StoryEditor
Opakowania
08.08.2022 00:00

Konsumenci rezygnują z produktów nieprzyjaznych środowisku [RAPORT]

8 na 10 konsumentów przywiązuje dużą wagę do tego, czy w produktach są wykorzystywane odzyskane surowce. Tyle samo życzyłoby sobie wyraźnego oznaczania produktów zawierających surowce z recyklingu. 65 proc. konsumentów jest skłonnych dostosować swoją konsumpcję do stylu życia przyjaznego dla klimatu – wynika z najnowszego raportu „The circular voice” przygotowanego przez firmę Stena Recycling.

Wnioski z badania „The circular voice” skrócie:

  • Niemal 8 na 10 konsumentów uważa za ważne lub bardzo ważne, aby producenci wykorzystywali w swoich towarach odzyskane surowce.
  • 4 na 10 respondentów uważa, że należy zakazać produkcji i sprzedaży produktów nienadających się do recyklingu
  • Prawie 8 na 10 konsumentów uważa za ważne lub bardzo ważne, aby produkt był wyraźnie oznaczony, że został wykonany z odzyskanego materiału
  • 65 proc. konsumentów w wieku 18–65 lat, jest skłonnych całkowicie lub częściowo dostosować konsumpcję produktów, aby przyczynić się do zmniejszenia wpływu na klimat
  • W ostatnim roku 39 proc. konsumentów odrzucało produkty lub marki, które ich zdaniem nie odpowiadały ich wartościom w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Konsumenci zmieniają swoje zwyczaje zakupowe by wspierać środowisko

65 proc. konsumentów w wieku 18–65 lat, jest gotowych całkowicie lub częściowo dostosować konsumpcję produktów, aby przyczynić się do zmniejszenia ich wpływu na klimat. Odpowiada to 25,3 mln konsumentów w pięciu krajach Europy, w których zostało przeprowadzone badanie „The circular voice”.

Ta tendencja jest duża we wszystkich krajach objętych badaniem, ale w Polsce najwyższa. Według autorów raportu może to wynikać z faktu, że kwestie ochrony środowiska są od dawna istotą rozwoju w krajach skandynawskich, podczas gdy w Polsce, temat ten dopiero w ostatnich latach zyskuje coraz więcej uwagi. W Polsce to 70 proc. respondentów deklaruje gotowość zmiany nawyków konsumpcyjnych, w Szwecji 62 proc., w Finlandii 59 proc., w Danii 58 proc., a w Norwegii 56 proc. konsumentów.

Młodzi (18–29 lat) niespodziewanie wyróżniają się najmniejszą skłonnością do zmiany wzorców konsumpcji w porównaniu ze starszymi grupami. Kobiety są bardziej skłonne do zmiany niż mężczyźni.

8 na 10 respondentów twierdzi, że na ich decyzje o zakupie duży wpływ ma fakt, że produkt charakteryzuje się długą żywotnością, tj. można go łatwo naprawić lub ponownie wykorzystać. Wśród kobiet ponad połowa uważa, że ma to bardzo duży wpływ na ich decyzje o zakupie.  

Konsumenci rezygnują z nieekologicznych produktów 

Brak zaangażowania w kwestie zrównoważonego rozwoju może okazać się kosztowny dla producentów i sprzedawców detalicznych. W ostatnim roku 4 na 10 konsumentów zrezygnowało z produktów lub marek, które według nich nie odpowiadały ich wartościom w zakresie zrównoważonego rozwoju.

W Szwecji takie podejście deklaruje 44 proc., w Finlandii 42 proc., w Polsce 38 proc., w Norwegii 37 proc. a w Danii 32 proc. Z produktów nieprzyjaznych środowisku częściej rezygnują mężczyźni niż kobiety (odpowiednio 40 proc. i 38 proc.), a także konsumenci o najwyższych dochodach i najwyższym wykształceniu.

Opakowanie z recyklingu - to oznaczenie jest ważne

8 na 10 konsumentów uważa za ważne, aby produkty były oznaczone informacją, że zostały wykonane z odzyskanego materiału, aby móc podjąć świadomą decyzję o zakupie.

Tylko w Danii i Norwegii jest inaczej - 1 na 10 respondentów uważa, że to nie jest ważne.

Bariery w kupowaniu produktów z recyklingu

Nadal istnieją pewne bariery dla konsumentów chcących kupować produkty wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Główną przeszkodą jest brak jasnych informacji na temat zawartości materiałów pochodzących z recyklingu. 27 proc.  wszystkich ankietowanych uznało to za problem.

