StoryEditor
Opakowania
08.08.2022 00:00

Konsumenci rezygnują z produktów nieprzyjaznych środowisku [RAPORT]

8 na 10 konsumentów przywiązuje dużą wagę do tego, czy w produktach są wykorzystywane odzyskane surowce. Tyle samo życzyłoby sobie wyraźnego oznaczania produktów zawierających surowce z recyklingu. 65 proc. konsumentów jest skłonnych dostosować swoją konsumpcję do stylu życia przyjaznego dla klimatu – wynika z najnowszego raportu „The circular voice” przygotowanego przez firmę Stena Recycling.

Wnioski z badania „The circular voice” skrócie:

  • Niemal 8 na 10 konsumentów uważa za ważne lub bardzo ważne, aby producenci wykorzystywali w swoich towarach odzyskane surowce.
  • 4 na 10 respondentów uważa, że należy zakazać produkcji i sprzedaży produktów nienadających się do recyklingu
  • Prawie 8 na 10 konsumentów uważa za ważne lub bardzo ważne, aby produkt był wyraźnie oznaczony, że został wykonany z odzyskanego materiału
  • 65 proc. konsumentów w wieku 18–65 lat, jest skłonnych całkowicie lub częściowo dostosować konsumpcję produktów, aby przyczynić się do zmniejszenia wpływu na klimat
  • W ostatnim roku 39 proc. konsumentów odrzucało produkty lub marki, które ich zdaniem nie odpowiadały ich wartościom w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Konsumenci zmieniają swoje zwyczaje zakupowe by wspierać środowisko

65 proc. konsumentów w wieku 18–65 lat, jest gotowych całkowicie lub częściowo dostosować konsumpcję produktów, aby przyczynić się do zmniejszenia ich wpływu na klimat. Odpowiada to 25,3 mln konsumentów w pięciu krajach Europy, w których zostało przeprowadzone badanie „The circular voice”.

Ta tendencja jest duża we wszystkich krajach objętych badaniem, ale w Polsce najwyższa. Według autorów raportu może to wynikać z faktu, że kwestie ochrony środowiska są od dawna istotą rozwoju w krajach skandynawskich, podczas gdy w Polsce, temat ten dopiero w ostatnich latach zyskuje coraz więcej uwagi. W Polsce to 70 proc. respondentów deklaruje gotowość zmiany nawyków konsumpcyjnych, w Szwecji 62 proc., w Finlandii 59 proc., w Danii 58 proc., a w Norwegii 56 proc. konsumentów.

Młodzi (18–29 lat) niespodziewanie wyróżniają się najmniejszą skłonnością do zmiany wzorców konsumpcji w porównaniu ze starszymi grupami. Kobiety są bardziej skłonne do zmiany niż mężczyźni.

8 na 10 respondentów twierdzi, że na ich decyzje o zakupie duży wpływ ma fakt, że produkt charakteryzuje się długą żywotnością, tj. można go łatwo naprawić lub ponownie wykorzystać. Wśród kobiet ponad połowa uważa, że ma to bardzo duży wpływ na ich decyzje o zakupie.  

Konsumenci rezygnują z nieekologicznych produktów 

Brak zaangażowania w kwestie zrównoważonego rozwoju może okazać się kosztowny dla producentów i sprzedawców detalicznych. W ostatnim roku 4 na 10 konsumentów zrezygnowało z produktów lub marek, które według nich nie odpowiadały ich wartościom w zakresie zrównoważonego rozwoju.

W Szwecji takie podejście deklaruje 44 proc., w Finlandii 42 proc., w Polsce 38 proc., w Norwegii 37 proc. a w Danii 32 proc. Z produktów nieprzyjaznych środowisku częściej rezygnują mężczyźni niż kobiety (odpowiednio 40 proc. i 38 proc.), a także konsumenci o najwyższych dochodach i najwyższym wykształceniu.

Opakowanie z recyklingu - to oznaczenie jest ważne

8 na 10 konsumentów uważa za ważne, aby produkty były oznaczone informacją, że zostały wykonane z odzyskanego materiału, aby móc podjąć świadomą decyzję o zakupie.

Tylko w Danii i Norwegii jest inaczej - 1 na 10 respondentów uważa, że to nie jest ważne.

Bariery w kupowaniu produktów z recyklingu

Nadal istnieją pewne bariery dla konsumentów chcących kupować produkty wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Główną przeszkodą jest brak jasnych informacji na temat zawartości materiałów pochodzących z recyklingu. 27 proc.  wszystkich ankietowanych uznało to za problem.

