StoryEditor
Opakowania
13.11.2018 00:00

Masz 7 sekund, żeby zachwycić opakowaniem

Badania marketingowe pokazują, że konsumenci  potrzebują średnio 7 sekund, aby wyrobić sobie zdanie o produkcie*. To 7 sekund to szansa na przykucie uwagi. A co jest bardziej olśniewające niż piękne opakowanie, które kryje równie wspaniałą zawartość?

W przypadku kosmetyków opakowanie premium to wartość dodana produktu – sprawia ono, że konsument, który je wybiera, czuje się wyjątkowo, a sama zawartość staje się jeszcze cenniejsza. Aby zrobić odpowiednie wrażenie na odbiorcy, takie opakowanie od pierwszych sekund powinno intrygować kolorem, fakturą i efektami specjalnymi.

USZLACHETNIENIA 2.0
Nasze opakowania premium zdecydowanie wyróżniają się na sklepowej półce. To zasługa korzystania z najnowszych technologii, użycia nowych materiałów, łączenia i opracowywania kolejnych technik uszlachetniania. W przypadku tych ostatnich foliowanie, lakierowanie UV, tłoczenie czy hot-stamping czyli foliowanie na gorąco, to podstawowe efekty. Niegdyś charakterystyczne dla opakowań premium, dziś tracą swoją wyjątkowość na rzecz cold-stampingu, lakierów hybrydowych czy holograficznych. Zmienia się też podłoże, na którym drukujemy.

IDZIE NOWE

Coraz częściej marki z najwyższej półki wykorzystują kartony laminowane folią metaliczną lub holograficzną. Do ich zadruku wykorzystujemy technologię druku offsetowego UV oraz farby utrwalane promieniowaniem UV o podwyższonej pigmentacji. Dzięki temu barwy na opakowaniu stają się żywsze i głębsze. A to idealny sposób na zwrócenie uwagi klienta sklepu lub drogerii.

Niezastąpiony staje się także cold stamping, gdzie wybiórcze laminowanie folią metaliczną wykonujemy w procesie druku na maszynie offsetowej. Srebrną lub złotą folię nakładamy podobnie jak farbę drukarską, z identyczną precyzją. Dodatkowo możemy od razu nanosić na nią wybrany kolor. Daje to nieograniczone możliwości wykorzystania metalicznych barw na opakowaniach.

Nowym rodzajem uszlachetniania opakowań premium jest efekt opalizujący S-Druk. To nasza autorska technika, która pozwala maksymalnie wykorzystać możliwości jakie daje cold stamping, druk offsetowy UV oraz lakiery hybrydowe. Efekt finalny, symulujący wykorzystanie lakierów iriodynowych, jest naprawdę wyjątkowy.

NIE TYLKO DESIGN
Nie zapominajmy o podstawowej funkcji opakowania, czyli zabezpieczeniu produktu w czasie transportu. Bardzo często zawartość opakowania premium odbiega od standardu, dlatego oferujemy indywidualne rozwiązania konstrukcyjne umożliwiające odpowiednie pozycjonowanie produktów w kartonach. Proponujemy także rozwiązania przyspieszające konfekcjonowanie bądź dostosowanie opakowań do automatów pakujących. Otrzymując gotowy produkt, jeszcze przed projektowaniem opakowania, możemy stworzyć funkcjonalną i estetyczną konstrukcję.


Chcesz wiedzieć więcej? Odwiedź www.sdruk.pl

* https://www.forbes.com/sites/serenitygibbons/2018/06/19/you-have-7-seconds-to-make-a-first-impression-heres-how-to-succeed/#5f5af6f56c20

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
28.05.2025 15:33
Badanie DS Smith: Walczymy z plastikiem, ale w e-commerce ma się całkiem dobrze
Szybkie dostawy są Polakom i Polkom nadal w smak — ale za nimi idą tony plastiku używanego do pakowania.Pexels

Wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Development Economics na zlecenie firmy DS Smith pokazują, że mimo spadku zużycia plastikowych toreb w handlu stacjonarnym, sektor e-commerce pozostaje znaczącym źródłem problemu. W analizie uwzględniono sześć krajów: Polskę, Francję, Hiszpanię, Włochy, Niemcy oraz Wielką Brytanię. Szczególną uwagę zwrócono na opakowania wykorzystywane w dostawach zakupów modowych – i to właśnie tam zaobserwowano niepokojący wzrost użycia plastiku.

Dane dotyczące Polski wskazują na skuteczność wdrożonych wcześniej regulacji w handlu tradycyjnym. Wprowadzenie opłaty recyklingowej w 2018 roku znacząco ograniczyło zużycie jednorazowych toreb foliowych – z poziomu 300–400 sztuk rocznie na osobę do zaledwie 6,6 sztuki w 2022 roku. Jednak w sektorze sprzedaży internetowej nie zaobserwowano podobnego postępu. DS Smith ostrzega, że jeśli nie nastąpi zmiana, do 2030 roku w samych tylko dostawach modowych online w Polsce zużytych zostanie aż 147 milionów plastikowych toreb – co oznacza ponad 2500 sztuk na każdą godzinę.

Mimo tych niepokojących trendów badanie daje też powody do umiarkowanego optymizmu. Aż 77 proc. polskich respondentów popiera wycofanie plastikowych toreb na rzecz bardziej zrównoważonych alternatyw, a 72 proc. preferuje karton lub papier jako materiał opakowaniowy dla zakupów internetowych. Co więcej, ponad połowa (57 proc.) badanych przyznała, że odczuwa wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku w przesyłkach e-commerce.

