StoryEditor
Eksport
03.10.2019 00:00

Łukasz Barbacki: Eksport kosmetyków to żyła złota? Niekoniecznie

Gdzie najlepiej eksportować kosmetyki i czy Polacy na rynkach egzotycznych mają duże szanse na sukces? O zaletach i wadach eksportu opowiada Łukasz Barbacki, właściciel firmy szkoleniowej Barbacki Consulting.

Spędziłem w eksporcie polskich kosmetyków kilkanaście lat, to naprawdę była przepiękna, fascynująca historia firm, które nie miały pojęcia, jak to robić. Sam jeździłem od hurtowni do hurtowni pukając i pytając, czy chcą kupić polski szampon. I jakoś się udawało – opowiada Łukasz Barbacki i pokazuje szlaki handlowe z XI-XII wieku. Okazuje się, że to nic dziwnego, że dziś eksportujemy towary do Hongkongu, bo dokładnie to samo robiliśmy w XI wieku.

Sprzedając kosmetyki do włosów, jeżdżąc samochodem, zorientowałem się, że robię to samo, co średniowieczni kupcy, tyle że oni jeździli wozami, a ja samochodem - wysnuwa analogię Łukasz Barbacki. I przekonuje, że eksport najlepiej zaczynać od sąsiednich krajów. – Sprzedaż blisko – w Czechach, na Słowacji, na Litwie, Łotwie, jest tym, co zawsze polecam. Wejście na bliski rynek nie ma bariery wejścia. Można zacząć od rynków małych, pracować bezpośrednio z klientem – tłumaczy.

Ekspert przestrzega przed mirażem dalekich wypraw i poszukiwania egzotycznych klientów. – Daleko zawsze korci, bo jest genialną kropką na mapie prezesa. Często wartość tego eksportu nie starcza na zakup tej mapy, ale nie szkodzi. Firmy lubią się tym chwalić. Jednak handlując daleko nie do końca znamy te rynki, nie mamy stałego kontaktu z klientem i zostawiamy nasz biznes w rękach dystrybutora – wskazuje.

Barbacki podkreśla także, że część małych firm nie szuka strategii, po prostu chcą sprzedawać swoje towary jak najszerszej liczbie klientów. Eksport jest także bardzo dobrym działaniem PR-owym. – Jeśli zamierzamy firmę sprzedać. Jeśli sprzedajemy kosmetyki na 30 rynkach, brzmi to świetnie – przyznaje ekspert, ale przestrzega, że konkurencja na rynku jest bardzo ostra i żeby faktycznie promować swoja markę, trzeba mieć strategię, działać, wyróżniać się czymś innym niż jakością. Bo dziś polskie, ale też zagraniczne kosmetyki są bardzo dobrej jakości.

Firmy narzekają na polski rynek, bo jest trudny, nasycony, mocno obsadzony przez duże koncerny. Polska jest na 6. Miejscu pod względem eksportu zagranicę, ale nie robią tego wolumenu mali producenci, ale ogromne korporacje, które w Polsce produkują kosmetyki – podsumowuje Barbacki. Jest więc dużo do zrobienia jeśli chodzi o mniejsze firmy. One nadal mogą poszukiwać rynków, na których chcą zaistnieć.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
31.07.2025 10:12
Prezes L‘Oréal o umowie celnej UE-USA: to nie są dobre wieści dla sektora kosmetycznego
Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréalfot. L‘Oréal

Jak stwierdził prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus, 15-procentowe cła na towary unijne eksportowane do USA „nie są dobrą wiadomością” dla europejskiego przemysłu kosmetycznego. Uważa jednak, że ich wpływ będzie dla francuskiego koncernu do opanowania.

Cła wzrosną od 0 do 15 procent, trudno więc o zadowolenie – stwierdził Nicolas Hieronimus podczas prezentacji półrocznych wyników finansowych firmy.  – To nie są dobre wieści dla branży kosmetycznej, w której Europa jest światowym liderem. Finalnie Europa, z prawie 500 milionami konsumentów, będzie płacić wyższe cła, niż Wielka Brytania – podkreślił prezes. 

Hieronimus mocno podkreślał znaczenie sektora kosmetycznego dla europejskiej gospodarki, wskazując, że zapewnia on ponad 3 mln miejsc pracy w całej Europie, powiększając  europejskie PKB o 180 mln euro. Przemysł kosmetyczny jest drugim co do wielkości sektorem Francji, przyczyniającym się do dodatniego bilansu handlowego.