– To oczywiście ogromna szansa dla firm, które reagują na ten popyt i mogą zaoferować swoim konsumentom bardziej cyrkularne produkty. Niektóre przedsiębiorstwa już nad tym pracują, ale jest też wiele takich, które jeszcze nie znają nastawienia swoich klientów do kwestii zrównoważonego rozwoju. Niniejsze badanie może stanowić wsparcie na tej drodze. Ważne są również jasne i przejrzyste informacje. W przeszłości komunikacja z klientami dotycząca zrównoważonych produktów była w dużej mierze zorientowana na marketing, ale obecnie klienci mają większą wiedzę, są zaangażowani i oczekują konkretnych informacji. Zmiana łańcucha wartości na cyrkularny to proces, który wymaga czasu, ale poprzez otwartość można zbudować zaufanie i pokazać stopniowy rozwój w kierunku większej cyrkularności – mówi Anna Sundell, manager ds. zrównoważonego rozwoju w koncernie Stena Metall.

Kolejną przeszkodą dla zrównoważonego stylu życia jest ograniczona oferta produktów wykonanych z odzyskanych materiałów – uważa tak 26 proc. konsumentów z rynków, gdzie było realizowane badanie.

Barierę dla konsumentów stanowi również cena. 22 proc. wszystkich ankietowanych uważa, że produkty wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu kosztują zbyt wiele i że cena wpływa na ich zachowania zakupowe.

– Jasna informacja, ułatwiająca porównanie produktów, jest ważna, aby pomóc konsumentom w dokonaniu właściwego wyboru. Na przykład wśród konsumentów często panuje dezorientacja co do różnicy między produktami nadającymi się do recyklingu a produktami wykonanymi z materiałów pochodzących z recyklingu. Innym ważnym aspektem jest ilość surowców wtórnych użytych w produktach. Często stosuje się kombinację materiałów pochodzących z recyklingu i surowców pierwotnych, aby uzyskać odpowiednią jakość – mówi Stina Klingvall, konsultantka w Stena Circular Consulting.

O badaniu „The circular voice”

Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2022 roku przez Origo Group dla Stena Recycling. Dane gromadzono za pośrednictwem portalu internetowego. Próbę stanowili konsumenci w wieku 18–65 lat ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Polski. W ankiecie uczestniczyło łącznie 5091 osób. W Szwecji 1024 respondentów, w Norwegii 1017, w Danii 1013, w Polsce 1 013 i w Finlandii 1024 respondentów. Wynikom została przypisana waga według zmiennych demograficznych wieku i płci według kraju, aby uzyskać wyniki reprezentatywne w skali kraju.

O Stena Recycling

Stena Recycling oferuje usługi zarządzania odpadami i recyklingu w 160 lokalizacjach na terenie siedmiu państw europejskich: Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii, Polski, Niemiec i Włoch. Co roku przetwarzamy 6 mln ton odpadów od około 100 tys. klientów z różnych branż. Odzyskane materiały są następnie dostarczane jako wysokiej jakości surowce cyrkularne do odbiorców na globalnym rynku. Stena Recycling współpracuje z klientami na rzecz gospodarki cyrkularnej w zakresie całego łańcucha wartości związanego z materiałami.

   

   

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
14.08.2025 12:12
Negocjacje nad pierwszym globalnym traktatem ws. plastiku utknęły w martwym punkcie
Dennis Clare, negocjator reprezentujący Mikronezję, powiedział: „Niektóre strony, w tym nasza, nie chcą nawet podejmować dyskusji na temat tego tekstu. To krok wstecz”.Krizjohn Rosales

Rozmowy w ramach Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju nad pierwszym na świecie prawnie wiążącym traktatem mającym zakończyć zanieczyszczenie plastikiem znalazły się w impasie na dzień przed planowanym zakończeniem negocjacji. Projekt dokumentu przedstawiony przez przewodniczącego, Luisa Vayasa Valdivieso, został odrzucony przez wiele państw, w tym Kolumbię, Chile, Meksyk, Wielką Brytanię i kraje UE, jako „nieakceptowalny” i „pozbawiony ambicji”. Krytycy wskazują, że z tekstu usunięto zapisy o ograniczeniu produkcji plastiku, chemikaliach używanych w jego wytwarzaniu oraz pełnym cyklu życia tworzyw.

Jak donosi Guardian, prawie 100 państw – m.in. Australia, Kanada, Meksyk oraz liczne kraje afrykańskie i pacyficzne – opowiada się za wprowadzeniem prawnie wiążących limitów produkcji plastiku, aby przeciwdziałać problemowi u źródła. Delegaci podkreślają również konieczność kontroli toksycznych substancji zawartych w produktach plastikowych. Jednak grupa państw-producentów ropy i plastiku, w tym Arabia Saudyjska, Rosja i Iran, wspierana przez USA i przemysł chemiczny, stanowczo sprzeciwia się takim limitom, proponując skupienie się wyłącznie na gospodarce odpadami, recyklingu i ponownym użyciu surowców.

