StoryEditor
Marketing i media
02.01.2025 09:45

Unilever i L’ Oreal wśród 25 największych reklamodawców 2024 roku

Prognozowane wydatki L‘ Oreal na 2025 rok to 6,1 mld dolarów. / L‘ Oreal mat.pras.

Globalne wydatki reklamowe osiągnęły w 2024 roku rekordowy poziom, wynosząc około 772,4 mld dolarów. To wzrost o 9,5 proc. w porównaniu do roku wcześniejszego. W czołówce reklamodawców znalazły się również firmy z branży kosmetycznej.

Rosnąca popularność mediów cyfrowych, wideo online oraz spersonalizowanych kampanii marketingowych są wskazywane jako główne powody tego znaczącego wzrostu wydatków reklamowych firm w ubiegłym roku. 

W szczegółowym zestawieniu 25 największych globalnych reklamodawców i ich wydatków za 2023 i 2024 roku znalazły się cztery firmy z branży kosmetycznej.

Na drugim miejscu (za Amazonem, który pozostawił resztę stawki daleko w tyle) znalazła się marka Procter & Gamble. Marka ta przeznaczyła na reklamę w 2023 roku 12,5 mld dolarów, a w 2024 - 14 mld dolarów (wzrost wydatków rok do roku: 12 proc.). Wg prognoz w 2025 roku wydatki P & G mogą wzrosnąć do 15,5 mld.

Najpopularniejsze marki kosmetyczne P&G to Blend-A-Med, Gillette, Pampers, Old Spice, Always, Tampax czy Pantene

image
Na trzecim miejscu największych globalnych reklamodawców znalazł się Unilever
Unilever mat.pras.

Na trzecim miejscu największych globalnych reklamodawców znalazł się Unilever. Kwoty przeznaczone przez brytyjską firmę na reklamę to 10,2 mld dolarów w 2023 roku i 11,5 mld w roku ubiegłym (wzrost rok do roku: 12,7 proc.).

Wśród marek należących do Unilever znajdziemy m.in. Dove, Rexonę, Axe, Persil.

Prognozowane wydatki reklamowe Unilevera w roku bieżącym mogą osiągnąć 12,8 mld dolarów.

Na miejscu 10. uplasował się L’ Oreal, który na reklamę przeznaczał odpowiednio 5,1 mld dolarów (2023) i 5,6 mld dolarów (2024). Wydatki francuskiego koncernu wzrosły w ciągu roku o 9,8 proc. Prognozowane wydatki na 2025 rok to 6,1 mld dolarów.

L’ Oreal jest właścicielem wielu marek kosmetycznych, m.in. Garnier, L‘Oréal Paris, Maybelline NY, Vichy, La Roche-Posay, Matrix, L‘Oréal Professionnel, Kérastase, Lancôme, Biotherm, Helena Rubinstein, Giorgio Armani, Diesel, Cacharel, Ralph Lauren.

Miejsce 18. w zestawieniu największych reklamodawców zajął Johnson & Johnson. Firma wydała na reklamy w 2023 roku 3,2 mld dolarów, a w roku ubiegłym zwiększyła te wydatki o 12,5 proc., osiągając 3,6 mld dolarów. W bieżącym roku możemy się spodziewać jeszcze wyższych kwot, przeznaczanych przez Johnson & Johnson na cele reklamowe - mogą one osiągnąć 3,9 mld dolarów.

Johnson & Johnson jest właścicielem takich marek jak Le Petit Marseillais, Carefree, Listerine, Clean&Clear, Neutrogena, Johnson‘s, o.b., Johnson‘s Baby czy Penaten.

Jak podkreśla portal mediarun.com, największy segment wydatków reklamowych w 2024 roku stanowiły media cyfrowe, w tym reklamy display oraz wideo online. Personalizacja i algorytmy AI poprawiające targeting przyniosły znaczną efektywność kampanii. Jednak mimo tej rosnącej dominacji reklam online, tradycyjne media, takie jak telewizja i outdoor, nadal przyciągają duże budżety reklamowe. Telewizja pozostaje kluczowym medium dla sektora FMCG. 

Firmy takie jak Amazon, Procter & Gamble czy Unilever konsekwentnie zwiększają wydatki na marketing, umacniając swoje pozycje rynkowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
21.10.2025 11:32
The Ordinary demaskuje język marketingu beauty kampanią „The Periodic Fable”
Kampania ma na celu zdemaskowanie wpuszczających konsumentki i konsumentów w maliny claimów.The Ordinary

Marka The Ordinary rozpoczęła nową kampanię społeczną zatytułowaną „The Periodic Fable”, której celem jest zwrócenie uwagi na wprowadzające w błąd trendy i zwroty marketingowe powszechne w branży kosmetycznej. Firma podkreśla, że przemysł beauty to potężny biznes, w którym język często służy nie informowaniu, lecz przekonywaniu konsumentów do zakupu kolejnych produktów. W dobie mediów społecznościowych, gdzie viralowe hasła i mody pielęgnacyjne rozprzestrzeniają się błyskawicznie, wielu klientów nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo ich decyzje zakupowe są kształtowane przez nieprecyzyjne lub pseudonaukowe komunikaty.

