StoryEditor
Eksport
25.03.2024 10:27

Dotacje na rozwój eksportu – Ministerstwo Rozwoju i Technologii zaprasza na bezpłatne warsztaty firmy z branży kosmetycznej i detergentowej

Programy dotacyjne i wsparcie instytucjonalne rozwoju eksportu oraz ekspansji inwestycyjnej w polskich firmach branży kosmetycznej i detergentowej – to myśl przewodnia dwudniowych warsztatów organizowanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Można zapisywać się na nie jeszcze tylko do 12 kwietnia br.

Ministerstwo Rozwoju i Technologii organizuje w dn. 18-19 kwietnia br. dwudniowe spotkanie dla firm z sektora kosmetycznego i detergentowego dotyczące wsparcia rozwoju eksportu.

Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się o możliwościach wsparcia finansowego i instytucjonalnego jakie oferuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Finance, Polski Fundusz Rozwoju, PFR Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A–Fundusz Ekspansji Zagranicznej, Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A, NCBR czy Bank Gospodarstwa Krajowego.

Organizatorzy przekażą informacje o tym:

  • jak obniżyć koszt importu zaopatrzeniowego i wziąć udział w przetargach organizacji międzynarodowych,
  • jakie rynki są perspektywiczne dla eksportu branży,
  • w jaki sposób mierzyć się z barierami w dostępie do rynków pozaunijnych, jak zabezpieczyć swój eksport lub go sfinansować
  • jak skorzystać z dostępnych instrumentów wsparcia eksportu i promocji.

Nabór na warsztaty trwa do 12 kwietnia 2024 r. Szczegóły, program i formularz zgłoszeń na stronie: trade.gov.pl 

Jak podaje MRiT, wartość polskiego eksportu branży kosmetycznej w 2023 r. wyniosła ok. 5,7 mld euro, a od 2010 r. wartości eksportu wzrosła o182 proc. Najważniejszymi odbiorcami polskich wyrobów branży kosmetycznej w Unii Europejskiej są: Niemcy, Czechy, Francja, Belgia, Holandia, Włochy, Hiszpania, Rumunia, Węgry i Litwa. Z krajów pozaunijnych sektor kosmetyczny eksportuje najwięcej do: Wielkiej Brytanii, Ukrainy, Turcji, USA, Szwajcarii, RPA, Kazachstanu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Australii.

Czytaj także: Branża kosmetyczna wśród kluczowych sektorów ze wsparciem eksportu

Natomiast wartość polskiego eksportu branży detergentowej w 2023 r. wyniosła ponad 1,6 mld euro, a od 2010 r. wartość eksportu wzrosła o 257 proc. Najważniejszymi odbiorcami polskich wyrobów branży kosmetycznej w Unii Europejskiej są: Niemcy, Francja, Węgry, Belgia, Włochy, Holandia, Austria, Litwa, Czechy oraz Szwecja. Jeśli chodzi o kraje pozaunijne sektor ten eksportuje najwięcej do: Wielkiej Brytanii, Turcji, Ukrainy, Australii, USA,, Kanady, Chin i Izraela.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
24.06.2025 14:35
Chiny otwierają rynek dla afrykańskich kosmetyków – nowa polityka celna szansą dla eksporterów
Chiński rynek jest największy na świecie i jednym z najbardziej chłonnych.Canva

Chiny ogłosiły zniesienie ceł na import towarów z 53 afrykańskich krajów, z którymi utrzymują stosunki dyplomatyczne. Nowa polityka umożliwia bezcłowy dostęp do chińskiego rynku dla szerokiej gamy produktów, w tym kosmetyków i artykułów higieny osobistej. Dla afrykańskich producentów oznacza to istotne obniżenie barier wejścia na jeden z najszybciej rosnących rynków konsumenckich na świecie.

