
Badanie przeprowadzone przez markę Nivea wskazuje na globalny problem wykluczenia społecznego. W ciągu ostatnich 12 miesięcy co czwarta osoba odczuwała izolację społeczną, a co piąta – potwierdzała brak bliskiego przyjaciela. I taka sytuacja nie pozostaje bez wpływu na sytuację zdrowotną, zwiększając ryzyko m.in. chorób serca czy udaru mózgu.
Spośród badanych blisko połowa (48 proc.) zauważyła pogorszenie zdrowia fizycznego, a 53 proc. – psychicznego. Do najbardziej osamotnionych grup należą pracujący w trybie hybrydowym (52 proc.), osoby w wieku 16-24 lata (38 proc.) oraz osoby bardzo często korzystające z social mediów (34 proc.).
W odpowiedzi na ten problem powstał program Nivea Connect, którego celem jest edukowanie i wspieranie różnych grup społecznych w zakresie samotności oraz w zacieśnianiu relacji międzyludzkich.
Na czym polegać ma inicjatywa? Pierwszy krok to uruchomienie lokalnych projektów w 40 krajach do 2026 roku. Drugim krokiem jest prowadzenie komunikacji i zachęcanie do zaangażowanie społecznego przy wykorzystaniu globalnego zasięgu marki. Ostatni element – to współpraca z międzynarodowym środowiskiem naukowców, ekspertów i organizacji zajmujących się społecznym wykluczeniem.
W Polsce lokalny projekt w ramach NIVEA CONNECT powstał we współpracy z Fundacją Rozwoju Świadomości Emocjonalnej EmocJa. Zrealizowany zostanie ogólnopolski program edukacji, który obejmie szkoły podstawowe, ze szczególnym uwzględnieniem klas 6. i 7. To właśnie ci uczniowie znajdują się w okresie zmian emocjonalnych, fizycznych i społecznych, co wiązać się może z narażeniem na izolację społeczną.
Inicjatywa ma wspierać rozwój inteligencji emocjonalnej i edukować w zakresie samoświadomości, empatii i rozumienia emocji. Program jest cykliczny i długofalowy, a w jego ramach zorganizowanych zostanie 600 warsztatów dla klas 6. i 7. Udział w nich weźmie 20 tys. uczniów klas podstawowych. Działania obejmą psychoedukację oraz grupy wsparcia. Warsztaty poprowadzą m.in. psychoterapeuci, psychologowie i trenerzy rozwoju osobistego.
Dodatkowo na zlecenie Nivea w kwietniu 2025 roku Ipsos przeprowadził badanie, w którym udział wzięło 100 uczniów (w wieku 12 i 13 lat) i 500 rodziców. Najważniejsze wnioski z tego badania:
- połowa ankietowanych przyznaje, że czuje się niezrozumiana.
- dla 58 proc. dzieci złość jest dominującą emocją, a uczucia pozytywne są rzadko wymieniane
- 84 proc. uczniów uważa, że w szkołach temat emocji powinien być częściej poruszany.
Te wyniki wskazują, że inicjatywa podjęta przez Nivea jest odpowiedzią na realne potrzeby społeczeństwa. (źródło: PRoto)