronimus mocno podkreślał znaczenie sektora kosmetycznego dla europejskiej gospodarki, wskazując, że zapewnia on ponad 3 mln miejsc pracy w całej Europie, powiększając  europejskie PKB o 180 mln euro. Przemysł kosmetyczny jest drugim co do wielkości sektorem Francji, przyczyniającym się do dodatniego bilansu handlowego.

Zobacz też: Francuski przemysł kosmetyczny ostrzega: nowe cła USA mogą kosztować 300 mln euro rocznie i 5 tys. miejsc pracy

Szef L‘Oréala podkreślił przy tym rozczarowanie umową z USA. Jego zdaniem, jedynym jej pozytywnym aspektem jest to, że usuwa ona niepewność i zapewnia jasność. – Dzięki temu możem planować z wyprzedzeniem – stwierdził.

Przemawiając w imieniu Value of Beauty Alliance, stowarzyszeniu największych europejskich graczy w branży kosmetycznej i pielęgnacyjnej (należą tu m.in. L‘Oréal, Givaudan, IFF, Puig i Cosmetic Valley) Hieronimus zapewnił, grupa będzie apelować do europejskich liderów i negocjatorów handlowych o zapewnienie silniejszej ochrony dla tego sektora. Dodał, że grupa będzie również nadal naciskać na uproszczenie przepisów. Jego zdaniem szybsze działanie pozwoli “uniknąć ceł z jednej strony i regulacji z drugiej”.

Jeśli chodzi o funkcjonowanie L‘Oréala, to zdaniem prezesa przynajmniej jeszcze w tym roku nie będą miały one znaczącego wpływu na osiągane wyniki.

Warto przypomnieć, że to właśnie USA stanowiły główną siłę napędową dla wzrostu wyników w pierwszym półroczu 2025 roku. Firma generuje 27 proc. swojej globalnej sprzedaży w Ameryce Północnej,  wytwarzając połowę tego, co sprzedaje w USA, w swoich czterech lokalnych fabrykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
30.07.2025 13:00
Packeta: AI pomaga polskim e-sklepom w nawiązaniu wspólnego języka z nowymi klientami
Zakupy online w polskich sklepach? Tylko z obsługą w ojczystym języku.Miljan Zivkovic

Ekspansja zagraniczna przestaje być domeną wyłącznie dużych, globalnych marek. Z danych Grupy Packeta wynika, że coraz więcej polskich e-sklepów średniej i mniejszej wielkości rozwija swoją działalność poza krajem. Aż 80 proc. firm, które rozpoczęły sprzedaż internetową w jednym kraju poza Polską, decyduje się w ciągu roku na wejście na kolejne rynki. Oznacza to, że ekspansja nie jest już jednorazowym projektem testowym, lecz świadomą i długoterminową strategią wzrostu.

Firmy, które osiągają sukces za granicą, podejmują szereg złożonych działań. Tłumaczenie strony internetowej to jedynie punkt wyjścia. Kluczowe jest zrozumienie lokalnych zwyczajów zakupowych, preferowanych metod płatności, logistyki oraz stylu komunikacji z klientami. Różnice w oczekiwaniach konsumentów sprawiają, że polskie sklepy inwestują w lokalne wersje UX – modyfikując filtry wyszukiwania, kategorie produktowe czy format cen.

Rosnące znaczenie odgrywa także sztuczna inteligencja, która wspiera proces lokalizacji treści. Dzięki AI możliwe jest stworzenie i przetłumaczenie setek opisów produktów w zaledwie kilka dni. Jednak eksperci przestrzegają przed całkowitym poleganiem na automatyzacji. –  AI umożliwia tworzenie i tłumaczenie setek opisów w kilka dni, ale wciąż rekomendujemy, by kluczowe treści marketingowe czy strony koszyka i checkoutu były dodatkowo sprawdzone przez native speakerów. Daje to pewność, że unikniemy kulturowych wpadek, które mogą zaszkodzić marce – podkreśla Agnieszka Haponik, marketing manager w Packeta Poland & Germany, zwracając uwagę na ryzyko błędów.

Równie ważnym elementem skutecznej ekspansji jest dostosowanie obsługi klienta do lokalnych oczekiwań. Jak pokazuje raport Zendesk CX Trends 2025, aż 77 proc. konsumentów deklaruje lojalność wobec firm oferujących wysoką jakość customer service. Szybki kontakt w ojczystym języku staje się standardem, a jego brak może skutecznie zniechęcić klientów do powrotu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. sierpień 2025 15:26