StoryEditor
Eksport
13.12.2019 00:00

Gigant kosmetyczny Shiseido wraca do Japonii

W małym miasteczku Otawara na północ od Tokio japoński gigant Shiseido zbudował swoją pierwszą od 36 lat krajową fabrykę mając nadzieję, że skorzysta na boomie na kosmetyki „Made in Japan”. Wskutek wzrostu chińskiego popytu od 2013 roku japoński eksport kosmetyków wzrósł prawie czterokrotnie.

Japoński przemysł kosmetyczny stoi w obliczu ogromnej konkurencji nie tylko ze strony globalnych i uznanych graczy, takich jak L’Oréal i Estée Lauder, ale coraz częściej także z powodu szaleństwa „K-beauty” pochodzącego z Korei Południowej.

Niemniej jednak japońskie kosmetyki trzymają się mocno, a ich eksport wzrósł prawie czterokrotnie przez ostatnie 6 lat do kwoty 546 miliardów jenów (5 miliardów dol.) w zeszłym roku, według danych japońskiego ministerstwa finansów. Prawie dwie trzecie z nich trafia do Chin i Hongkongu.

Tak zwane J- Beauty” korzysta również z eksplozji turystyki przyjazdowej w ostatnich latach przed olimpiadą w Tokio w 2020 r. - w szczególności złagodzenia wymogów wizowych dla chińskich turystów, którzy polują na najnowsze japońskie trendy.

Masahiko Uotani, dyrektor generalny Shiseido, powiedział w rozmowie z AFP, że skupienie się na wysokiej klasy rynku i przywiązanie do detali od dawna odróżniają Shiseido od zagranicznych marek, które chcą dominować na całym świecie. - Koncentrujemy się na prestiżowych markach premium. Konsumenci w tych kategoriach dostrzegają wartość kultury japońskiej. Tak strategicznie mówimy konsumentom: te marki pochodzą z Japonii, to japońskie badania i rozwój. A to staje się bardzo ważną przewagą konkurencyjną -  przyznał.

Nowe zakłady produkcyjne

Oprócz nowej fabryki w Otawara, Shiseido planuje otworzyć jeszcze dwie w Japonii przed 2022 r. Całkowita inwestycja wyniesie 120 miliardów jenów - i jest to najszybsze tempo ekspansji w 150-letniej historii firmy.

Burmistrz Otawary Tomio Tsukui powiedział, że 1000 miejsc pracy, które marka kosmetyczna stworzy, sprawią, że Shiseido będzie największym prywatnym pracodawcą w mieście. Spadek wartości jena spowodował, że przeniesienie produkcji do Japonii stało się bardziej opłacalne.

Zaawansowana robotyka

Trzy nowe fabryki Shiseido w Japonii będą wyposażone w najnowsze japońskie technologie - od zaawansowanej robotyki po sztuczną inteligencję - ale będą również w dużym stopniu polegać na interwencji człowieka, szczególnie w przypadku produktów najwyższej klasy.

- Tam, gdzie to możliwe, wprowadzamy roboty, sztuczną inteligencję i zdolności produkcji cyfrowej. Ale wciąż potrzebujemy ludzi, pracowników o wysokim rzemiośle i umiejętnościach - powiedział  Masahiko Uotani.

Jakość i technika

Pomimo wyższych kosztów pracy Shiseido nie jest jedyną firmą, która przenosi produkcję do swojej ojczyzny. W 2017 roku Kose Corporation sprzedała swoją fabrykę w Chinach, aby zwiększyć swoją obecność w Japonii.

Z wysokiej jakości składnikami, luksusowymi recepturami, eleganckimi opakowaniami i kunsztem, kosmetyki z etykietą „Made in Japan” zyskują popularność na rynkach azjatyckich i zachodnich.

Ale druga strona japońskiej dbałości o szczegóły oznacza, że ​​czasy opracowywania i kontrole jakości trwają znacznie dłużej. Oś czasu japońskich firm jest bardzo długa. Bezpieczeństwo i jakość są wysokie, ale sprawdzanie produktu zajmuje dużo czasu.

Japońscy producenci przyznają, że zwinni Koreańczycy mają przewagę na tym froncie. W ich opinii są dużą konkurencją. Są dość wydajni, czas rozwoju ich produktu jest dość krótki, co pozwala im bardzo szybko reagować na zapotrzebowanie rynku. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
26.08.2025 13:36
Strefa Biznesu: Polska branża kosmetyczna rośnie w siłę – piąta w UE, dziewiąta na świecie
Polskie kosmetyki to hit eksportowy.Agata Grysiak

Polska branża kosmetyczna należy dziś do czołówki światowej – kraj zajmuje piąte miejsce w Unii Europejskiej i dziewiąte na świecie pod względem eksportu. W 2023 r. wartość rynku kosmetycznego w Polsce przekroczyła 25,4 mld zł, a średnioroczne tempo wzrostu (CAGR) w latach 2014–2023 wyniosło 5,2 proc. Na znaczeniu zyskują zarówno rebranding i przejęcia, jak i dostosowanie do wymogów regulacyjnych UE, m.in. zakazu mikroplastików czy rozporządzenia o opakowaniach. Branża przechodzi także przyspieszoną digitalizację sprzedaży oraz doświadcza dynamicznego wzrostu segmentu dermokosmetyków.

