StoryEditor
Opakowania
27.09.2023 14:05

Hałyna Hereha zainteresowana przejęciem Plast-Boxu

Ukraińska milionerka Hałyna Hereha poważnie interesuje się firmą Przetwórstwo Tworzyw Sztucznych Plast-Box z Pomorza. Przedsiębiorczyni zainicjowała proces związany z przejęciem tej firmy, który obecnie jest przedmiotem rozważań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Plast-Box to jeden z największych oraz najnowocześniejszych producentów opakowań z tworzyw sztucznych w Europie, co stanowi istotny powód do zainteresowania tą transakcją.

Hałyna Hereha, ukraińska milionerka ma plany przejęcia Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych Plast-Box z Pomorza, jak donosi Business Insider. Hereha rozpoczęła proces związany z ewentualnym przejęciem tej spółki, który obecnie jest poddany analizie przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Plast-Box stanowi jednego z kluczowych producentów opakowań z tworzyw sztucznych w Europie, co czyni tę transakcję istotną.

Zgodnie z informacją dostępną na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), planowana koncentracja zakłada przejęcie kontroli nad spółką Przetwórstwo Tworzyw Sztucznych "Plast-Box" Spółka Akcyjna, z siedzibą w Słupsku, przez obywatelkę Ukrainy, Panią Galynę Fedoriwnę Gerega, znaną jako Hałyna Hereha. Wniosek dotyczący tej koncentracji stanowi inicjację procesu antymonopolowego, który zostanie rozpatrzony przez Prezesa UOKiK. Ostateczna kontrola nad firmą Plast-Box będzie możliwa dopiero po uzyskaniu zgody Prezesa UOKiK. Wcześniej, w sierpniu, Hałyna Hereha złożyła wniosek do UOKiK w sprawie przejęcia kontroli nad spółką Intersport Polska, co wiąże się z planowaną inwestycją o wartości 10 milionów euro (około 45 milionów złotych).

Hałyna Hereha ukończyła studia wyższe na Kijowskim Instytucie Handlowo-Ekonomicznym na Wydziale Technicznym, zdobywając w 1983 roku dyplom z wyróżnieniem. W 2014 roku objęła stanowisko szefowej Ukraińskiego Instytutu Badań nad Ekstremizmem. W listopadzie 2018 roku znalazła się na liście osób objętych sankcjami przez Rosję. Po inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 roku, wraz z małżonkiem, przekazała wsparcie finansowe o wartości ponad 3,4 miliona dolarów amerykańskich. Ich wsparcie skoncentrowało się przede wszystkim na utworzeniu sztabu humanitarnego, który zapewnia pomoc zarówno ukraińskim wojskowym, jak i cywilom. Małżonkowie wyrazili stanowczy apel o osądzenie prezydenta Rosji, Władimira Putina, przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym. Hałyna Hereha jest także właścicielką firmy Epicentr K., ukraińskiej sieci hipermarketów budowlanych. W przeszłości, w latach 2012-2014, pełniła funkcję mera Kijowa. Według szacunków ukraińskiego magazynu "Forbes", majątek Hałyny Herehy i jej męża w 2022 roku wynosi około 1,2 miliarda dolarów, co plasuje ich na szóstym miejscu wśród najbogatszych Ukraińców w tym roku.

Plast-Box specjalizuje się w wytwarzaniu opakowań plastikowych, wiader plastikowych i pojemników z tworzyw sztucznych, które są używane w branżach spożywczej i chemicznej. Dodatkowo, firma jest właścicielem klubu siatkarskiego o nazwie Projekt Warszawa. Zakłady produkcyjne firmy rozlokowane są zarówno w Polsce, jak i na terenie Ukrainy. Główna siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Słupsku, gdzie obecnie trwa budowa nowoczesnej hali produkcyjno-magazynowej. W roku 2004 firma zadebiutowała na warszawskiej giełdzie, jednak w kwietniu 2022 roku jej akcje zostały wycofane z obrotu.

Czytaj także: Dlaczego teraz jest najlepszy czas na rozpoczęcie współpracy z ukraińskimi dostawcami. Top 5 powodów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
03.07.2025 13:33
Malezja zakazuje importu odpadów plastikowych z USA – co teraz, branżo?
Plastikowe odpady rzadko kiedy są recyklingowane w kraju wytworzenia.Krizjohn Rosales

Malezja wprowadziła całkowity zakaz importu odpadów plastikowych ze Stanów Zjednoczonych, co oznacza odcięcie jednego z kluczowych źródeł surowca wtórnego wykorzystywanego globalnie, m.in. w produkcji opakowań dla przemysłu kosmetycznego i higieny osobistej. Decyzja ta wpisuje się w szerszy trend krajów azjatyckich ograniczających przyjmowanie zagranicznych odpadów.

Zakaz został ogłoszony po wykryciu kontenerów z odpadami z USA, które były błędnie oznaczone, a ich zawartość – często niebezpieczna i nienadająca się do recyklingu – nie spełniała obowiązujących norm. Zgodnie z nowelizacją malezyjskiego prawa celnego, import odpadów z krajów niebędących stronami Konwencji Bazylejskiej, w tym USA, został całkowicie zabroniony. Co więcej, odpady z innych państw muszą zawierać tylko jeden rodzaj plastiku i charakteryzować się zanieczyszczeniem poniżej 2 proc. – warunkami, które rzadko są spełniane przez odpady konsumenckie.