– To oczywiście ogromna szansa dla firm, które reagują na ten popyt i mogą zaoferować swoim konsumentom bardziej cyrkularne produkty. Niektóre przedsiębiorstwa już nad tym pracują, ale jest też wiele takich, które jeszcze nie znają nastawienia swoich klientów do kwestii zrównoważonego rozwoju. Niniejsze badanie może stanowić wsparcie na tej drodze. Ważne są również jasne i przejrzyste informacje. W przeszłości komunikacja z klientami dotycząca zrównoważonych produktów była w dużej mierze zorientowana na marketing, ale obecnie klienci mają większą wiedzę, są zaangażowani i oczekują konkretnych informacji. Zmiana łańcucha wartości na cyrkularny to proces, który wymaga czasu, ale poprzez otwartość można zbudować zaufanie i pokazać stopniowy rozwój w kierunku większej cyrkularności – mówi Anna Sundell, manager ds. zrównoważonego rozwoju w koncernie Stena Metall.

Kolejną przeszkodą dla zrównoważonego stylu życia jest ograniczona oferta produktów wykonanych z odzyskanych materiałów – uważa tak 26 proc. konsumentów z rynków, gdzie było realizowane badanie.

Barierę dla konsumentów stanowi również cena. 22 proc. wszystkich ankietowanych uważa, że produkty wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu kosztują zbyt wiele i że cena wpływa na ich zachowania zakupowe.

– Jasna informacja, ułatwiająca porównanie produktów, jest ważna, aby pomóc konsumentom w dokonaniu właściwego wyboru. Na przykład wśród konsumentów często panuje dezorientacja co do różnicy między produktami nadającymi się do recyklingu a produktami wykonanymi z materiałów pochodzących z recyklingu. Innym ważnym aspektem jest ilość surowców wtórnych użytych w produktach. Często stosuje się kombinację materiałów pochodzących z recyklingu i surowców pierwotnych, aby uzyskać odpowiednią jakość – mówi Stina Klingvall, konsultantka w Stena Circular Consulting.

O badaniu „The circular voice”

Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2022 roku przez Origo Group dla Stena Recycling. Dane gromadzono za pośrednictwem portalu internetowego. Próbę stanowili konsumenci w wieku 18–65 lat ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Polski. W ankiecie uczestniczyło łącznie 5091 osób. W Szwecji 1024 respondentów, w Norwegii 1017, w Danii 1013, w Polsce 1 013 i w Finlandii 1024 respondentów. Wynikom została przypisana waga według zmiennych demograficznych wieku i płci według kraju, aby uzyskać wyniki reprezentatywne w skali kraju.

O Stena Recycling

Stena Recycling oferuje usługi zarządzania odpadami i recyklingu w 160 lokalizacjach na terenie siedmiu państw europejskich: Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii, Polski, Niemiec i Włoch. Co roku przetwarzamy 6 mln ton odpadów od około 100 tys. klientów z różnych branż. Odzyskane materiały są następnie dostarczane jako wysokiej jakości surowce cyrkularne do odbiorców na globalnym rynku. Stena Recycling współpracuje z klientami na rzecz gospodarki cyrkularnej w zakresie całego łańcucha wartości związanego z materiałami.

   

   

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
26.04.2024 13:11
Mintel: tradycja idzie w parze z nowoczesnością, jeśli chodzi o opakowania produktowe
Trendy dotyczące produkcji i recyklingu opakowań to temat, któremu branża przygląda się coraz częściej.pmv chamara
W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej, branża kosmetyczna (BPC) przyjmuje innowacyjne podejście do projektowania opakowań, które jest równocześnie proste, eleganckie i funkcjonalne. Mintel przewiduje, które trendy będą dyktowały kolejne działania w przemyśle opakowaniowym.

Sztuczna inteligencja znajduje coraz szersze zastosowanie w optymalizacji procesów produkcyjnych w branży opakowań kosmetycznych, wspierając klientów w maksymalnym wykorzystaniu swoich produktów. Antycypuje się, że synergia sztucznej inteligencji i zrównoważonego rozwoju zainicjuje trend "cichej zrównoważoności", w którym standardem staje się wiarygodność środowiskowa, a nie jedynie dodatkowy lub dominujący aspekt produktu. Dane z 2023 roku wskazują, że 41 proc. nowych zapachów zawierało twierdzenia etyczne i środowiskowe, co oznacza wzrost z 18 proc. w 2019 roku. „Cicha” strona tego trendu wyraża się w oporze konsumentów przed wpływem zrównoważonego rozwoju na estetykę luksusowych produktów, co zmusza producentów opakowań do subtelnego wdrażania zrównoważonych praktyk bez kompromisów estetycznych.