Jeśli chodzi o odpowiedzialność za ograniczenie plastiku, 42 proc. respondentów wskazało firmy opakowaniowe, 34 proc. detalistów, a 27 proc. – instytucje unijne. Wyniki sugerują, że konsumenci nie tylko oczekują zmiany, ale też są gotowi ją zaakceptować, o ile pojawią się konkretne działania ze strony sektora handlu internetowego i jego partnerów logistycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
09.05.2025 08:00
Odpad czy surowiec? Drugie życie opakowań
mat.prasowe

W czasach rosnącej presji społecznej i regulacyjnej firmy muszą spojrzeć na opakowania zupełnie inaczej. To, co jeszcze niedawno trafiało na wysypiska, dziś coraz częściej wraca do obiegu jako pełnowartościowy surowiec. Już ponad 53 proc. opakowań podlega recyklingowi – wynika z danych IOŚ-PIB.

I jest do dopiero początek – cele na 2025 rok są znacznie bardziej ambitne. Gospodarka obiegu zamkniętego przestaje być wyborem – staje się biznesową koniecznością i standardem odpowiedzialnego zarządzania zasobami.

Przepakować odpowiedzialność

W dobie rosnącej konsumpcji i globalnych wyzwań środowiskowych nadprodukcja odpadów opakowaniowych staje się kolejnym z kluczowych problemów ekologicznych. Tradycyjny model gospodarki linearnej – „weź, zużyj, wyrzuć” – nie sprawdza się. W odpowiedzi na te wyzwania, rządy wielu państw i coraz więcej firm oraz instytucji wdraża założenia gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ)

GOZ zakłada minimalizację odpadów i maksymalne wykorzystanie zasobów. Ten model gospodarowania to nie chwilowy trend, lecz konieczność wynikająca z potrzeby odpowiedzialnego podejścia do środowiska i długofalowego myślenia o przyszłości biznesu.

Wdrażanie GOZ to również konkretne mechanizmy legislacyjne. Już 1 października w Polsce startuje system kaucyjny – rozwiązanie znane z innych krajów UE, które wpisuje się w rozszerzoną odpowiedzialność producenta (ROP). Choć to ważny krok, wciąż trwa debata o tym, jak szeroka powinna być odpowiedzialność firm za opakowania wprowadzane na rynek. Skala wyzwania jest ogromna – według raportu z 2024 roku, opublikowanego przez Instytut Ochrony Środowiska Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) do obrotu w Polsce w 2022 roku trafiło ponad 6,7 mln opakowań, z czego najwięcej, bo 34 proc., to papier i tektura.  

Z danych IOŚ-PIB wynika również, że obecnie recyklingowi poddaje się 53 proc. opakowań. To wciąż za mało w kontekście unijnych celów – zgodnie z dyrektywą, do końca 2025 roku poziom ten powinien wzrosnąć do co najmniej 65 proc. wagowo wszystkich odpadów opakowaniowych.

Zobacz też: Przyjęcie PPWR – co oznacza dla branży kosmetycznej

Niewidzialna ręka wolnego rynku troszczy się o ekologię?

Od lat wspieramy działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Stawiamy na ekologię, innowacje i wspieranie klienta. Dlatego oferujemy szeroki wybór ekologicznych opakowań: wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu, nadających się do ponownego przetworzenia, a także wprowadzone niedawno na niektórych rynkach systemy wielokrotnego użytku – komentuje Jarosław Kamiński, dyrektor zarządzający Raja Polska.

Przechodząc alejką sklepową, trudno znaleźć produkt bez opakowania. Choć istnieją sklepy ekologiczne, które zachęcają do przynoszenia własnych opakowań, nadal jest ich niewiele. 

Opakowania są więc nieodłącznym elementem dostawy i sprzedaży produktów, ale nie tylko. Pozostają one istotnym składnikiem strategii marketingowej oraz działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Warto przy tym pamiętać, że każde opakowanie generuje koszty i wymaga zużycia zasobów oraz energii.

Dążąc do gospodarki cyrkulacyjnej, która minimalizuje ilość odpadów i w pełni wykorzystuje ich zasoby, należy rozwijać proces recyklingu, aby dać opakowaniom drugie życie – podkreśla Jarosław Kamiński. – Gdy tylko jest to możliwe, RAJA oferuje opakowania zaprojektowane w taki sposób, aby można je było łatwo ponownie użyć, zgodnie z wyznawanymi przez nas zasadami ekopakowania. Co więcej, do końca 2026 roku mamy ambitny plan, aby każdy oferowany produkt miał swój ekologiczny odpowiednik, wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu lub zaprojektowany z myślą o jego ponownym wykorzystaniu – dodaje.

Papier wszędzie, plastik wszędzie… 

Ambitne cele recyklingu opakowań kartonowych i papierowych, połączone z systemem kaucyjnym dają nadzieję, że już niedługo osiągniemy wysokie poziomy recyklingu. Zmiana myślenia o opakowaniach – z odpadów do cennych surowców – zmieni naszą rzeczywistość i prawdopodobnie nawyki konsumenckie.

Firmy i konsumenci już dziś traktują ekologię jako integralną część swojej strategii i stylu życia, a regulacje takie jak ROP czy systemy kaucyjne na pewno zintensyfikują zachodzące od lat procesy.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 21:42