StoryEditor
Eksport
08.02.2021 00:00

Daria Prochenka, Clochee: Eksport pomału rusza, polski rynek stabilny

Firma Clochee, specjalizująca się w naturalnych kosmetykach, pozyskała dystrybutora w Estonii i wchodzi na ten rynek. Jak przyznaje Daria Prochenka, założycielka i prezes firmy, pandemia zahamowała działania w eksporcie, jednak niektóre rynki już się otwierają na polskie marki. Polski rynek pozostał stabilny dzięki rozwojowi e-commerce.

Dlaczego kierunek Estonia?

Estonia jest państwem Unii Europejskiej i ze względu na łatwość przepływów towarów poprzez granicę była naturalnie w kręgu naszych zainteresowań. Naszą strategią eksportową jest zarówno rozwój w najbliższych regionach, jak i skupianie się na dalszych, ale perspektywicznych rynkach.

Jak weszliście Państwo na ten rynek? Bezpośrednio czy pozyskując dystrybutora?

Przy podejmowaniu współpracy eksportowej najczęściej kluczową rolę odgrywa partner, z którym się wiążemy. W przypadku Estonii decyzja do większego zaangażowania się właśnie w tym kraju spowodowana była znalezieniem dystrybutora, który jest bardzo mocno zaangażowany, wiarygodny, przedsiębiorczy, który zna świetnie rynek kosmetyków w swoim kraju. Co bardzo nas cieszy, Lisella – nasz estoński partner – wytypował nas jako firmę, którą chce promować.

Na jakich rynkach obecnie Państwo działacie, a na jakie chcecie wejść?

Clochee aktualnie rozwija się na Bliskim Wschodzie, w Hong Kongu, oraz w kilku krajach europejskich takich jak: Wielka Brytania, Włochy, Luksemburg, czy Holandia. Obecnie stawimy na rozwój właśnie na tych rynkach.

Według jakiego klucza je dobieracie?

Strategia eksportowa wypracowana została kilka lat temu. Staramy się pozyskać dystrybutorów zarówno w Europie, aby umocnić się na kontynencie, z którego się wywodzimy. Jednocześnie nie boimy się ruszyć zdecydowanie dalej do krajów, które są otwarte na kosmetyki naturalne, ale niekoniecznie jeszcze przesycone takimi produktami. Tam, gdzie mamy jeszcze pole na edukację ekologiczną i mamy okazję być jedną z pierwszych firm z sektora marek naturalnych.

Ile stanowi obecnie eksport w sprzedaży Clochee?

Ze względu na pandemię nasz eksport w 2020 roku stanowił zaledwie 10 proc. obrotów. Z przykrością stwierdzam, że w minionym roku wiele z naszych eksportowych planów nie powiodło się. Dynamika w tym sektorze zmienia się jednak z dnia na dzień i już obserwujemy odmrożenie niektórych kierunków. Nasza strategia i plany na rok 2021 to wzrost obrotów eksportowych minimum o 100 proc.

Czyli pandemia zahamowała rozwijanie eksportu, czy mimo wszystko na krajowym rynku jest jeszcze trudniej działać?

Pandemia zdecydowanie zahamowała rozwój eksportu – problemy z przepływem towarów na granicach, odwołane loty, brak imprez targowych, lokalne kwarantanny nie sprzyjały współpracy międzynarodowej. Nie zanotowaliśmy jednak zmian, czy większych problemów na rynku polskim. Wręcz przeciwnie. Dzięki temu, że Clochee od zawsze stawia na działania e-commerce, sprzedaż w Polsce rozwijała się stabilnie. Na początku 2020 roku pod dużym znakiem zapytania stały dostawy opakowań czy surowców, które bardzo często docierają do nas z zagranicy. Staramy się tak optymalizować zakupy, aby być gotowym na różne sytuacje. Siłą naszej firmy jest także elastyczne podejście do planów. W małych zespołach, gdzie przepływ informacji jest dużo krótszy, możemy działać ad hoc. W pandemii to się sprawdziło.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
24.06.2025 14:35
Chiny otwierają rynek dla afrykańskich kosmetyków – nowa polityka celna szansą dla eksporterów
Chiński rynek jest największy na świecie i jednym z najbardziej chłonnych.Canva

Chiny ogłosiły zniesienie ceł na import towarów z 53 afrykańskich krajów, z którymi utrzymują stosunki dyplomatyczne. Nowa polityka umożliwia bezcłowy dostęp do chińskiego rynku dla szerokiej gamy produktów, w tym kosmetyków i artykułów higieny osobistej. Dla afrykańskich producentów oznacza to istotne obniżenie barier wejścia na jeden z najszybciej rosnących rynków konsumenckich na świecie.

