StoryEditor
Opakowania
06.09.2021 00:00

Euromonitor publikuje dane i trendy dotyczące rynku opakowań

Światowy przemysł opakowań konsumenckich w dużej mierze wykazał się odpornością na pandemię COVID-19. Według danych Eurominitor International odnotowuje się wzrost opakowań detalicznych o 3 proc. w 2020 r. (3,8 biliona sztuk). Nawyki i priorytety konsumentów ewoluują, podczas gdy presja regulacji w zakresie ochrony środowiska będzie nadal kształtować rynek opakowań konsumenckich w nadchodzących latach.

Dystans społeczny i ograniczenia usług gastronomicznych skupiły się na życiu w domu, co z kolei zwiększyło uzależnienie konsumentów od zakupów detalicznych artykułów spożywczych w opakowaniach. Konieczność zapewnienia bezpieczeństwa konsumentom kupującym przez internet jeszcze bardziej przyspieszyło rozwój opakowań. Obawy konsumentów dotyczące higieny są widoczne w ich działaniach mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa w domu, który musi być wolny od wirusów. To tłumaczy 4 proc. wzrost sprzedaży opakowań środków czystości w 2020 r. Szczególnie duże zapotrzebowanie widać na tworzywa sztuczne w zakresie środków do pielęgnacji powierzchni, wybielaczy i środków do prania.

Z pewnością nie był to czas przyspieszonego rozwoju opakowań. Nasze najnowsze badania pokazują, że zamknięci w domu ludzie wydali mniej na opakowania plastikowe i szkło w pielęgnacji osobistej, co poważnie wpływa na sprzedaż kosmetyków kolorowych, golenia i zapachów. Jednak to szkło zostało najbardziej dotknięte przez COVID-19. – wyjaśnia Rosemarie Downey, Global Head of Packaging Research, Packaging Euromonitor International.

Rośnie też odchodzenie od paliw kopalnych, tworzyw sztucznych o wyższej emisji dwutlenku węgla, na rzecz materiałów alternatywnych, w tym tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu (te ostatnie mają niższy ślad CO2). Popyt na  opakowania PET jest tak duży, że przewyższa podaż w Europie i Ameryce Północnej. Jest to bodźcem do innowacji w celu poprawy recyklingu i wydajności polimerów pochodzących z recyklingu, w tym poprzez nowsze technologie recyklingu. 

Przedsięwzięcie L'Oréal w rozwój polietylenowych butelek szamponu wykonanych z wychwyconych i poddanych recyklingowi emisji dwutlenku węgla, poprzez współpracę z LanzaTech i TotalEnergies oraz, osobno, współpracę L'Oréal ze specjalistą biotechnologicznym Carbios w celu opracowania enzymatycznie przetworzonego PET, to tylko dwa przykłady przyszłości możliwości.

Przeczytaj również: LOreal wprowadzi butelki wykonane z plastiku z enzymatycznego recyklingu

Zmiany te są zgodne z oczekiwaniami konsumentów. Około 65 proc. konsumentów w 2021 r. wyrażało swoje zaniepokojenie zmianami klimatycznymi; obawy te utrzymywały się na poziomie porównywalnym do roku 2020, pomimo odwrócenia uwagi przez pandemię.

Opakowania będą w coraz większym stopniu podlegały regulacjom i opodatkowaniu. Pod względem inwestycji przemysł również się dopasowuje. Według specjalistów z branży, zrównoważone produkty, recykling i odpady to główne obszary inwestycji w zrównoważony rozwój w ciągu najbliższych pięciu lat. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
07.07.2025 10:00
Edyta Kresińska podejmuje nowe wyzwanie zawodowe jako pełnomocnik zarządu w Fillsy
Edyta Kresińska - pełnomocnik zarządu Fillsy, odpowiedzialna za komunikację i współpracę z rynkiem kosmetycznymTGperspective

Edyta Kresińska od ponad 20 lat nieprzerwanie związana jest zawodowo z branżą beauty i farmacją, konsekwentnie zarządzając markami kosmetycznymi. Teraz zaczyna pracę na nowym stanowisku – jako pełnomocnik zarządu ds. Meadow Kapsul System w spółce Fillsy.

Edyta Kresińska jest cenionym ekspertem i prelegentem w branży kosmetycznej, przez wiele lat oceniała nowe na rynku produkty jako juror konkursu branżowego „Perły Rynku Kosmetycznego”, organizowanego przez Wydawnictwo Gospodarcze (wydawcę m.in. portalu Wiadomości Kosmetyczne).