Równolegle, branża kosmetyczna (BPC) ceni czyste, proste i wyrafinowane opakowania, gdzie skupienie konsumentów na funkcjonalności i efektywności jest kluczowe. Przykładem są produkty Malin + Goetz, marki kosmetycznej nietestowanej na zwierzętach, której misją jest uproszczenie codziennej pielęgnacji. Ich minimalistyczne opakowania, będąc zarazem innowacyjne, eliminują zbędne materiały, zachowując elegancki i nowoczesny design, co sprzyja decyzjom zakupowym opartym na rzeczywistych korzyściach produktu. Dodatkowo, zyskują popularność inicjatywy recyklingowe, jak te wprowadzone przez Charlotte Tilbury, które umożliwiają łatwy zwrot opakowań przez dedykowaną platformę online i oferują zachęty, takie jak 20 proc. zniżki na kolejny zakup. Tymczasem wielu konkurentów nadal nie zaimplementowało efektywnych programów recyklingu z wystarczającymi bodźcami dla konsumentów. Tego typu rozwiązania z sukcesem od lat oferuje np. Lush.

Ostatni zauważony przez Mintel trend to powrót do nostalgicznych wzorców opakowań, inspirowanych dziedzictwem, zwłaszcza w perfumerii. Współistnieje on z zapotrzebowaniem na minimalistyczne i proste opakowania kosmetyczne, zwracając się ku wzorom, które, choć mogą być zbyt odległe dla młodszych konsumentów, są symbolem dekadencji i przepychu.

Czytaj także: Mintel: Trendy, które zmieniają branżę kosmetyczną

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
26.04.2024 11:54
Unia zaostrza przepisy; koniec produktów w jednorazowych opakowaniach. Czy to koniec próbek kosmetyków?
Małe, jednorazowe opakowania kosmetyków są na celowniku unijnych organów.DALL-E
Unia Europejska podejmuje działania przeciwko kryzysowi plastikowemu. Parlament Europejski uchwalił przepisy mające na celu ograniczenie ilości opakowań plastikowych, które oczekują teraz na akceptację Rady. W wyniku tych zmian, z oferty sklepowej znikną między innymi warzywa i owoce pakowane w plastikową folię oraz jednorazowe opakowania na keczupy, sosy czy kosmetyki, np. hotelowe.

Rada Unii Europejskiej w komunikacie z początku marca podkreśliła, że nowe rozporządzenie ma za cel istotne ograniczenie produkcji odpadów opakowaniowych, zgodnie z obowiązującą hierarchią postępowania z odpadami. Już dwa lata temu Komisja Europejska zaproponowała surowe przepisy dotyczące plastiku. Proces zmierzający do zmniejszenia ilości plastiku zakończył się w środę, 24 kwietnia, kiedy to w Parlamencie Europejskim za nowymi regulacjami zagłosowało 476 posłów, a przeciwko 129. Aby przepisy mogły wejść w życie, muszą zostać oficjalnie zatwierdzone przez Radę, czyli państwa członkowskie. W świetle porozumienia osiągniętego w marcu, jest to teraz zaledwie formalność, jak podaje PAP Biznes.

image
Darmowe próbki kosmetyków zostaną prawdopodobnie objęte tym samym zakazem, co minikosmetyki hotelowe.
Archiwum Allegro
Od 1 stycznia 2030 roku, pewne typy jednorazowych opakowań plastikowych zostaną wyeliminowane ze sklepowych półek. Wcześniej, Bruksela wprowadziła zakaz używania plastikowych słomek, sztućców i talerzy. Obecne regulacje rozszerzają zakaz na folię do pakowania owoców i warzyw, jednorazowe naczynia i kubki stosowane w kawiarniach oraz restauracjach, a także na opakowania jednoporcjowe, jak plastikowe saszetki z keczupem czy kosmetykami, w tym możliwe darmowe próbki dołączane do magazynów czy rozdawane w drogeriach. Dodatkowo przepisy określają cele redukcyjne dla ilości plastikowych opakowań w krajach UE: o 5 proc. mniej do 2030 roku, o 10 proc. do 2035 roku i o 15 proc. do 2040 roku.

Nowe regulacje wpłyną również na sektor hotelarski, który zostanie zobowiązany do wycofania małych, plastikowych pojemników z kosmetykami dla gości, takimi jak szampony czy żele pod prysznic. Ponadto, jednorazowe plastikowe reklamówki mają zostać usunięte ze sklepów i targowisk. Przepisy wprowadzają także wytyczne dotyczące recyklingu oraz ponownego wykorzystania opakowań.

Kraje członkowskie mają obowiązek zapewnić selektywną zbiórkę co najmniej 90 proc. jednorazowych plastikowych butelek i metalowych puszek na napoje w ciągu roku. Ten wymóg musi zostać spełniony do 2029 roku, przy czym kraje UE powinny wprowadzić systemy zwrotu kaucji za te opakowania do tego czasu. Kraje, które osiągną poziom selektywnej zbiórki powyżej 80 proc. do 2026 roku i wyrażą zamiar zwiększenia celu do 90 proc., zostaną zwolnione z obowiązku wprowadzenia nowego systemu.

Czytaj także: Minikosmetyki hotelowe zostaną zakazane w ramach inicjatywy ekologicznej UE

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. kwiecień 2024 16:30