StoryEditor
Eksport
01.10.2021 00:00

Światowy rynek kosmetyczny będzie rósł o 5 proc. rocznie [PROGNOZA]

Według większości prognoz światowy rynek kosmetyków czeka okres dynamicznego rozwoju. Odbicie ma nastąpić także na rynkach krajów rozwiniętych. Do 2027 roku rynek kosmetyczny będzie rosnąć w tempie co najmniej 5 proc. rocznie – czytamy w raporcie sektorowym na temat branży kosmetycznej przygotowanym przez bank Pekao SA.

Pomimo nienajlepszych doświadczeń związanych z pandemią, w oczekiwaniach dotyczących koniunktury w globalnej branży kosmetycznej przeważa raczej optymizm. Nie oznacza to jednak, iż popyt na kosmetyki na świecie odbuduje się w pełni do poziomów przedkryzysowych już w bieżącym roku – czytamy w raporcie sektorowym autorstwa Krzysztofa Mrówczyńskiego i Tomasza Tyca z Departamentu Analiz Makroekonomicznych Pekao SA.

Należy pamiętać, że popyt na rynkach wielu krajów rozwijających się załamał się w 2020 roku znacznie mocniej niż w zaawansowanych gospodarkach. Z tego względu wartości sprzedaży obserwowanych globalnie w 2019 roku można się spodziewać ponownie dopiero w 2022 lub nawet 2023 roku – tym bardziej, że zagrożenia dla popytu na kosmetyki w niektórych regionach świata mogą utrzymać się jeszcze przez dłuższy czas.

Prognozy mówią, że do 2027 roku rynek kosmetyczny będzie rosnąć w tempie co najmniej 5 proc. rocznie – najszybciej w krajach rozwijających się (zwłaszcza regionu Azji i Pacyfiku), gdzie na proces wychodzenia z „dołka” popytowego nakładają się tradycyjne motory wzrostu związane z rosnącymi dochodami ludności oraz coraz większą dbałością konsumentów o wygląd i higienę osobistą. Odbicie popytu i w konsekwencji solidne tempo jego  wzrostu oczekiwane jest jednak również w odniesieniu do rynków krajów bardziej zaawansowanych gospodarczo, tj. Europy (średnio o blisko 5 proc.) oraz Ameryki Północnej (niecałe +4 proc.).

Najbardziej korzystne prognozy globalne odnoszą się do segmentu kosmetyków zapachowych (oczekiwany wzrost w tempie ponad 7 proc. rocznie), generalnie najmocniej dotkniętego pandemią i wynikającą z niej zmianą nawyków konsumenckich. Na tak wysoką spodziewaną dynamikę rozwojową składają się jednak efekty szczególnie niskiej bazy z 2020 roku oraz fakt, iż jest to wciąż kategoria produktowa najsłabiej nasycona na rynkach krajów rozwijających się, w których coraz bardziej koncentruje się ciężar globalnego popytu – wyjaśniają autorzy raportu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
24.06.2025 14:35
Chiny otwierają rynek dla afrykańskich kosmetyków – nowa polityka celna szansą dla eksporterów
Chiński rynek jest największy na świecie i jednym z najbardziej chłonnych.Canva

Chiny ogłosiły zniesienie ceł na import towarów z 53 afrykańskich krajów, z którymi utrzymują stosunki dyplomatyczne. Nowa polityka umożliwia bezcłowy dostęp do chińskiego rynku dla szerokiej gamy produktów, w tym kosmetyków i artykułów higieny osobistej. Dla afrykańskich producentów oznacza to istotne obniżenie barier wejścia na jeden z najszybciej rosnących rynków konsumenckich na świecie.

Decyzja została ogłoszona tuż przed rozpoczęciem Targów Gospodarczo-Handlowych Chiny–Afryka (CAETE), które odbyły się w dniach 12–15 czerwca w Changsha. W wydarzeniu wzięła udział delegacja biznesowa z południowoafrykańskiej prowincji Western Cape, koordynowana przez agencję Wesgro. Na stoiskach zaprezentowano m.in. kosmetyki organiczne, świeże kwiaty, wina, herbaty i produkty odżywcze – kategorie cieszące się rosnącym zainteresowaniem wśród chińskich konsumentów.

Jak poinformowała agencja Wesgro, eksport z Western Cape do Chin osiągnął w 2024 roku wartość 11,76 miliarda randów. W odpowiedzi na nowe możliwości wynikające ze zniesienia ceł, agencja planuje przeanalizować, w jaki sposób lokalne firmy mogą najlepiej wykorzystać zwiększony dostęp do chińskiego rynku – zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się segmentach, takich jak kosmetyki i produkty pielęgnacyjne. Inicjatywa ta realizowana jest we współpracy ze Standard Bank Group, która wspiera eksporterów w nawiązywaniu kontaktów z chińskimi partnerami i w poruszaniu się po złożonych procedurach handlu transgranicznego.

Zniesienie ceł to element szerszej strategii Chin na rzecz pogłębienia współpracy gospodarczej z Afryką i dywersyfikacji źródeł importu. Dla producentów kosmetyków z Afryki – szczególnie tych działających w segmencie naturalnym i organicznym – oznacza to realną szansę na ekspansję. Rosnące zapotrzebowanie na produkty premium w Chinach, w połączeniu z niższymi kosztami wejścia i łatwiejszym dostępem do nabywców, może przyczynić się do zwiększenia odporności gospodarek afrykańskich oraz zróżnicowania ich oferty eksportowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
05.06.2025 10:30
L’Oréal planuje znaczące inwestycje i wzrost produkcji w Indiach
Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy Grupy 

Globalny gigant kosmetyczny L’Oréal zapowiada podwojenie swojego biznesu na rynku w Indiach w ciągu najbliższych kilku lat. Chce też wzmocnić lokalne zdolności produkcyjne. – Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy, podczas spotkania z dziennikarzami, które miało miejsce w trakcie oficjalnej wizyty Piyusha Goyala, ministra handlu i przemysłu Indii, we Francji.

Jak wyjaśnił Hieronimus, firma zamierza w najbliższych latach ponad dwukrotnie zwiększyć swoją działalność – w tym rozbudować fabryki, które już teraz produkują 95 proc. towaru, sprzedawanego w Indiach. Do tego dojdzie zwiększenie eksportu do krajów regionu.

L’Oréal obecnie produkuje rocznie w Indiach ok. 500 mln sztuk produktów, z których znacząca część jest przeznaczona na eksport. Według danych India Retailing, są to przede wszystkim produktów do pielęgnacji włosów i skóry, które trafiają do krajów Zatoki Perskiej.

L’Oréal India, które działa w tym kraju od 1994 roku za pośrednictwem swojej spółki zależnej, zarządza portfolio marek, obejmujące produkty z działu konsumenckiego (L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York i NYX Professional Makeup), a także marki luksusowe (Kiehl’s, Lancôme i Yves Saint Laurent Beauté).

Indie pozostają też kluczowym rynkiem dla grupy, która zainwestowała w marciu w dwie lokalne marki: Deconstruct (pielęgnacja skóry) oraz Arata (pielęgnacja włosów). Obydwie inwestycje zostały dokonane za pośrednictwem Bold – funduszu L’Oréal, dedykowanego udziałom mniejszościowym w innowacyjnych startupach kosmetycznych.

Rynek kosmetyczny w Indiach, napędzany powiększającą się klasą średnią, ma osiągnąć wartość 30 mld dolarów (28,8 mld euro) do 2027 roku.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. lipiec 2025 10:14