Zobacz też: Francuski przemysł kosmetyczny ostrzega: nowe cła USA mogą kosztować 300 mln euro rocznie i 5 tys. miejsc pracy

Szef L‘Oréala podkreślił przy tym rozczarowanie umową z USA. Jego zdaniem, jedynym jej pozytywnym aspektem jest to, że usuwa ona niepewność i zapewnia jasność. – Dzięki temu możem planować z wyprzedzeniem – stwierdził.

Przemawiając w imieniu Value of Beauty Alliance, stowarzyszeniu największych europejskich graczy w branży kosmetycznej i pielęgnacyjnej (należą tu m.in. L‘Oréal, Givaudan, IFF, Puig i Cosmetic Valley) Hieronimus zapewnił, grupa będzie apelować do europejskich liderów i negocjatorów handlowych o zapewnienie silniejszej ochrony dla tego sektora. Dodał, że grupa będzie również nadal naciskać na uproszczenie przepisów. Jego zdaniem szybsze działanie pozwoli “uniknąć ceł z jednej strony i regulacji z drugiej”.

Jeśli chodzi o funkcjonowanie L‘Oréala, to zdaniem prezesa przynajmniej jeszcze w tym roku nie będą miały one znaczącego wpływu na osiągane wyniki.

Warto przypomnieć, że to właśnie USA stanowiły główną siłę napędową dla wzrostu wyników w pierwszym półroczu 2025 roku. Firma generuje 27 proc. swojej globalnej sprzedaży w Ameryce Północnej,  wytwarzając połowę tego, co sprzedaje w USA, w swoich czterech lokalnych fabrykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
30.07.2025 13:00
Packeta: AI pomaga polskim e-sklepom w nawiązaniu wspólnego języka z nowymi klientami
Zakupy online w polskich sklepach? Tylko z obsługą w ojczystym języku.Miljan Zivkovic

Ekspansja zagraniczna przestaje być domeną wyłącznie dużych, globalnych marek. Z danych Grupy Packeta wynika, że coraz więcej polskich e-sklepów średniej i mniejszej wielkości rozwija swoją działalność poza krajem. Aż 80 proc. firm, które rozpoczęły sprzedaż internetową w jednym kraju poza Polską, decyduje się w ciągu roku na wejście na kolejne rynki. Oznacza to, że ekspansja nie jest już jednorazowym projektem testowym, lecz świadomą i długoterminową strategią wzrostu.

Firmy, które osiągają sukces za granicą, podejmują szereg złożonych działań. Tłumaczenie strony internetowej to jedynie punkt wyjścia. Kluczowe jest zrozumienie lokalnych zwyczajów zakupowych, preferowanych metod płatności, logistyki oraz stylu komunikacji z klientami. Różnice w oczekiwaniach konsumentów sprawiają, że polskie sklepy inwestują w lokalne wersje UX – modyfikując filtry wyszukiwania, kategorie produktowe czy format cen.

Rosnące znaczenie odgrywa także sztuczna inteligencja, która wspiera proces lokalizacji treści. Dzięki AI możliwe jest stworzenie i przetłumaczenie setek opisów produktów w zaledwie kilka dni. Jednak eksperci przestrzegają przed całkowitym poleganiem na automatyzacji. –  AI umożliwia tworzenie i tłumaczenie setek opisów w kilka dni, ale wciąż rekomendujemy, by kluczowe treści marketingowe czy strony koszyka i checkoutu były dodatkowo sprawdzone przez native speakerów. Daje to pewność, że unikniemy kulturowych wpadek, które mogą zaszkodzić marce – podkreśla Agnieszka Haponik, marketing manager w Packeta Poland & Germany, zwracając uwagę na ryzyko błędów.

Równie ważnym elementem skutecznej ekspansji jest dostosowanie obsługi klienta do lokalnych oczekiwań. Jak pokazuje raport Zendesk CX Trends 2025, aż 77 proc. konsumentów deklaruje lojalność wobec firm oferujących wysoką jakość customer service. Szybki kontakt w ojczystym języku staje się standardem, a jego brak może skutecznie zniechęcić klientów do powrotu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. sierpień 2025 01:28