StoryEditor
Eksport
22.12.2018 00:00

PAIH zachęca polskich producentów do ekspansji w Azji

Polska Agencja Inwestycji i Handlu otworzyła Zagraniczne Biuro Handlowe w Seulu w Korei Południowej. To kolejne przedstawicielstwo PAIH w Azji i perspektywiczny rynek m.in. dla branży kosmetycznej.  

"Z naszym wsparciem biznes znad Wisły będzie mógł rozwinąć skrzydła na najbardziej innowacyjnym rynku świata. To właśnie dla polskiego sektora IT/ICT rysują się szczególnie obiecujące perspektywy w Korei Południowej" - powiedział podczas otwarcia biura handlowego PAIH w Seulu, cytowany w komunikacie prasowym skierowanym do mediów wiceprezes PAIH Krzysztof Senger.

Otwarte pod koniec listopada biuro agencji w stolicy Korei Południowej dołączyło do grona kilkunastu przedstawicielstw Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Azji.

Republika Korei to 11. największa gospodarka świata, uznawana za najbardziej innowacyjną.

"Na przestrzeni ostatnich dekad, z kraju z PKB per capita na poziomie 79 dol. Korea Południowa zyskała nie tylko miano ”azjatyckiego tygrysa”, ale wyznaczyła tempo rozwoju sektora high-tech w skali globu" – stwierdził Krzysztof Senger.

Według niego, południowokoreański cud gospodarczy nadał impuls do liberalizacji stosunków gospodarczych i ratyfikowania w 2015 r. umowy o wolnym handlu z Unią Europejską.

W komunikacie prasowym podano, że w zeszłym roku Polska wyeksportowała do Republiki Korei produkty o wartości 540 mln dolarów, a kupiła za blisko 3,7 mld dolarów. Polska eksportuje towary mniej przetworzone, charakteryzujące się mniejszą wartością dodaną, a importuje wyroby przemysłu elektromaszynowego, chemicznego oraz metalurgiczne.

"Korea Południowa jest na wyciągnięcie ręki. Wystarczy, że polscy przedsiębiorcy przełamią niepokój związany z działaniem na tamtym rynku i powierzą nam swoje interesy. Zdecydowana większość, czyli 70 proc. żywności jest importowana, a tamtejszy rynek kosmetyczny należy do największych na świecie" - podkreślił Senger.

Najbardziej perspektywiczne według niego dla ekspansji polskich firm są takie branże jak spożywcza oraz farmaceutyczna i kosmetyczna. Obiecująco ten rynek wygląda także dla firm z sektora IT/ICT, a w szczególności tych zajmujących się cyberbezpieczeństwem, bankowością mobilną, sztuczną inteligencją, rozwiązaniami w chmurze, czy inteligentną opieką zdrowotną.

"Każdego roku odnotowujemy znaczny wzrost obrotów handlowych z Koreą. Jednak w naszych relacjach gospodarczych nie wykorzystujemy całego potencjału, szczególnie, jeśli przyjrzymy się polskiemu eksportowi. Zachęcam do bliższego zapoznania się z polskimi produktami, szczególnie z takich sektorów jak materiały budowlane, produkty rolno-spożywcze, zielone technologie, kosmetyki, przemysł chemiczny, meble, FinTech. Idealnie pasują one do rynku koreańskiego" - powiedział uczestniczący w ceremonii, wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński.

Podkreślił, że "choć deficyt w relacjach handlowych jest duży, to dzięki rządowym działaniom, jak i z pomocą biura PAIH w Seulu, ta różnica będzie się sukcesywnie zmniejszać".

W komunikacie napisano, że zadaniem ZBH w Seulu będzie również przekonywanie tamtejszych firm do potencjału inwestycyjnego Polski.

"Przedsiębiorcy z Republiki Korei są jednymi z kluczowych partnerów Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz trzecimi (po USA i Japonii) największymi pozaeuropejskimi inwestorami zagranicznymi w Polsce (dane NBP za 2016 r.). Do 2017 r. nad Wisłą zainwestowało ponad 205 firm z kapitałem koreańskim, a stan tych inwestycji przekraczał 1,6 mld dol." - czytamy w komunikacie.

Kierownikiem Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Seulu jest dr Arkadiusz Tarnowski. Specjalizuje się on w zagadnieniach związanych z trendami inwestycyjnymi, azjatycką kulturą biznesową, internacjonalizacją przedsiębiorstw oraz współczesnymi stosunkami polityczno-gospodarczymi pomiędzy Japonią, Republiką Korei a Europą.

PAIH przekazała, że oficjalne uruchomienie ZBH w Seulu jest swego rodzaju klamrą listopadowych otwarć przedstawicielstw PAIH w Azji - Chengdu (22 listopada) i Dżakarcie (27 listopada).

Zagraniczne Biura Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu to sieć przedstawicielstw, których zadaniem jest wspieranie eksportu oraz inwestycji polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych, jak również przyciąganie inwestorów do Polski. Do zadań ZBH należy profesjonalna obsługa polskich przedsiębiorstw zainteresowanych ekspansją na rynkach zagranicznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
26.08.2025 13:36
Strefa Biznesu: Polska branża kosmetyczna rośnie w siłę – piąta w UE, dziewiąta na świecie
Polskie kosmetyki to hit eksportowy.Agata Grysiak

Polska branża kosmetyczna należy dziś do czołówki światowej – kraj zajmuje piąte miejsce w Unii Europejskiej i dziewiąte na świecie pod względem eksportu. W 2023 r. wartość rynku kosmetycznego w Polsce przekroczyła 25,4 mld zł, a średnioroczne tempo wzrostu (CAGR) w latach 2014–2023 wyniosło 5,2 proc. Na znaczeniu zyskują zarówno rebranding i przejęcia, jak i dostosowanie do wymogów regulacyjnych UE, m.in. zakazu mikroplastików czy rozporządzenia o opakowaniach. Branża przechodzi także przyspieszoną digitalizację sprzedaży oraz doświadcza dynamicznego wzrostu segmentu dermokosmetyków.