Według badań przeprowadzonych przez The Ordinary, 51 proc. brytyjskich konsumentów kosmetyków pielęgnacyjnych ufa bardziej produktom określanym jako „luksusowe”, niezależnie od ich faktycznego działania. Z kolei 10 proc. klientów w USA zadeklarowało gotowość zapłacenia nawet 75 dolarów więcej za kosmetyki, które zawierają tzw. „rzadkie składniki”. Dane te pokazują skalę zjawiska, w którym wartości emocjonalne i marketingowe zaczynają przeważać nad realną skutecznością produktów.

Kampania „The Periodic Fable” ma na celu uświadamianie konsumentów, że język naukowy używany w komunikacji marek beauty często jest nadużywany lub pozbawiony rzeczywistego znaczenia. W jej centrum znajduje się film reklamowy o surrealistycznym, dystopijnym charakterze, w którym pojawia się fikcyjna tabela przypominająca układ okresowy pierwiastków. Składa się ona z 49 haseł marketingowych regularnie stosowanych w komunikacji branży kosmetycznej – od „aktywnych formuł” po „rewolucyjne technologie” – mających przede wszystkim wpływać na decyzje zakupowe klientów.

W spocie widzowie obserwują również grupę uczniów, którzy – niczym zahipnotyzowani – wielokrotnie odtwarzają te same popularne rytuały pielęgnacyjne znane z mediów społecznościowych. Ma to symbolizować powtarzalność i bezrefleksyjność, z jaką konsumenci powielają internetowe trendy bez weryfikowania ich zasadności.

– Przejrzystość i prawda leżą u podstaw wszystkiego, co reprezentujemy, ale przekazanie tego w nowy, angażujący sposób nie jest łatwym zadaniem. Kiedy agencja Uncommon zaprezentowała nam koncepcję „The Periodic Fable”, od razu zobaczyliśmy w niej skuteczne narzędzie komunikacji – mówi Amy Bi, wiceprezeska ds. marki w The Ordinary. – Konsumenci mają prawo wiedzieć, co naprawdę kupują, a także rozumieć, które słowa i frazy to jedynie taktyki sprzedażowe, a nie naukowe fakty – podsumowuje przedstawicielka marki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Marketing i media
21.10.2025 08:16
Pasja, sport i naturalność: Iga Świątek w kampanii Lancôme z Notino
Makijaż miał odzwierciedlać osobowość Igi: naturalną, pełną energii i charakteruLancome

Lancôme od lat inspiruje kobiety do odkrywania i wyrażania swojego piękna. Najnowsza współpraca z Igą Świątek, ambasadorką marki, to wyjątkowe spotkanie świata sportu i sztuki makijażu. Utalentowana, pełna pasji i autentyczności Iga pokazuje, że piękno to nie perfekcja, lecz harmonia siły i naturalności.

Sercem kampanii jest podkład Teint Idole Ultra Wear – wybór kobiet, poszukujących idealnego balansu między trwałością, komfortem i świeżym wyglądem skóry przez cały dzień. To właśnie on stał się podstawą makijażu Igi, podkreślając jej promienną cerę i naturalną energię. 

Za makijaż odpowiedzialna była Ewelina Krasoń, która postawiła na subtelność i lekkość. Jej zamiarem było wydobycie świeżości skóry oraz nadanie spojrzeniu wyrazistości w taki sposób, by całość pozostała spójna z osobowością Igi. 

Najważniejsze było podkreślenie świeżości skóry i spojrzenia, tak aby makijaż odzwierciedlał osobowość Igi: naturalną, pełną energii i charakteru – dodaje Ewelina Krasoń.

Efekt końcowy to propozycja makijażu dla kobiet ceniących sobie minimalizm, a także dla tych, które oczekują niezawodności i świeżości przez wiele godzin. Makijaź Igi Świątek miał być – w założeniu – lekki, współczesny i pełen życia. Główne składniki jej looku to podkład, nadający cerze równomierny koloryt i zdrowy blask. Usta zostały podkreślone błyszczykiemo soczystym połysku i naturalnym odcieniu, a spojrzenie otworzył tusz Idole, zapewniający natychmiastową objętość i uniesienie rzęsy bez efektu obciążenia.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
29. październik 2025 00:53