Zobacz też: Edyta Kresińska: Rynek drogeryjny w Polsce 2025. Jakie wyzwania czekają na horyzoncie?

W czerwcu bieżącego roku Kresińska przyjęła propozycję wejścia do spółki Fillsy w roli pełnomocnika zarządu ds. systemu Meadow Kapsul. Jak sama podkreśla, ta nowa rola pozwoliła jej wrócić do biznesu w środowisku międzynarodowym. Fillsy jako nowo powołana spółka w grupie LOG-IT to jedyny partner strategiczny szwedzkiej firmy Meadow, w ramach którego trwa kooperacja z Ball w Europie. 

Niezmiernie cieszy mnie fakt, że dzięki nam Polska staje się ważnym punktem na mapie Europy w dziedzinie innowacyjnych opakowań aluminiowych z obiegiem zamkniętym. A dodatkowy fakt, że w ramach mojej nowej roli będę odpowiedzialna za komunikację i szeroko pojęty marketing, kierowany do tak bliskiej mi branży kosmetycznej, to podwójny powód do satysfakcji z nowego mianowania

 – komentuje Edyta Kresińska.

image
TGperspective

Zarząd spółki Fillsy tworzą: Paweł Siwirski (prezes zarządu/ CEO LOG-IT), Piotr Bojanowski (dyrektor generalny) oraz Edyta Kresińska (pełnomocnik zarządu ds. Meadow Kapsul). 

Podczas przedpremierowego śniadania, zorganizowanego 1 lipca w warszawskim hotelu Radisson dla branży beauty, obecni tam członkowie zarządu spółki Fillsy zapowiedzieli, że będą budować świadomość rozwiązania Meadow Kapsul System poprzez edukację i promocję rozwiązania na wydarzeniach branżowych, podczas wystąpień w panelach konferencyjnych oraz w ramach współpracy z Instytucjami i stowarzyszeniami branżowymi.

Podczas eventu w Radissonie prezes spółki Fillsy – Paweł Siwirski – potwierdził również, że spółka będzie obecna 16 października na Forum Branży Kosmetycznej, gdzie zaprezentuje uczestnikom konferencji innowację w opakowaniach, czyli Meadow Kapsul System.

Zobacz też: Edyta Kresińska żegna się z Drogeriami Jawa po 7 latach

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
03.07.2025 13:33
Malezja zakazuje importu odpadów plastikowych z USA – co teraz, branżo?
Plastikowe odpady rzadko kiedy są recyklingowane w kraju wytworzenia.Krizjohn Rosales

Malezja wprowadziła całkowity zakaz importu odpadów plastikowych ze Stanów Zjednoczonych, co oznacza odcięcie jednego z kluczowych źródeł surowca wtórnego wykorzystywanego globalnie, m.in. w produkcji opakowań dla przemysłu kosmetycznego i higieny osobistej. Decyzja ta wpisuje się w szerszy trend krajów azjatyckich ograniczających przyjmowanie zagranicznych odpadów.

Zakaz został ogłoszony po wykryciu kontenerów z odpadami z USA, które były błędnie oznaczone, a ich zawartość – często niebezpieczna i nienadająca się do recyklingu – nie spełniała obowiązujących norm. Zgodnie z nowelizacją malezyjskiego prawa celnego, import odpadów z krajów niebędących stronami Konwencji Bazylejskiej, w tym USA, został całkowicie zabroniony. Co więcej, odpady z innych państw muszą zawierać tylko jeden rodzaj plastiku i charakteryzować się zanieczyszczeniem poniżej 2 proc. – warunkami, które rzadko są spełniane przez odpady konsumenckie.

Eksport plastikowych odpadów z USA do Malezji praktycznie zamarł – informują pośrednicy handlowi. Malezja dołącza tym samym do rosnącej grupy państw, takich jak Chiny, Tajlandia czy Indonezja, które wcześniej zamknęły swoje granice na import zagranicznych tworzyw sztucznych. Skutkuje to dalszym rozproszeniem globalnych łańcuchów dostaw surowców wtórnych.

Sytuacja ujawnia istotny problem strukturalny: większość plastiku zbieranego w USA i Europie nie jest przetwarzana lokalnie. Ograniczenie możliwości eksportu odpadów do Azji zwiększa presję na niewydolną infrastrukturę recyklingu w krajach zachodnich. Branża kosmetyczna – silnie uzależniona od plastiku w opakowaniach – może napotkać trudności z pozyskaniem wysokiej jakości tworzyw z recyklingu, co może przełożyć się na wzrost kosztów oraz utrudnienia w realizacji celów środowiskowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. lipiec 2025 10:27