Decyzja została ogłoszona tuż przed rozpoczęciem Targów Gospodarczo-Handlowych Chiny–Afryka (CAETE), które odbyły się w dniach 12–15 czerwca w Changsha. W wydarzeniu wzięła udział delegacja biznesowa z południowoafrykańskiej prowincji Western Cape, koordynowana przez agencję Wesgro. Na stoiskach zaprezentowano m.in. kosmetyki organiczne, świeże kwiaty, wina, herbaty i produkty odżywcze – kategorie cieszące się rosnącym zainteresowaniem wśród chińskich konsumentów.

Jak poinformowała agencja Wesgro, eksport z Western Cape do Chin osiągnął w 2024 roku wartość 11,76 miliarda randów. W odpowiedzi na nowe możliwości wynikające ze zniesienia ceł, agencja planuje przeanalizować, w jaki sposób lokalne firmy mogą najlepiej wykorzystać zwiększony dostęp do chińskiego rynku – zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się segmentach, takich jak kosmetyki i produkty pielęgnacyjne. Inicjatywa ta realizowana jest we współpracy ze Standard Bank Group, która wspiera eksporterów w nawiązywaniu kontaktów z chińskimi partnerami i w poruszaniu się po złożonych procedurach handlu transgranicznego.

Zniesienie ceł to element szerszej strategii Chin na rzecz pogłębienia współpracy gospodarczej z Afryką i dywersyfikacji źródeł importu. Dla producentów kosmetyków z Afryki – szczególnie tych działających w segmencie naturalnym i organicznym – oznacza to realną szansę na ekspansję. Rosnące zapotrzebowanie na produkty premium w Chinach, w połączeniu z niższymi kosztami wejścia i łatwiejszym dostępem do nabywców, może przyczynić się do zwiększenia odporności gospodarek afrykańskich oraz zróżnicowania ich oferty eksportowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
05.06.2025 10:30
L’Oréal planuje znaczące inwestycje i wzrost produkcji w Indiach
Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy Grupy 

Globalny gigant kosmetyczny L’Oréal zapowiada podwojenie swojego biznesu na rynku w Indiach w ciągu najbliższych kilku lat. Chce też wzmocnić lokalne zdolności produkcyjne. – Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy, podczas spotkania z dziennikarzami, które miało miejsce w trakcie oficjalnej wizyty Piyusha Goyala, ministra handlu i przemysłu Indii, we Francji.

Jak wyjaśnił Hieronimus, firma zamierza w najbliższych latach ponad dwukrotnie zwiększyć swoją działalność – w tym rozbudować fabryki, które już teraz produkują 95 proc. towaru, sprzedawanego w Indiach. Do tego dojdzie zwiększenie eksportu do krajów regionu.

L’Oréal obecnie produkuje rocznie w Indiach ok. 500 mln sztuk produktów, z których znacząca część jest przeznaczona na eksport. Według danych India Retailing, są to przede wszystkim produktów do pielęgnacji włosów i skóry, które trafiają do krajów Zatoki Perskiej.

L’Oréal India, które działa w tym kraju od 1994 roku za pośrednictwem swojej spółki zależnej, zarządza portfolio marek, obejmujące produkty z działu konsumenckiego (L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York i NYX Professional Makeup), a także marki luksusowe (Kiehl’s, Lancôme i Yves Saint Laurent Beauté).

Indie pozostają też kluczowym rynkiem dla grupy, która zainwestowała w marciu w dwie lokalne marki: Deconstruct (pielęgnacja skóry) oraz Arata (pielęgnacja włosów). Obydwie inwestycje zostały dokonane za pośrednictwem Bold – funduszu L’Oréal, dedykowanego udziałom mniejszościowym w innowacyjnych startupach kosmetycznych.

Rynek kosmetyczny w Indiach, napędzany powiększającą się klasą średnią, ma osiągnąć wartość 30 mld dolarów (28,8 mld euro) do 2027 roku.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. lipiec 2025 01:04