StoryEditor
Eksport
09.03.2020 00:00

Euromonitor: Główne trendy światowej gospodarki w pierwszym kwartale 2020 roku - USA i Chiny

Raport Global Economic Forecasts koncentruje się na kluczowych kwartalnych zmianach w świecie ekonomii i przedstawia prawdopodobne, optymistyczne i pesymistyczne scenariusze dla globalnej gospodarki. Analitycy Euromonitor International odpowiedzieli na ważne pytania biznesowe przedstawiając swoje prognozy dla podstawowych zmiennych, w tym wzrostu, PKB i bezrobocia na kluczowych rynkach świata.

Wybuch koronawirusa na początku 2020 roku, ich zdaniem, niesie ryzyko dłuższego wpływu na Chiny i globalną gospodarkę powodując wzrost prawdopodobieństwa światowego spowolnienia, zwłaszcza rynków wschodzących. Innym wydarzeniem mającym wpływ na globalne rynki był fakt, że Wielka Brytania opuściła UE w styczniu 2020 r. i obecnie przechodzi okres przejściowy. Jednak silne zwycięstwo wyborcze zwolenników twardego brexitu - konserwatystów zwiększa ryzyko brexitu bez porozumienia w 2021 r. Na początek przedstawiamy prognozy gospodarcze dla dwóch potęg ekonomicznych - USA i Chin.

Perspektywy gospodarcze USA 

Gospodarka Stanów Zjednoczonych nadal rośnie w tempie szybszym niż ich długoterminowy trend w 2019 r.,
wspierana głównie przez solidne zatrudnienie i wzrost wydatków konsumpcyjnych. Inwestycje produkcyjne i biznesowe ucierpiały z powodu wolniejszego wzrostu handlu światowego i znacznej niepewności związanej z ryzykiem eskalacji wojny handlowej między USA i Chinami. Wzrost GDP jest oczekiwany na poziomie 1,4–2 proc. w 2020 r., a następnie o 1,2–2 proc. w 2021 r.

Pozytywne czynniki w perspektywie obejmują zaufanie powyżej średniej sektora prywatnego i silny wzrost dochodu do dyspozycji, który powinien nadal utrzymywać wzrost konsumpcji w roku 2020. Podpisanie pierwszego etapu umowy handlowej USA-Chiny ze stycznia 2020 r. ograniczyła w handlu związana z tym niepewność.
Negatywne czynniki obejmują bieżące ryzyko handlu z Chinami lub UE, negatywny wpływ starzenia się społeczeństwa na wzrost siły roboczej i niski wzrost wydajności pracy. Dwa ostatnie czynniki przyczyniają się także do niskiej długoterminowej stopy wzrostu produktu potencjalnego 1,1-2,1 proc.

Perspektywy gospodarcze Chin

W styczniu 2020 r. chińska gospodarka przyspieszyła podpisanie pierwszej fazy umowy handlowej z USA, które łączy się z unikaniem na razie dalszej eskalacji wojny handlowej. Tu przewidywane jest spowolnienie wzrostu w kierunku 5–6 proc. Oczekuje się, że wzrost PKB w 2020 r. osiągnie 5,3–6,1 proc., a następnie wzrost o 5,1–6 proc. w 2021 r.

Pod koniec grudnia rząd Chin ogłosił dalsze zabiegi w celu pobudzenia firm z sektora prywatnego (stanowiących obecnie 60 proc. chińskiego PKB), w tym otwarcie niektórych sektorów finansów, telekomunikacji, transportu i energii na prywatne inwestycje i łatwiejszy dostęp do finansowania obligacji i kapitału. Rząd zachęcał również do poluzowania standardów kredytowych dla małych i średnich przedsiębiorstw z ukierunkowanym wzrostem akcji kredytowej o 30 proc,.

Wybuch koronawirusa w styczniu 2020 roku komplikuje obraz, zwiększając jego prawdopodobieństwo
aby wzrost PKB w 2020 r. spadł w dolnym zakresie z powyższego zakresu, bliżej 5 proc. Rozprzestrzenianie się
wirusa do innych dużych miast poza Wuhan mógłby znacznie ograniczają wydatki na konsumentów usługi związane z rozrywką i restauracje, a także turystyka tnąca i wydatki na podróże.

Pojawiła się również niepewność wokół perspektywy bazowej wzrosła i jest bardziej wypaczona w dół z powodu wybuchu koronawirusa. Wpłynie to na fakt, że zakupy w sklepach fizycznych zostaną zastąpione przez zakupy online, co ustabilizuje wpływ koronawirusa na sprzedaż detaliczną. Konsumenci mogą również wydawać więcej na trwałe dobra konsumpcyjne i podróżować później w trakcie w roku, zamiast jechać teraz na wakacje.

Chińska prognoza realnego wzrostu PKB
Widoczne są wszelkie oznaki potencjalnie znaczącego spadku chińskiego wzrostu PKB w 2020 roku, co
prawdopodobnie uruchomi nowe rządowe środki stymulujące fiskalne i kredytowe. Niemniej jednak roczne tempo wzrostu wolumenu sprzedaży detalicznej w Chinach może spaść w pierwszym kwartale 2020 r. z 5–6 proc. do około 2–3 proc.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
31.07.2025 10:12
Prezes L‘Oréal o umowie celnej UE-USA: to nie są dobre wieści dla sektora kosmetycznego
Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréalfot. L‘Oréal

Jak stwierdził prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus, 15-procentowe cła na towary unijne eksportowane do USA „nie są dobrą wiadomością” dla europejskiego przemysłu kosmetycznego. Uważa jednak, że ich wpływ będzie dla francuskiego koncernu do opanowania.