Silną pozycję Polski budują rozpoznawalne marki, takie jak Bielenda, Ziaja, Inglot, Eveline czy dr Irena Eris. Ich przewagi konkurencyjne opierają się na innowacjach, skutecznym marketingu i ekspansji zagranicznej. Wartość eksportu polskich kosmetyków w 2023 r. osiągnęła 5,1 miliarda euro. Najważniejszymi kierunkami sprzedaży są Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Belgia, Francja, Ukraina, Holandia, Włochy i Hiszpania. Co istotne, coraz większą rolę w eksporcie odgrywają także średnie przedsiębiorstwa i firmy rodzinne, które wspólnie z dużymi graczami tworzą silny ekosystem.

Jak podkreśla Renata Ropska z Uniwersytetu SWPS w wypowiedzi dla portalu Strefa Biznesu, kondycja polskiego sektora kosmetycznego jest wyjątkowo stabilna. – Nasze kosmetyki mają się świetnie, i to nie tylko na polskim rynku – zaznacza ekspertka. Polskie produkty są obecne w całej Europie, a nawet dalej, niekiedy pod zmienionymi nazwami, ale zachowują wysoką jakość i konkurencyjność. Dzięki temu marki z Polski skutecznie rywalizują zarówno z globalnymi gigantami, jak i z lokalnymi producentami w poszczególnych krajach.

Sektor posiada kilka istotnych przewag na rynku międzynarodowym: skalę i elastyczność produkcji (ponad 1,3 tys. producentów), wysoką jakość badań i rozwoju oraz doświadczenie w dostosowywaniu się do rygorystycznych regulacji unijnych. Jeśli polskie firmy utrzymają tempo innowacji i sprawnie przejdą przez „lejek regulacyjny” UE, lata 2025–2030 mogą stać się okresem awansu konkurencyjnego nie tylko w Europie Środkowej, lecz także na rynkach Europy Zachodniej i poza kontynentem. Branża stoi więc przed szansą dalszej profesjonalizacji i ugruntowania pozycji w globalnym łańcuchu dostaw kosmetyków.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
31.07.2025 10:12
Prezes L‘Oréal o umowie celnej UE-USA: to nie są dobre wieści dla sektora kosmetycznego
Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréalfot. L‘Oréal

Jak stwierdził prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus, 15-procentowe cła na towary unijne eksportowane do USA „nie są dobrą wiadomością” dla europejskiego przemysłu kosmetycznego. Uważa jednak, że ich wpływ będzie dla francuskiego koncernu do opanowania.

Cła wzrosną od 0 do 15 procent, trudno więc o zadowolenie – stwierdził Nicolas Hieronimus podczas prezentacji półrocznych wyników finansowych firmy.  – To nie są dobre wieści dla branży kosmetycznej, w której Europa jest światowym liderem. Finalnie Europa, z prawie 500 milionami konsumentów, będzie płacić wyższe cła, niż Wielka Brytania – podkreślił prezes. 

Hieronimus mocno podkreślał znaczenie sektora kosmetycznego dla europejskiej gospodarki, wskazując, że zapewnia on ponad 3 mln miejsc pracy w całej Europie, powiększając  europejskie PKB o 180 mln euro. Przemysł kosmetyczny jest drugim co do wielkości sektorem Francji, przyczyniającym się do dodatniego bilansu handlowego.

Zobacz też: Francuski przemysł kosmetyczny ostrzega: nowe cła USA mogą kosztować 300 mln euro rocznie i 5 tys. miejsc pracy

Szef L‘Oréala podkreślił przy tym rozczarowanie umową z USA. Jego zdaniem, jedynym jej pozytywnym aspektem jest to, że usuwa ona niepewność i zapewnia jasność. – Dzięki temu możem planować z wyprzedzeniem – stwierdził.

Przemawiając w imieniu Value of Beauty Alliance, stowarzyszeniu największych europejskich graczy w branży kosmetycznej i pielęgnacyjnej (należą tu m.in. L‘Oréal, Givaudan, IFF, Puig i Cosmetic Valley) Hieronimus zapewnił, grupa będzie apelować do europejskich liderów i negocjatorów handlowych o zapewnienie silniejszej ochrony dla tego sektora. Dodał, że grupa będzie również nadal naciskać na uproszczenie przepisów. Jego zdaniem szybsze działanie pozwoli “uniknąć ceł z jednej strony i regulacji z drugiej”.

Jeśli chodzi o funkcjonowanie L‘Oréala, to zdaniem prezesa przynajmniej jeszcze w tym roku nie będą miały one znaczącego wpływu na osiągane wyniki.

Warto przypomnieć, że to właśnie USA stanowiły główną siłę napędową dla wzrostu wyników w pierwszym półroczu 2025 roku. Firma generuje 27 proc. swojej globalnej sprzedaży w Ameryce Północnej,  wytwarzając połowę tego, co sprzedaje w USA, w swoich czterech lokalnych fabrykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. wrzesień 2025 19:08