Eksport plastikowych odpadów z USA do Malezji praktycznie zamarł – informują pośrednicy handlowi. Malezja dołącza tym samym do rosnącej grupy państw, takich jak Chiny, Tajlandia czy Indonezja, które wcześniej zamknęły swoje granice na import zagranicznych tworzyw sztucznych. Skutkuje to dalszym rozproszeniem globalnych łańcuchów dostaw surowców wtórnych.

Sytuacja ujawnia istotny problem strukturalny: większość plastiku zbieranego w USA i Europie nie jest przetwarzana lokalnie. Ograniczenie możliwości eksportu odpadów do Azji zwiększa presję na niewydolną infrastrukturę recyklingu w krajach zachodnich. Branża kosmetyczna – silnie uzależniona od plastiku w opakowaniach – może napotkać trudności z pozyskaniem wysokiej jakości tworzyw z recyklingu, co może przełożyć się na wzrost kosztów oraz utrudnienia w realizacji celów środowiskowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.06.2025 09:09
Kosmetyki w wersji refill. Czy konsumenci uważają je za atrakcyjną opcję? [BADANIE]
L‘Oréal uruchomił kampanię #JoinTheRefillMovement – mającą na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilliIG lorealparis

Francuskie stowarzyszenie branży kosmetycznej FEBEA opublikowało badanie na temat postrzegania kosmetyków w wersjach refill (napełnialnych). Celem było lepsze zrozumienie oczekiwań konsumentów oraz trudności, z jakimi borykają się w odniesieniu do tego typu formatu, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności – pomimo swoich wad.

Badanie FEBEA, w którym uczestniczyło 2251 kobiet, wykazało rosnące zainteresowanie produktami kosmetycznymi i do pielęgnacji ciała z możliwością ponownego napełniania: aż 59 proc. respondentek stwierdziło, że kupiło co najmniej jedno opakowanie uzupełniające w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Średni profil nabywcy, który wyłonił się w badaniu, to kobieta w wieku 19-44 lat, o wysokich dochodach, mieszkająca w gospodarstwie domowym składającym się z trzech lub więcej osób, bardzo często kupująca kosmetyki. 

A jakie są główne motywacje zakupu refilli? Dla większości respondentów (70 proc.) jest to zmniejszenie wpływu na środowisko. Następny powód to oszczędności (64 proc.) i wygoda (39 proc.). 

Jeśli chodzi o formaty, konsumenci preferują małe, zamykane wkłady, które można wlać do pojemnika wielokrotnego użytku (44 proc. respondentów), które pokonały wkłady, które należy włożyć do oryginalnego pojemnika (38 proc.).

Pomimo zainteresowania konsumentów refillami, istnieją przeszkody utrudniające szersze upowszechnienie się produktów tego typu. Pierwszą z nich (dla 44 proc. respondentów) jest brak dostępności w sklepach formatów refill, a następnie – brak wiedzy na ich temat (32 proc.), obawa o zbyt skomplikowany, niezrozumiały proces zmiany wkładu (19 proc.) oraz obawy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa (14 proc.). 

Badani wskazali też uwagę na fakt, że wersje refill nie pojawiły się do tej pory w przypadku takich kategorii kosmetyków, jak makijaż czy pasta do zębów.

Z badania wynika również, że aby jeszcze bardziej zachęcić konsumentów do stosowania produktów z możliwością ponownego napełniania, marki kosmetyczne muszą oferować refille w kilku formatach: idealna pojemność wkładu wynosi 2-4 razy więcej, niż początkowa pojemność produktu. Rozmiary podróżne (travel size) są również przez konsumentów bardzo cenione.

Klienci spodziewają się, że użycie refilla przyniesie im oszczędności finansowe na poziomie od 10 do 20 proc. Badanie potwierdziło również, że konsumenci oczekują jasnych informacji na temat korzyści dla środowiska. Chcieliby również, aby marki zadbały o widoczność refilli w sklepach – na tle oferty produktów, a także w ramach działań reklamowych.

Tak podszedł do sprawy m.in. L‘Oréal, uruchamiając kampanię #JoinTheRefillMovement – globalne działanie w ramach wielu marek oraz wielu kategorii produktów i kanałów dystrybucji, mające na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilli. W kampanii biorą udział Lancôme, Armani Beauty, Yves Saint Laurent Beauty, Kiehl’s, Mugler, Maison Margiela Fragrances, Prada Beauty, Valentino Beauty i L‘Oréal Paris.

Kampania ta koncentruje się m.in. na korzyściach płynących z ponownego napełniania kosmetyków zarówno dla dobra planety, jak i portfeli konsumentów. Przykładowo, decydując się na zakup 100 ml La Vie est Belle L‘Elixir [perfumy] w wersji refill (zamiast dwóch tradycyjnych opakowań po 50 ml) oszczędza się 73 proc. szkła, 66 proc. plastiku i 61 proc. tektury – jak wylicza L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. lipiec 2025 02:59