Cła wzrosną od 0 do 15 procent, trudno więc o zadowolenie – stwierdził Nicolas Hieronimus podczas prezentacji półrocznych wyników finansowych firmy.  – To nie są dobre wieści dla branży kosmetycznej, w której Europa jest światowym liderem. Finalnie Europa, z prawie 500 milionami konsumentów, będzie płacić wyższe cła, niż Wielka Brytania – podkreślił prezes. 

Hieronimus mocno podkreślał znaczenie sektora kosmetycznego dla europejskiej gospodarki, wskazując, że zapewnia on ponad 3 mln miejsc pracy w całej Europie, powiększając  europejskie PKB o 180 mln euro. Przemysł kosmetyczny jest drugim co do wielkości sektorem Francji, przyczyniającym się do dodatniego bilansu handlowego.

Zobacz też: Francuski przemysł kosmetyczny ostrzega: nowe cła USA mogą kosztować 300 mln euro rocznie i 5 tys. miejsc pracy

Szef L‘Oréala podkreślił przy tym rozczarowanie umową z USA. Jego zdaniem, jedynym jej pozytywnym aspektem jest to, że usuwa ona niepewność i zapewnia jasność. – Dzięki temu możem planować z wyprzedzeniem – stwierdził.

Przemawiając w imieniu Value of Beauty Alliance, stowarzyszeniu największych europejskich graczy w branży kosmetycznej i pielęgnacyjnej (należą tu m.in. L‘Oréal, Givaudan, IFF, Puig i Cosmetic Valley) Hieronimus zapewnił, grupa będzie apelować do europejskich liderów i negocjatorów handlowych o zapewnienie silniejszej ochrony dla tego sektora. Dodał, że grupa będzie również nadal naciskać na uproszczenie przepisów. Jego zdaniem szybsze działanie pozwoli “uniknąć ceł z jednej strony i regulacji z drugiej”.

Jeśli chodzi o funkcjonowanie L‘Oréala, to zdaniem prezesa przynajmniej jeszcze w tym roku nie będą miały one znaczącego wpływu na osiągane wyniki.

Warto przypomnieć, że to właśnie USA stanowiły główną siłę napędową dla wzrostu wyników w pierwszym półroczu 2025 roku. Firma generuje 27 proc. swojej globalnej sprzedaży w Ameryce Północnej,  wytwarzając połowę tego, co sprzedaje w USA, w swoich czterech lokalnych fabrykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
30.07.2025 13:00
Packeta: AI pomaga polskim e-sklepom w nawiązaniu wspólnego języka z nowymi klientami
Zakupy online w polskich sklepach? Tylko z obsługą w ojczystym języku.Miljan Zivkovic

Ekspansja zagraniczna przestaje być domeną wyłącznie dużych, globalnych marek. Z danych Grupy Packeta wynika, że coraz więcej polskich e-sklepów średniej i mniejszej wielkości rozwija swoją działalność poza krajem. Aż 80 proc. firm, które rozpoczęły sprzedaż internetową w jednym kraju poza Polską, decyduje się w ciągu roku na wejście na kolejne rynki. Oznacza to, że ekspansja nie jest już jednorazowym projektem testowym, lecz świadomą i długoterminową strategią wzrostu.

Firmy, które osiągają sukces za granicą, podejmują szereg złożonych działań. Tłumaczenie strony internetowej to jedynie punkt wyjścia. Kluczowe jest zrozumienie lokalnych zwyczajów zakupowych, preferowanych metod płatności, logistyki oraz stylu komunikacji z klientami. Różnice w oczekiwaniach konsumentów sprawiają, że polskie sklepy inwestują w lokalne wersje UX – modyfikując filtry wyszukiwania, kategorie produktowe czy format cen.

Rosnące znaczenie odgrywa także sztuczna inteligencja, która wspiera proces lokalizacji treści. Dzięki AI możliwe jest stworzenie i przetłumaczenie setek opisów produktów w zaledwie kilka dni. Jednak eksperci przestrzegają przed całkowitym poleganiem na automatyzacji. –  AI umożliwia tworzenie i tłumaczenie setek opisów w kilka dni, ale wciąż rekomendujemy, by kluczowe treści marketingowe czy strony koszyka i checkoutu były dodatkowo sprawdzone przez native speakerów. Daje to pewność, że unikniemy kulturowych wpadek, które mogą zaszkodzić marce – podkreśla Agnieszka Haponik, marketing manager w Packeta Poland & Germany, zwracając uwagę na ryzyko błędów.

Równie ważnym elementem skutecznej ekspansji jest dostosowanie obsługi klienta do lokalnych oczekiwań. Jak pokazuje raport Zendesk CX Trends 2025, aż 77 proc. konsumentów deklaruje lojalność wobec firm oferujących wysoką jakość customer service. Szybki kontakt w ojczystym języku staje się standardem, a jego brak może skutecznie zniechęcić klientów do powrotu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
31. lipiec 2025 19:04