Silną pozycję Polski budują rozpoznawalne marki, takie jak Bielenda, Ziaja, Inglot, Eveline czy dr Irena Eris. Ich przewagi konkurencyjne opierają się na innowacjach, skutecznym marketingu i ekspansji zagranicznej. Wartość eksportu polskich kosmetyków w 2023 r. osiągnęła 5,1 miliarda euro. Najważniejszymi kierunkami sprzedaży są Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Belgia, Francja, Ukraina, Holandia, Włochy i Hiszpania. Co istotne, coraz większą rolę w eksporcie odgrywają także średnie przedsiębiorstwa i firmy rodzinne, które wspólnie z dużymi graczami tworzą silny ekosystem.

Jak podkreśla Renata Ropska z Uniwersytetu SWPS w wypowiedzi dla portalu Strefa Biznesu, kondycja polskiego sektora kosmetycznego jest wyjątkowo stabilna. – Nasze kosmetyki mają się świetnie, i to nie tylko na polskim rynku – zaznacza ekspertka. Polskie produkty są obecne w całej Europie, a nawet dalej, niekiedy pod zmienionymi nazwami, ale zachowują wysoką jakość i konkurencyjność. Dzięki temu marki z Polski skutecznie rywalizują zarówno z globalnymi gigantami, jak i z lokalnymi producentami w poszczególnych krajach.

Sektor posiada kilka istotnych przewag na rynku międzynarodowym: skalę i elastyczność produkcji (ponad 1,3 tys. producentów), wysoką jakość badań i rozwoju oraz doświadczenie w dostosowywaniu się do rygorystycznych regulacji unijnych. Jeśli polskie firmy utrzymają tempo innowacji i sprawnie przejdą przez „lejek regulacyjny” UE, lata 2025–2030 mogą stać się okresem awansu konkurencyjnego nie tylko w Europie Środkowej, lecz także na rynkach Europy Zachodniej i poza kontynentem. Branża stoi więc przed szansą dalszej profesjonalizacji i ugruntowania pozycji w globalnym łańcuchu dostaw kosmetyków.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
31.07.2025 10:12
Prezes L‘Oréal o umowie celnej UE-USA: to nie są dobre wieści dla sektora kosmetycznego
Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréalfot. L‘Oréal

Jak stwierdził prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus, 15-procentowe cła na towary unijne eksportowane do USA „nie są dobrą wiadomością” dla europejskiego przemysłu kosmetycznego. Uważa jednak, że ich wpływ będzie dla francuskiego koncernu do opanowania.

Cła wzrosną od 0 do 15 procent, trudno więc o zadowolenie – stwierdził Nicolas Hieronimus podczas prezentacji półrocznych wyników finansowych firmy.  – To nie są dobre wieści dla branży kosmetycznej, w której Europa jest światowym liderem. Finalnie Europa, z prawie 500 milionami konsumentów, będzie płacić wyższe cła, niż Wielka Brytania – podkreślił prezes. 

Hieronimus mocno podkreślał znaczenie sektora kosmetycznego dla europejskiej gospodarki, wskazując, że zapewnia on ponad 3 mln miejsc pracy w całej Europie, powiększając  europejskie PKB o 180 mln euro. Przemysł kosmetyczny jest drugim co do wielkości sektorem Francji, przyczyniającym się do dodatniego bilansu handlowego.

Zobacz też: Francuski przemysł kosmetyczny ostrzega: nowe cła USA mogą kosztować 300 mln euro rocznie i 5 tys. miejsc pracy

Szef L‘Oréala podkreślił przy tym rozczarowanie umową z USA. Jego zdaniem, jedynym jej pozytywnym aspektem jest to, że usuwa ona niepewność i zapewnia jasność. – Dzięki temu możem planować z wyprzedzeniem – stwierdził.

Przemawiając w imieniu Value of Beauty Alliance, stowarzyszeniu największych europejskich graczy w branży kosmetycznej i pielęgnacyjnej (należą tu m.in. L‘Oréal, Givaudan, IFF, Puig i Cosmetic Valley) Hieronimus zapewnił, grupa będzie apelować do europejskich liderów i negocjatorów handlowych o zapewnienie silniejszej ochrony dla tego sektora. Dodał, że grupa będzie również nadal naciskać na uproszczenie przepisów. Jego zdaniem szybsze działanie pozwoli “uniknąć ceł z jednej strony i regulacji z drugiej”.

Jeśli chodzi o funkcjonowanie L‘Oréala, to zdaniem prezesa przynajmniej jeszcze w tym roku nie będą miały one znaczącego wpływu na osiągane wyniki.

Warto przypomnieć, że to właśnie USA stanowiły główną siłę napędową dla wzrostu wyników w pierwszym półroczu 2025 roku. Firma generuje 27 proc. swojej globalnej sprzedaży w Ameryce Północnej,  wytwarzając połowę tego, co sprzedaje w USA, w swoich czterech lokalnych fabrykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. wrzesień 2025 22:55