Podczas środowego spotkania w Genewie padły ostre słowa pod adresem projektu. Kolumbijski delegat Sebastián Rodríguez nazwał dokument „całkowicie nie do przyjęcia”, a przedstawiciel Panamy Juan Carlos Monterrey Gómez stwierdził, że przekroczono „czerwone linie” negocjacyjne jego kraju. Ministra Emma Hardy, szefowa brytyjskiej delegacji, oceniła tekst jako „najmniejszy wspólny mianownik”, a przedstawiciele Kenii i Meksyku określili go odpowiednio jako „instrument gospodarki odpadami” i dowód „kryzysu multilateralizmu”.

Według Greenpeace, obecna wersja traktatu jest „prezentem dla przemysłu petrochemicznego” i pomija podstawowe przyczyny kryzysu – niekontrolowany wzrost produkcji plastiku. Graham Forbes z tej organizacji ostrzegł, że brak zapisów o ograniczeniach produkcji i chemikaliach „gloryfikuje mit, że można wyjść z kryzysu samym recyklingiem”. Negocjatorzy mają jeszcze około 30 godzin, by osiągnąć porozumienie, jednak różnice stanowisk między stronami pozostają głębokie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
13.08.2025 12:32
Marzena Gradecka, Drogerie Jasmin: System kaucyjny to jeden z elementów ograniczania wolności gospodarowania, bojkotujmy go
Prezeska Drogerii Jasmin stanowczo krytykuje nowe wymogi prawne.Marzena Gradecka

Kontrowersje wokół nowego systemu kaucyjnego nie cichną. Oliwy do ognia w temacie dolewa Marzena Gradecka, prezeska sieci Drogerii Jasmin. W wypowiedzi dla Wiadomości Kosmetycznych nazwała nowy system formą ograniczenia wolności gospodarowania; „Tak więc moja rekomendacja będzie taka, aby zbojkotować to utrudnienie i ograniczenie działalności handlowej, a jeśli będzie to konieczne wycofać odnośne produkty ze sprzedaży”, sugeruje Gradecka.

Marzena Gradecka, prezeska sieci Drogerii Jasmin, wyraziła zdecydowaną krytykę wobec wprowadzanych rozwiązań. Jej zdaniem system kaucyjny jest formą ograniczania wolności gospodarczej, która w przeszłości sprzyjała rozwojowi rynku, szczególnie w latach 90. – „Obecnie wprowadzane są rozwiązania rodem z dawno minionego systemu nakazowo-rozdzielczego, który powinien był nigdy nie wracać. Osobiście pamiętam butelki szklane na mleko, a to gdzieś tam wystawiane, a to noszone na wymianę do sklepu czy mleczarni” – podkreśliła. Gradecka zaznaczyła, że w razie konieczności woli całkowicie wycofać z oferty produkty objęte kaucją, niż ponosić dodatkowe obciążenia.

Zobacz też: Rossmann rezygnuje z napojów sprzedawanych w opakowaniach objętych systemem kaucyjnym

Prezeska argumentuje, że system kaucyjny nie poprawi zdrowotności społeczeństwa, lecz stanie się kolejnym kosztownym obowiązkiem dla przedsiębiorców. Określiła go mianem „para podatku” i „pretekstu do nakładania kar” na polskie firmy, które już teraz borykają się z wysokimi kosztami prowadzenia działalności, konkurencją ze strony dużych sieci i spadającą siłą nabywczą konsumentów. W jej ocenie to „zbędna przeszkadzajka” dla małych i średnich firm. „Tak więc moja rekomendacja będzie taka, aby zbojkotować to utrudnienie i ograniczenie działalności handlowej, a jeśli będzie to konieczne wycofać odnośne produkty ze sprzedaży”, twierdzi Gradecka.

image

Rossmann rezygnuje z napojów sprzedawanych w opakowaniach objętych systemem kaucyjnym

Gradecka zwraca również uwagę na potencjalny wpływ lobbingu przy wprowadzaniu systemu kaucyjnego. Jej zdaniem istnieje wiele innych metod pozyskiwania surowców wtórnych stosowanych z powodzeniem w innych krajach, które nie obciążałyby mniejszych działalności handlowych. – „Zapewne są grupy lobbystyczne, którym zależy na tego typu rozwiązaniach i warto mieć na uwadze kto na akurat takim rozwiązaniu skorzysta. A sposobów sensownego pozyskiwania śmieci do przerobu w różnych miejscach na świecie jest sporo. Nie musimy dociążać na przykład małych, prywatnych sklepów, w tym drogerii, które z tego obowiązku powinni móc być zwolnieni.” – podsumowała, apelując o ponowne rozważenie przepisów.

image
Przewodnik po systemie kaucyjnym

System kaucyjny od A do Z. Wszystko, co musisz o nim wiedzieć [PORADNIK cz. I]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. sierpień 2025 00:41