Decyzja została ogłoszona tuż przed rozpoczęciem Targów Gospodarczo-Handlowych Chiny–Afryka (CAETE), które odbyły się w dniach 12–15 czerwca w Changsha. W wydarzeniu wzięła udział delegacja biznesowa z południowoafrykańskiej prowincji Western Cape, koordynowana przez agencję Wesgro. Na stoiskach zaprezentowano m.in. kosmetyki organiczne, świeże kwiaty, wina, herbaty i produkty odżywcze – kategorie cieszące się rosnącym zainteresowaniem wśród chińskich konsumentów.

Jak poinformowała agencja Wesgro, eksport z Western Cape do Chin osiągnął w 2024 roku wartość 11,76 miliarda randów. W odpowiedzi na nowe możliwości wynikające ze zniesienia ceł, agencja planuje przeanalizować, w jaki sposób lokalne firmy mogą najlepiej wykorzystać zwiększony dostęp do chińskiego rynku – zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się segmentach, takich jak kosmetyki i produkty pielęgnacyjne. Inicjatywa ta realizowana jest we współpracy ze Standard Bank Group, która wspiera eksporterów w nawiązywaniu kontaktów z chińskimi partnerami i w poruszaniu się po złożonych procedurach handlu transgranicznego.

Zniesienie ceł to element szerszej strategii Chin na rzecz pogłębienia współpracy gospodarczej z Afryką i dywersyfikacji źródeł importu. Dla producentów kosmetyków z Afryki – szczególnie tych działających w segmencie naturalnym i organicznym – oznacza to realną szansę na ekspansję. Rosnące zapotrzebowanie na produkty premium w Chinach, w połączeniu z niższymi kosztami wejścia i łatwiejszym dostępem do nabywców, może przyczynić się do zwiększenia odporności gospodarek afrykańskich oraz zróżnicowania ich oferty eksportowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
05.06.2025 10:30
L’Oréal planuje znaczące inwestycje i wzrost produkcji w Indiach
Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy Grupy 

Globalny gigant kosmetyczny L’Oréal zapowiada podwojenie swojego biznesu na rynku w Indiach w ciągu najbliższych kilku lat. Chce też wzmocnić lokalne zdolności produkcyjne. – Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy, podczas spotkania z dziennikarzami, które miało miejsce w trakcie oficjalnej wizyty Piyusha Goyala, ministra handlu i przemysłu Indii, we Francji.

Jak wyjaśnił Hieronimus, firma zamierza w najbliższych latach ponad dwukrotnie zwiększyć swoją działalność – w tym rozbudować fabryki, które już teraz produkują 95 proc. towaru, sprzedawanego w Indiach. Do tego dojdzie zwiększenie eksportu do krajów regionu.

L’Oréal obecnie produkuje rocznie w Indiach ok. 500 mln sztuk produktów, z których znacząca część jest przeznaczona na eksport. Według danych India Retailing, są to przede wszystkim produktów do pielęgnacji włosów i skóry, które trafiają do krajów Zatoki Perskiej.

L’Oréal India, które działa w tym kraju od 1994 roku za pośrednictwem swojej spółki zależnej, zarządza portfolio marek, obejmujące produkty z działu konsumenckiego (L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York i NYX Professional Makeup), a także marki luksusowe (Kiehl’s, Lancôme i Yves Saint Laurent Beauté).

Indie pozostają też kluczowym rynkiem dla grupy, która zainwestowała w marciu w dwie lokalne marki: Deconstruct (pielęgnacja skóry) oraz Arata (pielęgnacja włosów). Obydwie inwestycje zostały dokonane za pośrednictwem Bold – funduszu L’Oréal, dedykowanego udziałom mniejszościowym w innowacyjnych startupach kosmetycznych.

Rynek kosmetyczny w Indiach, napędzany powiększającą się klasą średnią, ma osiągnąć wartość 30 mld dolarów (28,8 mld euro) do 2027 roku.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. czerwiec 2025 04:43